Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Gebruikersavatar
PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Locatie: Lieren

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door PKIng » do 28 dec 2017, 08:03

Lol ik vind "de schicht" veel leuker als al de tuningsverhalen.

Een nieuwe koppeling en goed laten chiptunen als je dat moet laten doen, ben je 1000+ euro verder, en heb je nog steeds een slippende koppeling?
Wat begrijp ik hier niet goed?
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Apeldoorn

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door Bramzel » do 28 dec 2017, 08:55

schicht schreef:
do 28 dec 2017, 00:49
2. Het is juist dat de EGR en katalysator vermogen consumeren. Als gevolg van een ontstekingsfout bij een vorige auto is mijn kat een keer verbrand en deze heb ik toen leeggehaald. Het gunstige effect op het vermogen was meteen merkbaar. Voor de APK/Tüv heb ik daarna een nieuwe katalysator gemonteerd en weg was het extra-vermogen. De EGR gooi ik er standaard uit (en met de APK/Tüv er weer in). Uitschakelen van katalysator en/of EGR is overigens een milieudelict.
Het uitschakelen van je katalysator gaat je in NL ook problemen geven, ik denk niet dat je dan nog door de APK-roetmetingen komt. Het uitschakelen van de EGR en het roetfilter daarentegen is (of was?) in Nederland echter gewoon legaal, heel krom. Bij de APK kijken ze alleen maar naar de waardes van de sensoren, als die kloppen is het goed. Je kan de EGR en het roetfilter dus gewoon weghalen, de software aanpassen zodat de sensoren altijd de juiste waarden geven en voila, klaar ben je. Dit was recentelijk nog legaal, maar ik meen dat ze hier wel weer actie tegen gingen ondernemen. Wat me niet geheel onlogisch lijkt...

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 481
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt » za 30 dec 2017, 03:51

schicht schreef:
do 28 dec 2017, 00:49
Uit dit topic destilleer ik drie hoofdzaken:
1. Slippende koppeling door overkill aan vermogen;
2. EGR uitzetten en kat leegmaken levert veel op;
3. Goedkope chiptuning wordt afgeraden;

Als ervaringsdeskundige merk ik bij genoemde punten het volgende op:
3. Goedkope chiptuning (ca. E. 150) is m.i. zeker mogelijk, vooral als het common rail manipulatie betreft. Door CR-manipulatie verbetert de samenstelling van het mengsel, waardoor de verbranding optimaliseert en dientengevolge het vermogen toeneemt, evenals het koppel. De motor ondervindt hiervan m.i. geen schade omdat deze in de fabriekssituatie relatief laag belast is. Ook de turbo blijft binnen de normen.

Ik gebruik het extra vermogen om het rendement te verbeteren en daardoor brandstof te besparen.
Overigens is het tijdens inhalen op binnenwegen vaak wel handig om een aantal extra kw's ter beschikking te hebben.
Tenslotte, ik woon in Duitsland en hier is CR-tuning verboden omdat het geen CE/Tüv-keur heeft. Voor de keuring verwijder ik daarom de box. Hoe het in NL is, dat is mij onbekend. Ik vermoed dat het niet is toegestaan, maar dat is, zoals vaker, slechts "een advies".
Bedankt voor het delen van jouw ervaring.

En aangezien ik een Phase II diesel met common rail heb lijkt mij zo'n powerbox/tuningbox, die ik met drie stekkers kan aansluiten alsof het helemaal origineel is, zo interessant.
Ik vertrouwde het niet zo maar begrijp van jou dat zolang je maar normaal rijdt ik geen problemen hoef te verwachten.

Als ik zo'n box voor de APK even moet verwijderen lijkt me geen probleem. 10 minuten werk hooguit.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 481
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door hervelt » za 13 jan 2018, 16:35

Even een update.

Er zit een ChipTunings bedrijf in Leusden dat zowel Chiptuning uitvoert als Tuning boxen levert.
Deze Tuning boxen zijn dus Power-boxen van de betere soort.

Power boxen vind je zowel goedkoop als duurder.
- Goedkope Power-boxen, onder/rond de €100 regelen op 1 parameter welke je eigen ECU beïnvloeden. (Een heel goedkope uitvoering kan al bestaan uit enkel een weerstand blijkbaar)
- De betere Power-boxen / Tuning boxen /Piggybacks (€400/€500) regelen bijv op sturing van 4 parameters welke je ECU beïnvloeden. Deze schijnen ook echt een geprogrammeerde microprocessor te hebben.
Aangezien een echt Tuning bedrijf eerstgenoemde Tuning boxen levert verwacht ik niet dat deze schadelijk zijn voor je motor. De vermogens winst en gedrag is ongeveer zoals bij Chiptuning.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Plaats reactie