Pagina 1 van 2

Welke tuner kiezen voor chippen / flashen en goede software en waarom?

Geplaatst: do 01 okt 2009, 20:13
door DirkT4
Ik ben even benieuwd wie van de forumleden zijn auto getuned heeft
d.m.v. een remap, chiptuning en andere varianten als het maar aanpassen
van het motormanagement is. En waarom juist voor die tuner/software gekozen?

En omdat ik dol op overzicht en lijstjes ben wil ik graag een beetje
orde houden.

Voorbeeld:
Auto: V40 T4 1998 H5
Motor: B4194T
Software: MTE door European Tuning in Moergestel.
Waarom: jaren ervaring en goede naam met Volvo tuning en de tuningskennis van Marko van MTE die enkele malen per jaar een bezoek brengt aan ET.
Kosten: 595 euro
Normaal: 200pk 300nm, 0-100km/h 7,3 sec en als top 235km/h
Nu: 235pk 340nm, 0-100km/h 6,3 sec en als top 250km/h

of

Auto: V40 2.0T 2002 H5
Motor: B4204T3
Software: Fasttech door Fasttech in Haaksbergen
Waarom: Mannen doen alles zelf, in korte tijd een aardige naam gekregen in het tuningscircuit, werken op verzoek met een moderne rollerbank die ze in huis hebben. Je weet gelijk je winst en eventuel andere gegevens voor en na het tunen.
Kosten: 399 euro (excl. run op de rollerbank)
Normaal: 163 pk 239nm, 0-100km/h 8,5 sec en als top 220km/h
Nu: 200pk 300nm, 0-100km/h 7,3 sec en als top 235km/h

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: za 03 okt 2009, 19:40
    door Tijs
    Auto: Volvo S 40 2.0 T LPI Aut 2002
    Fasttech haaksbergen : Super bedrijfje, nette jongens met veel kennis van zaken en eigen software met rollnbank :tumbup

    Normaal: 163 pk/ 230Nm
    Nu: 204 pk/ 330Nm

    Software aangepast, koppel er wat rustiger in laten komen tbv automaat, bovenin toeren rijker laten worden ivm heet worden van de toch al vrij kleine turbo (zie mijn webdagboek voor specs)

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 04 okt 2009, 21:25
    door davotje
    Auto: V70 2.4D 2006
    Motor: 2.4 diesel
    Software: Door RICA, bij kurt mw-automotive.
    Waarom: Op aanraden door dealer en gekend voor Volvo tuning. Ook om op vakantie te gaan en caravan van 1750 kilo te trekken.
    Kosten: 775 euro
    Normaal: 126pk, 300 Nm
    Nu: 226pk 460Nm

    (niet de mijne maar was bij aankoop, chipping, rij er regelmatig mee,...)
    Grts Bavo

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: di 06 okt 2009, 23:25
    door evdbeek
    Normaal: 126pk, 300 Nm
    Nu: 226pk 460Nm

    Dat zijn nog eens vermogens winsten. Ik neem maar aan dat dit niet alleen een nieuwe chip is toch?

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: wo 18 nov 2009, 19:42
    door Niek
    Auto: S60 T5 MY2000
    Motor: 2.3 20v turbo
    Software: Door RICA (Remap) +volledig ferrita uitlaat systeem.
    Waarom: Was al gechiped bij aanschaf
    Kosten: Rond de €700. (heb de factuur)
    Normaal: 250pk
    Nu: Moet nog gemeten worden.

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: do 19 nov 2009, 09:06
    door davotje
    Het btreft een v70 2.4D van 2006
    Deze kan enorme vermogenwinsten hebben omdat alle dieselmotors van de v70 toen exact hetzelfde waren, enkel door software begrensd om fiscaal aantrekkelijker te zijn.

    Dus vermogen sterkste diesel + 30 pk ->> 226 pk uit de 2.4 D!
    Rica software trouwens, enorm veel power!

    edit: even voor de duidelijkheid: ENKEL chip!

    Grts Bavo

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:23
    door harry_nak
    weet iemand welke tuners er OBD doen en welke solderen? overweeg een keer met de t4 naar fasttech te gaan (lees goede verhalen en vrij dichtbij) maar volgens mij wordt er dan gesoldeerd en dat bevalt mij niet zo.

