Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Bericht door michel j »

Wie weet er raad? Mijn 1.9 D 115 pk is getuned naar ca 145 pk. Mijn koppeling heeft pas 13.000 km achter de kiezen maar begint nu te slippen op het moment dat ik in 5 van net iets onder de 100 kmh dooraccellereer naar 120. Turbo slaat op ca 2000 toeren (bij ca 100 kmh) in en zie dan de toerenteller ineens omhoog springen (slipt dus). Is mijn koppelingsplaat niet zwaar genoeg (lijkt me sterk)? Denk ook aan een lekkage door een keerring. heeft iemand nog suggesties voordat ik de boel laat demonteren of het boeltje laat terugtunen naar standaard. Wil alles even uitsluiten. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door krismazur »

Ik heb tijdje geleden ook hetzelfde probleem. Kort daarvoor is mijn koppelingcilinder gaan lekken en de rem vloeistof is op de koppeling plaat terecht gekomen wat de slippen van koppeling veroorzakte. Na paar honderd km was het minder en nu merk ik bijn niets van. Krukaskeering kan deze probleem ook veroorzaken :vertag maar dan moet de kering echt op zijn.
Just call me Kris

Afbeelding
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door martijnv40 »

ik heb het ook, mijn v40 is ook getuned naar 145/150 pk en kort daarna was de koppeling er compleet door, nu zit de nieuwe koppeling er ong. 20.000 km in en als ik 100 rij in de 5 en volgas geef slipt hij ook door.

Ook zit de koppeling bij mij weer erg hoog als ik hem op laat komen en wat dat nu weer is???

Ik denk dat ik een volgende auto in de toekomst niet meer ga tunen, het is er gewoon niet op berekent!
maxpower
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uden

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door maxpower »

@Martijn..

Dat de koppeling hoger zit is vrij logisch aangezien er een automatisch stelmechanisme inzit.
Na 20000km lijkt me dat redelijk normaal.

Ik heb zelf ook aan tuning zitten denken, maar door al deze verhalen begin ik nu toch wel te twijfelen.
Misschien hebben ze bij die van jullie wel de max. eruit gehaald maar niet goed nagedacht over de verhoudingen.
Maximaal vermogen van de 115pk diesels begint al bij de 2000 toeren toch als de turbo net aan het werk is??

Grtzz Bjorn
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Heb niet eerder kunnen reageren doordat ik het grootste gedeelte in het buitenland heb gezeten. Gek genoeg is het probleem nu weer minder aan het worden tot vrijwel nihil. Ik zal van mijn garage nog te horen krijgen of de koppelingsplaten wel hierop zijn berekend, schijnt tegenwoordig allemaal niet meer echt bovenmaats te zijn zoals vroeger bij bijvoorbeeld een oude benz en allemaal precies afgestemd op vermogen. Hoorde van een maatje inmiddels dat ook Renault al mistens 6 verschillende soorten koppeling heeft voor de verschillende vermogens van de dieselmotoren dus lijkt me legitiem verhaal. Volgend weekend een afspraak gemaakt om de auto gewoon maar lekker terug te tunen. Zal even slikken zijn maar houd alles zo wel langer heel en daar gaat het nu om. Bovendien is de auto sinds de tuning ook meer gaan roken bij vol vermogen. Mijn buurman noemt het tunen van auto;s "pikkenpoetserij"misschien heeft ie wel gelijk?
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door sjoerdb »

ik hoor je praten over terugtunen van je auto, bij wie heb je het tunen laten doen en wat waren je kosten. krijg je ook nog deel geld terug van tuner alszijnde vergoeding?

ik heb mijn 1.9D 115pk bij rica laten doen, kosten 500 euro, en ik merk tot nu toe dat verbruik hoger lijkt te liggen dan standaard. het roken is in mijn geval ook meer geworden als dat hij deed. ik weet het nog niet of ik er goed aan gedaan heb.
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

Ik heb mijn auto laten tunen bij Tunex in 's heerenberg. Zij doen dit voor 250 euro en bij een bepaalde maximale km stand kan je dit ook nog verzekeren. met 240 000 op de teller kom je daarvoor niet in aanmerking. Wel reed ik al snel mijn koppeling eruit maar wat wil je met de eerste koppeling na die stand. Ik ben zuiniger gaan rijden en klok soms op de snelweg bij lange ritten 4.9 liter op 100 km. Zuinig rijden kan dus. Verder is dat roken een fenomeen dat bij tunen vaker schijnt op te treden omdat je bij hoge belasting gewoon onverbrande diesel er uit gooit. Verkeerd eraan gedaan? Ik denk dat het een combinatie is van de techniek en het in bedwang houden van je rechtervoet. Terugtunen bij tunex is gratis, vergoeding is er niet.
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door martijnv40 »

Bij mijn v40 is niet het maximale uit de tuning gehaald dit wou ik ook niet, dit was het standaard pakket tot 140 of 145pk

Die van mij rookt ook niet meer, juist minder! wel is het verbruik daarintegen niet zuiniger maar eerder meer geworden.

