(Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo benz

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
Gebruikersavatar
Bulke
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: euro 95 of 98 kosten

Bericht door Bulke » do 20 dec 2012, 17:42

Bij ons ligt het eraan of ik rij of mijn vriendin mijn vriendin rijd in de 1 en 2 meer in de hoge toere als ik ze schakelt pas bij 3000/3500 door en ik bij de 2 tot 2.500 toere :)

groetjes
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)

peter67
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 16 nov 2011, 14:26
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: 's-Gravenzande

Re: euro 95 of 98 kosten

Bericht door peter67 » do 20 dec 2012, 18:32

Ik ben zelf een rustige rijder, zou bijna zonder turbo kunnen
Maar het rijd wel lekker, met extra vermogen als reserve
rijd ook veel korte afstanden, naar mijn werk (9km hee en 9 km terug) wordt dus amper lekker warm
Maar af en toe even naar mijn trouwma, dan 120km heen en 120km terug

gr Peter
Haast je als je de tijd heb, dan hebje tijd als je haast hebt

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » zo 19 jan 2014, 08:17

gister schrok mijn monteur ook van mijn opmerking dat ik
alleen maar '95 tankte voor mijn 2.0 T 2003.

hij adviseerde mij eerst om VPower te nemen (alles eens goed schoon te branden) en dan
over te gaan op '98.
Kan ik hiervoor de Superplus ongelood 98 (Firezone) gebruiken?

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7255
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: Andere
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Sint Maartensdijk
Contacteer:

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door krismazur » zo 19 jan 2014, 10:05

whitehouse schreef:gister schrok mijn monteur ook van mijn opmerking dat ik
alleen maar '95 tankte voor mijn 2.0 T 2003.

hij adviseerde mij eerst om VPower te nemen (alles eens goed schoon te branden) en dan
over te gaan op '98.
Kan ik hiervoor de Superplus ongelood 98 (Firezone) gebruiken?
Ik zou de "Witte pompen" zoals FIREZONE vermijden
Hoef niet maar kan wel dat je slechte product krijg voor je geld
Ik tank al 1,5 jaar 98 bij BP, prijs is vrij mild maar wel zijn geld waard
Motor loopt rustiger, pakt beter op en verbruik is ook minder tov 95

Vroeger deed ik ook tanken bij witte pompen en dat heeft me wat extra geld gekost om de injectie te reinigen :wall :wall

sdirkx

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door sdirkx » zo 19 jan 2014, 11:33

2.0T kan gewoon 95 hebben hoor. Weet niet waar die monteur dat vandaan haalt.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » ma 20 jan 2014, 08:01

Nou ja, schrikken is dan misschien een groot woord. Hij adviseerde wel VPower / Octoon 98 ;)
Mijn volvo'tje rijdt wel op Euro95 (doe ik al een half jaar) maar heb een beetje het idee dat hij beter kan.. soms hapert hij een beetje)

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3853
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door EnigmaEll » ma 20 jan 2014, 08:53

Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.

LarsJanse
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 489
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door LarsJanse » ma 20 jan 2014, 09:20

technisch gezien zouden ze zelfs op octaan91 moeten kunnen lopen, maar dan gaat dat wel ten koste van de prestaties.
euro 95 kunnen de motoren prima hebben maar als je echt wilt dat de motor presteert wat hij moet kunnen presteren zul je er octaan 98 (of hoger) in moeten stoppen.
zelfs een ongeblazen 1.8 loopt al beter op hogere octaangetallen hoewel je dat misschien minder sterk voelt als bij een turbo. Shell V-power loopt zuiniger in die mate dat ik het prijsverschil er wel weer uit kan rijden...
In Duitsland heb ik 40 liter V-power racing octaan 100 weggereden. Daarvan heb ik niet heel veel meer pit gemerkt, maar wel 3 uur lang met 160 op cc de kilometers weggeblaft. erg zuinig was dat niet trouwens :whistle

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » ma 20 jan 2014, 12:28

dank voor de reacties tot nu toe.

misschien een hele stomme vraag;
Superplus ongelood 98 .. is dat gewoon Euro 98,
of is dat superplus iets speciaals?

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3853
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door EnigmaEll » ma 20 jan 2014, 14:25

Beetje hippe naam volgens mij. Niet veel anders. Octaangehalte blijft immers gelijk.

