Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen
Hierbij wordt de intercooler zelf even buiten beschouwing gehouden, het gaat om het traject dat de lucht af moet leggen.

Afbeelding
Afbeelding

Code: Selecteer alles

De standaard setup van een Volvo S40 V40 Turbo motor.                   Het volgende heb ik bedacht.
(Bij het linkse plaatje staan de cijfers bij de onderdelen.) 
                                                                        
Vanaf de turbo:                                                         Vanaf de turbo:
1 Een flauwe bocht waar 5 bij staat                                     1 Een flauwe bocht waar 4 bij staat
2 Scherpe bocht 90 graden?                                              2 Scherpe bocht waar 1 bij staat, 90 graden
3 Scherpe bocht 90 graden?                                              3 Scherpe bocht waar 2 bij staat, 90 graden
4 Scherpe bocht waar 4 bij staat, 90 graden?                            4 Scherpe bocht waar 3 bij staat, gedraaide/schuine 90 graden
5 Scherpe bocht 90 graden?                                              5 Scherpe bocht waar 4 bij staat, 135 graden
6 Scherpe bocht waar 3 bij staat, 90 graden?
7 Scherpe bocht waar 2 bij staat, 180 graden                            Waarom heeft men niet voor zoiets gekozen?


Het resulaat:
2 scherpe 90 graden bochten minder en van een 180 graden bocht naar een 135 graden bocht.
Het traject dat de lucht bij beiden setups moet afleggen is volgens mij ongeveer gelijk.
Een ander punt:
In de standaard setup wordt de warme lucht naar boven geblazen, waarna het afkoelt.
Warme lucht wil naar boven. Deze wordt naar boven geblazen, dit wordt dus 'natuurlijk' vergemakkeld. Hierna koelt het af.
Koude(re) lucht wil naar beneden, Deze wordt geforceerd naar boven geblazen.

In de nieuwe setup wordt de warme lucht naar beneden geblazen, waarna het afkoelt.
Warme lucht wil naar boven. Deze wordt geforceerd naar beneden geblazen. Hierna koelt het af.
Koude(re) lucht wil naar beneden, dit wordt dus 'natuurlijk' vergemakkeld.

Zou dat iets uitmaken? Of is het een makkelijker dan het ander? Bijvoorbeeld:
Bij standaard: Omdat de warme lucht makkelijk naar boven wordt geblazen, krijg je 'warmere' lucht boven t.o.v de nieuwere setup.
Bij nieuwe: Omdat de koude lucht makkelijk naar beneden wordt geblazen, krijg je 'koudere' lucht beneden t.o.v de standaard setup.

Wat zijn jullie gedachten/meningen hierover?
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door beginner »

zouden ze dat niet bij rica of et goed kunnen beantwoorden?
Ben zeker wel benieuwd ja, hoe minder weerstand des te beter natuurlijk.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door sjoerdb »

minder bochten zal zeker goed zijn, maar de setup kan je pas veranderen als je dat gaat passen in een motorruimte. er hangt gewoon zoveel omheen en tussen dat een setup tekening niet zomaar te veranderen is.
Gebruikersavatar
hendri-t4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:06
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Contacteer:

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door hendri-t4 »

Stiekem heb ik er wel eens aan zitten te denken, maar zag het niet zo heel erg zitten. Je hebt maar heel weinig ruimte over (met mijn IC helemaal niets) Ook is de onderste aansluiting op de intercooler iets kleiner dan de bovenste, dus er komt wel iets meer bij kijken dan zomaar even aansluiten ;)
Afbeelding
yes its green, so what? Tegenwoordig gaat het meer van 発展です王
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

@beginner, zoiets had ik ook ingedachte. Minder weerstand, maar eventueel ook een kortere weg.
@sjoerdb, het is een tekening ja, zoiets zou dan naar gekeken kunnen worden om het passend te maken zonder al te veel wijzigingen :-D .
Tjah, ik kan ook zo niet zien hoeveel ruimte er tussen de radiatoren en het inlaatspruitstuk zit bij een turbomotor.
Kun iemand eens een foto van het bovenaanzicht van de motor maken?
Aan de andere kant... bocht 3 zit er normaal. Nu zou het dan een stukje uit de intercooler gaan en dan recht/schuin omhoog? De buis 3-4 kan misschien een beetje vertekend beeld geven, maar de buis gaat in principe verticaal omhoog, onder een bepaalde hoek naar rechts toe.
@hendri-t4, wat voor iets had jij in gedachte?

