BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
- 14
BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
je leest dat sommige mensen het vermogen zo ongeveer verdubbelen (uitlaat aanpassen, dikkere turbo). mag dat zomaar want de rest van de auto is daar natuurlijk niet op berekend (onderstel, remmen). ooit op wegmisbruikers iemand gezien die een gti blok in een instapmodel golf had gezet, die moest dus herkeurd worden bij de rdw. heel ander blok is natuurlijk een ander verhaal dan alleen chiptuning, maar weet iemand hoe het precies zit? ik heb wel eens iets gelezen van max 40% meer vermogen.
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
- 14
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
nog even gezocht en het volgende gevonden. er mag dus weer niet veel in ons landje.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 03-01-2010
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 03-01-2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
- 14
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Zutphen
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
hey hallo
ik ben zelf een keurmeester en volgens de boeken hoef ik niet eens te kijken of er een 4 cilinder of v12 in ligt, zolang de motor goed gemonteerd is en hij aan zijn co uitstoot komt is het goed. en hoe kan ik aan de buitenkant van een motor zien of hij meer of minder dan 40% vermogen er bij heeft?
bij rdw kun je nu tegenwoordig auto's voor 1997 makkelijk en voor 50€ laten omkeuren als er een andere motor in zit.heel veel starletrijders van de starlet club hebben er een 1.3 16v turbo in gehangen inplaats van een 1.3 12v wat er standaard in zit. die laten ze dus nu omkeuren voor 50€ en ze hebben dan alles goed voor elkaar. enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
mvg robbie f
ik ben zelf een keurmeester en volgens de boeken hoef ik niet eens te kijken of er een 4 cilinder of v12 in ligt, zolang de motor goed gemonteerd is en hij aan zijn co uitstoot komt is het goed. en hoe kan ik aan de buitenkant van een motor zien of hij meer of minder dan 40% vermogen er bij heeft?
bij rdw kun je nu tegenwoordig auto's voor 1997 makkelijk en voor 50€ laten omkeuren als er een andere motor in zit.heel veel starletrijders van de starlet club hebben er een 1.3 16v turbo in gehangen inplaats van een 1.3 12v wat er standaard in zit. die laten ze dus nu omkeuren voor 50€ en ze hebben dan alles goed voor elkaar. enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
mvg robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Full options
2002 FaseII
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wolvega
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Maar een APK-keuring is ook wat anders dan de RDW-regels.Robbie f schreef:hey hallo
ik ben zelf een keurmeester en volgens de boeken hoef ik niet eens te kijken of er een 4 cilinder of v12 in ligt, zolang de motor goed gemonteerd is en hij aan zijn co uitstoot komt is het goed. en hoe kan ik aan de buitenkant van een motor zien of hij meer of minder dan 40% vermogen er bij heeft?
bij rdw kun je nu tegenwoordig auto's voor 1997 makkelijk en voor 50€ laten omkeuren als er een andere motor in zit.heel veel starletrijders van de starlet club hebben er een 1.3 16v turbo in gehangen inplaats van een 1.3 12v wat er standaard in zit. die laten ze dus nu omkeuren voor 50€ en ze hebben dan alles goed voor elkaar. enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
mvg robbie f
-
- Supporting Member
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Inderdaad en als je niet aan de RDW regels voldoet ben officieel ook niet verzekerd.
Want het voertuig klopt dan niet met de papieren hetzelfde als opgevoerde brommers.
Want het voertuig klopt dan niet met de papieren hetzelfde als opgevoerde brommers.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Bij de APK hoef je je niet zo snel zorgen te maken.
Probleem begint bij de politie en schade.
Voorbeeld 1
Je hebt de auto laten overspuiten in een andere kleur (uiteraard mooiere kleur).
Bij controle komt de kleur niet overeen met wat er in de papieren staat, resultaat boete.
Dit had je moeten laten wijzigen, want het kon wel eens zo zijn dat hem gestolen hebt en probeert hem onopvallender te maken.
Voorbeeld 2
Je hebt er een andere motor in gehangen met een duidelijk ander vermogen.
