Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Eugene »

Optimaliseren kan altijd, maar veel zul je er niet mee winnen. Misschien wat beter oppakken en wat snellere response, maar PK's gaat het neit opleveren want de turbo duwt de lucht ook wel door de bochten. Zeker voor de standaard turbo zijn de IC buizen dik zat.

Open filter heeft geen/weinig nadeel. De turbo warmt de lucht op tot soms wel meer dan 100 graden, als je dan lucht van 20 of 30 graden door je luchtfilter krijgt.. dat gaat weinig verschil geven. Zeker wanneer je een goede intercooler hebt, want die koelt de lucht toch terug.

Bovendien heb je alleen last van "heatsoak" wanneer je stil staat. als je rijdt heb je zoveel luchtverplaatsing, dat het filter voornamelijk koude rijwind pakt.
Gebruikersavatar
Naproxen
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 11:04
13

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Naproxen »

doordat deze mensen een betere intercooler hebben kunnen ze meer lucht sneller koelen. met een origineel luchtfilter kan er niet zo snel zo veel lucht door heen
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Eugene »

Houd er rekening mee dat een turbo heel erg hard lucht kan aanzuigen. Mijn oude 850 deed 352pk met een K&N inlegfiltertje. Duurt dus wel een tijdje voordat een grote open luchtfilter echt een upgrade is.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Jimipepsie »

Als dat waar is, dan ben ik blij dat ik heb gekozen voor een sportinlegfilter.

Waarom wordt er fabrieksaf geen gebruik gemaakt van deze filters? Is dat puur vanwege de onderhoud of doordat bij onjuist gebruik er toch vuil in de cilinders komt of.....?
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Eugene »

Af fabriek moet alles zo goedkoop mogelijk en een papieren filter is stukken goedkoper te produceren dan een katoenen exemplaar zoals een K&N. In geval van bijvoorbeeld een 850 T5 is de standaard papieren luchtfilter prima in staat om het fabrieksvermogen van 226pk aan lucht door te laten. Echter kan het een restrictie worden wanneer je het vermogen (flink) gaat opvoeren.
Reinier85
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:29
14
Locatie: Middelburg

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Reinier85 »

Ik ga mijn open luchtfilter weer verwijderen. Krijg toch het idee dat dit vermogen kost. Laag in de toeren pakt de motor minder vlot op. Daarnaast is het geluid een tijdje leuk maar begint nu toch te vervelen.

Even contact gehad met Martin (dtc tuning) en hij geeft aan een BMC inlegfilter te nemen. Denk dat ik dit dus maar ga doen.
Kijken of het weer beter wordt dan met een open luchtfilter.
Volvo s40 2.0T '99
Danny
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 00:03
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Leeuwarden

Vragen over een frount mount intercooler

Bericht door Danny »

Goedendag,

Ik ben benieuwd of hier S40 rijders rondrijden met een front mount intercooler? Het lijkt mij heel vet om in de toekomst een front mount intercooler te laten monteren op mijn S40 T4. Ik denk dat velen het niet mooi vinden, maar smaken verschillen. Ik ben er ook zeker weten nog niet zeker van, maar ik wil eens weten hoe en wat. Ik heb hier een voorbeeld van hoe ik hem dan misschien zou willen hebben:

Afbeelding

Ik zou de intercooler dan goed in het zicht willen hebben en dan zal die dus als ware in de bumper moeten komen zoals op de afbeelding. Wat zijn de nadelen hiervan?
Ik ben gewoon benieuwd, dus wil geen negatieve reacties A.U.B

Groetjes
I dream my life and I live my dream
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Bericht door volvoS40 »

Als je de auto op de weg laat staan als dagelijkse wagen, kan je parkeer schade verwachten ivm trekhaken, en weet ook niet of de wagen hier mee goed gekeurt word ivm veiligheid (stootbumper voldoet niet), tevens zit je met je kentekenplaat.

