Alles over tuning uitlaat systeem; downpipe demper enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Goed donker klinkend sportuitlaat voor t4 met ovaal eindstuk

Bericht door Volvodriver86 »

Moet je is een keer op de site van PM preformance kijken. Daar heb je keuze uit verschillende sierstukken, einddempers, sportkatalysators, ze kunnen bijna je hele uitlaatpijp vervangen alles van rvs. Dus je kunt dan zelf kijken wat je het mooist er ondervind. Geluid kan aangepast worden wat jij het mooist vind en dan nog een sierstuk naar jou wens.
Ik heb er afgelopen week dubbel ovaal sierstuk ondermijn s40 laten zetten.

Afbeelding

Zat eerst een standaard dieselpijp op.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Bullseye T4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 01:12
14
Locatie: Zoetermeer

Re: Goed donker klinkend sportuitlaat voor t4 met ovaal eindstuk

Bericht door Bullseye T4 »

Ziet er wel netjes uit zo.
Denk zelf als die zo dubbel wordt ik de dtm look dan neem dat ze net iest schuin staan.
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Goed donker klinkend sportuitlaat voor t4 met ovaal eindstuk

Bericht door V3lv3T »

Voordeel van die dubbele is dat ze erg veel op de originele dubbele pijpjes lijken, dus als ie stil staat zie je de aanpassing eigenlijk alleen aan de glans :D
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Dark Rider
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 08:18
14

Re: Goed donker klinkend sportuitlaat voor t4 met ovaal eindstuk

Bericht door Dark Rider »

Ik heb de ronde pijp van de ferrita eindpot vervangen door een ovaal eindstuk van 150x100.(zagen/lassen)

de kortste van de drie,EPS heeft een redelijk grote keuze in eindstukken ,maar niet goedkoop http://www.uitlaten.com/main.html
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding_____________________________________________________Afbeelding
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks
Lupusmagnificus

Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

Hé guys,

Ik ben aan het oriënteren hoe mijn uitlaatsysteem aan te pakken, dit als eerst alvorens te gaan chiptunen.
Veel gelezen over 3" downpipe (foto's bekeken), racekatalysator, racedemper et cetera et cetera. En voldoende te koop gezien hier op het forum :D
Maar ik kan het plaatje niet compleet maken dus hier wat hulp gevraagd.

Bijvoorbeeld;
De 3" van Bast4iaan, waar komt deze? Na de turbo tot aan de......?
En wat zijn de gevolgen voor de 3" (zonder cat) als er op het eind alsnog een originele demper zit, kan me voorstellen dat de 'winst' weer geremd wordt....

Kan iemand mij stapsgewijs het uitlaatsysteem uitleggen? Of allemaal samen?
Kan me voorstellend dat een reactie ff kan duren gezien de meeting!
Voor zij die dit wel nog lezen;
Veel plezier!!!!
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9663
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door R.O.B »

Op europeantuning.nl kun je de uitlaatsystemen zien. Je hebt de 3" downpipe; deze is vanaf turbo en dan met of zonder katalysator. Dan heb je het laatste deel van de uitlaat; de catback. Ik heb bv de catback van Ferrita eronder, deze is 2,5" van RVS met 2 dempers, kijk maar eens in mijn dagboek. De catback loopt vanaf de katalysator tot het eind en kan met geen?, 1 of 2 dempers lijkt me. De grootste winst zit het in de downpipe, na de katalysator is dit minder.
(Voor apk heb je een katalysator nodig.)

Volgens mij is er wel het een en ander te vinden hier op het forum.
Gebruikersavatar
Paul81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:08
14
Locatie: Zeist

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Paul81 »

ik lees hier ook graag meer over...
Zijn deze dingen allemaal universeel, of is het per merk/type enz verschillend? past een aangeboden systeem van de x40, ook onder een S60 bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9663
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door R.O.B »

Grote kans van niet. Je zult wel een andere turbo hebben en daardoor een andere aansluiting (flens) van de turbo op downpipe.
Lupusmagnificus

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

Thanx Rob, weer een stapje dichterbij! Genoten gisteren?