Hier een foto dat de bovenste buis zou moeten kunnen passen :D
Afbeelding

Nogmaals, ik heb het nog steeds over de orginele intercooler óf dezelfde maar dan een maatje dikker met dezelfde aansluitingen op dezelfde plek, want het gaat in dit geval om de buizen.
Gebruikersavatar
hendri-t4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:06
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Contacteer:

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door hendri-t4 »

Die op de foto heeft zeker geen originele IC (H)
Het mooist is een buis uit één geheel ge-tig last. Alleen zul je wel een paar rare kronkels moeten maken om overal tussendoor te komen. Het temperatuur verhaal klopt denk ik wel, al vraag ik me wel af wat de winst zal zijn, aangezien de onderste aansluiting dan nog steeds iets kleiner is qua diameter. (als ik het goed heb boven 63 mm en onder 60 mm)
Afbeelding
yes its green, so what? Tegenwoordig gaat het meer van 発展です王
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Dat snap ik dat het geen orginele ic is. Het ging even alleen om de buis, dat die recht naar de voorkant kan gaan zoals op de tekening, buis 1-2 :-D
De winst mbt het temperatuurverhaal zal inderdaad de vraag zijn of dit noemenswaardig is. Dus anders gezegd zou het weinig uit moeten maken of de lucht er boven of onder in wordt geblazen.
Als de onderste aansluiting kleiner is en dit in de nieuwe situatie de aansluiting wordt aan de gasklep, dan lijkt me dat juist beter voor de flow. Warme lucht is meer uitgezet dan koudere lucht. Hetzelfde verhaal een beetje als met een uitlaat die vanaf het spruitstuk kwa diameter kleiner wordt. Toch?
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

In het rechte stuk van buis 3-4 zou dan iets meer een bocht in moeten komen vanwege de ruimte? Dit is volgens mij niet zo erg aangezien de hoek dat de bocht maakt bij 45 graden, bij de hoek van 135 eraf zou gaan.
Dus zoiets:
Afbeelding
Ik denk dat dit wel een goede setup is van de buizen.

De intercooler zelf

Op http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=6429 staat een mooi verhaal waar de standaard intercooler vervangen wordt door eentje met wat grotere afmetingen.
Van Janis (v40jlt4) heb ik toestemming om de info (tekst en foto's) te mogen gebruiken.

Deze intercooler heeft dezelfde aansluitingen als de standaard versie en is als het ware een 'drop-in'.
Afbeelding
Omdat deze wat dikker is, zou de lucht er makkelijker in moeten kunnen stromen en met meer metaal in aanraking komen om af te koelen.
Deze is alleen wel groter, de ruimte van de automaatcooler zit nu bij deze intercooler bij in begrepen.
In deze afbeelding is dit goed te zien met een soortgelijke intercooler.
Afbeelding

http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 0&count=15
Outside temp: 21 C = 70 F
Intake temp when driving nomally : 27 C = 80 F
But when I step on it, the intake temp shoots up to 55C = 131 F.
A few days ago:
Outside temp: 22 C
Intake temp when driving nomally : 27 C
When I step on it, the intake temp goes to 39 C!!! 102F
That's 16 C degrees (29F) less with the new IC.

Een temperatuurwinst van zo'n 16 graden.
Een meting met de nieuwe intercooler heeft ook een aardige winst opgeleverd. Dit is ook te lezen in dat topic.

Bovenstaande gegevens geven naar mijn mening een indicatie aan, omdat het per auto wel zou kunnen verschillen.
Dus zo'n soort intercooler en met de buizentraject lijkt me wel een goede setup als totaalplaatje.
Wat zijn jullie gedachten/meningen hierover?
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Van Verticaal naar horizontaal

Een intercooler waarbij de lucht horizontaal doorstroomt lijkt me beter dan de orginele waarbij de lucht verticaal doorstroomt.
Een gedachte die ik heb is dat het bij de orginele intercooler de luchtdoorstroming niet makkelijk gelijkmatig verspreid wordt (groen), niet zozeer omdat de ingang en uitgang niet in het midden zitten, maar meer omdat er veel kanalen zijn waar de lucht doorheen kan gaan en het bv vooral dit (rood) oppervlak betrefd waarbij de luchtdoorstroming het meest overheersend is.
Afbeelding

Wanneer nu de lucht horizontaal doorstroomt, lijkt me dat er makkelijker gebruik gemaakt wordt van het aantal kanalen*, omdat het aantal ervan minder is.
*Ervan uitgaande van bovenstaande intercooler; aantal kanalen 29. Aantal kanalen bij horizontaal +/- 18. (De hoogte is korter dan de lengte.)
De lengte waar de lucht doorstroomt is nu langer en kan het meer afkoelen. Een zelfgemaakt voorbeeld.
Afbeelding
Het koeloppervlak lijkt me nu beter te worden gebruikt, omdat het een rechthoek intercooler betrefd.
Echter met de in- en uitgangen op deze manier, moet er langer traject aan buizen worden gemaakt.