Als je zoiets voor het praktische nut wilt gebruiken, plaats hem dan op de plek waar deze normaal word ingebouwd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Bericht door Redv40 »

Dat denk ik ook, reken maar dat je fucking zuur bent als er eentje ff zijn trekhaak je intercooler in beukt, keuring weet ik niet of je er problemen mee krijgt, je zou hem wel helemaal in de bumper kunnen zagen waardoor hij niet uitsteekt, alleen vind ik zelf dat je dan je pk's ook wel moet matchen dus +/- 350pk moet je dan wel hebben wil je niet voor GRIEP rijden in mijn ogen.
Danny
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 00:03
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Leeuwarden

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Danny »

Ja oke, dat parkeren blijft dan altijd spannend. Moet ik altijd pionnen voor mijn auto zetten ofzo hahaha. Weten jullie ook wat het mij gaat kosten? Ik zie heel veel front mount intercoolers tekoop staan, maar ik heb geen flauw idee welke ik zou moeten hebben en welke goed is etc.
I dream my life and I live my dream
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door volvoS40 »

Zo maar even.... Is het puur voor de look of wil je dat dit motorisch ook nog wat uithaalt ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Danny
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 00:03
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Leeuwarden

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Danny »

Beide, maar vooral de looks. Zolang ik er maar niet op achteruit ga qua prestaties,.
I dream my life and I live my dream
Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Marco
Locatie: Almere

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Bericht door bluemaster »

Heeeeej WASAABI van Mighty Car Mods ! Hij is cool.
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
8
Model: 850
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hoogezand

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door ChristiaanW200 »

Als het puur voor de looks is zou ik zeggen zaag een gat in de bumper en maak dummy slangen er aan. Dan doet hij niks, dan is het ook niet erg als er een trekhaak in komt

Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Redv40 »

Ik kwam op het web na enig zoeken ook het volgende tegen, deze set bevat alle bochten in het inlaat deel, en ook voor de turbo aanzuig is er dus een deel verkrijgbaar.
Afbeelding

en deze
Afbeelding

Is er al iemand hier die de standaard rubber slangen heeft vervangen voor dergelijke exemplaren?
Na het plaatsen van het K&N inlegfilter en het vergroten van het aanzuigbuisje op het luchtfilterhuis merk ik toch wel wat verschil qua reactie op het gaspedaal, het vermogen komt er wat lekkerder in heb ik het idee.
Je zou een beetje verwachten dat er in het inlaat traject wel meer winst te halen is op dat gebied dus ik ben benieuwd of er al iemand op het Forum zit die een dergelijk pakket gemonteerd heeft en wat die als verschil gemerkt heeft.

Gr Rolf
lindeboom007
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 sep 2016, 19:11
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door lindeboom007 »

Ik heb het pakket van d088 er op zitte heb de auto zo gekocht. De slangen geven minder mee ze rekken niet uit met belasting. Dus hou je een betere flow
Dudedouwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Dudedouwe »

Volgende punt van aandacht, hele forum doorgespit en dit gaat met name over de bebuizing, maar ik loop hier tegenaan: boven op je standaard intercooler zit een stekker, kan je deze gewoon weglaten? Mijn FMIC heeft die namelijk niet.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door jbruijs »

Volgens mij is dat de inlaatlucht temperatuursensor. Die wordt wel gebruikt bij de aansturing van de brandstofcomputer als ik me niet vergis. Je zou voor de zekerheid even in Vida kunnen kijken. Dan weet je zeker wat het is en wat het doet. Mijn ervaring is dat de sensoren er niet voor niets op zitten. Dus zomaar één weglaten lijkt me niet handig.
Mocht je geen Vida hebben, PM me dan even je chassisnummer dan zoek ik het straks even voor je op.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Redv40 »

Ik heb mijn v40 afgelopen najaar voorzien van de Do88 slangen set. Ben er erg over te spreken moet ik zeggen, de auto voelt een stuk feller kwa gas response en turbo komt sneller op druk.
Al met al een leuke upgrade.

Om even op de hoofdlijn van dit topic te blijfen...

Ik kwam bij dit wat rondneuzen op YouTube dit filmpje over Boost tegen, waar wordt uitgelegd wat boost is (turbo boost). Maar hier wordt ook aangehaald dat 't wel degelijk zin heeft 't deel van de inlaat voor de turbo aan te passen. Leuk stukje theorie
Plaats reactie