ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
Plaats reactie
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Kun je ook communiceren met de ABS en SRS/airbags ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door texaco »

Zover heb ik nog nooit gezocht /geprobeerd met dat dingetje.
Met de Dice icm Vida lukt dat perfect.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk

WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Bedankt zover.
Heb jij de reacties over de topics verdeelt of heb ik dat zelf per ongeluk gedaan?
Heb net wel de commentaar titels aangepast, want die gingen nog over slang naar turbo.
Zo hebben anderen er ook nog iets aan als ze de zoek functie gebruiken.

Van de originele diagnose scanners die bij mij niet werken wordt door de leverancier de vraag/het probleem voorgelegd aan de fabrikant in China (iCarsoft) waarom ik mijn auto niet uitgelezen krijg.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door Bramzel »

Je auto heeft OBD2, een ELM327 icm Torque zou gewoon moeten werken. Bij zaken als de airbag kan je helaas niet komen, daar heb je toch professionelere apparatuur voor nodig.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Ik heb de volgende ELM327 besteld voor nog geen € 7 in de WiFi uitvoering:
https://nl.aliexpress.com/item/ELM327-W ... 62486.html
Ook andere uitvoeringen (wiFi + Bluetooth) zijn daar selecteerbaar.

Ik begreep dat je een Chip PIC18F25K80 moet hebben voor de ELM327 hardware versie 1.5.
Deze ondersteunt Android + iOS (Zonder die chip geen iOS support. Er is blijkbaar ook een hardware 2.1 versie die minder protocollen ondersteund.)

Verder is veel software te downloaden op de website waar ze naar verwijzen: www.360diag.net
Ook software voor de ELM327. Ook de software die tevens al op een CD met de ELM327 meegeleverd word.

Een aanrader voor degenen die willen experimenteren.
De Torque Pro App kost €3,55 (alleen voor Android, van Ian Hawkins), maar bij deze ELM327 zit er ook al andere gratis software bij op CD.
En het is niet beperkt tot Volvo. Is universeel met OBDII te gebruiken.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door JBA »

hervelt schreef: zo 31 dec 2017, 18:22
Ik begreep dat je een Chip PIC18F25K80 moet hebben voor de ELM327 hardware versie 1.5.
Deze ondersteunt Android + iOS (Zonder die chip geen iOS support. Er is blijkbaar ook een hardware 2.1 versie die minder protocollen ondersteund.)
Ik heb me even ingelezen op dit onderwerp, onder andere op Wikipedia dus niet gezegd dat alles 100% waarheid is, maar onderstaande info is wellicht interessant voor mensen die voornemens zijn een ELM327 te kopen.

De originele ontwikkelaar van de ELM327 heeft de volgende versies uitgebracht: 1.0, 1.3a, 1.4b, 2.1 en 2.2. In versie 1.0 was er geen kopieerbeveiliging aanwezig, waardoor de ELM327 volop werd gekloond. De meeste producten op Aliexpress zijn dus clones van versie 1.0, waar fouten in zaten. In het begin werden clones uitgebracht die kwalitatief best aardig waren. Daarna ging de kwaliteit hard achteruit.

Veel van deze slechte clones worden uitgebracht onder versienummer 1.5 en 2.1. Heb je dus een versie 1.5 dan weet je zeker dat je een "slechte" clone te pakken hebt (die versie bestaat immers niet) en in geval van een 2.1 clone weet je dat bijna zeker. Deze kunnen natuurlijk gewoon werken, maar wel met de beperkingen van versie 1.0 én vaak in combinatie met slechte hardware (op een ander forum -ik weet niet meer welke- heb ik gelezen dat er vaak verkeerde weerstanden worden gebruikt).

Ook lijkt het erop dat dezelfde stickers door verschillende leveranciers worden gebruikt. Twee exact gelijk ogende clones kunnen dus verschillende hardware en software bevatten.

Zelf heb ik een goedkope versie 2.1 clone (die er overigens 100% hetzelfde uitziet als de 1.5 clone die hervelt besteld heeft) die vaker niet dan wel werkt.

Het is dus een beetje een loterij, maar in algemene zin geldt: koop geen clone met een ander versienummer dan 1.0, 1.3a, 1.4b, 2.1 en 2.2 (hoewel je de oude originele versies ook beter niet meer kunt kopen). Aangezien de meeste slechte clones als v.2.1 zijn verkocht kun je die het beste ook links laten liggen. Koop clones niet onder de 20 Euro (want de originele chips kosten bij grote afname al zo'n 10 Euro, exclusief de rest van de materialen dus).

