Waarom zijn er op sites verschillende vermorgens winsten?

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » wo 24 jun 2009, 09:29

Ik zit al die sites van die tuners eens te bekijken en nou is Rica bij mij in de buurd en volgens mij ook één van de weinige die ook een rollerbank heeft zodat ze de extra power kunnen meten/aantonen. Maar nu is dat ook de gene die het winst extra vermogen aangeeft??? Ze zeggen dat ik met mijn T4, 45 NM extra krijg terwijl Ziptuning het over 100NM heeft.
Zal dit zo zijn omdat ze een rollerbank hebben en er niet over kunnen liegen en dat dus de andere tuners erg overdrijven met hun extra vermogens winst??

Het vermogens winst is voor mij wel de grootste reden om ergens anders heen te gaan.

Gebruikersavatar
Hinse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:17
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Contacteer:

Re: Chiptuning

Bericht door Hinse » wo 24 jun 2009, 14:40

Ik zou me niet te veel vastleggen op die vermogenswinst. Het hangt er maar net vanaf wat je zelf wil. Als je een standaard chippie laat installeren, heb je in de meeste gevallen al een wereld van verschil. Als je echter een custom chip laat maken, dan ben je ten eerste meer geld kwijt, maar kan je de auto naar je eigen wensen af laten stellen. En dus is dan de vermogenswinst minder belangrijk dan het vergroten van je rijplezier. Tuurlijk lijkt meer vermogen beter, maar ik wil zelf bijvoorbeeld liever dat hij ook al bij lage toeren sneller optrekt. Dus meer voor normaal gebruik geoptimaliseerd, en niet alleen veel vermogen op papier.

Bij FT hebben ze ook een rollerbank. Een hele mooie zelfs. Daar wil ik zelf mijn custom chippie laten doen (als ik weer een inkomen heb...) Maar das voor mij ook best dichtbij...

Ziptuning doet volgens mij alleen maar standaard chips. Een custom chip kan je dacht ik alleen fatsoenlijk doen op een rollerbank of er gewoon mee gaan rijden en tijdens het rijden tunen... Toch?
VOLVO S40 2.0T 2001 RHD 300.000 and gone! NU: S60 D5 Summum 2007

Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: Chiptuning

Bericht door Crazy Cavan » wo 24 jun 2009, 14:56

Is dat chiptunen ook aan te bevelen als je zo nu een dan een paardentrailer/aanhanger/caravan, you name it, moet sleuren? Ik heb laatst een paardentrailer met twee paardjes erin achter de V40 gehangen, maar had toch het idee dat de V40 wat vermogen tekort kwam. Bovendien was het verbruik, met een snelheid van 90km/u op cc, vrij hoog: 1:9,5. En dat voor een diesel.
In ieder geval, als het aan te bevelen is, wat raden jullie aan: een standaard chip of een maatwerk? Het gaat om een 1.9D 116pk uit 2004.
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2904
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Chiptuning

Bericht door The Real Master » wo 24 jun 2009, 15:19

Ik raad een custom chip aan dit mede omdat jijzelf dan kunt bepalen wat je wilt, trekkracht of hoge snelheid, plus de tuning is veel optimaler naar jouwn auto dus ook word er gekeken naar de staat van onderhoude en de staat van je blok.

Cavan vraag Thijs maar na hij heeft zijn diesel ook gechipt loopt aardig mee met de benzine turbo motoren :vertag

Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: Chiptuning

Bericht door Crazy Cavan » wo 24 jun 2009, 15:40

Okay, bedankt. Nu las ik op het 'oude' forum iets over de firma Hartog (klopt die naam?), die zouden autospecifiek maatwerk doen. Zijn er aanpassingen te verwachten zoals andere remmen en dat soort dingen?
Ik lees hier ook dat sommigen problemen kregen met de koppeling. Dat soort dingen aanpassen of vernieuwen maakt het, vind ik, eea onaantrekkelijk. Loont het dan om toch voor maatwerk te gaan, of zeg je van, standaard is dan voldoende?
Het gaat mij in ieder geval niet om meer snelheid, wél om meer trekkracht en verbruik icm een trailer.
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2904
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Chiptuning

Bericht door The Real Master » wo 24 jun 2009, 15:43

Crazy Cavan schreef:Okay, bedankt. Nu las ik op het 'oude' forum iets over de firma Hartog (klopt die naam?), die zouden autospecifiek maatwerk doen. Zijn er aanpassingen te verwachten zoals andere remmen en dat soort dingen?
Ik lees hier ook dat sommigen problemen kregen met de koppeling. Dat soort dingen aanpassen of vernieuwen maakt het, vind ik, eea onaantrekkelijk. Loont het dan om toch voor maatwerk te gaan, of zeg je van, standaard is dan voldoende?
Het gaat mij in ieder geval niet om meer snelheid, wél om meer trekkracht en verbruik icm een trailer.
Ik denk dat het voor jou verstandig is om met je wagen langs een tuner te rijden en te informeren wat bij hun voor je de mogelijkheden zijn.
Misschien is het eea ook al te bespreken via de telefon :vertag

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » do 25 jun 2009, 11:32

Ik heb net een antwoord van Hertog-Tuning gekregen met wat info.
Het klinkt erg interessant, heeft iemand ervaring met dat tuningsbedrijf?

Kosten €600.- is wel een gemiddelde prijs volgens mij.

