Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door corhog »

Dan kom ik denk ik ook even langs, met mijn zwarte
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Robbie f »

corhog schreef:Dan kom ik denk ik ook even langs, met mijn zwarte
ook om te chippen of voor de gezelligheid ;)(foto's)
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door corhog »

Heb al gechipt met de blauwe Benz, dus ik kom om te ouweh...en en ook wel een beetje voor de gezelligheid, afhankelijk of ik moet werken.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Robbie f »

corhog schreef:Heb al gechipt met de blauwe Benz, dus ik kom om te ouweh...en en ook wel een beetje voor de gezelligheid, afhankelijk of ik moet werken.
ok gezellig (H) hoe meer zielen hoe meer vreugd toch :D
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door corhog »

Presies :P
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Harry »

Op zich wel leuk om dan met z'n allen te gaan, maar ik moet nog wel ff kijken of ik dan kan, en ook vraag ik me het volgende af:

Ik heb het BMC CDA filter van de oude banaan van DeNNis overgenomen, maar deze moet nog gemonteerd worden. Als ik dat na die tijd laat doen, moet e.e.a. dan weer opnieuw ingesteld/geoptimaliseerd worden omdat je wat veranderd hebt? Ik denk namelijk niet dat het filter er voor die tijd al op zit omdat ik niet weet hoe dat moet...
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Jimipepsie »

Harry schreef:Op zich wel leuk om dan met z'n allen te gaan, maar ik moet nog wel ff kijken of ik dan kan, en ook vraag ik me het volgende af:

Ik heb het BMC CDA filter van de oude banaan van DeNNis overgenomen, maar deze moet nog gemonteerd worden. Als ik dat na die tijd laat doen, moet e.e.a. dan weer opnieuw ingesteld/geoptimaliseerd worden omdat je wat veranderd hebt? Ik denk namelijk niet dat het filter er voor die tijd al op zit omdat ik niet weet hoe dat moet...

Klopt het, dat als je je luchtfilter wil gaan aanpassen, je dit beter voor het chippen kan doen?
Ik heb nog geen ander filter liggen, ik wil in de toekomst wel een BMC CDA filter aanschaffen of wellicht een sportfilter in de huidige behuizing plaatsen.

Ik weet niet of ik het chippen op die 9 januari laat doen. Is uiteraard wel gezellig, maar als het per auto 2 uur gaat duren, dan wordt het wel een erg lange dag. tenzij je een tijd afspreekt waarbij je ongeveer aan de beurt bent (dus een dag "gereserveerd" voor forumleden).
Gebruikersavatar
Paul81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:08
14
Locatie: Zeist

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Paul81 »

Ik bewaar mijn afspraak even voor na het januarisalaris. Heb zojuist een beurt bij de volvodealer moeten betalen, de wintersport moet nog van de rekening... ik ga dus voor eind januari :)
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door DirkT4 »

DTCTuning schreef:Horror verhalen zijn er altijd wel jammer genoeg.
Deze worden veroorzaakt door concullega´s die niet snappen hoe het moet, meestal hebben we dan te maken met een tuner die zijn natte vinger heeft gebruikt. Ik bedoel daar mee dat de software die gebruikt of ter plekke gemaakt wordt niet op een testbank geschreven of gecontroleerd is.
En dan krijg je dit soort verhalen.
Een goede tuner erkent dattie niet alles zelf kan maken en koopt ook weleens iets in bij een tuner die wel die software die op dat moment nodig is op een testbank geschreven heeft. (A)


Je gebruikt dus software die vooraf gemaakt is en bij een vergelijkbare wagen gecontroleerd is mbv een testbank.
Maar er zit toch altijd in verschil in de staat van de motor en diverse onderdelen die belast gaan worden? Wat ik wil zeggen is dat geen één auto hetzelfde is.
Mij lijkt het altijd beter om eerst de huidige staat van de wagen/motor in kaart te brengen door een run te doen op een testbank met alle apparatuur erop aangesloten zodat je keurig alle waardes (air/fuell/inspuiting/turbodruk etc) krijgt en daarna eens te gaan kijken hoe je hem getuned wil hebben en of dat wel verstandig ivm de uitkomsten van je testrun.
Wat ik heb geleerd is eerst te zorgen dat je auto in tip top conditie is voordat er een remap/chip ingaat. Want een wagen tunen die nu al niet 100% loopt geeft alleen maar meer problemen.