Het bijzondere is overigens dat de fabrikant van de originele ELM327 chips (ELM Electronics) op haar website aangeeft niet te kunnen (en willen) vertellen wie hun klanten zijn en dus betrouwbare OBD2 stekkers verkopen. Zij adviseren contact met de verkoper op te nemen en te vragen of deze originele chips gebruikt.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/ELM327
http://carscanner.info/choosing-obdii-adapter/
https://www.elmelectronics.com/help/faqs/
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Wow, daar heb je je wel goed in verdiept.

Je zegt meeste slechte klonen zijn versie v2.1.
Er is dus (volgens wikipedia) ook een originele v2.1 geweest in het verleden. Dit betreft dus een kloon vs een originele v2.1 versie. (waarvan de kloon dus feitelijk afgeleid is van de v1.0 versie)

De kloon versie 2.1 werkt dus wel bij jou ?
1e) Mijn eerste bestelde v1.5 kloon blijkt niet te willen werken bij mijn diesel uit 2003.
Het Torque default IP adres moest ik zelf aanpassen om Torque verbinding te kunnen laten maken met de ELM maar uiteindelijk wil hij toch geen verbinding met de ECU maken.

2e) Heb daarom daarna exact dezelfde adapter besteld als Nico (Texaco) heeft.
Bij hem werkt die in precies dezelfde setting als bij mij. (Diesels zijn blijkbaar lastiger uit te lezen dan benzine)
Maar bij mij lichten de LEDs op de module 3 keer op, om daarna geen enkele reactie meer de geven. Defect waarschijnlijk.
Wil toch weer een nieuwe betellen, mogelijk met de LED's aan de andere, of de kopse zijden, omdat bij de mijne de LED's aan de achterkant van de module zitten. Is beetje onhandig met spiegeltje.

Edit: Ik had wel de Wifi versies besteld. Bij de eerste lijk ik dus wel een WiFi verbinding te hebben maar geen verbinding met de ECU.
---------------------
ELMElectronics vermeld dat v1.3a een goede basis versie is en dat v2.2 de nieuwste versie is.
De ELM327 ondersteunt ook protocollen uit het pre-OBDII tijdperk, welke ze toegevoegd hadden vanwege ervaringen en protocollen die tot dan toe gebruikt werden.
Het is mij niet duidelijk of men bij de clone versies nog software/functie uitbreidingen heeft kunnen toevoegen. (Lijkt mij van niet omdat men wel de "machine code" kon klonen maar niet de volledige Source code van de software heeft.)
Voor hetzelfde geld zou zo'n clone versie meer kunnen dan een originele (zoals dat verhaal met iOS support ons wellicht moet doen geloven.

En hoe zit het met de Bluetooth en WiFi support. Zat die er in de ELM327 v1.0 al in ?
Men heeft de machine code wel omgezet om deze op andere types controllers te kunnen plaatsen. Daar zou nog andere functionaliteit aan toegevoegd kunnen zijn lijkt me.
Als dat zo is dan is er een echte wildgroei aan ELM327 adapters.
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 29 jan 2018, 18:40, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door JBA »

Om het duidelijker te maken (maar niet korter.... :-D).

OBD2 is het protocol die (verplicht) gebruik wordt om met moderne auto's te communiceren, de bekende stekker waar we het hier over hebben.

ELM is een bedrijf dat een chip heeft gemaakt om dit mogelijk te maken, deze chip "spreekt" de talen van alle OBD2-auto's. Als fabrikant van OBD-stekkers hoef je eigenlijk alleen maar een passende stekker te maken en die chip erop te solderen en klaar is kees (iets overdreven).

Het staat ieder bedrijf of persoon vrij om zelf ook OBD chips te maken, in theorie is ELM maar één speler op de markt. In de praktijk zijn ze voor zover ik kan vinden de enige die écht goede chips maken voor het ODB protocol.

Nu lift de hele wereld mee op de naam die ELM heeft opgebouwd en men verkoopt dus allerlei stekkers met de term "ELM" erop. Dat is in het geval van AliExpress dus in bijna 100% van de stekkers het geval. Er zit gewoon géén ELM chip in.

