Alle vragen over ' powerbox ' -en

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Plaats reactie
ed-oorklep
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
14
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2006

Alle vragen over ' powerbox ' -en

Bericht door ed-oorklep »

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer een week of drie geleden een powerbox geinstalleerd in mijn V, de verhoogt de turbodruk en de inspuitdruk.
Nu heb ik als de auto koud (de eerste kilometer) is bij het optrekken een rookpluimpje achter de auto (zeg maar gerust pluim). Ik dacht dat dat daar wel aan zou liggen en zocht er verder niets achter.
Maar nu sinds een paar dagen is er nog iets bijgekomen en begin ik me toch wat zorgen te maken, hij houdt namelijk af en toe een beetje in en ik heb ook niet meer het gevoel dat het vermogen over het
algemeen wat minder is dan in het begin. In toen dat kastje er net in zat kreeg je zeg maar een flinke schop onder je kont zogauw de turbo ging werken, dat is nu een stuk minder
Ik wil van t weekend even proberen hem ertussenuit te halen en te kijken wat er dan gebeurd, of het roken weg is en het inhouden.
Maar heeft er in de tussentijd iemand nog andere ideeën?
Zat ook al aan de EGR te denken dus als het niet opgelost is met het verwijderen van het kastje dan trek ik daar ook even de stekker vanaf (waar zit die precies eigenlijk?).

Alvast bedankt voor jullie ideeen, ik hoop niet dat het al te ernstig is (A)
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Inhouden en Roken

Bericht door schaefer »

powerbox is troep... niet aan beginnen. gewoon netjes laten chippen, levert veel minder risico op en is ook veel specifieker op de auto afgestemd.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: D Inhouden en Roken

Bericht door ChrisV40 »

Voor zover ik weet is een powerbox gewoon een dintegje die zortg dat er iets meer diesel ingespoten wordt... Dus hij is rijker afgesteld.

Ik zou er niet aan beginnen. Gewoon goed laten tunen inderdaad. Powerbox is troep.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
ed-oorklep
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
14
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2006

Re: D Inhouden en Roken

Bericht door ed-oorklep »

Hmmmm ja, ik ga hem hoogstwaarschijnlijk ook nog een keer specifiek laten chippen omdat ik al wist dat dit beter is. Maar deze kon ik voor niks proberen en dan goedkoop overnemen eventueel dus ik dacht laat ik het maar eens proberen. Kwam nog bij dat dit op advies was van een monteur bij de dealer hier.

Maar zal hem er van t weekend even tussenuit peuteren en kijken of dat verbetering oplevert :tumbdown
Ron-stoppable
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door Ron-stoppable »

Die boxen staan bekend om hun neveneffecten.

Zoals de raad hier klinkt , chippen is dan beter. Heel je motormanagement wordt dan aangepast , niet enkel je inspuiting&turbodruk < wat idd resulteert in dikke zwarte rookpluimen :tumbdown goede chiptuning behoud een optimaal verbrand proces.

Normaal zou het opgelost moeten zijn bij het verwijderen. Tenzij het schade heeft aangebracht.
maxpower
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uden

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door maxpower »

Ik weet ook wel dat echte chiptunen het beste is voor een auto aangezien dan alle waardes netjes worden aangepast, maar ik heb net als Ed zo'n kastje liggen..
Dat ding kostte ook gewoon 399,- euries en heeft bij de vorige eigenaar 150.000km trouwe dienst gedaan zonder problemen..

Ik ga niets goedpraten maar ik heb wel het idee dat de meeste mensen hier op het forum het zelf niet geprobeerd hebben en wel oordelen door horen zeggen van anderen...

Correct me if i'm wrong...

Het is waar dat de meeste tuningsboxen "Foppers" zijn aangezien ze de inspuiting voor de gek houden..
Aangezien ik een tester / uitleesapparaat tot mijn beschikking had kon ik precies zien wat de tuningsbox deed.
De brandstofdruk ging inderdaad omhoog waardoor de pomp meer ging inspuiten maar dat was nou niet bepaald noemenswaardig onbeschoft hoger.
Ik heb verder nergens problemen mee gehad..

@ ed..

EGR is veelvoorkomend probleem bij Diesel en deze slipt vaker vast waardoor auto bij sommige vaste snelheden weleens wil bokken.. Alsof je auto zegt "harder rijden want ik vindt deze snelheid niet fijn"...

Stuur mij anders eens een pb en we praten off-topic wel even verder..
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door Volvo knuppel »

Geinig, bij wat kritiek gaan we per PM verder..

Het zijn meningen die gevraagd worden en tips..
Die krijgt men, om er voor weg te wandelen is niet nodig hoor, zeg gerust dat je geen input meer wil van ons en we zeggen helemaal niks meer :-D
Het kan nou eenmaal niet altijd positief zijn wat we zeggen.

DTC tuning, veel leden zijn al geweest, betrouwbare plaats voor je tuning met dik resultaat :tumbup
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door DirkT4 »

OK dan, ik heb WEL ervaring met een powerbox en die deel ik graag!

Bij het aanschaffen van een nieuwe MB diesel voor mijn vader zijn we in 2007 naar een wat goedkopere motorvariant gaan
kijken zodat we het overgebleven geld in de uitvoering konden steken. Wat bleek de goedkopere motor was precies dezelfde
als de sterkere duurdere variant alleen was deze software matig van minder pk nm voorzien, dus hier kwam via de MB dealer een powerbox in.

Dat ding heeft het echt perfect gedaan!! Alleen het grote nadeel is dat zodra de powerbox kapot gaat dit niet opgemerkt wordt
door het diagnose-systeem van de auto omdat het daar niet mee verbonden is. Je krijgt dan allerlei verschillende storingen en meldingen. Wat je veel geld gaat kosten om op te lossen en de oplossing ga je niet vinden! En dat wil je echt niet!

Dus... ik ben in principe geen voorstander van de powerbox maar wij hebben er wel een aantal jaar plezier van gehad.
Maar mijn vader gaat bij de volgende wagen voor software op maat via een remap of een andere chip.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
ed-oorklep
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
14
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2006

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door ed-oorklep »

:D Geen nood pb is niet nodig hoor kan gewoon lekker hier als er nog tips zijn.

Ik weet ook wel dat een software remap op de specifieke auto beter is en ik ben daar nog steeds voor aant sparen (H) .

Maar voor nu was ik ff vergeten te updaten dat het inhouden weg is. Het was ook geen bokken of zo het leek alleen alsof er ietsje gas teruggenomen werd zonder dat ik wat deed.

Ik heb hem er nog inzitten en ben er steeds meer gerust op om eerlijk te zijn. Heb met een bekende monteur er nog over gebabbeld en we zijn tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk niks aan de hand is :D

Voel je vrij om verder te discussieren maar ik ben tot zover tevreden met het kastje :tumbup
Ron-stoppable
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door Ron-stoppable »

Het is gwn beter om 100€ bovenop te leggen en voor 'the real deal' gaan...
(vind ik)

Goedkoop , duurkoop weet je wel...


@maxpower ; werkt het mooi voor jou wagen? Dan is dat des te beter man , ik kraak niet doelloos wat af zonder te weten waar het over gaat zoals jij wil laten uitschijnen.
Nee ik heb me idd nooit laten verleiden voor een oplossing die té snel & mooi is om waar te zijn in mijn ogen + veel te duur < voor hetzelfde geld of een pondje extra heb je een remap wat me veel interessanter lijkt vanuit mijn standpunt.

Hetgeen wat ik je kan vertellen is dat vriend van me een ibiza evo 2 had die
er na een tijd niet meer mee om kon wat allerlei onrechtstreekse problemen gaf , mss was die box van mindere kwaliteit?Kan.
-zal je ook wel verschillende types en kwaliteiten in hebben neem ik aan?
(Uiteindelijk is het ook maar een printplaatje made in...)

Het is en blijft een alleenstaand geval die seat maar datgene wat DirkT4 aanhaalt klinkt net zoals de EVO , alleen duurde het geen jaren maar een 3tal maanden en de problemen begonnen met dat wagentje :tumbdown de ECU bleek er f*cked up van te raken. Dat was de dealer zijn uitleg.
Ding eruit getrokken en problemen waren zo goed als opgelost. Na weken te zoeken..

Zo positief vind ik dat dan persoonlijk niet.

Iedereen zijn interpretatie en ideeën over zaken.
& ik mag , kan én zal dat uiten al kan jou dat als trotse powabox-bezitter niet zinnen maxpower (H) :-D (A) helaas :P

Dat denk ik ervan! :-D
maxpower
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uden

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door maxpower »

De reden dat ik eventueel verder via PM wilde gaan is omdat er hier voorheen uitspraken van leden werden gedaan die de sfeer niet ten goede deden..
Aangezien ik mijn powerbox puur voor proberen heb gebruikt en het verzamelen van data bedoel ik er verder niets mee..
Het werktte bij mij naar behoren.

Jullie hoeven je niet aangevallen of wat dan ook voelen, maar elke motor is anders en dan bedoel ik niet alleen benzine of diesel...
Ook zijn er net als bij het Chiptunen goede en slechte..
Zo ook bij Powerboxen..

Ik vindt het alleen vervelend dat degenen die wel een mening hebben en geen ervaringen zich in een dergelijke discussie mengen..
Dat is hetzelfde als in de kroeg of met vrienden over dingen praten waar je geen verstand van hebt..
Hou dan wijs je mond..
Of heb ik daar geen gelijk in...

Als puntje ter informatie..
Sommige monteurs bij de dealer weten ook niet alles hoor...
Ik heb met regelmaat vragen voor de dealer die ze niet kunnen beantwoorden of waar ze niet aan durven te beginnen omdat ze de know-how schijnbaar niet hebben..
Ik ga gewoon door totdat ik echt zeker weet dat iets niet kan..



Maar ja iedereen is anders zal ik dan maar zeggen.. (H)
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door Koen is Sleeping »

maxpower schreef:Ik vindt het alleen vervelend dat degenen die wel een mening hebben en geen ervaringen zich in een dergelijke discussie mengen..
Dat is hetzelfde als in de kroeg of met vrienden over dingen praten waar je geen verstand van hebt..
Hou dan wijs je mond..
Of heb ik daar geen gelijk in...

Als puntje ter informatie..
Sommige monteurs bij de dealer weten ook niet alles hoor...
Ik heb met regelmaat vragen voor de dealer die ze niet kunnen beantwoorden of waar ze niet aan durven te beginnen omdat ze de know-how schijnbaar niet hebben..
2 punten, 2 keer heel erg mee eens!
Amen.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: D Inhouden en Roken, na powerbox

Bericht door René »

Soms kun je inderdaad beter even via pm verder praten.
Ik zeg soms, ligt er natuurlijk aan hoever de uitspraken gaan.
Dit is een openbaar forum dus normale discussies zijn hier meer dan welkom. :D
Daar is een forum nu eenmaal voor.
En zoals hierboven al te lezen, niemand hoeft zich aangevallen te voelen. :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
pattyroden
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 21:23
13

powerbox

Bericht door pattyroden »

hallo

ik was eigenlijk wel eens nieuwschierig hoe dat nou zat met die powerboxen..
want hoor dat dat niet zo goed is..
klopt dat ?
Volvo S40 2.0T Automaat
Gebruikersavatar
DTCTuning
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:46
14
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Re: powerbox

Bericht door DTCTuning »

Een powerbox is in de meeste gevallen niet meer dan een weerstandje in een mooi doosje. Bij een benzine auto manipuleerd dit weerstandje het signaal van de lambda sonde waardoor de ecu denkt dat de auto te arm loopt en gaat verrijken. Ook het watertemperatuur signaal wordt vaak gemanipuleerd naar een lagere temperatuur dan wewrkelijk waardoor de ecu de koude start verrijking toepast.
Bij een diesel wordt het watertemperatuur signaal gemanipuleerd en de druk van het brandstof systeem naar beneden gemanipuleerd waardoor er meer brandstof wordt ingespoten.
Als de motorcomputer niet de juiste waardes binnenleest, kan deze niet op de juiste manier reageren op bijv een te warme motor of een te hoge brandstofdruk.
Dit kan ernstige problemen veroorzaken.

Echte softwaretuning heeft als voordeel dat je de motorcomputer als het ware verteld dat er meer turbodruk gedraait mag worden, dat er (indien nodig) meer brandstof ingespoten mag worden en dat het moment van ontsteking verandert mag worden. Er wordt dus niemand voor de gek gehouden :-D
Op deze manier kun je alle parameters perfect op elkaar afstemmen en heb je een veel mooier eindresultaat waar je veel meer en langer plezier van hebt :tumbup

Mvg

Martin
Speed is FUN!!!
Gebruikersavatar
pattyroden
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 21:23
13

Re: powerbox

Bericht door pattyroden »

oke super dankje marin

het was mij altijd onduidelijk waar het nou voor was.

groetjes
Volvo S40 2.0T Automaat
Gebruikersavatar
DTCTuning
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:46
14
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Re: powerbox

Bericht door DTCTuning »

Geen probleem :tumbup
Speed is FUN!!!
Plaats reactie