Aceton in / bij de brandstof.

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Aceton bij de brandstof?

Bericht door corhog »

Is dit ook weer vergelijkbaar met de brandstof E10, die ik niet moet tanken omdat de slangen van mijn oudere auto zouden kunnen oplossen?
http://www.z24.nl/bedrijven/energie/art ... nzine.html
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Aceton bij de brandstof?

Bericht door kiwi »

De fransen mengen ethanol bij. Dit is de zelfde alcohol die in drank zit. Net als Aceton heeft het een goed oplossend vermogen, maar volgens mij zijn de meeste kunststoffen behoorlijk veilig voor ethanol. Voorbeeld: de fles waar spiritus* in verkocht wordt zal binnen een minuut oplossen in een theelepel aceton. Ik heb wel eens een proefje gedaan waarbij je een verhuisdoos vol met piepschuim vlinders (verpakkingsmateriaal) in een bekerglaasje met aceton op lost.

Goed, ethanol dus. Waar ik dus geen gevaar voor je slangen etc zie, zie ik wel een probleem voor je motor (net zoals de ANWB). Het maakt je brandstof schraal. Alle soorten alcohol hebben net als benzine/kerosine/diesel een oplossend vermogen, maar in tegenstelling tot benzine/kerosine/diesel hebben ze geen smerend vermogen. Ik weet het, je kunt benzine gebruiken om iets te ontvetten, maar het werkt lang niet zo goed als een alcohol.

Het bij mengen van kerosine zou wel nuttig zijn. Kerosine is een zwaardere fractie en bestaat uit langere koolwaterstof moleculen dan benzine (en diesel uit nog langere). Hierdoor ontbrandt het pas bij een sterkere compressie, maar vervolgens geeft het ook een grotere hoeveelheid energie af in de vorm van een hogere temperatuur en per verbrand molecuul meer gas moleculen. Meer gas betekent een hardere duw tegen de zuiger, een hogere temperatuur betekent nog meer uitzetting van het gevormde gas (en dus een nog hardere duw tegen de zuiger. En dat voor de zelfde hoeveelheid vloeistof.

Te veel kerosine bijmengen geeft echter een ander probleem: de hogere temperatuur moet ook weer weggekoeld worden, anders.... :tumbdown

Kan zijn dat ik hier wat dingetjes mis, ik doe dit nu ook ff uit mijn hoofd, zonder research.

* Spiritus is 60% ethanol, 39% water, 1% methanol. Door de methanol is de vloeistof giftig, niet te gebruiken voor consumptie en dus vrij van accijns.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aceton bij de brandstof?

Bericht door Arie »

Misschien off topic, maar refererend aan de melding van Cor over de E10 benzines heb ik nog een link naar een lijst die wellicht nuttig is om te bekijken of jouw Volvo onderdelen wel bestand zijn tegen de E10 benzine.

http://www.amt.nl/upload/e10-compatibility.pdf
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
sdirkx

Re: Aceton bij de brandstof?

Bericht door sdirkx »

een hogere temperatuur en per verbrand molecuul meer gas moleculen. Meer gas betekent een hardere duw tegen de zuiger, een hogere temperatuur betekent nog meer uitzetting van het gevormde gas (en dus een nog hardere duw tegen de zuiger. En dat voor de zelfde hoeveelheid vloeistof.

Te veel kerosine bijmengen geeft echter een ander probleem: de hogere temperatuur moet ook weer weggekoeld worden, anders....
Beetje hetzelfde met NOS... dat kun je ook niet non-stop gebruiken. De belasting/hitte wordt gewoon te groot. Maar da's weer wat anders...
Wel een interessante discussie. Ben (van huis uit) onderzoeker (biochemisch/moleculair biologisch), dus kan je verhaal wel aardig volgen :-D Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar dopes, vandaar de premium brandstoffen van de afgelopen jaren.. ik zou alleen zelf niet gauw wat gaan bijmengen. In dit geval lijkt me het risico op schade aan plastic onderdelen (op langere termijn) al reden genoeg. :-D
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Aceton bij de brandstof?

