Pagina 2 van 2

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 10:53
door Eugene
Optimaliseren kan altijd, maar veel zul je er niet mee winnen. Misschien wat beter oppakken en wat snellere response, maar PK's gaat het neit opleveren want de turbo duwt de lucht ook wel door de bochten. Zeker voor de standaard turbo zijn de IC buizen dik zat.

Open filter heeft geen/weinig nadeel. De turbo warmt de lucht op tot soms wel meer dan 100 graden, als je dan lucht van 20 of 30 graden door je luchtfilter krijgt.. dat gaat weinig verschil geven. Zeker wanneer je een goede intercooler hebt, want die koelt de lucht toch terug.

Bovendien heb je alleen last van "heatsoak" wanneer je stil staat. als je rijdt heb je zoveel luchtverplaatsing, dat het filter voornamelijk koude rijwind pakt.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 18:45
door Naproxen
doordat deze mensen een betere intercooler hebben kunnen ze meer lucht sneller koelen. met een origineel luchtfilter kan er niet zo snel zo veel lucht door heen

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 27 mei 2010, 09:02
door Eugene
Houd er rekening mee dat een turbo heel erg hard lucht kan aanzuigen. Mijn oude 850 deed 352pk met een K&N inlegfiltertje. Duurt dus wel een tijdje voordat een grote open luchtfilter echt een upgrade is.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 27 mei 2010, 12:30
door Jimipepsie
Als dat waar is, dan ben ik blij dat ik heb gekozen voor een sportinlegfilter.

Waarom wordt er fabrieksaf geen gebruik gemaakt van deze filters? Is dat puur vanwege de onderhoud of doordat bij onjuist gebruik er toch vuil in de cilinders komt of.....?

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 27 mei 2010, 14:45
door Eugene
Af fabriek moet alles zo goedkoop mogelijk en een papieren filter is stukken goedkoper te produceren dan een katoenen exemplaar zoals een K&N. In geval van bijvoorbeeld een 850 T5 is de standaard papieren luchtfilter prima in staat om het fabrieksvermogen van 226pk aan lucht door te laten. Echter kan het een restrictie worden wanneer je het vermogen (flink) gaat opvoeren.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 27 mei 2010, 15:53
door Reinier85
Ik ga mijn open luchtfilter weer verwijderen. Krijg toch het idee dat dit vermogen kost. Laag in de toeren pakt de motor minder vlot op. Daarnaast is het geluid een tijdje leuk maar begint nu toch te vervelen.

Even contact gehad met Martin (dtc tuning) en hij geeft aan een BMC inlegfilter te nemen. Denk dat ik dit dus maar ga doen.
Kijken of het weer beter wordt dan met een open luchtfilter.

Vragen over een frount mount intercooler

Geplaatst: do 19 mei 2016, 19:13
door Danny
Goedendag,

Ik ben benieuwd of hier S40 rijders rondrijden met een front mount intercooler? Het lijkt mij heel vet om in de toekomst een front mount intercooler te laten monteren op mijn S40 T4. Ik denk dat velen het niet mooi vinden, maar smaken verschillen. Ik ben er ook zeker weten nog niet zeker van, maar ik wil eens weten hoe en wat. Ik heb hier een voorbeeld van hoe ik hem dan misschien zou willen hebben:

Afbeelding

Ik zou de intercooler dan goed in het zicht willen hebben en dan zal die dus als ware in de bumper moeten komen zoals op de afbeelding. Wat zijn de nadelen hiervan?
Ik ben gewoon benieuwd, dus wil geen negatieve reacties A.U.B

Groetjes

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Geplaatst: do 19 mei 2016, 19:16
door volvoS40
Als je de auto op de weg laat staan als dagelijkse wagen, kan je parkeer schade verwachten ivm trekhaken, en weet ook niet of de wagen hier mee goed gekeurt word ivm veiligheid (stootbumper voldoet niet), tevens zit je met je kentekenplaat.

Als je zoiets voor het praktische nut wilt gebruiken, plaats hem dan op de plek waar deze normaal word ingebouwd.

