Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door DirkV40 »

Die van mij is getuned door www.dieseltuning.nl, zit in Venray.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door Harry »

Ik ga zaterdag naar DTCtuning. Zie het betreffende topic. Leuke aanbieding trouwens! :vertag
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door V40 bezitter »

Dit was me een beetje ontgaan moet ik zeggen, heel wat mensen gaan tunen. Ben benieuwd naar de ervaringen! Nu moet ik zeggen dat het niet echt in de buurt is voor mij. Is dit standaard chippen of software op maat?
Het aanbod lijkt me bij Tuningchips zeker niet verkeerd, maar ja ik ken het hele bedrijf niet. Vindt er ook niet veel over behalve de ervaringen op hun site, maar ja daar staan natuurlijk altijd alleen positieve ervaringen. :-D

Ben benieuwd hoe het jou met de zelfde motor gaat bevallen, ik denk gezien het aanbod dat als ik weer wat centen bij elkaar heb bij Tuningchips langs ga. Je hebt tot slot van rekening altijd de mogelijkheid om de boel gratis ongedaan te maken.

Als het goed bevalt lijkt het me voor de mensen in de buurt van Limburg zeker een aanrader.
Afbeelding Volvo for life
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door Harry »

Nee, Groningen --> Reeuwijk is naast de deur! :O Wat maakt het uit joh! Het is een prachtige prijs, gezellig meeten met de mensen die ook gaan en Corhog heeft er al ervaring mee en is tevreden. En ja, als Cor tevreden is.... :vertag :-D
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door V40 bezitter »

Snap em, maar zal nog even moeten sparen ;)
Afbeelding Volvo for life
Sonnie
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 17:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nieuwkoop

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door Sonnie »

ik heb zelf wat slechte ervaring gemaakt, met het chippen.maar ik heb wel de 115Pk versie.auto was toen nog niet oud misschien 50000Km gelopen, en nog geen 2jaar oud.bij mij ging naar korte tijd de turbo stuk(was gelukkig nog tijdens volvo-garantie), en de koppeling ging ook behoorlijk slippen.meest word met het chippen de turbodruk verhoogt.auto was toen door Rica gechipt, dus niet eens goedkope troep. de verschill van 102 en 115Pk zit eigenlijk ook alleen in het motormanagement
V40 1,9D(115Pk), MY.04 pimped by Heico Afbeelding High-Performance Soundsystem met HU655 en I-Pod

Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door V40 bezitter »

Was slippen alleen even in het begin totdat zich eea had gezet of was dat blijvend. Je hoort wel eens vaker dat eea zich even moeten aanpassen, net zoals je in het begin met een zware aanhanger rijdt. Hoe is het verder verlopen...

Als ik het goed heb zit het verschil van 102 en 115pk in twee verschillende turbo's. (de een variabel en de ander niet) De turbo van de 102pk versie is hoe ze zeggen betrouwbaar qua techniek. Er is hier ergens een topic over.
Afbeelding Volvo for life
Sonnie
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 17:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nieuwkoop

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door Sonnie »

sorry voor de late reactie, heb het de laatste tijd te druk gehad.
V40 bezitter schreef:Was slippen alleen even in het begin totdat zich eea had gezet of was dat blijvend. Je hoort wel eens vaker dat eea zich even moeten aanpassen, net zoals je in het begin met een zware aanhanger rijdt. Hoe is het verder verlopen...
De chip (software) was er niet lang ingezeten. Naar dat de turbo stuk was, heb ik de oude software weer terug laten zetten.Mijn koppeling ging gewoon in de 5.versnelling op de snelweg, met een beetje gas geven slippen.(voelde zelfs de passagier).
V40 bezitter schreef:Als ik het goed heb zit het verschil van 102 en 115pk in twee verschillende turbo's. (de een variabel en de ander niet) De turbo van de 102pk versie is hoe ze zeggen betrouwbaar qua techniek. Er is hier ergens een topic over.
volgens mij zijn de turbos gelijk
V40 1,9D(115Pk), MY.04 pimped by Heico Afbeelding High-Performance Soundsystem met HU655 en I-Pod

Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door V40 bezitter »

Wow in dat in de koppeling ging slippen is idd echt niet normaal. Jammer dat je er eigenlijk niet van hebt kunnen genieten, daar er toch ook hier ook vooral veel positieve berichten zijn.
De turbo's verschillen overigens van elkaar heb het topic nog even opgezocht:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... rbo#p71011
Afbeelding Volvo for life
F14R
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 11:52
14
Locatie: Eindhoven

1Welke tuner/software en waarom?

Bericht door F14R »

Iemand enig idee hoeveel er uit mijn 1,9d te halen is? En is dit verstandig met 300k op de teller?
In de andere topics heeft men 't over een pktje of 130. Klinkt vrij aantrekkelijk.
Nog interessante tuners in omgeving eindhoven?
Volvo V40 1.9 dynamic special edition, april 2000
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door sjoerdb »

hangt er vanaf of je een 102 of 115 pk hebt.
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??

