Pk's terug brengen zodat in Be goedkopere schaal van KW valt

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meeus
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1252
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 21:39
14
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Yo
Locatie: Hasselt BE

Pk's terug brengen zodat in Be goedkopere schaal van KW valt

Bericht door meeus »

Wel kan je een S*0 met 140pk een aantal pk's afnemen en tot 136 brengen omdat het dan in Be in de goedkopere schaal van KW valt?

En is dit beter qua verbruik of word de wagen dan sloom?
Motorisch is dit gezond of extreem omgezond?

grtz,

Jo
Mr Blue ~ The Blue Pearl - 175.000KM | 2001 | 19 Yrs | 1Yr on LPG
Afbeelding

RIP O.J ~ My Little Tank - 326.000KM | 2001 | 18 Yrs on LPG | Compression 98%
Afbeelding
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: rare vraag qua chippen.

Bericht door Volvodriver86 »

Het moet inpricipe wel kunnen, je hebt namelijk je fabrieks aantal pk's deze chip wordt getuned naar een 140pk dan denk ik dat je hem daarna eerst moet terug stellen naar fabrieks waarde en daarop opnieuw moet laten inlezen naar 136pk. Ik denk niet dit helemaal gezond is voor je chip (maar ik kan het ook fout hebben).
De wagen neemt in pk's af dus dat zal altijd effect hebben op de acceleratie (merbaar of niet merkbaar).
Daarin tegen denk ik niet dat die met 4 pk minder in één keer een stuk zuiniger gaat worden.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4210
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: rare vraag qua chippen.

Bericht door DinanT »

Wel een grappige vraag eigenlijk. Ik denk dat je nog schrikt als je eens een auto op de vermogensbank zet die al heel lang geen onderhoud heeft gehad; slechte bougies, slechte bougiekabels oude olie, vervuild luchtfilter... dit zorgt ervoor dat je motor wel degelijk vermogen verliest. Alleen past de electronica dit zodanog aan dat ie nig wel mooi lijkt te lopen. Je verliest meer vermogen door slecht onderhoud dan dat je winst krijgt door dingen aan te passen.
Neem mijn Turbootje maar als voorbeeld; die wagen kreeg goed onderhoud, en had voornamelijk originele onderdelen.
Hij liep ook best mooi mag ik wel zeggen. Toch was er iets mis: de wastegate van de turbo was kaduuk (kwam ik later achter...)
Resultaat: van de originele 160 pk's waren er nog maar een krappe 90 pk over.... :O :O :tumbdown
Het verbruik was echter wel behoorlijk gestegen ...

Ik weet echter niet of de belgische keuring daarmee akkoord zal gaan wat betreft de fiscale pk's; er is immers een typegoedkeuring af fabriek afgegeven.... Die zal men ten allen tijde aanhouden denk ik...
Gebruikersavatar
Nick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:31
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Roermond

Re: rare vraag qua chippen.

Bericht door Nick »

Ik denk idd ook, wat Dinant zegt...dat ze van de PK's uitgaan die af-fabriek opgegeven worden...
vraag het eens goed na, zo niet, dan kon het wel eens gemakkelijk zijn..
maarja, dan zouden er wel meer op zo'n idee zijn gekomen denk ik :P

succes, en let us know :-D
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Pk's terug brengen zodat in Be goedkopere schaal van KW valt

Bericht door R.O.B »

Terug brengen zal denk ik wel lukken. Het is alleen de vraag of je wel kunt aantonen dat het vermogen lager is geworden. De auto gewoon op de/een rollerbank zetten en dan een papiertje laten zien, is maar de vraag of dat als geldig wordt beschouwd.
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: Pk's terug brengen zodat in Be goedkopere schaal van KW valt

Bericht door Thijs »

of je nu meer of minder vermogen uit een chip haalt, het is "tuning". Niet toegelaten in belgië dus.

Als ge het toch wilt doordrijven dan moet er een nieuw gelijkvormigheidsattest aangevraagd worden. En daar moet Volvo toestemming voor geven. Wat ook niet altijd zo evident is.

bijkomende: fiscaal voordeel? Uw jaarlijkse taks wordt op uw cilinderinhoud berekend en ni uw kW. Dus schiet er nix mee op
sdirkx

Re: Pk's terug brengen zodat in Be goedkopere schaal van KW valt

Bericht door sdirkx »

Ben blij dat ik niet in Belgie woon... (A)
Plaats reactie