Of blijf je met tunen binnen extreem veilige marges?
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door BOULLIET4 »

1- corhog met de Mercedes-benz Vito 115CDI - Done , wie volgt?
2- Robbie f Volvo S40 T4 2002
3- Jimipepsie Volvo v40 2.0T 2002
4- Paul81 Volvo S60 T5
5- Harry V40 1.9D 102pk 2000 (7nog ff nadenken, dus nog wel een ovb'tje)
6-Dennis2510 Volvo V40 T4 (1998)
7-boulliet4 v40 t4 uit 98 ik wil zo snel mogelijk dus 9januari het liefst als eerste die dag


Meld dit bericht
Afbeelding
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Robbie f »

BOULLIET4 schreef:1- corhog met de Mercedes-benz Vito 115CDI - Done , wie volgt?
2- Robbie f Volvo S40 T4 2002 ook 9 Januari, als tweede graag. mocht het fout gaan bij de eerst :P
3- Jimipepsie Volvo v40 2.0T 2002
4- Paul81 Volvo S60 T5
5- Harry V40 1.9D 102pk 2000 (7nog ff nadenken, dus nog wel een ovb'tje)
6-Dennis2510 Volvo V40 T4 (1998)
7-boulliet4 v40 t4 uit 98 ik wil zo snel mogelijk dus 9januari het liefst als eerste die dag


Meld dit bericht
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Gebruikersavatar
DTCTuning
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:46
14
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door DTCTuning »

OK!! 9 januari zal ik proberen exclusief voor forum leden te houden :tumbup
Zullen we om een uurtje of 10.00 beginnen met een kopje koffie :P
Moet ik nog wel even weten wie er komen naast Robbie f en boulliet4.
Dus nu krijgen we het stukje, wie komt wanneer.... :D
Speed is FUN!!!
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Harry »

Ik zal mezelf nog maar ff quoten want o.a. afhankelijk van het antwoord op onderstaande vraag kan ik beslissen of ik de 9e ook kan komen. (A)
Harry schreef:Ik heb het BMC CDA filter van de oude banaan van DeNNis overgenomen, maar deze moet nog gemonteerd worden. Als ik dat na die tijd laat doen, moet e.e.a. dan weer opnieuw ingesteld/geoptimaliseerd worden omdat je wat veranderd hebt? Ik denk namelijk niet dat het filter er voor die tijd al op zit omdat ik niet weet hoe dat moet...
Gebruikersavatar
DTCTuning
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:46
14
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door DTCTuning »

Oh, sorry even overheen gelezen. In principe hoef je een luchtfilter niet aan te passen in de software. De hoeveelheid extra lucht die aangezogen word door het filter word gedetecteerd door de luchtmassameter en de ecu spuit op dat moment dus ook gewoon de extra hoeveelheid brandstof in.
Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Wel een uitstekende keuze trouwens, een BMC CDA Filter. Dat is eerste filter welke wij meer vermogen hebben zien leveren op een testbank tov een origineel filter. De zogenaamde open luchtfilters kosten meestal een pk-tje of 5 maar maken wel een mooi geluid :-D
Een BMC CDA filter levert daadwerkelijk pk's op. Ik heb hem ook in mijn race-speeltje :P
Speed is FUN!!!
Gebruikersavatar
DTCTuning
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:46
14
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door DTCTuning »

DirkT4 schreef:
DTCTuning schreef:Horror verhalen zijn er altijd wel jammer genoeg.
Deze worden veroorzaakt door concullega´s die niet snappen hoe het moet, meestal hebben we dan te maken met een tuner die zijn natte vinger heeft gebruikt. Ik bedoel daar mee dat de software die gebruikt of ter plekke gemaakt wordt niet op een testbank geschreven of gecontroleerd is.
En dan krijg je dit soort verhalen.
Een goede tuner erkent dattie niet alles zelf kan maken en koopt ook weleens iets in bij een tuner die wel die software die op dat moment nodig is op een testbank geschreven heeft. (A)