Deze stekker is dus voorzien van een eigen chip die ook met OBD2 kan communiceren. In de praktijk blijkt echter dat de meeste chips zijn gebaseerd op de eerste chip die ELM uitbracht, versie 1.0 met de nodige beperkingen en fouten. De versienummers op de stekkers zeggen dus helemaal niks, er zit simpelweg géén ELM chip in. Men heeft de stekkers een tijd verkocht als ELM327 v.2.1 en toen op internet iedereen ging klagen over deze stekkers (dat heb jij dus ook gelezen) zijn ze gewoonweg gaan roepen dat het om een v.1.5 stekker gaat.

Ik denk dat een kwalitatief goede clone prima kan werken op onze oude volvo's, maar wellicht problemen zou geven op een nieuwere auto, maar dat is mijn eigen invulling. Ik zie op Nederlandse webshops stekkers aangeboden met "de laatste v. 1.5 software". Dat is dus gegarandeerd een clone, maar de reviews eronder zijn vervolgens prima.

Als je een stekker zonder originele ELM chip wil kopen (=goedkoop) moet je dus onderscheid maken tussen de slechte en goede stekkers en dat is vooraf lastig bepalen zoals je zelf hebt ondervonden.

Als je een stekker met een originele ELM chip koopt weet je zeker dat je goed zit, hoewel je in theorie natuurlijk nog afhankelijk bent van de kwaliteit van de rest van de hardware en de montage. Ik heb in ieder geval de volgende leverancier gevonden die claimt originele chips te gebruiken, maar daar betaal je dan ook voor: http://elm-327.eu/ (ik heb géén ervaringen met dit bedrijf). Voor 15 Euro meer heb je een (voor zover ik overal lees wel werkende) Dice op AliExpress, waarmee je veel meer kunt bij je Volvo.

Ik wil de stekker ook gebruiken voor de auto van mijn vrouw en de dealersoftware van dat merk (Fiat) is wel te gebruiken in combinatie met een gewone OBD stekker, ik overweeg dus om bij bovenstaande web shop een stekker te kopen.

Mocht ik met bovenstaande verhaal de indruk wekken dat ik een kenner ben, dat is niet zo. Ik heb een uurtje zitten Googlen en dit is hetgeen ik opmaak uit alle informatie die ik heb gelezen. Het kan dus best zijn dat ik ergens de plank missla, maar volgens mij klopt het zo wel aardig.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Ik denk dat je het goed samenvat. Ik kom tot dezelfde conclusie.
Vraag me wel af welke versie de echte OBD- en diagnose webshops leveren. (Naast de door jouw genoemde v1.5)

ELM Electonics is denk ik zo populair geworden omdat ze zo'n wijde range aan communicatie protocollen ondersteunen in een enkele chip, de ELM327.
Ze vermelden zelf dat daar ook niet OBDII protocollen bij zitten.
Daarom ook dat de ELM 327 op onze oudere Volvo's wel werkt maar ik weet niet volgens welk protocol er gecommuniceerd wordt en ook niet of dat voor de diverse ECU's, benzine en diesels, hetzelfde is.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door JBA »

De Phase 2 benzinemodellen moeten in theorie met iedere stekker werken, omdat het OBD2 protcol vanaf 2001 verplicht is voor alle benzine-auto's. Ik meen te hebben gelezen op dit forum dat alle Phase2 modellen OBD2 geschikt zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Afgaande op de info van deze website gebruiken de oudere X40 modellen (ze hebben hier enkele S40's getest) het ISO 9141 protocol. ELM ondersteunt enkel het ISO 9141-2 protocol, tenzij het ISO9141 protcol bij de "overige ondersteunde protocollen" hoort. Ik denk dus dat ook de originele ELM chip niet op een phase 1 werkt, maar daarvoor is mijn kennis echt te beperkt. Mocht ik deze stekker echt bestellen dan is het een kwestie van proberen bij iemand met een phase 1 natuurlijk.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Of de ELM327 op een Phase I X40 werkt weet ik niet.

Ik weet wel dat de eerste jaargangen x40 Volvo's, Fenix ECU's hadden die moeilijk uit te lezen waren.
(Met mijn Autel handscanner EU702 kan het wel)

De Phase II diesels kunnen sowiso NIET uitgelezen worden met de bekende merken handscanners.
Daar ben ik maanden mee bezig geweest in goed overleg met diagnoseapparatuur.nl.
(Phase I diesels weet ik niet, maar ze staan bijv wel vermeld bij de motorcode lijst in mijn EM702, dus ik verwacht dat dat wel werkt.)

