Hoeveel km om op gas/diesel over te stappen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Hoeveel km om op gas/diesel over te stappen?
Hoe veel km moet je rijden voordat het zich begint te lonen om over te schakelen van benzine naar gas/diesel.
En wat is voordeliger gas of diesel.
Huub
En wat is voordeliger gas of diesel.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: diesel/gas
Ik heb het voor gas ooit eens uitgerekend en dat was al vanaf 15000 km per jaar goedkoper.
Het hangt natuurlijk bij gas ook af van hoe lang je er mee rond blijft rijden, omdat je de aanschaf over meerdere jaren kan afschrijven
Het hangt natuurlijk bij gas ook af van hoe lang je er mee rond blijft rijden, omdat je de aanschaf over meerdere jaren kan afschrijven
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: diesel/gas
Waarschijnlijk ben je er van uitgegaan dat je een gas install. moet kopen. Ik bedoelde eigenlijk als je een auto koopt waar al gas in is of een diesel koopt.
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: diesel/gas
Gas vanaf 15000dkm en diesel vanaf 18000dkm.
Dit zijn de gemiddelden, een en ander hangt er ook vanaf hoelang je met de auto door wilt blijven rijden, wat de prijs van de wagen is, hoe oud die is, km.stand enz enz enz.
Het beste is om dit per auto te berekenen, hiervoor zijn er diverse rekenmethodes op het internet te vinden.
Maareh ben je aan het kijken naar wat anders Huub ?
Dit zijn de gemiddelden, een en ander hangt er ook vanaf hoelang je met de auto door wilt blijven rijden, wat de prijs van de wagen is, hoe oud die is, km.stand enz enz enz.
Het beste is om dit per auto te berekenen, hiervoor zijn er diverse rekenmethodes op het internet te vinden.
Maareh ben je aan het kijken naar wat anders Huub ?
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: diesel/gas
ik heb de excelsheet weer gevonden en even aangepast voor huidige prijzen:
Rijkosten
Provincie: Noord-Holland
Gebruikte gewichtsklasse auto: 1271
verwachte gebruiksduur in jaren: 3
LPG G3 LPG Diesel Benzine
Literprijs € 0,50 € 0,50 € 0,95 € 1,32
Verbruik (1 op …) 11 11 12 12
belasting p/j 816 1212 1144 564
aanschaf installatie 2000 2000 0 0
km/j Totale kosten na gebruiksduur
LPG G3 LPG Diesel Benzine
0 € 2.000,00 € 2.000,00 € - € -
1000 € 4.584,36 € 5.772,36 € 5.669,50 € 4.022,00
3000 € 4.857,09 € 6.045,09 € 6.144,50 € 4.682,00
5000 € 5.129,82 € 6.317,82 € 6.619,50 € 5.342,00
10000 € 5.811,64 € 6.999,64 € 7.807,00 € 6.992,00
12500 € 6.152,55 € 7.340,55 € 8.400,75 € 7.817,00
15000 € 6.493,45 € 7.681,45 € 8.994,50 € 8.642,00
17500 € 6.834,36 € 8.022,36 € 9.588,25 € 9.467,00
20000 € 7.175,27 € 8.363,27 € 10.182,00 € 10.292,00
22500 € 7.516,18 € 8.704,18 € 10.775,75 € 11.117,00
25000 € 7.857,09 € 9.045,09 € 11.369,50 € 11.942,00
27500 € 8.198,00 € 9.386,00 € 11.963,25 € 12.767,00
30000 € 8.538,91 € 9.726,91 € 12.557,00 € 13.592,00
32500 € 8.879,82 € 10.067,82 € 13.150,75 € 14.417,00
35000 € 9.220,73 € 10.408,73 € 13.744,50 € 15.242,00
37500 € 9.561,64 € 10.749,64 € 14.338,25 € 16.067,00
40000 € 9.902,55 € 11.090,55 € 14.932,00 € 16.892,00
Gebruikte formule: installatiekosten + ( gebruiksduur *(((kms/verbruik)*literprijs) + belasting))
layout is niet te doen hier, maar in ieder geval:
kolom 1: LPG G3
kolom 2: LPG
kolom 3: Diesel
kolom 4: benzine
Mocht iemand de excelsheet willen: PB/hier vragen
Rijkosten
Provincie: Noord-Holland
Gebruikte gewichtsklasse auto: 1271
verwachte gebruiksduur in jaren: 3
LPG G3 LPG Diesel Benzine
Literprijs € 0,50 € 0,50 € 0,95 € 1,32
Verbruik (1 op …) 11 11 12 12
belasting p/j 816 1212 1144 564
aanschaf installatie 2000 2000 0 0
km/j Totale kosten na gebruiksduur
LPG G3 LPG Diesel Benzine
0 € 2.000,00 € 2.000,00 € - € -
1000 € 4.584,36 € 5.772,36 € 5.669,50 € 4.022,00
