Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gasklep

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door Wouter »

Jimipepsie schreef:Zoals ook weer hier zouden harde feiten handig zijn. Er zijn veel verhalen over wel of geen sportfilter, BOV etc. en mensen die hierdoor 20 pk meer te hebben....Zijn er ook rollerbak testen, tijdritten enz. m.b.t. een BOV?
Het heeft niets met pk winst te maken het is het veilig afvoeren van turbo druk.
De bypass valve doet dit op een veilige manier voor de regeling en turbo.
Een BOV blaast alle druk gewoon weg in audiotieve vorm en je hebt er niets meer aan.

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door sdirkx »

Externe BOV blaast niet gewoon zinloos turbodruk weg. Anders zou niemand die toepassen op een performance-turboauto :D Het heeft juist als voordeel dat de turbo kan blijven doordraaien en niet wordt afgeremd. Verder zijn de voordelen minimaal, afgezien van het mooie geluid (H)
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door Tijs »

't Is inderdaad alleen extra bescherming voor je turbo, verder is het gewoon een leuk hebbedingetje :tumbup

Gr Tijs
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door Jimipepsie »

Ik kan me voorstellen dat als je het onnodig afremmen van de turbo kan vermijden, dit beter is voor de levensduur van bepaalde onderdelen van de turbo. De vraag bij mij rijst dan waarom dit dan niet standaard zit bij elke auto met een turbo. Of zal dit vanwege het geluid zijn? Maar daar lijkt mij ook wel weer op wat te vinden.
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door Tijs »

Mijn BOV is gemonteerd, en werkt prima !!
Zie WDB voor de plaatjes.

Wellicht kan een van de heren de informatie van Wouter omtrent de BOV plaatsen in de Knowledge Base.
Altijd handig als iemand eens op zoek is naar wat meer info over een BOV.

Gr Tijs
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Originele interne dumpvalve

Bericht door Wouter »

Ik heb hier nog een interessant stukje gevonden over "anti lag systeem", oftwel de knallende en vlammende uitlaat bij rally en race auto's.

[youtube][/youtube]

Link

Link

Link

Groetjes Wouter
sdirkx

Blocking/blanking plate (BOV)

Bericht door sdirkx »

Wie heeft wel 's de originele (recirculerende) bypass valve/blowoff valve/dumpvalve/of-hoe-je-dat-ding-wilt-noemen, vervangen door een blocking/blanking plate?

Is het te doen vanaf boven (kan 'm zien, maar zit wel diep verstopt) of kun je er beter vanaf onder de auto bij?
Gebruikersavatar
Dark Rider
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 08:18
14

Re: Blocking/blanking plate (BOV)

Bericht door Dark Rider »

lucht filter demonteren,je hebt toch een CDA,dus makkelijk.De aanvoerslang iets opzij duwen,en je kunt er dan makkelijk bij.
Afbeelding_____________________________________________________Afbeelding
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks
Smarty

Re: Blocking/blanking plate (BOV)

Bericht door Smarty »

Hey

Wat ben je van plan dan.
Bov plaatsen zo ja graag foto,s maken ben wel benieuwd hoe het allemaal zit daar.
Ben van plan om over een paar maand ook een bov te plaatsen.

Groeten smarty
sdirkx

Re: Blocking/blanking plate (BOV)

Bericht door sdirkx »

Heb een BMC CDA ja. Heb nog geen poging gewaagd om de plate te plaatsen, maar wel gekeken of ik er bij zou kunnen komen. Ben nog aan het testen met verschillende setups (externe icm de recirculerende BOV). Wil toch wel weten of een blocking plate nou echt beter werkt dan het 'uitschakelen' van de originele BOV.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Blocking/blanking plate (BOV)

Bericht door quincy »

kan je wel bij, ik had een 1/4 ratel met 2 lange verleng stukken ( volgens mij 2 of 1) en een knie stukje.
even pielen maar is wel te doen opzich. had niks apart oid los gehaaldt ( ori filter huis)

Q
NickT4
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 18:43
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwaag

Vraagje over dump valve

Bericht door NickT4 »

Mede Volvo rijders!
Ik ga denk ik dit weekend beginnen met
het monteren van me Forge dump valve.
Nou heb ik een vraagje: de originele by pass valve (als ik het goed zeg)
wordt afgedopt door een blocking plate.
Op die by pass valve zit ook een vacuüm slangetje ofniet?
Zoja, kan ik deze gewoon aansluiten op me nieuwe Forge dump valve?

