(Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo benz

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: V-power of 98?

Bericht door V3lv3T »

hinse schreef:Iets wat ik niet snap, als V-power of Ultimate echt een betere brandstof zou zijn, waarom is het dan vaak goedkoper dan gewoon 98? Doesn't make sense...

Ik tank Ultimate.. Waarom? Ben er nog niet uit, maar voelt gewoon beter...
Ik heb t nog nergens goedkoper gezien dan normale 98 hoor...?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: V-power of 98?

Bericht door schaefer »

V3lv3T schreef:Inderdaad, V-Power 100 :D
Heb ik vorige keer ook getankt, maar niet echt op gelet of er verschil in zat.
Naar mijn mening zijn de premium brandstoffen zowieso beter, meer smering en schoner, maar of je er meer power en kilometers uit haalt...
Met andere woorden, of het zijn geld waard is weet ik niet, maar het is als het goed is zowieso beter voor je motor.
Zag toevallig vandaag bij de lokale Tinq (witte pomp) dat die gewoon werden gevult door een tankwagen van de GULF. Zal er verschil zitten in de brandstof die de Gulf zelf gebruikt en die zij aanbieden aan de witte pomp?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
MathijsT4
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 19:54
14
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief voor euro 98? t.b.v. T4

Bericht door MathijsT4 »

Heb op een tankstation gewerkt en de mening vd eigenaar (oud zakkenvuller bij Shell) was duidelijk!

V-power is 95 met een additief - mooi product, nog betere marketing
in DLD is V-power 100, daar dus echt de moeite waard!!!

ik woon redelijk dichtbij een bp en de ultimate 98 bevalt supergoed qua verbruik!

nu nog de rechtervoet beheersen....
Ex- V40 T4 aut. 1998, mis hem!!! (maar niet de kosten)
nu een Skoda Fabia 1.2
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: V-power of 98?

Bericht door V3lv3T »

schaefer schreef:
V3lv3T schreef:Inderdaad, V-Power 100 :D
Heb ik vorige keer ook getankt, maar niet echt op gelet of er verschil in zat.
Naar mijn mening zijn de premium brandstoffen zowieso beter, meer smering en schoner, maar of je er meer power en kilometers uit haalt...
Met andere woorden, of het zijn geld waard is weet ik niet, maar het is als het goed is zowieso beter voor je motor.
Zag toevallig vandaag bij de lokale Tinq (witte pomp) dat die gewoon werden gevult door een tankwagen van de GULF. Zal er verschil zitten in de brandstof die de Gulf zelf gebruikt en die zij aanbieden aan de witte pomp?
Nee, zit geen verschil in dacht ik
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
dannos1986
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:43
14
Locatie: Den Haag

2.0T / T4 ervaringen met euro 98

Bericht door dannos1986 »

Het onderwerp zegt denk ik genoeg;

Wat zijn jullie ervaringen met 98 ten opzichte van 95.
Te denken aan prestaties, verbruik enz.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: 2.0T / T4 ervaringen met euro 98

Bericht door The Real Master »

Dannos ik heb geen ervaring met 95 ik heb altijd netjes 98 of hoger getankt.
Hoger wil zeggen v-power 100 in Duitsland en hierbij merkte ik een zeker verschil met 98 normaal of ultimate van bp kwa verbruik, soepelheid van lopen en prestaties.

Er zijn zat mensen die op 95 geen problemen hebben maar doorgaans rijden ze meer in de stad en heel rustig, ik raad je aan bij veel snelweg gewoon 98 te tanken :vertag
Gebruikersavatar
MathijsT4
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 19:54
14
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door MathijsT4 »

bij mij heel simpel..
als ik 98 tank dan staat de boordcomputer om ca 600
en met ultimate tegen de 700 aan.. en ik begrijp er geen ruk van want ik heb echt altijd een zware voet!!!