3000 € 4.857,09 € 6.045,09 € 6.144,50 € 4.682,00
5000 € 5.129,82 € 6.317,82 € 6.619,50 € 5.342,00
10000 € 5.811,64 € 6.999,64 € 7.807,00 € 6.992,00
12500 € 6.152,55 € 7.340,55 € 8.400,75 € 7.817,00
15000 € 6.493,45 € 7.681,45 € 8.994,50 € 8.642,00
17500 € 6.834,36 € 8.022,36 € 9.588,25 € 9.467,00
20000 € 7.175,27 € 8.363,27 € 10.182,00 € 10.292,00
22500 € 7.516,18 € 8.704,18 € 10.775,75 € 11.117,00
25000 € 7.857,09 € 9.045,09 € 11.369,50 € 11.942,00
27500 € 8.198,00 € 9.386,00 € 11.963,25 € 12.767,00
30000 € 8.538,91 € 9.726,91 € 12.557,00 € 13.592,00
32500 € 8.879,82 € 10.067,82 € 13.150,75 € 14.417,00
35000 € 9.220,73 € 10.408,73 € 13.744,50 € 15.242,00
37500 € 9.561,64 € 10.749,64 € 14.338,25 € 16.067,00
40000 € 9.902,55 € 11.090,55 € 14.932,00 € 16.892,00
Gebruikte formule: installatiekosten + ( gebruiksduur *(((kms/verbruik)*literprijs) + belasting))
layout is niet te doen hier, maar in ieder geval:
kolom 1: LPG G3
kolom 2: LPG
kolom 3: Diesel
kolom 4: benzine
Mocht iemand de excelsheet willen: PB/hier vragen
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: diesel/gas
PP ik mis nog wat in je formule wat errug belangrijk is.
Onderhoudskosten
Want onderhoud voor gas in vergelijking met diesel of benzine is toch wel even wat anders.
Onderhoudskosten
Want onderhoud voor gas in vergelijking met diesel of benzine is toch wel even wat anders.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: diesel/gas
Nee nee ik informeer eigenlijk voor mijn zoon, die maakt +- 460 km per week en zodoende kwamen wij op dit idee om te informeren naar de haalbaarheid.The Real Master schreef:Gas vanaf 15000dkm en diesel vanaf 18000dkm.
Dit zijn de gemiddelden, een en ander hangt er ook vanaf hoelang je met de auto door wilt blijven rijden, wat de prijs van de wagen is, hoe oud die is, km.stand enz enz enz.
Het beste is om dit per auto te berekenen, hiervoor zijn er diverse rekenmethodes op het internet te vinden.
Maareh ben je aan het kijken naar wat anders Huub ?
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: diesel/gas
TRM, de onderhoudskosten heb ik bewust niet meegerekend!
Deze zijn zo ontzettend variabel tussen verschillende auto's dat dat vrijwel niet te bereken is.
Overigens heb ik qua lpg onderhoud niet veel extra hoor! Gewoon de standaard beurten bij de dealer, min of meer!
Als je onderhoud mee zou rekenen, zal het break-point enigzins anders komen te liggen, maar die 15000 km van lpg die jij noemt klopt echt niet. Zonder onderhoud is LPG namelijk al goedkoper vanaf 5000km...
Deze zijn zo ontzettend variabel tussen verschillende auto's dat dat vrijwel niet te bereken is.
Overigens heb ik qua lpg onderhoud niet veel extra hoor! Gewoon de standaard beurten bij de dealer, min of meer!
Als je onderhoud mee zou rekenen, zal het break-point enigzins anders komen te liggen, maar die 15000 km van lpg die jij noemt klopt echt niet. Zonder onderhoud is LPG namelijk al goedkoper vanaf 5000km...
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: diesel/gas
PP begrijp ik helemaal, vandaar dat ik ook zei dat het beste is om per auto te rekenen.
LPG moet als je het volgens het boekje doet vaker onderhouden worden als een motor dat alleen op benzine loopt.
Wat ik zei over de 15000 km is als je het nieuw in laat bouwen.
Als je een auto koopt met bestaande LPG installatie ben je idd vanaf het begin goedkoper uit.
Als je het naderhand in laat bouwen heb je het eerste jaar dus zeker al het inbouwen aan kosten dus ben je niet vanaf het begin goedkoper uit.
LPG moet als je het volgens het boekje doet vaker onderhouden worden als een motor dat alleen op benzine loopt.
Wat ik zei over de 15000 km is als je het nieuw in laat bouwen.
Als je een auto koopt met bestaande LPG installatie ben je idd vanaf het begin goedkoper uit.