Bericht door -PP- »

Erg interessant topic inderdaad. Mooi om te zien hoeveel kennis er op ons forum zit.
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door jelanivw »

Ik denk er ook wel eens over, kan mij niet zo goed voorstellen dat het echt zo slecht is als dat sommige zeggen/denken.
In mijn zoektocht kwam ik dit nog tegen: http://www.wistudat.info/brandstof_besparen.html


gr
sdirkx

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door sdirkx »

Omdat er info staat op een site van een of andere activist/wereldverbeteraar is het meteen waar?
Het hele E10-verhaal, waarbij ethanol wordt bijgemengd heeft voor sommige modellen/merken auto's ook gevolgen omdat het brandstofsysteem hierdoor aangetast kan worden. De (mogelijke) gevolgen merk je dan pas op termijn (aangevreten rubber/kunststof pakkingen ed), dus ik zou er (persoonlijk) terughoudend mee zijn.
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door Bulke »

Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door Tijs »

V power is gewoon oktaan 95.

Als je op je verbruik betere cijfers wilt zien, tank dan in ieder geval 98, of liever nog meer, bijvoorbeeld Ultimate 102 in Dld.

Gr Tijs
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door Bulke »

waar voor is de v-power dan?:)
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
sdirkx

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door sdirkx »

Schonere motor door additieven.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door V3lv3T »

Schonere motor zorgt theoretisch voor minder weerstand.
Schonere/vollediger verbranding zorgt theoretisch voor betere prestaties.

Dus theoretisch is V-Power beter voor je motor, zorgt voor mee kracht, en is zuiniger.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door sjoerdb »

Bulke schreef:Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door kiwi »

sjoerdb schreef: Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.
:jerry

Beste methode tot nog toe! Vaker de fiets pakken werkt ook goed!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Bulke
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
11
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Gulpen

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door Bulke »

sjoerdb schreef:
Bulke schreef:Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
dat zowiezo sjoerd haha alleen afentoe is et toch leuk eens te gassen;) maar ik ben daar best verslaafd aan zuinig rijden steeds weer wil je iets meer haha
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door marcveen »

Tijs schreef:V power is gewoon oktaan 95.

Als je op je verbruik betere cijfers wilt zien, tank dan in ieder geval 98, of liever nog meer, bijvoorbeeld Ultimate 102 in Dld.

Gr Tijs
V-power is officieel oktaan 97, net geen 98 dus moeten ze het als 95 verkopen.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door volvofreak898 »

topic maar ff uppen

rijd de laatste tijd op excellium diesel maar kan t vast goedkoper/efficienter zelf mengen/toevegen iemand tips eer ik me een poot laat uitdraaien bij automat :P

ps gewoon aceton aan goedkope diesel toevoegen lijkt me niet bepaald verzorgend...wel een klein beetje winstgevend

1 liter aceton a 6,50 is goed voor n kleine 700 liter diesel en zou n voordeel van 70 liter diesel geven twv 100 euro
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door volvoS40 »

was zonnebloem olie ook geen hype geweest... :P
kost een stuiver en een bos wortels bij de supermarkt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door volvofreak898 »

ik ben nniet zo'n hype volger.......

maar wel slim genoeg om te weten dat de 4 euro die ik bij de pomp voor de additieven betaal goedkoper en beter kan....

zelfs het aceton verhaal is geen hoax maar nja hoop moeite voor 10% besparing
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Aceton in / bij de brandstof.

Bericht door kiwi »

Je zegt dat aceton geen hoax is, maar ik ben daar niet zo zeker van. Zoals hierboven beschreven ben ik chemisch onderlegd, en werk ik zelf als ingenieur voor bijvoorbeeld Shell en BP.
De additieven waar je voor betaald werken, punt uit. Zijn onderzocht, onderzoek zelf is onderzocht. Mensen merken het zelf ook en rijden dus de duurdere benzine / diesel. Als je denkt dat het goedkoper kan zeg ik dat je helemaal gelijk hebt. Maar dan moet je zelf gaan produceren, zelf gaan mengen, zelf opslag houden (en met iedere handeling een ton aan brandstof, veiligheid en milieu regels overschrijden).
Waar je vooral die extra euro's voor betaald is de kwaliteitscontroles. De fabrikanten garanderen een bepaalde consistente kwaliteit die jij nooit zal halen, dat kost hen arbeid en dus geld.

Wil je minder betalen, ga een kleinere auto rijden. Of een nieuwere. Of ga zuiniger rijden als geen andere auto kunt kopen...

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Plaats reactie