Bij een aanrijding kan dit gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid, als dit niet netjes in de papieren verwerkt is en er een mogelijk verband bestaat.
Dus voor het minste geringste wat anders is als wat op je papieren staat, moet je het netjes laten corrigeren.
Bijvoorbeeld je maakt van een normale 2 liter een T4, dan mag dit als je netjes de papieren laat veranderen omdat ze fabrieks af ook geleverd konden worden.
Groetjes Wouter
Probleem begint bij de politie en schade.
Voorbeeld 1
Je hebt de auto laten overspuiten in een andere kleur (uiteraard mooiere kleur).
Bij controle komt de kleur niet overeen met wat er in de papieren staat, resultaat boete.
Dit had je moeten laten wijzigen, want het kon wel eens zo zijn dat hem gestolen hebt en probeert hem onopvallender te maken.
Voorbeeld 2
Je hebt er een andere motor in gehangen met een duidelijk ander vermogen.
Bij een aanrijding kan dit gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid, als dit niet netjes in de papieren verwerkt is en er een mogelijk verband bestaat.
Dus voor het minste geringste wat anders is als wat op je papieren staat, moet je het netjes laten corrigeren.
Bijvoorbeeld je maakt van een normale 2 liter een T4, dan mag dit als je netjes de papieren laat veranderen omdat ze fabrieks af ook geleverd konden worden.
Groetjes Wouter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
- 14
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Zutphen
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
wie maakt de regels dan voor de apk keuring?Driver-X schreef:Maar een APK-keuring is ook wat anders dan de RDW-regels.Robbie f schreef:hey hallo
ik ben zelf een keurmeester en volgens de boeken hoef ik niet eens te kijken of er een 4 cilinder of v12 in ligt, zolang de motor goed gemonteerd is en hij aan zijn co uitstoot komt is het goed. en hoe kan ik aan de buitenkant van een motor zien of hij meer of minder dan 40% vermogen er bij heeft?
bij rdw kun je nu tegenwoordig auto's voor 1997 makkelijk en voor 50€ laten omkeuren als er een andere motor in zit.heel veel starletrijders van de starlet club hebben er een 1.3 16v turbo in gehangen inplaats van een 1.3 12v wat er standaard in zit. die laten ze dus nu omkeuren voor 50€ en ze hebben dan alles goed voor elkaar. enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
mvg robbie f
de rdw maakt die regels. de rdw doet op zich niet veel meer dan een apk keurmeester hoor. een apk keurmeester is ook op de hoogte van alle veranderingen. daarom zeg ik dus ook: als je met een 6 cilinder bmw bij rdw komt en er hoort een 4 cilinder in dan mogen hun hem ook niet afkeuren. ze mogen enkel een opmerking geven tegen de klant van: als ik U was dan zou ik de gegevens laten wijzigen bij ons in het systeem. ik maak eventueel ook de opmerking: van U moet even contact opnemen met rdw ivm het aantal cilinders.
vanaf maart 2010 hebben de keurmeesters voor een apk keuring geen kenteken deel 2 nodig om de auto te keuren voor de apk. en zo zijn er nog een stuk of wat regels
mvg robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Full options
2002 FaseII
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9660
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
En naar welke co waarde wordt dan gekeken? Als je bv een motor van 2003 in een auto van 1998 legt? In 2003 gelden toch andere co waarden dan in 1998?Robbie f schreef:enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
En wat als je door de swap de wagen opnieuw laat keuren, zodat papieren kloppen, welke co waarde geldt dan?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
- 14
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Zutphen
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
het bouwjaar van de auto is van belang een het uitgangspunt van de Co Waarde's.R.O.B schreef:En naar welke co waarde wordt dan gekeken? Als je bv een motor van 2003 in een auto van 1998 legt? In 2003 gelden toch andere co waarden dan in 1998?Robbie f schreef:enkel wordt er gekeken naar de bevestiging en co uitstoot van die motor en de rest van de normale apk punten.