Geinspireerd door deze foto's...
Afbeelding
(Met deze setup lijkt me dat het kort(ste?) traject aan buizen gemaakt is. Het is alleen de vraag of het mooi en handig is om de buis over het motorblok te laten lopen.
De buis kan dan bv op deze manier lopen.)
Afbeelding
...lijkt me het volgende een goede compromis:
Afbeelding

Wat zijn jullie gedachten/meningen hierover?
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door corhog »

Volgens mij heb je het hoogste rendement via links boven in en rechts onder uit.
Moet de lucht het grootste traject afleggen en heeft dus meer tijd om af te koelen :vertag
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Zo denk ik er ook over ipv dat rechts onder. Plus dat de buizen niet lang zijn met weinig bochten om zoveel mogelijk lag en verlies te voorkomen. Dat de lucht een wat langer traject in de intercooler zelf moet afleggen (horizontaal ipv verticaal) is niet erg, eigenlijk nog beter zodat het wat meer kan afkoelen ja.

Dat zou wel eens kunnen over rechts onder maar volgens mij maakt het niet veel uit. Je krijgt dan wel weer een langer traject met volgens mij nog een extra bocht naar de gasklep toe.
v40jlt4
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:50
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door v40jlt4 »

Beste rendement haal je volgens mij uit een betere intercooler (indien nodig overigens, veel geld investeren voor een paar pk's winst is minder zinvol).
Wat zeker ook helpt is idd het aantal bochten verminderen, maar prijs/prestatie of moeite/prestatie verhoudig is wellicht minder gunstig.
W.b. IC's. Vogens mij is een FMIC toch de beste optie, zit niet bij de radiator/airco condensor. Maar een FMIC is veel werk, vandaar dat ik voor een drop-in IC gekozen heb.

Maar warme lucht die stijgt en koele lucht die wil dalen,.. ik denk dat er weinig tijd voor deze fenomenen is.
Kleine 12t en 14t turbos blazen toch wel meer dan 210cfm (cubic feet/minute) da's zo'n 6000 liter/minuut (100liter/sec dus) en waarschijnlijk wel meer (zojuist uitgerekend dat mijn hybride turbo bijna 200liter/seconde blaast: A/F ration 12/1 genomen, injectorsize + DC van 98% en soortelijk gewicht lucht en benzine etc enz). Iig veel lucht :-)

Ik was iig wel blij met onderstaande IC. Maar voor de betere klussers onder ons, go FMIC.
Volvo V40T4 2000, hybride turbo, Dikke IC. 441cc/min inject, vesterkte drijfstangen, water/methanol injectie, BMC CAI, 3" downpipe/sportcat/uitlaat, walbro 255l/uur pomp, MTE tune: 323PK 440NM. Total-loss
V70 2.4d Rica Sports-tune 253PK 548NM
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Over FMIC, daar wil ik nog wat (leuke) foto's van gaan plaatsen :D FMIC is inderdaad wel meer werk en dat je langere lengtes buizen kunt gaan krijgen als je sommige foto's bekijkt :O .
Het temperatuur verhaal is misschien ook wel een beetje vergezocht, vooral eigenlijk als er zoveel hoeveelheden lucht geblazen wordt ja.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Deze manier van een FMIC vind ik wel goed bedacht: De intercooler plaatsen tussen de radiator en de voorbumper in:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is wel een extreme opstelling:
Afbeelding

Herkomst van de plaatjes is te vinden bij de eigenschappen ervan (wanneer opgeslagen).
Gebruikersavatar
Loek
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 148
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 15:08
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Loek
Locatie: vianen

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Loek »

over de lengte van de buizen, je zou gewoon kunnen uitrekenen wat de inhoud van het ene systeem is en de inhoud van het andere systeem, als je dat afzet naar het aantal ltr per sec zeg 100ltr/sec. kan het zijn dat het ene systeem je .5 sec lag oplevert en de andere .6 sec. dat moet je dan tegen elkaar afzetten, of dat je het wel zo mooi vind e.d.

en idd hoe langer de weg door de radiator zelf hoe beter. maar om dat uit te gaan rekenen wordt wel heel erg moeilijk :O
voorstel topic
Webdagboek
2009-2013 V40 1.8 1996 luxury line sapphire black 314.000-377.000 km
2013-2023 V40 1.8 2001 Sports line titanium grey 142.000-387.000 km
2023-huidig V40 2.0T 2004 Dynamic Navigator sapphire black 317.000 km
insta: ljcmetvolvov
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Dat rekenen laat maar zitten, met beredeneren komen we een heel eind :-D
Ik heb nog wat andere foto's gezien die ik ook nog wil plaatsen, maar ik moet deze eerst nog opzoeken.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Nog een paar foto's:
Zelf ben ik niet zo'n voorstander om een stuk uit de bumperbalk weg te halen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wederom:
Herkomst van de plaatjes is te vinden bij de eigenschappen ervan (wanneer opgeslagen).
Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39
14

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door Stylo Kicking »

Afbeelding

ben heel benieuwd waar je die foto vandaan hebt. Zou graag meer info van diegene hebben. Kan het niets vinden bij eigenschappen als ik de foto opsla...
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Hmm gek... Dit is in ieder geval de link: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 0&count=15

Nog een paar mooie foto's :tumbup
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Bericht door R.O.B »

Dat zal (lijkt me) bij een turbo motor niet veel uitmaken, omdat de lucht door de turbo heel warm wordt gemaakt.
Plaats reactie