Je gebruikt dus software die vooraf gemaakt is en bij een vergelijkbare wagen gecontroleerd is mbv een testbank.
Maar er zit toch altijd in verschil in de staat van de motor en diverse onderdelen die belast gaan worden? Wat ik wil zeggen is dat geen één auto hetzelfde is.
Mij lijkt het altijd beter om eerst de huidige staat van de wagen/motor in kaart te brengen door een run te doen op een testbank met alle apparatuur erop aangesloten zodat je keurig alle waardes (air/fuell/inspuiting/turbodruk etc) krijgt en daarna eens te gaan kijken hoe je hem getuned wil hebben en of dat wel verstandig ivm de uitkomsten van je testrun.
Wat ik heb geleerd is eerst te zorgen dat je auto in tip top conditie is voordat er een remap/chip ingaat. Want een wagen tunen die nu al niet 100% loopt geeft alleen maar meer problemen.

Of blijf je met tunen binnen extreem veilige marges?
Je hebt in principe helemaal gelijk Dirk!! De auto moet idd helemaal in topconditie zijn. Heeft de auto op dit moment problemen zullen die eerst opgelost moeten worden alvorens te gaan tunen, lijkt mij logisch.
Het komt dan ook regelmatig voor dat wij mensen met een defecte auto gewoon weer naar huis sturen met de boodschap de auto eerst te maken.
Wat betreft de testruns. Ook daar heb je gedeeltelijk gelijk in.
Wij blijven idd binnen de fabrieks toleranties, wil je daar boven komen zul je wat tijd door moeten brengen op een testbank met de nodige koten van dien.
Mijn ervaring is, dat tuners met een testbank ook gewoon blue-prints gebruiken, gewoon omdat je dan ook geen fouten meer kan maken. In de blue-prints zitten vele weken werk en zijn bewezen producten waar je ook gewoon custom handelingen aan kan verrichten, mocht dit nodig zijn, daar zijn ze voor bedoeld.
Aan de andere kant komt ook het kosten plaatje,een auto van A tot Z mappen op de bank kost een klein fortuin. Dit is iets wat veel mensen niet kunnen betalen. Om ook die mensen tegemoet te komen is dit concept jaren geleden uitgedacht.
Ik hoop dat dit nog een duidelijk verhaal is voor iedereen.
Speed is FUN!!!
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Jimipepsie »

Waarschijnlijk ben ik er ook op 9 januari. Dit laat ik zo spoedig mogelijk weten.
Wellicht wel handig om tegen die tijd een tijdsindicatie te hebben.
Maar dat komt goed.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Harry »

DTCTuning schreef:Oh, sorry even overheen gelezen. In principe hoef je een luchtfilter niet aan te passen in de software. De hoeveelheid extra lucht die aangezogen word door het filter word gedetecteerd door de luchtmassameter en de ecu spuit op dat moment dus ook gewoon de extra hoeveelheid brandstof in.
Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
OK, count me in op 9 januari! (H)

1- corhog met de Mercedes-benz Vito 115CDI - Done , wie volgt?
2- Robbie f Volvo S40 T4 2002 ook 9 Januari, als tweede graag. mocht het fout gaan bij de eerst :P
3- Jimipepsie Volvo v40 2.0T 2002
4- Paul81 Volvo S60 T5
5- Harry V40 1.9D 102pk 2000 (9 januari, niet als eerste, dan moet ik zo vroeg m'n nest uit....)
6- Dennis2510 Volvo V40 T4 (1998)
7- boulliet4 v40 t4 uit 98 ik wil zo snel mogelijk dus 9januari het liefst als eerste die dag

DTCTuning schreef:Wel een uitstekende keuze trouwens, een BMC CDA Filter. Dat is eerste filter welke wij meer vermogen hebben zien leveren op een testbank tov een origineel filter. De zogenaamde open luchtfilters kosten meestal een pk-tje of 5 maar maken wel een mooi geluid :-D
Een BMC CDA filter levert daadwerkelijk pk's op. Ik heb hem ook in mijn race-speeltje :P
Ik ben benieuwd. Ik ga dus eerst tunen, dan kan ik het verschil tussen ongetuned en getuned ervaren. Daarna het filter erop, kijken of ik dan weer verschil merk.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31992
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door René »

Het wordt een beest Harry. :tumbup
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door Harry »

grrrrr :vertag
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31992
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met DTCTuning?

Bericht door René »

Harry schreef:grrrrr :vertag
Nee, dat is weer een tijger in je tank. :P
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Plaats reactie