Alvast bedankt!

Mvg
NickT4
[url=http://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=6756]WebDagBoek van NickT4[/url]
sdirkx

Re: Vraagje over dump valve

Bericht door sdirkx »

Nick T4: Nou heb ik een vraagje: de originele by pass valve (als ik het goed zeg)
wordt afgedopt door een blocking plate.
Afgedopt niet. Vervangen. Dat is de officieele manier ja. :-D Het slangetje vanaf het inlaatspruitstuk die naar de originele BOV gaat moet dan naar de nieuwe BOV lopen. Er zijn echter verschillende alternatieve setups, waarbij bijv je de originele BOV kunt laten zitten.

Ik zou overigens eerst een turbodrukmeter installeren, zodat je kunt controleren wat je maximale boost voor en na installatie is en het vaccuumniveau is, zodat je zeker weet dat ie goed werkt. Je zal niet de eerste zijn die zich afvraagt wat de oorzaak is van een te lage turbodruk is (vaccuumlek, verkeerde installatie BOV, slijtage turbo, slechte TCV, terugslagkleppen....) :vertag
volvoturbo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 20:17
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Blanking plate?

Bericht door volvoturbo »

Beste Volvo Rijders,

Ik heb vandaag de Forge dumpvalve besteld en een aluminium T-stuk met 63mm bij 25mm en koppelstuk van samco 25mm met 2 klemmen, ben erg zenuwachtig hoe het gaat klinken na monteren maar nu heb ik 2 vragen aan jullie.
Waar moet ik de vacuum slang monteren als het kan met foto? en wat is blanking plate en moet ik dat monteren en waar als het kan met foto?

Alvast bedankt en wacht voor jullie advies.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Blanking plate?

Bericht door The Real Master »

Op dit plaatje zie je hoe de backinplate eruit ziet dit monteren is een behoorlijk moeilijk klusje omdat je er moeilijk bij kan komen op de 2e foto zie je welke vacuum slang je moet hebben als het goed is loopt deze op dit moment naar je originele BOV die eraf halen backinplate erop en de slang op je nieuwe BOV monteren :vertag

Afbeelding

Afbeelding
sdirkx

Re: Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gaskle

Bericht door sdirkx »

De meesten gebruiken die plate niet, omdat er zo lastig bij te komen is. Voor de werking is het ook niet perse nodig.
volvoturbo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 20:17
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gaskle

Bericht door volvoturbo »

heb de afdichtplaat binnen maar heb nu problemen met vermogen van T4 zie mijn topic onder benzine. :'( :'(
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gaskle

Bericht door devnullT4 »

sdirkx schreef:De meesten gebruiken die plate niet, omdat er zo lastig bij te komen is. Voor de werking is het ook niet perse nodig.
Mwa, er zijn leukere dingen om te doen, maar ik was in een uurtje toch wel klaar... ok, nog een kwartiertje extra dan om de luchtfilterbehuizing en slangen weer te monteren.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
robins40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 07:41
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Zierikzee Zeeland
Contacteer:

Re: Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gaskle

Bericht door robins40 »

heb er ook al naar zitten kijken laatse tijd, voor een dumpvalve maar ik denk toch dat ik het orgineel hou, en als ik het doe laat ik het bij zo tuning bedrijf hier in de buurt doen ,, dat ik zeker weet dat het goed zit haha
- Volvo S40 2.0 Turbo -


Afbeelding


============ Mijn Webdagboek ===========
wesleyt4
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 08:40
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Helmond

Bov raar geluid

Bericht door wesleyt4 »

Hallo beste volvo rijders

Ik heb een merkloos dumpvalve op mijn t4 zitten maar die kucht als afblaas geluid niet zoals een impreza het echt sis geluid hoe komt dat vuldruk???

En de afdichtingsplaat moet die er een tussen zitten
Graag een merk die echt een goed afblaas geluid maakt ipv een kuchje
Plaats reactie