Ik heb hem bij digicar laten tunen, 1 ding weet ik zeker het is leuk en ik geniet er ook optimaal van maar zal het bij een volgende auto niet weer doen, het is er allemaal niet op berekend vindt ik.
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

Naar aanleiding van jouw verhaal denk ik dat alle tuners misschien verschillende parameters hanteren aangezien die van jou dus minder rookt maar meer gebruikt en die van mijn andersom.
Inderdaad kom ik ook tot de conclusie dat je alles langer heel houdt wanneer de normale instellingen worden aangehouden. Komende zaterdag ga ik met de CD rom met originele gegevens terug naar Tunex om alles weer naar het oude te zetten. Kost me niets extra, alleen een rit van 130 km en terug. Moet eerlijk zeggen geniet wel van het vermogen maar geniet minder van de optredende klachten zoals dat slippen van de koppling en het roken dus dat is me ook wel weer wat waard.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door The Real Master »

Als ik de meeste verhalen hier lees hebben de meesten een standaard chip laten zetten, tja als je problemen wilt moet je idd een chip voor een prikkie nemen :tumbdown
Elke wagen is anders ook al rollen ze achter elkaar van de band :vertag
Ik hoor weinig problemen van mensen die een fatsoenlijke chip op maat nemen die helemaal op jouwn wagen en jouwn wensen word geprogrameerd :vertag

Na het chippen zou een wagen idd zuiniger moeten zijn maar als iemand zijn rechtervoet niet in bedwang kan houden zal die echt niet zuiniger worden, dit geld ook voor het roken lijkt mij.
Na het chippen word er meer lucht aangezogen dus meer brandstof bijgespoten en bij een standaardchip is dit niet optimaal geprogrameerd waardoor je dus meer rook krijgt en ook meer verbruik.

Er zullen vast mensen zijn in het bovenstaande rijtje die het niet met mij eens zijn, ik zou zeggen ga eens informeren bij een echte tuner en niet bij een standaard aansluiten knopje drukken tuner :vertag
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door martijnv40 »

Sorry hoor maar je praat voor een deel maar wat in het rond, je kunt niet zomaar iedereen over 1 kam scheren en denken dat iedereen hier voor een prikkie een chip heeft aangeschaft, mijn chip is van de printplaat af gesoldeerd, ingelezen, gewist, op maat geprogrammeerd en met mij de wensen en mogelijkheden besproken en dit bij een professioneel bedrijf. (digicar)

400 euro vondt ik toen geen prikkie en toen was het tunen die maand ook nog eens in de aanbieding :D

Natuurlijk speelt de rechtervoet mee, weersinvloeden enz. maar zuiniger nee ik geloof er geen bal van.
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

en daarom terug naar 115 pk! Houd ik alles langer heel en dan maar niet zuiniger! Overigens is dat van het roken ook een fenomeen wat optreed bij een maat van mij die een officiele tuning op zijn nieuwe Passat heeft laten uitvoeren. Moet wel zeggen dat ze bij tunex wel op al mijn wensen zijn ingegaan en mij ook keurig advies hebben gegeven wat wel en wat niet te doen.
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

Ja, die zwaardere koppeling schijnt ook te kunnen wat ik weer via via begreep. Het probleem van het slippen is wonderbaarlijk genoeg verdwenen maar het zou dus een optie kunnen zijn. Had overigens al een afspraak gemaakt de auto terug te tunen maar heb door omstandigheden dit nog niet laten doen. Kijk het nog even aan. Evengoed bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door R.O.B »

michel j schreef: Turbo slaat op ca 2000 toeren (bij ca 100 kmh) in en zie dan de toerenteller ineens omhoog springen (slipt dus).
Zou het dan niet kunnen zijn dat je rond die toerentallen gewoonweg te veel vermogen onderin hebt? Dus niet zozeer het door het tunen 145 pk, maar zeg maar te veel koppel onderin door het tunen?
Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39
14

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door Stylo Kicking »

en watvoor merk koppeling is er 13000 km terug geinstalleerd..??
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door DeNNiS »

Klopt Rob dit probleem heb ik ook gehad...

tijdje rustig gereden mogelijk een glazige koppeling en nu is het weg kan als een gek weg rijden alleen pas op met 0-100 sprintjes te vaak achter elkaar en je hebt het weer
Afbeelding
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door R.O.B »

Dus dan zou je de wagen custom kunnen laten chippen en niet zoveel koppelwinst eruit gaan halen als dat men opgeeft om de koppeling te besparen?
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door DeNNiS »

kan maar dan heb je het profijt niet van de chip
je koppeling goed houden ligt dus gewoon aan je eigen
Afbeelding
Gebruikersavatar
michel j
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:47
14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Tuning 1.9 D 115 pk en slippende koppeling

Bericht door michel j »

Inmiddels is het probleem met het slippen van mijn koppeling opgelost.
Heb mij auto laten tunen met de nog oude motor die tijdens de wintersport in elkaar is gedraaid. Daarna een vrijwel nieuw blok laten monteren waarna de ellende is opgetreden.
Vermoedelijk had het blok plus de turbo zoveel extra kracht dat de tuning en niet mee weg kon.
Inmiddels hebben de heren bij Tunex het koppel aangepast waardoor deze geleidelijker opkomt.
Nog steeds zuinig rijden en weliswaar iets minder spectaculair maar zo houd je alles heel.
De wagen rijdt er niet minder om.
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Is het verstandig om de 1.9D diesel te tunen??

Bericht door Volvodriver86 »

Ik kon geen topic op dit forum vinden over het tunen van een x40 als dit verstandig is of niet en tot hoever moet je gaan.
Ik rij in een s40 1.9d met 102pk en hij heeft goed 193xxx gelopen. Nou zit ik er over na te denken om de auto te laten tunen. Is dit verstandig?? want als ik het zo nu en dan hoor en soms lees (topic 115pk tunen met slippende koppeling) krijgen de meeste x40 problemen met de koppeling na het laten tunen van hun auto.
Iemand ervaring met het tunen van een 102pk diesel? en tot hoeveel pk kun je gaan wil je geen motorische of bak problemen krijgen.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Plaats reactie