Snowy

Re: Chiptuning

Bericht door Snowy » do 25 jun 2009, 11:36

Harton tuning heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar wel een collega van die heeft hele goede ervaringen met dit bedrijf gehad hij is zelf van 135pk na 200pk gegaan en de service heel goed. Heb zelf ook navraag gedaan en kwam zelf op ong 500euro uit bij hun heb de mail nog in mijn inbox

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » do 25 jun 2009, 11:39

Snowy, wat voor een motor heb je in je auto zitten?? Als je ook een T4 hebt vind ik het wel een erg vreemd prijs verschil!

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2904
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Chiptuning

Bericht door The Real Master » do 25 jun 2009, 11:41

Snowy heeft een new S40 :vertag

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » do 25 jun 2009, 11:46

Dan klopt de prijs ook wel 500-600

Thnx

Snowy

Re: Chiptuning

Bericht door Snowy » do 25 jun 2009, 12:01

Ik heb een 1.6 D raoel maar waarom zou der een prijsverschil inzitten denk je?

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » do 25 jun 2009, 12:17

Op de site staan de prijzen en die verschillen per bouwjaar (na 2004 iets duurder) en per vermogen (auto's boven de 200PK)
Waarom weer ik niet, misschien is de software ingewikkelder ofzo.

maxpower
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uden

Re: Chiptuning

Bericht door maxpower » vr 26 jun 2009, 01:40

Hallo allemaal,

Ik zit zelf ook te informeren om mijn 116 pk te laten tunen en hoor tcoh veel tegenstrijdige dingen.

De meeste tuners zeggen namelijk custom te chippen.
Dit schijnt niet waar te zijn.
Alles wat via obd / ecu gaat is standaard aanpassen van de software en eigenlijk voor de gek houden van computer en meer inspuiten van brandstofsysteem.

Ze hebben dan dus een standaard file die de originele file overschrijft.

Schiet mij maar lek, maar zie door de bomen het bos nu ook niet meer.

Nu kwam ik na wat zoeken bij de vr6specialist uit.
Zij tunen vooral VAG groep auto's maar ook veel Volvo's.
Op hun site staat een heel verhaal over tunen, wat mij dus aan het denken zette..

Weet dus niet meer zo goed wat te geloven... :O :O

Ik zie vaak aanbevelingen op sites, maar als er daadwerkelijk maar een aantal aansturingen voor de gek worden gehouden doet dat uiteraard de motor niet super veel goeds, of zie ik dat verkeerd??

Hoor graag hoe jullie erover denken..

Grtzzz Bjorn

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1835
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Chiptuning

Bericht door V3lv3T » vr 26 jun 2009, 01:57

Bjorn, daar zit je helemaal verkeerd.
maxpower schreef: Dit schijnt niet waar te zijn.
Alles wat via obd / ecu gaat is standaard aanpassen van de software en eigenlijk voor de gek houden van computer en meer inspuiten van brandstofsysteem.
Dit is het geval met zogenoemde piggyback's of powerboxen.
Deze sturen puur valse info naar de ECU zodat er dan meer inspuiting komt.

Echt chiptunen is, zowel standaard als custom, een echte aanpassing in afstellingen van elektronisch geregelde elementen, en de dingen die daar mee samenhangen.
Er wordt dus wel degelijk iets aangepast.

Standaard chiptunen is gewoon hetzelfde stukje software wat ze in elke auto met die zelfde motor programmeren, dus eigenlijk van tevoren gemaakt.
Het custom chippen slaat erop dat de auto naar jouw wensen afgesteld wordt, dus hogere topsnelheid of juist meer trekkracht tussen 80-120km/h (bijvoorbeeld).

Standaard of custom is dus in weze dezelfde manier van tunen, en zal (bij juist gebruik) geen hoger brandstof verbruik of slijtage veroorzaken
Een slechte powerbox/piggyback daarintegen veroorzaakt dit vaak wel, hoewel vaak het tegendeel wordt beweerd, maar een goede piggyback kan nagenoeg hetzelfde effect geven als een chiptune.

Correct me if i'm wrong
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

2lturbo
Engine off
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 21:18

Re: Chiptuning

Bericht door 2lturbo » vr 10 jul 2009, 23:07

mobile chiptuning is goed ze hebben al veel volvo getuned bij ons op het bedrijf ze komen binnenkort ook mijn auto even aan pasen 200 pk+ :tumbup

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » za 11 jul 2009, 10:03

Ik heb de site gelezen,

Ze beloven wel hele grote veranderingen +40 PK +100 NM, lijkt te mooi om waar te zijn......

Laat me maar weten als ze die van jou gechipt hebben, ik heb er nog niet zo'n heel goed gevoel bij maar wie weet.....

Raoul

Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50

Re: Chiptuning

Bericht door edargpu » za 11 jul 2009, 16:27

Mobile chiptuning komt precies zowat overeen met Ziptuning.
Zou dat niet toevallig dezelfde firma zijn onder een andere naam? :D

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Chiptuning

Bericht door Raoul » za 11 jul 2009, 18:04

Ziptuning vertrouw ik niet.

Op hun site staat dat de v40 T4 5 cilinders heeft met een inhoud van 2521cm????
Als ze al niet eens het type weten laat staan dat ze daar een goede chip voor hebben......... :vertag

Misschien zijn er mensen die hun auto daar hebben laten tunen en erg tevreden zijn, dan hoor ik dat graag.

Ze hebben het over een koppel toename van 100nm en dat is erg verleidelijk


Raoul

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Waarom zijn er op sites verschillende vermorgens winsten?

Bericht door Tijs » zo 12 jul 2009, 21:59

Zaterdag a.s. is de mijne aan de beurt bij fasttech, inclusief een vermogensmeting op de bank. Dus wanneer ik de gegevens heb zal ik ze zeker even posten.

Gr Tijs

Plaats reactie