1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Plaats reactie
goofke
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: di 08 sep 2009, 17:56
14
Locatie: Aalst ( BE )

1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door goofke »

Hallo

Even een vraagje.
Welk type ECU heeft de Volvo V40 1.9 TD ( '98 )?

Kheb namelijk enkel een kabel voor de EDC15 en de EDC16...

Alvast Bedankt!
goofke
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: di 08 sep 2009, 17:56
14
Locatie: Aalst ( BE )

Re: V40 1.9 td 90PK

Bericht door goofke »

Dat vraag ik mij ook af ... :)
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: V40 1.9 td 90PK

Bericht door R.O.B »

davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: V40 1.9 td 90PK

Bericht door davotje »

Chippen gaat zelfs niet bij deze motor.
Hij draait (grotendeels of helemaal?) mechanisch.
grts
Bavo
floris01
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 22:44
13
Locatie: Arnhem

1.9td uit '97

Bericht door floris01 »

hallo,

zoals net voorgeteld in het wie is wie topic heb ik een v40 td uit '97 en wil hier iets meer pk's en koppel uithalen en een wat zuiniger verbruik.

nu zie ik op internet overal "tuners" maar kan ik in hun tabellen nooit de v40 met renault 1.9td motor terugvinden.
zijn deze niet te chippen? en loont het de moeite om dit te laten doen?

ik wil er geen racemonster van maken, maar net iets meer vermogen en koppel vindt ik wel lekker alsook het vriendelijker verbruik natuurlijk!
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 1.9td uit '97

Bericht door krismazur »

Zoek ff op het forum, staat genoeg over geschreven :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: 1.9td uit '97

Bericht door sjoerdb »

om even een droomluchtbel kapot te prikken: ik heb een 1.9D 115pk uit 2004, getuned door rica naar 144pk maar hij is er zeker niet zuiniger van geworden. rijstijl is precies hetzelfde gebleven.

wat wel kan helpen met zuiniger rijden:
-op de snelweg niet harder dan 90km/h gaan rijden(als het veilig kan) meestal kan je achter een vrachtwagen blijven.
-bandendruk iets hoger(2.4 bar rij ik zelf op)
-gewoon het verhaal van nieuwe rijden gebruiken, verder vooruit kijken, rustig optrekken tot 200 toeren, afremmen op motor door terug te schakelen.

controleer rustig eens je luchtinlaat traject, hooe makkelijker er zuurstof naar binnen gezogen kan worden hoe beter hij verbrand en hoe rustiger en zuiniger hij loopt. check eens topic van ROB, modificatie luchtfilterbehuizing bij tuning...

het geld wat je kwijt bent aan tuning kan je nooit meer terug verdienen met zuiniger worden.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1668
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: 1.9 td 90PK chippen mogelijk?

Bericht door V3lv3T »

En om nog een andere luchtbel kapot te prikken, de TD versies tot... 2000 of 99?
Zit geen ECU in, werken mechanisch, en zijn dus niet te chippen.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: 1.9 td 90PK chippen mogelijk?

Bericht door sjoerdb »

-is het S/V40 1.9TD blok precies hetzelfde als dat van de 440/460? dan zou je wellicht het volgende kunnen proberen: als je de actuator strakker stelt zal de klep pas bij hogere druk open gaan. als het goed is(zoals in de 440/460) zit er een compensatieklep op de branstofpomp die de turbodruk meet. hat klepje zal bij meer turbodruk ook meer brandstof inspuiten.

"let wel, zo ken ik de situatie op de volvo 440/460 1.9 turbo diesel"
Riscybeertje
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 08:19
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Oss

Motor tuning

Bericht door Riscybeertje »

Hallo

Ik heb een S40 1.9 TDi uit 98 wat zijn de mogelijkheden om deze motorisch te tunen en daarbij behoordende kosten?

Gr peter
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: 1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door Thijs »

Riscybeertje schreef:Hallo

Ik heb een S40 1.9 TDi uit 98 wat zijn de mogelijkheden om deze motorisch te tunen en daarbij behoordende kosten?