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Geplaatst: do 19 mei 2016, 19:20
door Redv40
Dat denk ik ook, reken maar dat je fucking zuur bent als er eentje ff zijn trekhaak je intercooler in beukt, keuring weet ik niet of je er problemen mee krijgt, je zou hem wel helemaal in de bumper kunnen zagen waardoor hij niet uitsteekt, alleen vind ik zelf dat je dan je pk's ook wel moet matchen dus +/- 350pk moet je dan wel hebben wil je niet voor GRIEP rijden in mijn ogen.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 19 mei 2016, 19:49
door Danny
Ja oke, dat parkeren blijft dan altijd spannend. Moet ik altijd pionnen voor mijn auto zetten ofzo hahaha. Weten jullie ook wat het mij gaat kosten? Ik zie heel veel front mount intercoolers tekoop staan, maar ik heb geen flauw idee welke ik zou moeten hebben en welke goed is etc.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 19 mei 2016, 19:55
door volvoS40
Zo maar even.... Is het puur voor de look of wil je dat dit motorisch ook nog wat uithaalt ?

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: do 19 mei 2016, 20:02
door Danny
Beide, maar vooral de looks. Zolang ik er maar niet op achteruit ga qua prestaties,.

Re: Vragen over een frount mount intercooler

Geplaatst: do 19 mei 2016, 21:48
door bluemaster
Heeeeej WASAABI van Mighty Car Mods ! Hij is cool.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: vr 20 mei 2016, 15:08
door ChristiaanW200
Als het puur voor de looks is zou ik zeggen zaag een gat in de bumper en maak dummy slangen er aan. Dan doet hij niks, dan is het ook niet erg als er een trekhaak in komt

Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: di 31 mei 2016, 18:08
door Redv40
Ik kwam op het web na enig zoeken ook het volgende tegen, deze set bevat alle bochten in het inlaat deel, en ook voor de turbo aanzuig is er dus een deel verkrijgbaar.
Afbeelding

en deze
Afbeelding

Is er al iemand hier die de standaard rubber slangen heeft vervangen voor dergelijke exemplaren?
Na het plaatsen van het K&N inlegfilter en het vergroten van het aanzuigbuisje op het luchtfilterhuis merk ik toch wel wat verschil qua reactie op het gaspedaal, het vermogen komt er wat lekkerder in heb ik het idee.
Je zou een beetje verwachten dat er in het inlaat traject wel meer winst te halen is op dat gebied dus ik ben benieuwd of er al iemand op het Forum zit die een dergelijk pakket gemonteerd heeft en wat die als verschil gemerkt heeft.

Gr Rolf

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: za 24 sep 2016, 11:23
door lindeboom007
Ik heb het pakket van d088 er op zitte heb de auto zo gekocht. De slangen geven minder mee ze rekken niet uit met belasting. Dus hou je een betere flow

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 23:53
door Dudedouwe
Volgende punt van aandacht, hele forum doorgespit en dit gaat met name over de bebuizing, maar ik loop hier tegenaan: boven op je standaard intercooler zit een stekker, kan je deze gewoon weglaten? Mijn FMIC heeft die namelijk niet.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: di 12 feb 2019, 10:13
door jbruijs
Volgens mij is dat de inlaatlucht temperatuursensor. Die wordt wel gebruikt bij de aansturing van de brandstofcomputer als ik me niet vergis. Je zou voor de zekerheid even in Vida kunnen kijken. Dan weet je zeker wat het is en wat het doet. Mijn ervaring is dat de sensoren er niet voor niets op zitten. Dus zomaar één weglaten lijkt me niet handig.
Mocht je geen Vida hebben, PM me dan even je chassisnummer dan zoek ik het straks even voor je op.

Re: Intercooler + lucht traject setup veranderen/tunen

Geplaatst: vr 22 feb 2019, 18:11
door Redv40
Ik heb mijn v40 afgelopen najaar voorzien van de Do88 slangen set. Ben er erg over te spreken moet ik zeggen, de auto voelt een stuk feller kwa gas response en turbo komt sneller op druk.
Al met al een leuke upgrade.

Om even op de hoofdlijn van dit topic te blijfen...

Ik kwam bij dit wat rondneuzen op YouTube dit filmpje over Boost tegen, waar wordt uitgelegd wat boost is (turbo boost). Maar hier wordt ook aangehaald dat 't wel degelijk zin heeft 't deel van de inlaat voor de turbo aan te passen. Leuk stukje theorie