En wat als je door de swap de wagen opnieuw laat keuren, zodat papieren kloppen, welke co waarde geldt dan?
dus is hij van 1998 mag hij stationair maximaal 0.5% Co hebben en op toeren 0,3% Co
is je auto van 2003 dan is het: stationair 0.3% Co en op toeren 0,2% Co. dus als je een 2003 motor met besturingsysteeem monteerd in een auto van 1998 dan zit je altijd goed, andersom kan wel moeilijk worden, niet elke motor red 0.2% Co op toeren namelijk
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Full options
2002 FaseII
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wolvega
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Wat jij hier noemt geldt alleen voor auto's van voor 31 december 1998Robbie f schreef:wie maakt de regels dan voor de apk keuring?Driver-X schreef: Maar een APK-keuring is ook wat anders dan de RDW-regels.
de rdw maakt die regels. de rdw doet op zich niet veel meer dan een apk keurmeester hoor. een apk keurmeester is ook op de hoogte van alle veranderingen. daarom zeg ik dus ook: als je met een 6 cilinder bmw bij rdw komt en er hoort een 4 cilinder in dan mogen hun hem ook niet afkeuren. ze mogen enkel een opmerking geven tegen de klant van: als ik U was dan zou ik de gegevens laten wijzigen bij ons in het systeem. ik maak eventueel ook de opmerking: van U moet even contact opnemen met rdw ivm het aantal cilinders.
vanaf maart 2010 hebben de keurmeesters voor een apk keuring geen kenteken deel 2 nodig om de auto te keuren voor de apk. en zo zijn er nog een stuk of wat regels
mvg robbie f
Maar de RDW is toch een totaal ander iets dan een apk-keurmeester?
De RDW kan toch juist een auto afkeuren op wat dan ook?
Bij APK kijk je bijv. ook niet naar het volume wat een uitlaat produceert, en de RDW kan een auto daarop afkeuren.
Hoe doe je dat dan met afmelden, want op het kenteken staat dat het een 4-cylinder is, en als er dan een 6-cylinder in zit, klopt het kenteken niet.
Als je dan een steekproef krijgt ga je toch op je bek?
Ik heb een lijstje gevonden, met daarin de punten wanneer je naar de RDW zal moeten voor een keuring:
- het aantal cilinders
- de cilinderinhoud
- het motortype
- de motorcode
- de brandstofsoort
- bij een vermogenstoename van meer dan 20%
Maar als je auto van voor 31 december 1998 is, is een simpele apk en een geluidstest voldoende, na die datum is er een strengere keuring.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
- 14
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Zutphen
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Wat jij hier noemt geldt alleen voor auto's van voor 31 december 1998
Maar de RDW is toch een totaal ander iets dan een apk-keurmeester?
Nee, een APK keuring is bij rdw en ieder keuringsstation als het goed is gelijk, vandaar ook steekproeven van RDW uit.
De RDW kan toch juist een auto afkeuren op wat dan ook?
Nee,De keurings eisen bij rdw zijn ook gelijk
Bij APK kijk je bijv. ook niet naar het volume wat een uitlaat produceert, en de RDW kan een auto daarop afkeuren.
nee, is geen apk afkeurpunt. enigste wat de uitlaat moet doen is over zijn gehele lengte lek dicht zijn en deugdelijk zijn bevestigd. dempers er tussen is niet verplicht.
Hoe doe je dat dan met afmelden, want op het kenteken staat dat het een 4-cylinder is, en als er dan een 6-cylinder in zit, klopt het kenteken niet.
Als je dan een steekproef krijgt ga je toch op je bek?
Nee, zoals ik al zei zijn die regels veranderd, hij moet deugdelijk bevestigd zijn en aan zijn uitstoot komen, bi jeen steekproef is het ook geen probleem, was voorheen wel
Ik heb een lijstje gevonden, met daarin de punten wanneer je naar de RDW zal moeten voor een keuring:
- het aantal cilinders
- de cilinderinhoud
- het motortype
- de motorcode
- de brandstofsoort
- bij een vermogenstoename van meer dan 20%
Antwoord: zijn geen afkeurpunten voor een apk keurmeester. je kunt enkel een verwijzing richting de klant doen. is de verantwoordelijkheid van de klant zelf
Maar als je auto van voor 31 december 1998 is, is een simpele apk en een geluidstest voldoende, na die datum is er een strengere keuring.