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: wo 23 dec 2009, 22:53
    door DeNNiS
    volgens mij is MTE (european tuning) nog altijd 100% flash geen chip
    binnenkort zullen zij ook beschikken over een testbank

    bij rica zeggen ze wij solderen geen chip
    maar al vaak gehoren dat ze gewoon dat ding mee nemen naar boven
    en toch even een chip er in rammelen

    Fasttech geen idee?

    vele andere bedrijven steken wel een chip

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: do 24 dec 2009, 15:52
    door Geert T4
    Het hangt ervan af of de software op je ECU over te schrijven is of niet. Als dat niet het geval is, wordt er gesoldeert.
    Alleen de eerste modellen T4 hebben een ecu die niet is te flashen. Als er eens problemen mee geweest zijn en er een nieuwere ecu in geplaats is gaat flashen wel..

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 27 dec 2009, 14:53
    door berrie
    hallo allemaal ik ga in januari naar fastech toe(met mijn t4) ik zal jullie wel op de hoogte gaan houden als het gebeurd is!!
    gr berrie

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 27 dec 2009, 15:44
    door Paul81
    hoi berry, lees anders ff http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=2182 voor een leuke groupsbuy met wat korting. Nog 3.5 dag om je aan te melden :)

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 27 dec 2009, 18:22
    door berrie
    bedankt voor de info !

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 27 dec 2009, 21:34
    door Paul81
    geen probleem... in deze dure maand is iedere euro korting meegenomen toch? :) succes..

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: ma 28 dec 2009, 12:15
    door Tijs
    Super ervaring bij Fasttech, er wordt heel zeker gesoldeerd.

    Schijnt niet anders te kunnen bij onze auto's.

    Gr Tijs

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: za 02 jan 2010, 23:03
    door harry_nak
    is dat solderen alleen om de chip eruit te kunnen halen om te herprogrammeren of wordt er ook hardware gewijzigd? oftewel, is er daarna nog wat van te zien?

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 09 mei 2010, 03:47
    door Marcel
    Solderen is niet zonder risico. Flashen (MTE) is realtime aanpassen.... en dat kan dus wel bij onze auto's, alleen als je een rotte ECU (T4 97-98) hebt niet.

    Ter geruststelling: Marko van MTE heeft voor Volvo en Porsche ook standaard software geschreven. Grote makke was dat ET geen bank had en onderweg met laptop gefine-tuned werd. Bank is inmiddels een feit.

    Had:

    Auto: S40 T4
    Motor: 1855 cc 14T M56
    Software: Custom MTE
    Waarom: goed gevoel bij European Tuning en MTE
    Km. stand van chippen ong 242dkm
    Voor: 209 pk en 324 Nm
    Na: 231 pk en 444 Nm
    0-100 ong 6,4 sec top 250+ km/u

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: wo 26 mei 2010, 10:59
    door Eugene
    harry_nak schreef:is dat solderen alleen om de chip eruit te kunnen halen om te herprogrammeren of wordt er ook hardware gewijzigd? oftewel, is er daarna nog wat van te zien?
    Solderen is nodig om een andere (programmeerbare) chip (eeprom) in je ECU te plaatsen. Geen enkel probleem als dat door experts gebeurt. Deze Eeprom kan vervolgens worden herschreven. Ook realtime tijdens een rollenbank sessie.

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: za 27 nov 2010, 13:54
    door DTCTuning
    Geert T4 schreef:Het hangt ervan af of de software op je ECU over te schrijven is of niet. Als dat niet het geval is, wordt er gesoldeert.
    Alleen de eerste modellen T4 hebben een ecu die niet is te flashen. Als er eens problemen mee geweest zijn en er een nieuwere ecu in geplaats is gaat flashen wel..
    Wij kunnen de oudere X40'jes wel gewoon flashen, moeten we wel een bootpin solderen maar de chip hoeft er niet uit, is toch een heel eind goedkoper...

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 13 feb 2011, 09:47
    door sdirkx
    Auto: 2003 V40 2.0T H5
    Motor: B4204T3
    Software: MTE (custom remap) door Marco Alsterfalk bij European Tuning (ET).
    Waarom: Was gedaan bij aankoop. Ben er onlangs weer geweest omdat Marco wordt gerekend tot één van de beste Volvo remappers.
    Kosten: was onderdeel van een MTE stage 3, dus zou de kosten van de custom remap alleen niet weten.
    Normaal: 165 pk 240nm.
    Nu: 230pk 366nm

    Re: Welke tuner/software en waarom?

    Geplaatst: zo 13 feb 2011, 12:09
    door Rob
    sdirkx schreef:Auto: 2003 V40 2.0T H5
    Nu: 230pk 366nm

    Men twijfelt aan de 230 pk van een 2.0T bij deze meting. Er is een bank in NL waarop dit gehaald is, maar deze schijnt hier en daar te positieve getallen te laten zien. Zo was er ook een (die zelfde dag) van een 2.0 die iets te hoog was.