Alles over VIDA en icm DICE

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
Plaats reactie
tomtom87
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 18:33
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Weert

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door tomtom87 »

Even met netstat kijken welke poorten door welk programma in gebruik zijn. Poort 80 moet vrij zijn voor de virtuele webserver.

https://support.rackspace.com/how-to/ch ... h-netstat/

Als dit niet werkt:
Verwijder Skype en alle versies van de sql server en probeer vida te installeren.
PietervG
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 13:01
12
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Den haag

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door PietervG »

Gisteren samen met DinanT geprobeerd mijn '96 S40 uit te lezen met zijn vida/dice combinatie.
ik heb wel de goede stekker in de voetenruimte zitten, maar zijn software gaf een foutmelding dat een auto voor 1999 niet uitgelezen kon worden met zijn versie.

heeft een van jullie ervaring met het uitlezen van een S op leeftijd? kan dat gewoon, maar heb je andere spullen nodig? of kan het helemaal niet?

Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door volvoS40 »

Is geen OBD2 maar standaard OBD, (OBD1).
Voor de dice er kwam is er een ouder systeem die dit wel uit leest.

Je zou ook een oudere obd (usb) lezer kunnen nemen, deze wil wel werken. Uitlezen en resetten. Motormannigmand kom je niet in..

Obd met usb dus (via laptop of pc) geen bluethoot, dat werkt niet.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door R.O.B »

PietervG
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 13:01
12
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Den haag

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door PietervG »

volvoS40 schreef: do 30 mar 2017, 12:14 Obd met usb dus (via laptop of pc) geen bluethoot, dat werkt niet.
Apparaat van DinanT was via USB, gingen ook lampjes knipperen op het kastje.
Vida gaf alleen aan dat hij niets kon vinden. is het dan juiste hardware met verkeerde software?

of moet er ook een ander kastje zijn dan het nieuwere DICE kastje?

Dank voor het topic Rob, zal het eens doorspitten
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door volvoS40 »

Dice is anders dan een cheapy obd lezer
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door hervelt »

texaco schreef: do 08 sep 2016, 15:01 Uitlezen gaf me foutcode 'ECM-1804' iets met Laaddruksensor. Is dat deze, de tcv? (heb hem in ieder geval net besteld, kosten; €50,45 bij de dealer hier).

Afbeelding

Na uitlezen en wissen was de foutcode ook weg en niet meer terug gekomen...
Hoi Texaco/ Nico,
Ik zie dat jij ook een bj 2003 diesel 115 pk hebt en een diagnose uitvoert met Vida 2013, Nederlands.
Hebben de Phase 2 diesel auto's 2001~2004 nu een OBD(1) of een OBD2 aansluiting ?

Ik ben op zoek naar een diagnose scanner. Zowel een universeel OBD2 als specifiek Volvo OBD(1) scanner kunnen niet communiceren met mijn ECM (motor management) en TCM.
Bij ABS en SRS kom ik er wel in (met OBD1zo te zien)

Kun jij jouw opstelling/configuratie vertellen of gaat het om professionele apparatuur ?

Voorts kom ik in een artikel van 2015 gewoon gratis software tegen: Volvo Vida DiCE 2014D (for win 7)
Heeft dat DiCE een speciale betekenis ?
Werkt dat allemaal zo of moet je je wel degelijk aanmelden voor een service/contract vorm van Vida ?
---------------------------
Aangezien de rest van mijn vraag vooral over de mogelijkheden van de ELM327 voor een phase 2 diesel gaat, staat het vervolg hier: viewtopic.php?f=45&t=6987&start=140#p357075
Laatst gewijzigd door hervelt op do 21 sep 2017, 18:47, 5 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Slang van turbo naar intercooler (olie in ; gescheurd enz

Bericht door texaco »

Vida is de software van Volvo, met daarin onderdelen, reparatiehandleidingen etc...
DICE is de communicatie tool die in de auto op de OBD2 stekker aangesloten word, en langs de andere kant met usb op je laptop/computer met Vida, die de foutcodes ineens omzet in een duidelijker diagnose met mogelijke oplossingen.
Een universele uitleestool heb ik ook (elm327 ofzoiets), en die kan ook zaken realtime weergeven zoals toerental, en als ze er zijn ook foutcodes.

Een gratis of heel goedkope versie van Vida is meestal een gekraakte (illegale) versie, deze hoef je niet te activeren.
Je kan ook via de dealer een activatie regelen, dan ben je steeds verbonden met de Volvo-server en krijg je regelmatig software updates etc, maar dat schijnt nogal prijzig te zijn.

Een imitatie DICE kastje kost gemiddeld €100, komen ook meestal van China maar deze werken prima met Vida.

Voor betere en gedetailleerdere uitleg, hebben we het Vida/ DICE topic, daar zitten de gevorderden :P

viewtopic.php?f=45&t=6538&hilit=alles+over+dice

En meer over universele tools op OBD2 (die zou op alle phase 2 modellen moeten zitten)

viewtopic.php?f=45&t=6987&hilit=alles+over+dice

*Heb de opvolgende berichten verplaatst naar bovenstaand topic.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door jbruijs »

Alle volvo's van na 2000/2001 hebben een OBD2 aansluiting.

Voor uitlezen en resetten kun je een OBD2 scanner gebruiken. Heb er zelf een van Autel waar ik vrij tevreden mee ben. Je kunt hier echt alleen de storingen meet uitlezen, resetten en het 'service' lampje resetten. Wil je specifieke Volvo functies aanpassen dan zul je een DICE met vida nodig hebben. De software is op meerdere plekken (wellicht iets minder legaal) te downloaden. Echter om dit te kunnen gebruiken heb je een DICE interface nodig. Het uitlees apparaat zeg maar. Deze zijn vrij prijzig!