Geluidstest is ook niet meer van toepassing. enkel de bevestiging van de motor en Co uitstoot is van belang
Mvg Robbie f
Maar de RDW is toch een totaal ander iets dan een apk-keurmeester?
Nee, een APK keuring is bij rdw en ieder keuringsstation als het goed is gelijk, vandaar ook steekproeven van RDW uit.
De RDW kan toch juist een auto afkeuren op wat dan ook?
Nee,De keurings eisen bij rdw zijn ook gelijk
Bij APK kijk je bijv. ook niet naar het volume wat een uitlaat produceert, en de RDW kan een auto daarop afkeuren.
nee, is geen apk afkeurpunt. enigste wat de uitlaat moet doen is over zijn gehele lengte lek dicht zijn en deugdelijk zijn bevestigd. dempers er tussen is niet verplicht.
Hoe doe je dat dan met afmelden, want op het kenteken staat dat het een 4-cylinder is, en als er dan een 6-cylinder in zit, klopt het kenteken niet.
Als je dan een steekproef krijgt ga je toch op je bek?
Nee, zoals ik al zei zijn die regels veranderd, hij moet deugdelijk bevestigd zijn en aan zijn uitstoot komen, bi jeen steekproef is het ook geen probleem, was voorheen wel
Ik heb een lijstje gevonden, met daarin de punten wanneer je naar de RDW zal moeten voor een keuring:
- het aantal cilinders
- de cilinderinhoud
- het motortype
- de motorcode
- de brandstofsoort
- bij een vermogenstoename van meer dan 20%
Antwoord: zijn geen afkeurpunten voor een apk keurmeester. je kunt enkel een verwijzing richting de klant doen. is de verantwoordelijkheid van de klant zelf
Maar als je auto van voor 31 december 1998 is, is een simpele apk en een geluidstest voldoende, na die datum is er een strengere keuring.
Geluidstest is ook niet meer van toepassing. enkel de bevestiging van de motor en Co uitstoot is van belang
Mvg Robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
Full options
2002 FaseII
- Rammer
- Idle
- Berichten: 54
- Lid geworden op: di 13 apr 2010, 20:34
- 14
- Model: S40
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Alkmaar
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
vergeet niet
dat regels er zijn om die te overtreden
je moet het alleen niet tegek maken
door van een 4 cilinder een 5 cilinder te maken
als de motor zo goed als het zelfde uiterlijk heeft komt niemand er achter dat er een andere motor in ligt
dat regels er zijn om die te overtreden
je moet het alleen niet tegek maken
door van een 4 cilinder een 5 cilinder te maken
als de motor zo goed als het zelfde uiterlijk heeft komt niemand er achter dat er een andere motor in ligt
knowledge is power
- break22
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:53
- 13
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: BDG wat mag van het rdw mbt tunen?
Tuurlijk, jij komt er wel door hoor bij een stiptheidsactie.Rammer schreef:vergeet niet
dat regels er zijn om die te overtreden
je moet het alleen niet tegek maken
door van een 4 cilinder een 5 cilinder te maken
als de motor zo goed als het zelfde uiterlijk heeft komt niemand er achter dat er een andere motor in ligt
da's hetzelfde om te zeggen dat je nu met een honda MT met een snelle 70 cc set vrij rond kan rijden want oom agent heeft dat toch niet in de gaten.
Vergeet niet dat diezelfde oom agent dat setje in zijn tijd ook monteerde op z'n mt, er bestaan ook agenten met een passie voor volvo's
ik sluit me aan bij de eerdere sprekers, klopt je voertuig niet met je papieren dan trek je ALTIJD aan het kortste eind. zeker bij de verzekeraar's die willen nml NOOIT uitbetalen.
Nee Hoor Agent, dat stukje op mijn voorwiel ging echt niet expres