Als je het naderhand in laat bouwen heb je het eerste jaar dus zeker al het inbouwen aan kosten dus ben je niet vanaf het begin goedkoper uit.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: diesel/gas
bij diesel kan je makkelijk 900 km op 1 tank rijden, bij lpg zal je dan al voor de 2de keer bij het tankstation staan. als je vaak wilt tanken dan neem je lpg, daar verdien je ook meeste spaarpunten per euro mee(dit omdat spaarpunten per liter worden geteld). bij diesel hoeft je zoon maar eens in de 2 weken te tanken.
diesel is overal verkrijgbaar, lpg in buitenland is stukken moeilijker te vinden.
wat vindt je van het volgende idee:
neem een diesel volvo, laat er als hulpbrandstof lpg inbouwen en je rijdt zuiniger, betere verbranding, meer vermogen en kost in wegenbelasting niks extra. ik zit hier al tijden naar te kijken wat de mogelijkheden zijn, en het werkt al wel perfect in de vrachtwagens.
diesel is overal verkrijgbaar, lpg in buitenland is stukken moeilijker te vinden.
wat vindt je van het volgende idee:
neem een diesel volvo, laat er als hulpbrandstof lpg inbouwen en je rijdt zuiniger, betere verbranding, meer vermogen en kost in wegenbelasting niks extra. ik zit hier al tijden naar te kijken wat de mogelijkheden zijn, en het werkt al wel perfect in de vrachtwagens.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: diesel/gas
He wat is dit nu weer, leg eens even uit hoe dit in zijn werk gaat want ik snap er niets van, hulpbrandstof?
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: diesel/gas
Met Code ziet er beter uit zoiets ( =monofont )double-p schreef: layout is niet te doen hier, maar in ieder geval:
Code: Selecteer alles
km/j Totale kosten na gebruiksduur
LPG G3 LPG Diesel Benzine
0 € 2.000,00 € 2.000,00 € - € -
1000 € 4.584,36 € 5.772,36 € 5.669,50 € 4.022,00
3000 € 4.857,09 € 6.045,09 € 6.144,50 € 4.682,00
5000 € 5.129,82 € 6.317,82 € 6.619,50 € 5.342,00
10000 € 5.811,64 € 6.999,64 € 7.807,00 € 6.992,00
12500 € 6.152,55 € 7.340,55 € 8.400,75 € 7.817,00
15000 € 6.493,45 € 7.681,45 € 8.994,50 € 8.642,00
17500 € 6.834,36 € 8.022,36 € 9.588,25 € 9.467,00
20000 € 7.175,27 € 8.363,27 € 10.182,00 € 10.292,00
22500 € 7.516,18 € 8.704,18 € 10.775,75 € 11.117,00
25000 € 7.857,09 € 9.045,09 € 11.369,50 € 11.942,00
27500 € 8.198,00 € 9.386,00 € 11.963,25 € 12.767,00
30000 € 8.538,91 € 9.726,91 € 12.557,00 € 13.592,00
32500 € 8.879,82 € 10.067,82 € 13.150,75 € 14.417,00
35000 € 9.220,73 € 10.408,73 € 13.744,50 € 15.242,00
37500 € 9.561,64 € 10.749,64 € 14.338,25 € 16.067,00
40000 € 9.902,55 € 11.090,55 € 14.932,00 € 16.892,00
-
- Veteraan
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: diesel/gas
Het ligt ook nog eens aan je rijstijl...
Als je (zoals ik) de 1 op 10 niet haalt, liggen de cijfers alweer anders.
Je moet persoonlijk kijken, met een paar tanken je benzineverbruik bijhouden en gemiddelde pakken.
Voor mij lag het omslagpunt al op 12.000 ofzo...
En als je een andere auto met gas wilt moet je al helemaal anders gaan rekenen want dan moet je nog eens dat benzine verbruik rekenen etc. en dat dan weer vergelijken met je eigen auto...
Man het kan heel simpel door gemiddelden te pakken maar dan klopt er geen bal van
En op gas verbruik je toch ook weer meer?
En hoe zit het dan met LPi en LSi?
Als je (zoals ik) de 1 op 10 niet haalt, liggen de cijfers alweer anders.
Je moet persoonlijk kijken, met een paar tanken je benzineverbruik bijhouden en gemiddelde pakken.
Voor mij lag het omslagpunt al op 12.000 ofzo...
En als je een andere auto met gas wilt moet je al helemaal anders gaan rekenen want dan moet je nog eens dat benzine verbruik rekenen etc. en dat dan weer vergelijken met je eigen auto...
Man het kan heel simpel door gemiddelden te pakken maar dan klopt er geen bal van
En op gas verbruik je toch ook weer meer?
