Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door PKing »

Lol ik vind "de schicht" veel leuker als al de tuningsverhalen.

Een nieuwe koppeling en goed laten chiptunen als je dat moet laten doen, ben je 1000+ euro verder, en heb je nog steeds een slippende koppeling?
Wat begrijp ik hier niet goed?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door Bramzel »

schicht schreef: do 28 dec 2017, 00:49 2. Het is juist dat de EGR en katalysator vermogen consumeren. Als gevolg van een ontstekingsfout bij een vorige auto is mijn kat een keer verbrand en deze heb ik toen leeggehaald. Het gunstige effect op het vermogen was meteen merkbaar. Voor de APK/Tüv heb ik daarna een nieuwe katalysator gemonteerd en weg was het extra-vermogen. De EGR gooi ik er standaard uit (en met de APK/Tüv er weer in). Uitschakelen van katalysator en/of EGR is overigens een milieudelict.
Het uitschakelen van je katalysator gaat je in NL ook problemen geven, ik denk niet dat je dan nog door de APK-roetmetingen komt. Het uitschakelen van de EGR en het roetfilter daarentegen is (of was?) in Nederland echter gewoon legaal, heel krom. Bij de APK kijken ze alleen maar naar de waardes van de sensoren, als die kloppen is het goed. Je kan de EGR en het roetfilter dus gewoon weghalen, de software aanpassen zodat de sensoren altijd de juiste waarden geven en voila, klaar ben je. Dit was recentelijk nog legaal, maar ik meen dat ze hier wel weer actie tegen gingen ondernemen. Wat me niet geheel onlogisch lijkt...
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt »

Bedankt voor het delen van jouw ervaring schicht.

En aangezien ik een Phase II diesel met common rail heb lijkt mij zo'n powerbox/tuningbox, die ik met drie stekkers kan aansluiten alsof het helemaal origineel is, zo interessant.
Ik vertrouwde het niet zo maar begrijp van jou dat zolang je maar normaal rijdt ik geen problemen hoef te verwachten.

Als ik zo'n box voor de APK even moet verwijderen lijkt me geen probleem. 10 minuten werk hooguit.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt »

Even een update.

Er zit een ChipTunings bedrijf in Leusden dat zowel Chiptuning uitvoert als Tuning boxen levert.
Deze Tuning boxen zijn dus Power-boxen van de betere soort.

Power boxen vind je zowel goedkoop als duurder.
- Goedkope Power-boxen, onder/rond de €100 regelen op 1 parameter welke je eigen ECU beïnvloeden. (Een heel goedkope uitvoering kan al bestaan uit enkel een weerstand blijkbaar)
- De betere Power-boxen / Tuning boxen /Piggybacks (€400/€500) regelen bijv op sturing van 4 parameters welke je ECU beïnvloeden. Deze schijnen ook echt een geprogrammeerde microprocessor te hebben.
Aangezien een echt Tuning bedrijf eerstgenoemde Tuning boxen levert verwacht ik niet dat deze schadelijk zijn voor je motor. De vermogens winst en gedrag is ongeveer zoals bij Chiptuning.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt »

Zijn er nog forum leden die hun Phase 2 X40 diesel de laatste jaren nog hebben laten tunen ?
Wanneer en waar, en wat zijn de ervaringen nu ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gillesvl
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 01:47
10
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: maaseik(belgie)

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door Gillesvl »

Ik rij zwaar getuned rond, 1.7 bar boost, open waste gate, geen egr, geen kat, open pijp, hele intercooler en turbo leidingen verstevigd, ik pak e220 met mn volvo s40
Topt 220 per uur,moet wel zeggen dat die gene wat mn wagen gechipt heeft er een paar uur mee bezig is geweest, ik heb bij koude motor in de 4 en 5 ook wel last van een slippende koppeling maar enkel bij koude motor, ik heb geen testbank rapport maar de turbo wat op een s40 115pk diesel gebruikt word, gebruiken ze ook op een BMW e46 320d diesel, die turbo levert 400nm koppel, ik denk dat ik daar niet ver vanaf zit, echter kan de versnellingsbak maat 190pk aan en alles is berekend op 1.1bar max, als je vragen hebt wil ik ze graag voor je beantwoorden, je mag ook komen test rijden en ik wil zelfs een korte pull met je doen om te vergelijken.

viewtopic.php?f=6&t=11556&p=370060&hilit=Gilles#p370060
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt »

Top 220 km/h is nogal wat.
Ik bezuinig ook redelijk wat op onderhoud en als er iets kapot is laat ik het ook gewoon maken.
En moet zeggen, rijdt maar weinig kapot. Wel al drie spiraalveren van voor wegens te hard de drempels nemen.

Jij hebt je originele turbo en originele drukgroep dus behouden ?
(Wanneer je vraag over V70 turbo)

Jij zat met je stage 1 waarschijnlijk ook rond de 145 PK. Had je toen geen last van een slippende koppeling ?
145 Pk vind ik zeker genoeg en wil de zaak niet kapot rijden. Kan mijn auto niet missen ivm werk.
Ben ook van een Phase 1.5 95 Pk naar een Phase 2, 2003, 115 Pk gegaan.
Heerlijke cruise auto op de snelweg.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gillesvl
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 01:47
10
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: maaseik(belgie)

Diesel turbo upgrade?

Bericht door Gillesvl »

Ik heb bij 215km de koppeling vervangen door een nieuwe,egr is weg,kat is weg en gechipt,1.8 bar boost
Zoepertje
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 jul 2018, 20:59
5
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004

Re: Diesel turbo upgrade?

Bericht door Zoepertje »

Gillesv, heb jij nog de standaard koppeling erin zitten. Ik heb dezelfde motor als jou en zit te twijfelen of chippen bij 370k nog handig is. Nu is mijn koppeling redelijk aan zijn eind en vroeg mij af of een nieuwe standaard koppeling het extra koppel wel aan kan.
Plaats reactie