:P
Ex- V40 T4 aut. 1998, mis hem!!! (maar niet de kosten)
nu een Skoda Fabia 1.2
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Volvo knuppel »

Mensen, ook in Nederland is er octaan 100 te verkrijgen.
Bij bepaalde tankstations van Gulf kan je challenger verkrijgen.
Zowel voor benzine en een diesel slurper is er challenger.
Hierbij een linkje voor de mensen die de cijfertjes exact willen weten.

http://www.gulf.nl/inc/output_document. ... enzine.pdf

Voor de mensen die willen zoeken of ze in hun buurt zitten..
http://www.gulf.nl/index.php?m=1&sm=1&l ... nkstations

Zelf eenmaal getankt, de motor liep een stukje soepeler en met een iets lager toerental behaalde ik dezelfde snelheid.
Maar ja, ik tank uiteraard.. LPG dus ik rij er niet vaak op.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Bullseye T4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 01:12
14
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Bullseye T4 »

Tank zelf euro 95 en hij loopt als een trein.
Heb hem zelf een paar maanden maar de vorige eigennaar gebruikte ook altijd 95.
Dus ja moet ik dan over op de duurdere 98?
Afbeelding
Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44
14

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Raoul »

Goede tip die challenger.
Ik heb een Gulf om de hoek zitten dus de volgende tank beurt ga ik die zeker proberen
Bullseye T4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 01:12
14
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Bullseye T4 »

Wat zal het schelen dan de 95 of 98?
Ja de prijs 98 is duurder.
Afbeelding
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door The Real Master »

98 loopt een T4 gewoon beter op en 100 loopt die nog beter op plus verbruik gaat omlaag.
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Thijs »

het voordeel dat je doet op het verbruik door 98 is verwaarloosbaar; Als het er al is! :vertag

Als je 95tankt en de wagen rijdt vlot, stottert niet of dergelijke dingen. Gewoon blijven verderdoen dan. Anders zou ik zeker overstappen naar 98. Heb het hier al meerdere keren gehoord dat de wagen nukkig of bokkig was op 95. (heb het over turbomodellen)
In een atmosferische wagen maakt het niet zo veel uit. Hogere octaangehaltes hebben vooral voordeel bij meer performance motoren.
Zoals Rob zegt:
Turbo: 98
Non-turbo: 95

Maar dat slaat dan enkel op de X40. Er zijn genoeg atmosferische motoren die beter draaien op 98. (zoals Porsche bv)
Ik heb in mijn moto (BMW 1200) voor het eerst 95 gedaan gistere. Ben benieuwd naar het verschil. Momenteel heb ik nog niets gemerkt.


En tot slot: normaal gezien zijn de motoren van de X40 voorzien van een systeem dat er voor zorgt dat de wagen zich automatisch aan het octaangehalte aanpast. Maar ja, praktijk en theorie komt niet altijd overeen.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door The Real Master »

Denk dat het ook belangrijk is wat de motor is gewend het altijd op 98 en dan op 95 gaat denk ik niet goed.
Altijd op 95 en dan naar 98 zou je toch wel verschil moeten merken :vertag
Bullseye T4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 01:12
14
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door Bullseye T4 »

Dus eigenlijk tank leegrijden en dan is 98 proberen.
Zou je verschil ook gelijk dan merken of naar een paar keer tanken pas?
Afbeelding
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Ervaringen alternatief voor euro 98 (bv 95) voor T4/2.0T?

Bericht door The Real Master »

Tja of je het meteen merkt denk het wel, ik merkte het verschil tussen 98 en 100 meteen bij de eerste tank al :vertag
Bart1602
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 17:59
14

Volvo S40 T4

Bericht door Bart1602 »

Effe een kleine vraag.

kan het kwaad als je euro 95 benzine tank in plaats van euro 98?

zo ja wat kan er gebeuren dan?
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Volvo S40 T4

Bericht door schaefer »

kan geen kwaad. Echter op 98 zal je T4 waarschijnlijk wat beter lopen. Al zijn er leden die geen verschil (of lees geen problemen met 95) ervaren.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
sdirkx

Re: Volvo S40 T4

Bericht door sdirkx »

Bart1602 schreef:Effe een kleine vraag.
kan het kwaad als je euro 95 benzine tank in plaats van euro 98?
zo ja wat kan er gebeuren dan?
Als de motor (hoorbaar) gaat 'pingelen' (onregelmatige ontbranding), dan is dit wel schadelijk voor de motor. Dus mocht ie onregelmatig lopen op 95 dan moet je zeker overstappen op 98. Een knock/pingelsensor kan dit in moderne motoren voorkomen.
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: 2.0T / T4 ervaringen met euro 98

Bericht door Rob »

dannos1986 schreef:Het onderwerp zegt denk ik genoeg;

Wat zijn jullie ervaringen met 98 ten opzichte van 95.
Te denken aan prestaties, verbruik enz.

Bij onze T4:
- meer km op 98
- 98 is beter voor een turbootje, en loopt gewoon beter op 98
- altijd BP Ultimate en ron100 in Duitsland wanneer mogelijk
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
Plaats reactie