En hoe zit het dan met LPi en LSi?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
-
- 5th Gear member
- Berichten: 710
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: diesel/gas
Het verbruik is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl, maar 1 op 12 voor een diesel is wel erg veel. Met m'n V40 102pk en een sportieve rijstijl heb ik gemiddeld 1 op 17. Dat scheelt toch 1050 euro bij jaarlijks 15000km.double-p schreef:
LPG G3 LPG Diesel Benzine
Literprijs € 0,50 € 0,50 € 0,95 € 1,32
Verbruik (1 op …) 11 11 12 12
belasting p/j 816 1212 1144 564
aanschaf installatie 2000 2000 0 0
Ik heb afgelopen december e.e.a. uitgerekend en ik kwam, bij vergelijken van 2 V40's, diesel en benzine, uit op een omslagpunt van 12500km/jaar. Hierbij zijn brandstofprijs, verzekering en wegenbelasting (verschillende gewichten, dus verschillende klasse's) meegerekend.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: diesel/gas
ik(sjoerdb) heb over de afgelopen 17000 km een gemiddeld verbruik van 1 op 18 gehad! en dat met een 115 pk diesel. dus bereken het eens opnieuw en je zal bijna meteen kiezen voor een diesel! en wie niet geloven wil kan ik wel paar screenshots plaatsen van de site: www.autoverbruik.nl
-
- 5th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: diesel/gas
huub1 schreef:He wat is dit nu weer, leg eens even uit hoe dit in zijn werk gaat want ik snap er niets van, hulpbrandstof?
Huub
dat ga ik in nieuw topic wel vertellen, om vervuiling tegen te gaan in natuur en jouw topic!
-
- Supporting Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 14
- Model: V40
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: diesel/gas
Voor dat ik mijn V40 diesel had heb ik plm 25 jaar op gas gereden. Extra onderhoudskosten bij lpg zijn erniet, alhoewel bij mijn laatste S40 was na aanschaf de gastank met pomp kapot, is onder garantie vervangen. LPG is goedkoper dan diesel ook de wegenbelasting. Met een volle tank diesel rij ik ongeveer 900 tot 1000 km. Korte afstanden en geen snelweg. Op de snelweg haal ik tussen 1100 en 1200 km.
Ik heb diesel gekozen voor de trekkracht, caravan van 1400 kg. Rijd met caravan plm 1:12, snelweg naar Hongarije, dus heel zuinig.
Ik heb diesel gekozen voor de trekkracht, caravan van 1400 kg. Rijd met caravan plm 1:12, snelweg naar Hongarije, dus heel zuinig.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 10
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
v40 1.9 diesel turbo kwaliteit
gezien de huidige brandstofprijzen ben ik toch van plan te gaan dieselen
nu zag ik dat mijn geliefde v40(station) met diesel motoren volgens mij allemaal een turbo hebben.
Wat is de gemiddelde levensduur van deze turbo's of welke klachten ontstaan vaak door deze turbo?
Ik weet dat bij de t4's ze nogal gevoelig zijn en in ieder geval ergens rond de 2,5 ton versleten zijn gemiddeld
nu zag ik dat mijn geliefde v40(station) met diesel motoren volgens mij allemaal een turbo hebben.
Wat is de gemiddelde levensduur van deze turbo's of welke klachten ontstaan vaak door deze turbo?
Ik weet dat bij de t4's ze nogal gevoelig zijn en in ieder geval ergens rond de 2,5 ton versleten zijn gemiddeld
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: v40 1.9 diesel turbo kwaliteit
Kwaliteit is volgens mij niet slecht, kom hier ook niet veel defecte turbo's van diesels tegen.
Al is de 102 PK iets minder gevoelig voor slijtage. De 115 PK heeft variabele schoepen en heeft meer kans op slijtage!
Al is de 102 PK iets minder gevoelig voor slijtage. De 115 PK heeft variabele schoepen en heeft meer kans op slijtage!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: v40 1.9 diesel turbo kwaliteit
Huidige brandstofprijs, ik zag dat er maar 20 euro cent verschil tussen diesel en benzine zit (oke diesel is zuiniger)
Maar als je daar nog een de achterlijk hoge houderschap belasting tegen over zet wat is dan voordeliger.
Wat betreft de turbo, zelf was ik ook bang voor het defect raken van de turbo, maar ik denk dat als je bij normaal gebruik, dus niet gaan jakkeren, en je oliepeil goed in de gaten hou er niet veel aan de hand is
Maar als je daar nog een de achterlijk hoge houderschap belasting tegen over zet wat is dan voordeliger.
Wat betreft de turbo, zelf was ik ook bang voor het defect raken van de turbo, maar ik denk dat als je bij normaal gebruik, dus niet gaan jakkeren, en je oliepeil goed in de gaten hou er niet veel aan de hand is