Daarom ook mijn interesse nu in een ELM327.
Ook wil ik nog een Dice aanschaffen, maar da's de volgende stap.

Vanaf 2004 werd OBD2 verplicht op diesel auto's binnen de EU.
Maar in dat jaar is men ook juist gestopt met verkoop van de X40. Heeft dat daarmee te maken ?
Overigens hadden/hebben de fabrikanten aanvullingen op het OBD1 en 2 protocol en daarom houd je toch nog merk specifieke diagnose apparatuur.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door MarcO »

Ik kan je vertellen uit ervaring dat een ELM327 niet werkt op een phase 1.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door JBA »

Of ik heb slecht gelezen óf je hebt nog het nodige bij je post van 13:58 u getypt, ik zie dat een deel van mijn antwoord overbodig was omdat je jezelf ook al aardig hebt ingelezen. Maar goed, das voor de andere liefhebbers dan. Om nog even in te gaan op je vragen die ik niet had gezien.
hervelt schreef: ma 29 jan 2018, 13:58 De kloon versie 2.1 werkt dus wel bij jou ?
Na heel veel pogingen doet ie het soms op mijn Volvo, maar is ook vaak de verbinding weer zo kwijt. De Fiat van mijn vrouw gaat hele rare dingen doen zodra ik de stekker inplug (het dashboard dan). Verder deed ie het niet op een Peugeot en een Kia, beiden uit het OBD2 tijdperk. Wel heb ik probleemloos de foutcodes van een Mercedes A uitgelezen en gereset.
hervelt schreef: ma 29 jan 2018, 13:58 Wil toch weer een nieuwe betellen, mogelijk met de LED's aan de andere, of de kopse zijden, omdat bij de mijne de LED's aan de achterkant van de module zitten. Is beetje onhandig met spiegeltje.
Ik kijk nooit naar die LED's, een app als Torque geeft prima weer of de stekker wel of geen verbinding heeft met de auto.
hervelt schreef: ma 29 jan 2018, 13:58 [En hoe zit het met de Bluetooth en WiFi support. Zat die er in de ELM327 v1.0 al in ?
Heb je het over de verbinding tussen de stekker en het uitleesapparaat (telefoon/laptop etc.)? Het OBD protocol gaat lijkt me puur over de verbinding tussen de auto en de stekker. Voor bluetooth/wifi ect. zijn gewoon de standaard protocollen van toepassing zoals die ook tussen jouw modem en je telefoon thuis van toepassing zijn. Dat zal ook niet door de ELM chip worden geregeld overigens.
MarcO schreef: ma 29 jan 2018, 23:46 Ik kan je vertellen uit ervaring dat een ELM327 niet werkt op een phase 1.
Heb je het dan over een stekker met een originele ELM chip?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door MarcO »

JBA schreef: di 30 jan 2018, 10:50 Heb je het dan over een stekker met een originele ELM chip?
Oei goede vraag. Ik durf niet te zeggen of ik de originele chip heb. Ik heb het apparaatje al zo lang dat ik ook niet meer weet waar deze gekocht is, en helaas staat op het apparaat ook niets vermeld.
Wel weet ik dat op elke phase 2 dit apparaat gewerkt heeft en op geen enkele phase 1. Dit zal wel met protocol verschil te maken hebben.
Ik gebruik hem samen met Torque pro, kan ik daar een versie nummer vinden?
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door JBA »

Dat is lastig te vinden als je de fabrikant niet weet. Of het wel of geen ELM is, je hebt in ieder geval een werkende stekker en het is op zich logisch dat ie OBD1 niet pakt. Ik denk eerlijk gezegd dat een originele ELM dat ook niet doet. Maar goed, als ik er eentje bestel dan vind ik wel ergens een phase 1 om het testen en zal ik hier het resultaat plaatsen.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

JBA schreef: di 30 jan 2018, 10:50 Of ik heb slecht gelezen óf je hebt nog het nodige bij je post van 13:58 u getypt, ik zie dat een deel van mijn antwoord overbodig was omdat je jezelf ook al aardig hebt ingelezen. Maar goed, das voor de andere liefhebbers dan. Om nog even in te gaan op je vragen die ik niet had gezien.

[...]
Ik kijk nooit naar die LED's, een app als Torque geeft prima weer of de stekker wel of geen verbinding heeft met de auto.
Het klopt dat ik nog extra info aangevuld heb n.a.v. mijn bevindingen na het lezen van jouw post.