Aanmelden voor service contract hoeft niet. Maar helemaal legaal is het ook niet, om Vida te downloaden en die te gebruiken.... but heay....if it works, it works :-D
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door Bramzel »

Je kan via AliExpress voor nog geen € 100 een DICE icm VIDA kopen. Da's een Chinese legale versie... ;)
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door jbruijs »

Hahahahahahah uhuhh..... denk dat ze daar bij Volvo anders over denken... je krijgt er ook gewoon een gebrande CD/DVD bij met de software hahaha
Maar zoals ik al zei: if it works, it works. :-D
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door Bramzel »

Hahaha, I know ;) Daarom ook Chinees legaal, die houden er iets andere standaarden op na dan wij :D :vertag
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door hervelt »

jbruijs schreef: ma 25 sep 2017, 11:57 Alle volvo's van na 2000/2001 hebben een OBD2 aansluiting.

Voor uitlezen en resetten kun je een OBD2 scanner gebruiken. Heb er zelf een van Autel waar ik vrij tevreden mee ben. Je kunt hier echt alleen de storingen meet uitlezen, resetten en het 'service' lampje resetten. Wil je specifieke Volvo functies aanpassen dan zul je een DICE met vida nodig hebben.
Hoi,
Ik ben afgelopen weekend al wat wijzer geworden, met dank aan mede forumlid R.O.B.
Ik weet nu dat er niets mis is met mijn OBD2 aansluiting want met Vida en Dice zijn gewoon mijn systemen uit te lezen.

Ik heb drie handscanners geprobeerd, 1 van Autel en 2 van iCarsoft. Die van Autel was een universele OBD2 scanner waarmee ik er bij mijn auto niet in kon komen.
De twee iCarsoft handscanners waren ook specifiek voor Saab/Volvo bedoeld. (Universeel OBD2 in combinatie met uitgebreid specifiek Saab/Volvo en zou op dat gebied ook de oudere modellen uit het pre-OBD tijdperk (<2000) ondersteunen.) Helaas kon ik alleen maar in mijn ABS en Airbag systemen komen maar niet bij het motormanagenent.

Het schijnt dat in het verleden de Autel EU702 wel in alle motormanagenent ECU's kon komen. Ook in de Fenix, maar welk type er in mijn Phase II diesel zit weet ik niet. (Iemand ..?)
De opvolger daarvan, de MD802 kost echter €380,-, zowat het dubbele van zijn voorganger.
Ik zie wel goedkopere Chinese klonen maar daar vertrouw ik niet op. De webshop diagnoseapparatuur .nl heeft me tot nu toe uitstekend geholpen.

Van andere merken heb ik verder niets gevonden wat specifiek uitgebreider Volvo aan kan.
De elm327 blijkt dus ook in de Volvo systemen te kunnen komen. Ook iets om mee te experimenteren ja maar zou wel minder uitgebreid zijn dacht ik.

Ongeacht mijn Volvo dus wel OBD2 is is deze dus niet OBD2 compliant. Met een universele OBD2 handscanner kom je er niet in.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door Bramzel »

Enkel het algemene generieke OBD2 gedeelte, voor specifieke Volvo zaken als airbags en ABS zal je nog steeds een professioneel apparaat nodig hebben.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door JBA »

Inmiddels zijn er dices te krijgen op AliExpress voor 53 Euro (dan heten ze wel dobbelstenen.... :D ). Ik ben benieuwd of iemand recente ervaringen heeft met deze apparaten?

Deze bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door Bramzel »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.
BartJeroen
Idle
Idle
Berichten: 98
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 06:57
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Utrecht

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door BartJeroen »

Ik heb onlnags de onderstaande gekocht van die verkoper op Ebay. Helemaal niks mis mee


https://www.ebay.com/itm/2017-Newest-VI ... SwQTVWA8ZA
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door RobertV »

Ik heb zo’n dice laten overkomen van aliexpress. Leest mijn auto (2004 v40) keurig uit op fouten en warmings. Ik kan ook de tellercalibratie ed starten. Een werkende versie voor wat ik gebruik.
Even opletten want in principe komt er ook nog invoerbelasting bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door JBA »

BartJeroen schreef: ma 15 jan 2018, 10:50 Ik heb onlnags de onderstaande gekocht van die verkoper op Ebay. Helemaal niks mis mee


https://www.ebay.com/itm/2017-Newest-VI ... SwQTVWA8ZA
Oké, dan ga ik daar eens kijken want ik kreeg vorige week een kortingscode van Ebay in de e-mail.. :tumbup
RobertV schreef: ma 15 jan 2018, 17:08 Ik heb zo’n dice laten overkomen van aliexpress. Leest mijn auto (2004 v40) keurig uit op fouten en warmings. Ik kan ook de tellercalibratie ed starten. Een werkende versie voor wat ik gebruik.
Even opletten want in principe komt er ook nog invoerbelasting bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedoel je daarmee dat een niet originele Dice niet alles kan wat de originele kan of heb je de andere functies niet geprobeerd?
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over VIDA en icm DICE

Bericht door RobertV »

Rest heb ik niet geprobeerd. Ging mij om het uitlezen en de status van alle modules omdat ik een storingsmelding kreeg die maar bleef terugkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie