Alles over een MBC Manual Boost Controller bv aansluiten

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Alles over een MBC Manual Boost Controller bv aansluiten

Bericht door EdT4 »

Ik was dus aan het experimenteren geslagen met een universele manual boost controller. Deze heb ik tussen de wastegate en de TCV op de geel gekleurde slang gedaan middels een t-splitter. Op de t-splitter zit dus de MBC aangesloten. De TCV is dus nog gewoon steeds in het spel. Resultaat: meer en sneller boost (1,2 bar) bij open MBC. Resultaat na te ver opendraaien: fuel cut off bij volgas en boost. De auto begint in alle versnellingen dan te stoten en in te houden met korte tussenpozen tijdens de volgas acceleratie. Een beetje het idee van de motor de toerenbegrenzer indrukken. De druk varieert op mijn boostmeter dan van 0,9 tot 1,2 bar en verandert met het stoten en inhouden. De uitkomst hiervan lijkt me overigens vrij logisch, dus tot zover geen rare dingen (denk ik).


Nu is er iets wat ik niet helemaal snap:

Nadat de auto ging inhouden en stoten, kwam ik erachter dat het dichtdraaien van de MBC (dus geen boost) het inhouden en stoten niet deed ophouden. Sterker zelfs nog: de druk die zich in de turbo opbouwde was nog steeds hoog (1,1 - 1,2 bar). Zelfs nadat ik de MBC ertussenuit had gehaald en de setup weer als normaal was, bleef de druk hoog terwijl de turbo normaal niet meer dan 0,9-1,0 bar druk heeft. Ik heb net geprobeerd om te kijken of het een TCV probleem was, door de rode en de gele connector (die normaliter naar de turbo gaan) met elkaar te verbinden en hierdoor buitenspel te zetten en tussen turbo-uitlaat en wastegate met de t-splitter de MBC te monteren en helemaal dicht te houden (geen boost). Maar zelfs op deze manier loopt de turbodruk te hoog op en gaat de auto inhouden en stoten bij volgas.

Overigens, als ik het gas wat beheerst op laat komen, heb ik geen last van het inhouden e.d.

Mijn vraag is dus: wat kan het anders zijn, is het misschien de wastegate actuator die het begeven heeft of wat? Loopt de motor nog in noodloop nu?
Laatst gewijzigd door MarcO op do 17 sep 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Inactieve foto verwijderd
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Boostcontroller aansluiten

Bericht door RobinBluebird »

Hoi,

IK ben aan het kijken voor een boostcontroller, naar wat ik heb gelezen is het veilig om de druk met 0.2 bar te verhogen max. Ik zie op internet diverse plaatjes staan hoe deze gemonteerd moeten worden maar dit is natuurlijk van andere autos, waar het er weer anders uitziet.

Naar wat ik begrijp vervalt de tcv eigenlijk? en worden de slangetjes op het kleine blokje aangesloten welke bij de boostcontroller hoort?

Hier het voorbeeld https://www.google.nl/search?q=volvo+t4 ... fn9QoAM%3A
S40 T4
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over een MBC Manual Boost Controller bv aansluiten

Bericht door RobinBluebird »

Inmiddels zit de boostcontroller er al een tijdje op. voor de mensen die eventueel ook willen weten hoe deze aangesloten moet worden:
De gele en de rode slang van de TCV losmaken en deze op de boostcontroller aansluiten. de resterende slang en stekker aangesloten laten op de tcv.
S40 T4
Plaats reactie