Ik wilde naar de LED's kijken omdat ik juist niet kon verbinden met WiFi op mijn Samsung.
De ELM was helemaal donker.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door volvoS40 »

Phase 1 ELM chip werkt daar prima op, hetzij bekabeld (usb / serieel) met bijvoorbeeld volvo FCR.
Daar kom je een heel eind mee en lees je storingen uit, wis je fout meldingen etc. alleen motormanigment word met de fenix ecu's problematisch.

WIFI / bleutooht hoef je niet aan te beginnen met phase 1 en 1,5, daar krijg je totaal geen response uit.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Bij de Nederlandse webwinkels kom je ook diverse bekabelde ELM327 adapters tegen die werken via een USB verbinding met een PC of tablet.
Zit soms ook een licentie bij voor het gebruik van legitieme "professionele" diagnose software.
Kost dan wel tussen €50 en €100 voor een setje.

Ik denk ook wel dat die werken met de Phase I Volvo's
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 10 jun 2019, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

Een tweede WiFi ELM327 adapter gaf ook geen resultaat bij mijn diesel.
Tevens een Bluetooth uitvoering gekocht die helaas ook niet werkte . Allen in combinatie met Torque pro.

Ik kom heel positieve recenties tegen over "Car Scanner ELM OBD2" van Stanislav svistunov, te vinden bij de Play- en App-store en zelfs voor Windows.
https://www.carscanner.info

En @MarcO,
Hier het hele verhaal over de ELM 327 klonen versies V1.5 en V2.1. De V2.1 zit vol bugs en ondersteund niet de volledige instructie sets. De $5-$10 klonen uit China zijn bijna altijd V2.1 klonen, of V2.1 klonen die ze een V1.5 ID hebben gegeven fake dus.
https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/
Met afbeeldingen en aankoopadviezen voor OBD2 adapters.

Een originele V1.5 ELM 327 (van ELM Electronics zelf) is het beste maar ik natuurlijk een stuk duurder.
(Die zullen waarschijnlijk wel in de ELM327 scanners zitten die via de westerse kanalen verkocht worden zoals door Smeets/ Diagnoseapparatuur .nl.
Daar kost een bekabelde ELM327 zo'n €75, wel met een licentie van professionele scan software er bij.)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: ODB II OBD2 interface Bluetooth vb Android Torque of Apple

Bericht door hervelt »

De Viecar Bluetooth 4 OBD2 adapter opgezocht op Ebay. "De beste" volgens CAR Scanner ELM OBD2. https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 4&_sacat=0
Bulk of retail verpakking €15 - €35.
(Evt neppers uitfilteren. Ik kies bewust voor Ebay en niet AliExpress waar kans op neppers toch hoger ligt)

Naast Torque, CAR Scanner ELM OBD2 wordt in reviews en comments ook Carista genoemd als een goede scan App voor iOS (en Android?). (Carista OBD2)

Vreemd, volgens beschrijving op AlieExpress en in comments zou de "Viecar Bluetooth 4" OBD2 adapter alleen met de bijgeleverde Viecar BLe scan software werken.
https://www.aliexpress.com/i/32887383463.html
Maar CAR Scanner.info adviseert deze adapter juist met hun OBD2 scan software.
Ik vraag me af of er officiële en Chinese versies zijn. (Klonen van klonen dus)
Maar toch, CAR Scanner.info vermeld een prijs van $15 - $25.
(Wie zegt dat de duurdere op Ebay beter zijn ?. Even uitzoeken, ik zie verschillende verpakkingen. Aha, zie onder.
Belangrijk: Ik lees dat voor Android met Bluetooth 4.0 geen ondersteuning van CAR Scanner is en dus op Android alleen met (andere Bluetooth 1.x, 2.x en 3.x adapters of) deze WiFi adapter werkt. En je voor iOS het beste de Bluetooth adapters kunt nemen. (Ik lees tegenstrijdige berichten; dat de Bluetooth uitvoering juist niet op iOS zou werken)

Even neerplempen..
CAR Scanner:
Google Android supports adapters with “classic” Bluetooth (versions 1.х, 2.х, 3.х) and Wi-Fi.
Bluetooth 4.0 adapters are not supported by Car Scanner on Android.
For all devices (iOS, Android, Windows) I recommend Viecar Bluetooth 4, that looks like this: white, with straight (not T-shaped) body, packed in a branded plastic box. It costs about 15-25 USD.

Important note: I don’t recommend all adapters from Viecar, just one particular model, that I have described!
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie