Pagina 1 van 2

Motor swap motorswap non turbo motor vervangen voor turbomotor bv 1.8 voor een T4

Geplaatst: do 28 jan 2016, 14:48
door Ozzy
Hi All,

Ik heb nog een s40 in de garage staan die eigenlijk weg mag, maar indien er geen intresse is wil ik er graag een 2.0T of een t4 in knallen.

Ik heb wel vaker een blok overgezet in een escort of fiesta, maar is er bij volvo nog iets waar ik rekening mee moet houden.

Ik heb nu een 1.8 ph1,5 met lekker veel opties moet ik dan ook een T4 ph 1,5 hebben.

Mocht iemand wat info hebben graag, want ik zie bar weinig op het net m.b.t. motor ombouwen bij een S40.

Alvast bedankt.

Re: moter ombouw

Geplaatst: do 28 jan 2016, 15:53
door dutchlimits
Christiaan (forumlid) heeft van een 2001 1.8 een T4 (ouder blok zonder VVT) gemaakt.

Je kunt hem een PB sturen.
http://www.volvo40forum.nl/forum/member ... le&u=10410

Re: moter ombouw

Geplaatst: do 28 jan 2016, 17:55
door ralf
Iemand anders heeft het laatst ook nog gedaan 2.0t ingelegd ipv 1.8 dacht ik

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: moter ombouw

Geplaatst: do 28 jan 2016, 22:41
door volvoS40
ph1,5 heeft een CEM, geen idee hoever deze samen werkt met de ECU.
Anders is het een 2.0t of T4 blok er in rammen met bijbehorende ECU. Neem er dan wel 1 van een zo laat mogelijk model. (eind 99)

de 1,5 blokken met turbo hebben geen VVT. (behalve de Amerikaanse uitvoering.)

Re: moter ombouw

Geplaatst: vr 29 jan 2016, 15:07
door Ozzy
Als ik het zo lees moet het wel te doen zijn dus.

Waar ik nog even mee zit is het volgende, bij mijn oude fords was er maar een kabel boom of je nou een 1.6 had of een 1.8RS, extra opties waren dus zo in te bouwen, maar is dat bij een volvo ook aangezien mijn s40 namelijk wat leuke opties en wil deze wel behouden.

Re: moter ombouw

Geplaatst: vr 29 jan 2016, 16:24
door volvoS40
Kabelboom van de motor is idd wel anders aangezien je van 1.8 naar een T wilt.
Die moet je ook meenemen van een 2.0T/T4

Die zit aan je ECU vast (en met een andere stekker weer aan je interieur/verlichting/etc)

Dus
motorblok
Kabelboom
ECU

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 00:39
door krismazur
Heb binnenkort een t4 in onderdelen
wil de onderblok met kabelboom bewaren als je die nodig hebt
de rest is zo goed als verkocht
blok heeft kromme klep, misschien goed voor revisie :vertag
uitlaat en turbo ook in verkoop, dus deze moet je ook zoeken (A)

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 01:07
door volvonick
Is de remmerij van een T4 hetzelfde dan?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 03:57
door MarcO
Nope ook dat is anders dan een 1.8

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 07:53
door krismazur
MarcO schreef:Nope ook dat is anders dan een 1.8
Toch wel :P
vanaf 98 hebben ze allemaal hetzelfde remmerij
wat ik erg raar vind
maar je kan gewoon klauwen schijven en blokken met elkaar uitwissellen
eeinig verschil is phase 1 1996 en 1997, schijven en blokken voor zijn iets kleiner :vertag

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 10:54
door volvonick
Dus eigenlijk rijd alles wat geen T4 is met oversized remmen rond? Op '96/'97 na dan.

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 11:12
door ronker
volvonick schreef:Dus eigenlijk rijd alles wat geen T4 is met oversized remmen rond? Op '96/'97 na dan.
Zou eerder zeggen dat de T4 misschien wat undersized remmerij heeft, vandaar ook dat vaak bij de ietwat gekietelde T4's een big-brake upgrade gedaan wordt :P

Re: moter ombouw

Geplaatst: za 30 jan 2016, 13:38
door volvonick
Ja het is maar hoe je het ziet natuurlijk.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: moter ombouw

Geplaatst: wo 03 feb 2016, 12:06
door Ozzy
Ik ga maar is rustig opzoek naar een doner voor mn S40, auto is nu geschorst dus kan lekker rustig aan gaan doen :D

Re: moter ombouw

Geplaatst: do 13 okt 2016, 09:07
door Rubenvb
Grappig dat jij hier ook aan bezig bent! Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat ik zou moeten veranderen aan mijn kabelboom om ook een T4 in mijn 1,8 automaat te leggen

Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk

Re: moter ombouw

Geplaatst: do 13 okt 2016, 11:51
door volvoS40
T4 kabelboom meenemen uit een T4
1.8 en T4 verschillen ivm diverse extra sensoren, bobines etc

Ecu meenemen.
Kabelboom rondom kan je ook eventueel meenemen, kan ook losse kabel trekken ivm sensor op de intercooler en evapklep

Re: moter ombouw

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 16:43
door Rubenvb
Moet je voor een T4 ook een andere automaat hebben? Of kan je daarvoor de automaat van een 1,8 laten zitten? En kwa computer enzo, moet je die allemaal vervangen of kan je die gewoon weer aanmelden dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk

Re: moter ombouw

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 18:26
door volvoS40
Automaat ook mee nemen. Zal wel passen, maar overbrenging zal anders zijn, koppeling etc kan het ook niet aan.

Motor swap V40 1998 1.9 T4 V40 2003 1.8

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 11:00
door RJBijsterbosch
Momenteel ben ik in het bezit van een V40 1.9 T4 1998. De Volvo rijd nog als een zonnetje en is motorisch nog perfect. Alleen zijn de wielkasten achter zwaar aangetast door corrosie. Ik baal er enorm van want verder is de auto nog goed. Ook achter de tankklep zit veel roest.

Nu heb ik een Volvo V40 1.8 2003 op het oog waarvan de carrosserie nog heel goed is. Geen roest.

Nu vraag ik me af of de motor van de T4 1 op 1 over te bouwen is naar de nieuwe carrosserie. Volgens mij moet het gewoon kunnen, want ik kan alles overzetten zoals intercooler, kabelboom, ecu, etc.

Mijn bedoeling is om de T4 motor eventueel te reviseren, heeft momenteel 260000 km op de teller. Nu heeft de motor waarschijnlijk nog geen schade en is het een kwestie van alle onderdelen nakijken, slijpen, vlakken, honen. Turbo vervangen. En dan moet de motor er weer jaren tegen aan kunnen.

Wat ik me ook afvraag is of de ecu van de 1.9 T4 makkelijk te mappen is. Is ie overschrijfbaar of moet er een andere chip in die wel te overschrijven is. Ik wil namelijk eventueel als alles mogelijk is de ecu laten mappen op een dyno. Ben geen fan van standaard prefab chips.

Met vriendelijke groet,

Robbert

Re: Motor swap V40 1998 1.9 T4 V40 2003 1.8

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 11:55
door volvoS40
Helaas....
Zo makkelijk is het niet.
Motor en blok overscheppen is idd niet moeilijk, alleen passen de oude kabelbomen niet op die van de nieuwe
Tevens zijn de draagarmen, aandrijfassen (gehele ophanging ), etc ook anders vergeleken met het 2003 model

Ph1 neus ophanging en plaatwerk zijn daarom ook niet zomaar uit te wisselen met ph2 zonder veel aanpassingen