Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Gebruikersavatar
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door Volvo knuppel » do 18 jun 2009, 19:54

Daar ik met mijn 98'er S40 a 1.8 nog steeds vind dat die bere traag is ging ik zoeken naar een mogelijkheid van tunen.

Vrijwel nergens staat de 1.8 als mogelijkheid echter bij eentje wel.
Dit is wat er volgens hun aan winst te behalen is met het tunen van..
+10PK en +15Nm extra.

Mijn vraag, merk je dat uberhaupt kan iemand uit ervaring spreken dat deze kleine waardes zin hebben om extra te hebben?

Alvast bedankjes weer voor die honderd duizenden reacties die mijn vraag gaat krijgen :-D
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.

sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 521
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Elst Gelderland

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door sjoerdb » do 18 jun 2009, 19:57

je betaald waarschijnlijk veel geld per gewonnen pk en of je het echt kan merken dat voel je vanzelf.

heb je misschien overwogen om het tuningsbedrag te investeren in een andere S40? een t4 of een 2 liter. wie weet is een auto op gas of diesel wel goedkoper voor je. of zit een wisseling van auto er niet in?

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door The Real Master » do 18 jun 2009, 20:01

Knuppel, je zult helemaal niks merken van die chip, wat stukken goedkoper is is een goede open luchtfilter, middendemper onder je wagen weghalen en de kat heb je ook al 10 pk erbij en stukken goedkoper :vertag

Gebruikersavatar
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door Volvo knuppel » do 18 jun 2009, 20:20

So de ter... dat zijn vlotte reacties.. :tumbup

Het gaat me niet om de zuinigheid, het gaat om de trek kracht en zeker niet om de top snelheid.
Ik voel het vanzelf, ja dat klopt maar als ik er niks van merk dan zijn de centen al vervlogen:vertag
Een overstap heeft niet mijn voorkeur en die van me portemonnee ook niet.
Niet dat ik geen T4 ofzo zou willen maar ben er net (bijna) klaar mee en ben in (bijna)een jaar een ruime 45.000 kilometer verder.
Maakt het dat we veel moeten bijlappen en die centen zijn er niet.

Ik kan de kat en middendemper eronder trekken en door laten lassen maar ik zit er niet op te wachten om een herrie bak te rijden.
Al is het natuurlijk wel een stuk minder prijzig hahahaha.. alhoewel.. gelijk een rvs job van voor naar achter als de einddemper eraan is.. (A)

Ik wacht de reacties verder even af.. men vraagt er bijna 400 pleuris voor.. en dat vind ik geen gokcenten..
Overigens.. ik rij reeds op gas..
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » do 18 jun 2009, 21:24

Die 10pk kun je ook wel bet een piggyback eruit krijgen.
Kijk eventjes op eBay, heb ej van die dingen voor €20 ofzo, ksot geen drol en heel makkelijk zelf te installeren.
Lijkt mij geen optie voor langdurig gebruik omdat het toch met valse info tewerk gaat, maar dan kun je wel kijken of je verschil voelt (jah die dingen van €20 werken echt, heb t al eens gezien bij een golf sdi)
Weekje ofzo mee rondrijden en dan er weer tussenuit halen, weet je gelijk of je verschil voelt, en ben je geen €400 kwijt :)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

Gebruikersavatar
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door Volvo knuppel » do 18 jun 2009, 21:29

V3lv3T schreef:Die 10pk kun je ook wel bet een piggyback eruit krijgen.
Kijk eventjes op eBay, heb ej van die dingen voor €20 ofzo, ksot geen drol en heel makkelijk zelf te installeren.
Lijkt mij geen optie voor langdurig gebruik omdat het toch met valse info tewerk gaat, maar dan kun je wel kijken of je verschil voelt (jah die dingen van €20 werken echt, heb t al eens gezien bij een golf sdi)
Weekje ofzo mee rondrijden en dan er weer tussenuit halen, weet je gelijk of je verschil voelt, en ben je geen €400 kwijt :)
wellicht een slim idee inderdaad..

APEXI S-AFC2 piggyback (air/fuel afstellen) 125 euro
Ik heb nog een APEXI S-AFC2 piggyback liggen die ik uit mijn auto gehaald heb is eigenlijk nog als nieuw (zat in een auto van me die een paar jaar stil heeft gestaan) . Er zit nu een compleet standalone systeem in dus ik heb hem niet meer nodig.

De piggyback kan je air/fuel ratio helpen afstellen met tussenstappen van 200rpm kan je het signaal 50% verstellen.

Handig voor degenen die zelf de auto wat af willen stellen, veel turbo setups gezien die hiermee draaiden tevens ook veel.

Het is de voorganger van de AFC-Neo de manuals en schema's kan je op hun site wel vinden via de searchenigine als je SAFC2 invoert.


Ik zoek verder :tumbup
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » do 18 jun 2009, 23:34

Das weer een veel te uitgebreide man die moet je niet hebben :P

Gewoon zoiets: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... RL:NL:1123

Maakt natuurlijk niet alles waar wat ze vertellen, maar die 10pk haal je wel ermee.
Is natuurlijk ook niet geweldige kwaliteit en ook niet best voor je motor, daarom niet te lang laten zitten dan kan het geen kwaad :)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

Gebruikersavatar
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door Volvo knuppel » vr 19 jun 2009, 07:38

Ik had hem ook gevonden, ik zei al ik ga verder zoeken, ik ga er van het weekend mee aan de slag :tumbup
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.

v40black
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:05
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door v40black » za 27 jun 2009, 19:48

Volgens mij is tunen een kwestie van geld, veel geld, maar ja elke keer
10 pk meer is toch meer. Is het zelfde als gas geven, als je het maar lang genoeg
doe ga je vanzelf hard.
V40 2.0 aut. Saphire Black 2006-2009
460 2.0 aut. Flame red Metalic 2008-2013
Volvo V40 1.8 Automaat 2015 - heden
Toyota Avensis 2.0 automaat 2015 - heden

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » za 27 jun 2009, 19:52

Haha :P

Najah ik ben ook info aan het inwinnen, ik kan meer koppel winst krijgen maar minster pk winst als een 1.8 :P

Uiteindelijk blijft het een kwestie van het geld er wel of niet voor over hebben...

De ene kan +12PK en +12NM, de andere +8pk en +19NM, wel komisch op zich die verschillen :P
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door The Real Master » za 27 jun 2009, 21:24

Persoonlijk zou ik die pruttel er niet op zetten de winst is niet op te merken terwijl je blok naar de maan gaat :tumbdown

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » za 27 jun 2009, 21:40

Dat merk je wel, niet zoveel als bij turbo maar je merkt het wel.
En sinds wanneer gaat je blok naar de maan door normale chiptuning...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door The Real Master » za 27 jun 2009, 21:45

Pigypack is geen normale chiptuning is alleen maar meer benzine inspuiting verder word er niks aangepast :vertag
10 pk merk jij echt niet :vertag

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » za 27 jun 2009, 21:56

Dat zijn slechte piggybacks, er zijn ook piggybacks die worden geprogrammeerd zoals chiptuning en professioneel moeten worden ingebouwd, wordt veel gebruikt door drifters omdat je hem "goedkoop" kan herprogrammeren voor een andere auto, en die gasten wisselen best veel :)

De slechte zorgen inderdaad alleen voor meer inspuiting, zoals ik eerder heb uitgelegd.

En voor de laatste keer, dat beetje extra merk je WEL bij een atmosferische motor, vooral als je het samen doet met luchtfilter, ik heb het zelf gevoeld bij een golf van een kennis van me.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door The Real Master » za 27 jun 2009, 21:59

OK ook laatste keer van mij dan, dus alle chiptuners zijn kwakzalvers ? dachutnie als het zo goedkoop zou kunnen en het goed zou zijn zouden er geen chiptune bedrijven meer bestaan :vertag

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door V3lv3T » za 27 jun 2009, 22:05

Nee... ik zeg toch DIE GOEDKOPE SLECHTE piggybacks zorgen alleen voor meer inspuiting
een goed geprogrammeerde betaal je ook gewoon 350-450 euro voor.

Stukje uit een offerte die ik gemaild heb gekregen:
Afbeelding
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 521
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Elst Gelderland

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door sjoerdb » zo 28 jun 2009, 12:51

probeer een weerstandje te solderen over je inlaattemperatuurmeter, dan krijgt je ecu andere waardes binnen waardoor je extra benzine in kan laten spuiten.

Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Locatie: België

Re: Wel of geen nut +10PK en +15Nm

Bericht door Thijs » ma 29 jun 2009, 16:04

geen idee of het bij een atmosferische effect heeft maar men diesel trekt toch iets beter met zen K&N inlegfilter.
Maar ik zou in geen geval 400euro aan die vermogenswinst geven :vertag

Gebruikersavatar
Spasm
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 14:12
Locatie: Langenboom

'96 2 liter 140pk op lpg v40 chiptunen, wel of niet doen?

Bericht door Spasm » do 02 jul 2009, 15:38

Hoi, ik ben nieuw hier in het forum.
Ik heb een aantal maanden geleden een v40 uit 96 gekocht.
het is een 2 liter op lpg met standaard 140 pk.
hij heeft wel zojuist 3 ton gelopen.
ik zou hem graag chippen, ik heb namelijk van verschillende mensen gehoord
dat dat bij deze motor over de 30pk kan winnen.
Ik zou graag jullie reacties hierop horen. Mvg,
Is het een vogel, is het een vliegtuig, nee dat is het niet.
Het is mega V40 die je op de snelweg ziet!
http://i989.photobucket.com/albums/af14 ... et/v40.jpg

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1819
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: '96 v40 chiptunen, wel of niet doen?

Bericht door V3lv3T » do 02 jul 2009, 15:48

Spasm, ik weet niet wie jou verteld heeft dat je daar 30pk uit kunt halen met een chiptune, maar diegene slaat de plank compleet mis...

Aangezien het een atmosferische motor betreft en geen turbo, zul je er hooguit 7-15pk winst mee halen, en echt niet meer.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

Plaats reactie