Alles over een MBC Manual Boost Controller bv aansluiten
Geplaatst: zo 01 sep 2013, 16:41
Ik was dus aan het experimenteren geslagen met een universele manual boost controller. Deze heb ik tussen de wastegate en de TCV op de geel gekleurde slang gedaan middels een t-splitter. Op de t-splitter zit dus de MBC aangesloten. De TCV is dus nog gewoon steeds in het spel. Resultaat: meer en sneller boost (1,2 bar) bij open MBC. Resultaat na te ver opendraaien: fuel cut off bij volgas en boost. De auto begint in alle versnellingen dan te stoten en in te houden met korte tussenpozen tijdens de volgas acceleratie. Een beetje het idee van de motor de toerenbegrenzer indrukken. De druk varieert op mijn boostmeter dan van 0,9 tot 1,2 bar en verandert met het stoten en inhouden. De uitkomst hiervan lijkt me overigens vrij logisch, dus tot zover geen rare dingen (denk ik).
Nu is er iets wat ik niet helemaal snap:
Nadat de auto ging inhouden en stoten, kwam ik erachter dat het dichtdraaien van de MBC (dus geen boost) het inhouden en stoten niet deed ophouden. Sterker zelfs nog: de druk die zich in de turbo opbouwde was nog steeds hoog (1,1 - 1,2 bar). Zelfs nadat ik de MBC ertussenuit had gehaald en de setup weer als normaal was, bleef de druk hoog terwijl de turbo normaal niet meer dan 0,9-1,0 bar druk heeft. Ik heb net geprobeerd om te kijken of het een TCV probleem was, door de rode en de gele connector (die normaliter naar de turbo gaan) met elkaar te verbinden en hierdoor buitenspel te zetten en tussen turbo-uitlaat en wastegate met de t-splitter de MBC te monteren en helemaal dicht te houden (geen boost). Maar zelfs op deze manier loopt de turbodruk te hoog op en gaat de auto inhouden en stoten bij volgas.
Overigens, als ik het gas wat beheerst op laat komen, heb ik geen last van het inhouden e.d.
Mijn vraag is dus: wat kan het anders zijn, is het misschien de wastegate actuator die het begeven heeft of wat? Loopt de motor nog in noodloop nu?
Nu is er iets wat ik niet helemaal snap:
Nadat de auto ging inhouden en stoten, kwam ik erachter dat het dichtdraaien van de MBC (dus geen boost) het inhouden en stoten niet deed ophouden. Sterker zelfs nog: de druk die zich in de turbo opbouwde was nog steeds hoog (1,1 - 1,2 bar). Zelfs nadat ik de MBC ertussenuit had gehaald en de setup weer als normaal was, bleef de druk hoog terwijl de turbo normaal niet meer dan 0,9-1,0 bar druk heeft. Ik heb net geprobeerd om te kijken of het een TCV probleem was, door de rode en de gele connector (die normaliter naar de turbo gaan) met elkaar te verbinden en hierdoor buitenspel te zetten en tussen turbo-uitlaat en wastegate met de t-splitter de MBC te monteren en helemaal dicht te houden (geen boost). Maar zelfs op deze manier loopt de turbodruk te hoog op en gaat de auto inhouden en stoten bij volgas.
Overigens, als ik het gas wat beheerst op laat komen, heb ik geen last van het inhouden e.d.
Mijn vraag is dus: wat kan het anders zijn, is het misschien de wastegate actuator die het begeven heeft of wat? Loopt de motor nog in noodloop nu?