Deejay
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 08 jan 2014, 22:11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door Deejay » ma 20 jan 2014, 14:56

Het is nog een beetje van vroeger toen je normale en super benzine had

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » ma 20 jan 2014, 15:15

ok. dus enkel nummertje (98,95,100,etc) is belangrijk.
en natuurlijk Benzine of Diesel (A)

stigma
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door stigma » ma 20 jan 2014, 15:28

EnigmaEll schreef:Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
Over het algemeen zullen motoren met een turbo meer baat bij een hoger octaan hebben dan een NA blok.
Simpele uitleg van Octaan is dat de 95 minder "stabiel" is en eerder (uiteraard binnen de norm) ontsteekt.
Hoe hoger het Octaan, hoe later het kan ontsteken.
Omdat een turbo met meer/koudere lucht in het mengsel werkt, is het gedrag sneller op te merken.
Er is eigenlijk geen reden om de 98 niet te nemen, je moet nagaan hoeveel je bijlegt per tank beurt.
whitehouse schreef:dank voor de reacties tot nu toe.

misschien een hele stomme vraag;
Superplus ongelood 98 .. is dat gewoon Euro 98,
of is dat superplus iets speciaals?
Geen stomme vraag, die bestaan niet.
Alleen de 98 van BP schijnt ergens tussen octaan 98 en 100 te zitten.
Alle andere 98 Octaan gehaltes hangen tussen 95 en 98.

Dus Turbo, bij voorkeur ja maar geen verplichting (alhoewel pingelen inderdaad een veel voorkomende issue zou zijn)
Ik merkte dat het vermogen iets minder vel of misschien iets later kwam.

Bij NA, ik heb nooit verschil gemerkt in een 4, 5 of 6 cilinder.

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » ma 20 jan 2014, 16:16

thanx voor de info!

Dat pingelen, wat is dat precies (hoe werkt dat motorisch), en hoe ervaart een gemiddelde rijder het pingelen?

sdirkx

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door sdirkx » ma 20 jan 2014, 16:20

EnigmaEll schreef:Volgens mij is het algemeen bekend dat een X40 turbo model of t4 het beste loopt op '98.
Anders kan je idd last krijgen van haperen/ pingelen.
Geldt voor de T4 niet voor de 2.0T. Dan is er iets anders aan de hand.
98 kan voor de prestaties beter zijn, maar is zeker geen noodzaak voor 'n 2.0T of NA.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

stigma
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door stigma » ma 20 jan 2014, 16:51

whitehouse schreef:thanx voor de info!

Dat pingelen, wat is dat precies (hoe werkt dat motorisch), en hoe ervaart een gemiddelde rijder het pingelen?
Om antwoord te geven op je vraag zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

Pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengsel motor, bijvoorbeeld een zuigermotor of wankelmotor.

Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt voordat de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft.
Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.

Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij mengsel motoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie.
Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Ook motoren zonder drukvulling met een hoge compressieverhouding (bijvoorbeeld 11:1) zijn gevoeliger voor kloppen. Het klopgevaar is trouwens de belangrijkste beperkende factor voor de compressieverhouding.

Dit is dus voor ALLE turbo motoren, dus de T2,T3,T4 en T5 enz enz.

sdirkx

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door sdirkx » ma 20 jan 2014, 17:29

Een pingelsensor voorkomt dit, dus je loopt geen risico. Maar als je je er goed bij voelt en/of je hebt een getunede motor dan kun je zo er het maximale uithalen.

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » di 21 jan 2014, 09:01

Heeft mijn 2.0T 2003 (niet getuned) een pingelsensor?
sdirkx schreef:Een pingelsensor voorkomt dit, dus je loopt geen risico. Maar als je je er goed bij voelt en/of je hebt een getunede motor dan kun je zo er het maximale uithalen.

stigma
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door stigma » di 21 jan 2014, 10:52

whitehouse schreef:Heeft mijn 2.0T 2003 (niet getuned) een pingelsensor?
Ga er maar vanuit dat elke auto vanaf....pffff 1985?? een pingelsensor heeft, dus ja, de jouwe ook :)

whitehouse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be

Bericht door whitehouse » wo 07 mei 2014, 11:04

Dit weekend rij ik naar berlijn (en terug natuurlijk :jerry ), dus pas tanken als ik in Deutschland ben.
Zouden jullie '98 tanken, of als je daar de mogelijkheid krijgt een hoger octaan gehalte voor de 2.0T ?
(zal ik het nog merken)

Plaats reactie