Bericht door DirkV40 »

Die van mij is getuned door Dieseltuning.nl , zit in Venray dus redelijk dicht bij Eindhoven.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen? Ervaringen

Bericht door martijnv40 »

ik heb het wel gedaan maar zal het niet snel weer doen, de v40 is er kwa turbo en koppeling niet op berekend!
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen? Ervaringen

Bericht door Harry »

Ik ben van 102pk naar een dikke 130 (als het goed is) gegaan. Dik tevreden, zowel qua extra koppel als qua minder verbruik bij normaal rijden. Heb totnogtoe geen problemen gehad.
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen? Ervaringen

Bericht door Thijs »

Mijn auto vorige auto had 120.000km waarvan iets van een 50.000 met chip. Koppeling heeft het zonder problemen gehouden. Turbo daarentegen niet.
De turbo van de 116pk versie is een variabele, waardoor die veel gevoeliger is voor tuning.

Voordeel van de variabele turbo, geleidelijke opbouw vermogen. De vast is zo goed als alles ineens.
Maar net omdat de schoepen van turbo constant draaien (variëren) slijten die veel sneller, met alle gevolgen van dien.

Wat de koppeling betreft: denk dat het vooral aan je rijstijl en het gebruik ervan ligt. Ik reed door de alpen, maakte burn-outs enz. Nooit problemen gehad met de koppeling. (pech/geluk is natuurlijk ook een invloed)
tinustrekeend
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 17 feb 2012, 14:36
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003

Re: Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen? Ervaringen

Bericht door tinustrekeend »

Ik zit er ook aan te denken om de die extra 30 pk te pakken omdat mijn auto best slap wordt als de airco staat te stampen en ik vind het turbogat best irritant , ik kwam er eindelijk na een jaar ergernis dat mijn lucht-massa meter kaduuk was dus hij rijdt al stukken beter , slippende koppeling heb ik wel eens bij een inhaal-manouvre op een 80 km weg ....koppel lijkt nog best goed , dus platen kunnen nog wel .
Ben ik goed aan het denken of sla ik de plank mis als ik beterschap hoop ??

groetjes martijn 245.000 km 1.9D fase2
Gebruikersavatar
yannickc
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 00:57
12
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen? Ervaringen

Bericht door yannickc »

die slippende koppeling is niet goed hoor. Heb het onlangs ook gehad dat hij soms doorsloeg (was beperkt tot bij het hernemen). Koppelingplaten bleken tot op klinknagels versleten te zijn! Heb dus onlangs nieuwe gestoken. Ik heb de mijne ook laten tunen tot 128pk (kom va 102) maar ik ben er vrij zeker van dat het probleem niet te weiten is door de tuning maar wel door de eerste 125dkm stadverkeer van de vorige eigenares. Ook mijn voorlaatste reis naar zuid frankrijk met 4personen + bagage + quad op remork hebbben geen deugt gedaan denk ik. Bergop file rijden tot rokende koppeling... Het is eigenlijk na die reis dat mijn koppeling echt op was. Maar verder heb ik altijd de volle 130km/u kunne. Aanhouden ondanks de zware belasting en zelf bij bergop ! Ik was best verrast dat hij bleef gaan eigenlijk. Tot hier toe absoluut geen spijt van de tuning en heb er elke dag genot van. Vooral als er een audi a4 tje in je gat aant plakken is. Ik heb er al verschillende zien verdwijnen als ik even doorstamp op de autosnelweg =P en hoja top van 197 op gps in duitsland (vlakke autobahn) en 0-100 gemeten op 10sec (voorheen 12sec).

dus gewoon voor gaan en genieten ;-)

[ Geplaatst met Mobile Device ] Afbeelding
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

kan je een gechiptunede v40 1.9 d verder opvoeren dan 145pk?

Bericht door volvofreak898 »

kan je een gechiptunede v40 1.9 d verder opvoeren/sneller krijgen dan 145pk? (zonder het blok idioot te belasten dus makkelijker ontbranding ed. ipv opvoeren)

is dit mogelijk zonder al teveel onzinnig geld uit tegeven?

zat zelf te denken aan:

een andere luchtfilter :open air filter ipv k7n inlegfilter
andere uitlaat ? kan dit ivm roetfilter enzo diesel uitlaten zijn heel anders dan benzine dacht ik
ander soort koppeling ? maar ook hier heb ik geen idee hoe wie wat waar?


iemand ideen of ervaringen met het een of ander???
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: kan je een gechiptunede v40 1.9 d verder opvoeren dan 14

Bericht door dannyw »

Begin eerst met de egr af te koppelen, verwijder de beide katalysators! (LeegsLaan).
Hierna zal de turbo al stukken eerder inkomen!
erwin78
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 jun 2014, 22:03
9
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Bericht door erwin78 »

Sinds kort heb ik een Volvo v40 1.9D 102 pk en wil deze laten chippen, ik hoor alleen wat verhalen dat de koppeling in sommige gevallen doorslipt (dus ook ene nagenoeg nieuwe koppeling).

Wat is nu zo'n beetje het max. aan koppel wat de koppeling aan kan van de Volvo diesel.
Plaats reactie