Gr peter
Hm, veel zal het niet zijn in elk geval want chippen kan al niet. Een K&N inlegfilter steken, pakt dan iets beter op en je hebt een iets ruwer motorgeluid. Verder mss een sportuitlaat (lijn)
Kosten, geen idee, kan je mss best op het internet checken, genoeg tuners/leveranciers :-D
sjoerdb schreef:-is het S/V40 1.9TD blok precies hetzelfde als dat van de 440/460?
bij de phase 1 zou het mss wel kunnen aangezien de X40 de "opvolger" is van de 440 serie
sjoerdb schreef:om even een droomluchtbel kapot te prikken: ik heb een 1.9D 115pk uit 2004, getuned door rica naar 144pk maar hij is er zeker niet zuiniger van geworden. rijstijl is precies hetzelfde gebleven.

wat wel kan helpen met zuiniger rijden:
-op de snelweg niet harder dan 90km/h gaan rijden(als het veilig kan) meestal kan je achter een vrachtwagen blijven.
-bandendruk iets hoger(2.4 bar rij ik zelf op)
-gewoon het verhaal van nieuwe rijden gebruiken, verder vooruit kijken, rustig optrekken tot 200 toeren, afremmen op motor door terug te schakelen.

controleer rustig eens je luchtinlaat traject, hooe makkelijker er zuurstof naar binnen gezogen kan worden hoe beter hij verbrand en hoe rustiger en zuiniger hij loopt. check eens topic van ROB, modificatie luchtfilterbehuizing bij tuning...

het geld wat je kwijt bent aan tuning kan je nooit meer terug verdienen met zuiniger worden.
Klopt volledig! Bij knal dezelfde rijstijl (dus zelfde snelheid op cruisecontrol) verbruikte de wagen even veel. Maar bij sportieve rijstijl ging het verbruik duidelijk omhoog.
Al kan dit wel afhangen van de chip. Ik had ook een V40 1.9d (2003) 116pk getuned tot 150pk.
Nick40
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 25 mar 2011, 07:34
12
Locatie: Geel BE

V40 1.9TD Kan het beter dan 90pk

Bericht door Nick40 »

Beste mensen,

Mijn vraag is als volgt: kan je nog iets verbeteren kwa prestaties aan een V40 1.9TD van 98?
Het hoeft niet enorm veel te zijn kwa pk ofzo maar kan het voor het optrekken nog wat beter dan dat die nu al doet?
Is dit mogelijk, wat zou ik er dan kunnen aandoen?

Grtz.
Nick.

PS: ik ken er nog niet bepaald veel van maar zou het graag wel willen leren hoe het allemaal werkt :tumbup
Don't get mad.... get even!!!
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: 1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door sjoerdb »

wat je kan doen: (als ik het goed heb en vergelijk met de 440/460 1.9TD) bij de turbo zit een actuator met een klein draadeindje, als je dat op de goeie manier los haalt dan kan je dat oogje meerdere slagen korter maken. hierdoor wordt er een hogere turbodruk gegeven door de turbo. als de motoren gelijk zijn als aan de 440/460 dan regelt de turbo druk mee met de brandstofpomp en wordt er bij meer druk ook meer brandstof ingespoten.
rickybosmans
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 07:42
12
Model: Andere

Re: 1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door rickybosmans »

Sjoerdb heeft inderdaad gelijk. Je kan de 1.9 td wat extra vermogen geven door de turbo druk te verhogen.

Ik ga dit binnen kort doen samen een monteur die dit al vaker gedaan heeft. De planning is dan om wat foto's te maken. En vervolgens hier een verslagje te plaatsen.

Maar verwacht kwa vermogen geen sprongen van 20 of 30 pk. het zal misschien 10 tot 15 pk zijn. De reden voor mij om het toch te doen is dat ik de 1.9 td wel heel erg traag vind boven de 100. En dan met namen met invoegen en inhalen op de snelweg.
Na lange tijd weer op zoek naar een Volvo v40 het liefst t-4
Gutti
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

diesel turbo

Bericht door Gutti »

Beste medeforummer's.

Als ik mijn turbodruk verhoog, tot hoever zou ik kunnen gaan?
Ik wil het veilig houden in zin van turbo leeftijd & uiteraard in vermogen.

Mochten er eventuele betere ideen komen ivm het tunen van mijn turbo diesel, ik hoor het graag.


Met vriendelijke groet
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: 1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door sjoerdb »

Om te beginnen: turbodrukmeter plaatsen en vermogensrun doen op rollenbank, dan weet je de huidige waarden.

Dan zoals eerder beschreven druk voorzichtig opschroeven, luchtfilterbak wellicht verbeteren en test rijden. Daarna naar eigen inzicht verder klussen. Succes

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gutti
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

Re: 1.9 td 90PK chippen / tunen mogelijk?

Bericht door Gutti »

sjoerdb schreef:Om te beginnen: turbodrukmeter plaatsen en vermogensrun doen op rollenbank, dan weet je de huidige waarden.

Dan zoals eerder beschreven druk voorzichtig opschroeven, luchtfilterbak wellicht verbeteren en test rijden. Daarna naar eigen inzicht verder klussen. Succes

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Grotere turbo is dus ook niet echt een optie?
Ik weet namelijk niet zo welke type's best op mijn wagen passen!

mvg
Plaats reactie