In navolging op mijn vorige post heb ik zoals gezegd tweedehands een relatief lage KM-stand turbo gevonden en in zijn geheel op mijn auto gezet, met goed resultaat (ik haal nu gemakkelijk 1 bar, en na afstellen (0.9 bar) mooi responsief op het gaspedaal, ipv grote lag).
Ik heb echter de oude turbo bekeken en bestudeerd en daar is het volgende uit gekomen
:
P1160314 by
Verkoop1
P1160316 by
Verkoop1
P1160301 by
Verkoop1
P1160313 by
Verkoop1
Bij mij waren de volgende problemen merkbaar:
-licht sissend/tikkend geluid, alsof een lagertje versleten is (niet die van de turbo zelf echter), meer een groot lagertje; apart te beschrijven.
-grote turbo lag; geen vloeiende opbouw en heel wisselvallig
-geen echt 'boost' gevoel, niet het gevoel van 200pk
-bij hoge belasting van de motor (bergen rijden, 150+km/u) wel vol vermogen beschikbaar.
-gemiddeld 0.55bar, max 0.75 zo nu en dan.
Gezien de schade aan het uitlaat slakkenhuis is dat allemaal goed te verklaren: turbo lag en geen maximale druk omdat de uitlaatgassen de turbo passeren/weglekt en dus de compressor niet op vol vermogen aandrijft. Bij volbelasting is echter de flow van uitlaatgassen zo groot dat er genoeg lucht is om de compressor naar 0.9 bar te drijven, ondanks de lekkages.
Ik heb contact gehad met een aantal turbo revisie bedrijven en dit schijnt helaas een kwaal te zijn. Vroeg of laat scheuren de slakkenhuizen terwijl de kern en de compressor huis nog uitstekend zijn. Nu heb ik na lang zoeken een nieuw
los uitlaat slakkenhuis gevonden en over laten komen om te kijken of het past (ondanks dat ik die niet meer nodig heb omdat ik de tweedehands erin laat zitten):
Eerst vaststellen welke het was d.m.v. het turbine wiel op te meten: de 2.0 T4 B4204T5 heeft (afleiding van het tabelletje op pagina 8 in de pdf van vorige post)
Afmeting A = 46.95mm
Afmeting B = 41.25mm
Afmeting C = 7.65 mm
Daaruit is af te leiden dat het de TD04L moet zijn.
Het probleem van een TD04L huis vinden is dat alleen de V40/S40 T4 2.0 een twinscroll constructie gebruiken, met een trapezium flens:
P1160304 by
Verkoop1, on Flickr
Er zijn vele TD04Lvoor een S60/V70 motor te vinden, maar die hebben een andere flens; zoals Mitsubishi motoren (geen flens, maar direct op de uitlaat) of een S60/V70 2.0 block met een T2 flens.
Ik heb na lang zoeken en emailen een supplier gevonden die losse slakkenhuizen verkoopt (ook de revisie bedrijven die ik gesproken heb kunnen er niet los aankomen helaas; althans, dat vertelden ze me). Ik heb uit nieuwsgierigheid eentje besteld om te kijken of het past en ik mijn zoektocht inderdaad met goed gevolg heb afgelegd
.
Zie de volgende foto's:
P1160290 by
Verkoop1, on Flickr
P1160305 by
Verkoop1, on Flickr
P1160312 by
Verkoop1, on Flickr
Afgezien dat helaas mijn turbine wiel beschadigd is (kleine stukjes uit de bladen) is de kern zelf (dus het lager gedeelte, olie keerring en compressor + waste gates) nog in uitstekende staat en dat na 280.000km.
Nu is het mogelijk om alleen de turbine te vervangen; maar dan moet het compressor wiel eraf. Gevolg hiervan dan is dat de nieuwe compressor samen met de turbine opnieuw gebalanceerd moeten worden. Dan ben je beter af met een nieuwe Melett CHRA die al af-fabriek gebalanceerd is en een nieuwe lager kern heeft. Dat is dan iets duurder dan alleen de turbine vervangen + balanceren, maar dan is meteen als nieuw en vervangen tegen kleine meerprijs.
Voor mij nu niet interessant omdat ik toch een goede tweedehands heb, maar voor jullie wellicht interessant om te zien wat de opties zijn als je turbo versleten/gescheurd is; je zit dus niet vast aan een nieuwe/dure revisie turbo, of een goedkopere waarbij kern (CHRA) die het meeste te lijden heeft van discutabele kwaliteit is.......
Controleren of de turbo gescheurd is:
1. Neem hitteschild af die aan het uitlaatspruitstuk zit, over de turbo heen (3 bouten)
2. indien gewenst, hitteschild tegen schutbord voor meer ruimte
3. Maak de 3 bouten los van de uitlaat op de turbo zelf (de driehoek flens), dus nog voordat de uitlaat naar beneden buigt; de uitlaatbocht op de kat. (4 bouten) hoeft NIET los; die zijn een PITA om los te maken.
4. Door lichte flexibiliteit van de uitlaat kun je deze nu voorzichtig van de turbo weg duwen.
5. gebruik een spiegeltje met eventueel een zaklampje om de binnenkant van de turbo bekijken.
5a. om goed te bekijken moet je eigenlijk ook de arm van de wastegate actuator van de klep los maken zodat je de klep met de hand kan openen omdat te controleren of er scheuren zitten in de flens waar de klep op sluit (motor uit = klep dicht).
6. Bij terugzetten doe je er goed aan nieuwe pakking te installeren (bij dealer of online makkelijk te krijgen): artikelnr: 8642278 en of nieuwe moeren terug erop te zetten.