Greetz
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door DirkT4 »

Ik heb een volledige sportuitlaat van JT Super-flow (uit Zweden) gekocht en
gemonteerd bij Fasttech in Haaksbergen (kosten waren ongeveer 850 euro)
Dit systeem bestaat uit een 3" downpipe met sportcat en een catback (ook 3").
Ik heb niet gekozen voor Ferrita omdat deze geheel van RVS is en daardoor ook een stuk duurder, ik ga geen 20 jaar meer rijden met mijn auto dus RVS is overbodig en dan ook te prijzig.


Wat meer info over de uitlaat:

Material: Aluminized steel in highest quality: tailpipe is produced of stainless steel with excellent finish.
Noicelevel turbo cars : 82-83 dbA (ISO R362 bypass)
Backpressure: Appr. 600 Pascal (reduced 50%)
Output: engine power increased 5-8%


More information: see under common questions.JT-super Flow exhaust systems meet the requirements for performance and price is much lower than stainless steel .

Pipes are aluminized and they will last several years without corrosive problems!

- Fits directly into/from the vehicle¹s original Catalytic converter
- Perfect fit, fast and simple installation.
- A lower back pressure gives less resistance.
- Exhaust gas is evacuated more efficiently and throttle response is
quicker
- Sporty acceleration sound. Sound level inside the car hardly changes (2 mufflers).
Sports appearance thanks to larger stainless steel tailpipes.

Non-corrosive materials, chrome steel and SS304 stainless steel for long
Durability in all our downpipes.
Special aluminized clamps included.

For turbo cars:
Quicker turbo spool up
Boost pressure is maintained during longer intervals!
Improved performance during accelerations and towing.
Less temperature increase during high loads!
And reduce fuel consumption in a positive way!
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Lupusmagnificus

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

Oké! Het lijkt mij een goede keuze om niet te gaan voor RVS gezien de prijs verschillen.

Ik lees dat de motor power increased met 5-8%. Uitgaande van het minimum (5%) komt wij uit op 10 PK extra als ik het goed begrijp (rekenwonder!).
Zijn er 10 pk bij voor €850...blijft een bedrag (maar goed hebben we het nu niet over).
Met de originele demper zullen deze minmaal 10 pk niet gehaald worden vrees ik. Geheel aanpakken is natuurlijk het beste.

Sport acceleration sound, inside the car it hardly changes...
Wat is ervaring hierin. Ik wil wel een wolf een in schaapskleren houden (op mogelijk een dumpvalve na dan).... Niet dat men mij al hoort starten of hoort aankomen alsof het een opgepompte civic ofzo is....

Thanx
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door DirkT4 »

Dat geluid is nogal aanwezig (binnen en buiten) bij een 3" systeem. (en dan zeker bij een JT Super-Flow)

Mocht je ooit nog een remap/chip in je T4 willen dan is een 3" zeker aan te raden. Als je dit niet gaat doen dan voldoet een 2,5" ook prima.
Maar puur een 3" voor 200pk is eigenlijk niet nodig....

En eerst de uitlaat en dan de chip/remap is de beste volgorde. Dumpvalve is leuk voor het geluid maar brengt niet enorm veel winst. Prijs/nut verhouding is voor een T4 mijns inziens slecht. Kan je je geld beter in andere zaken steken zoals goede remmen.

Filmpje/geluid:

Afbeelding
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9663
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door R.O.B »

Niet te vergeten dat het geluid bij een 2,5" catback 'stiller' zou moeten zijn, dan bij een 3" catback.
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door DirkT4 »

R.O.B schreef:Niet te vergeten dat het geluid bij een 2,5" catback 'stiller' zou moeten zijn, dan bij een 3" catback.
Correct!
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Lupusmagnificus

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

Is de 2"5 de originele dan?
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door DirkT4 »

Lupusmagnificus schreef:Is de 2"5 de originele dan?

Nee, Feritta heeft een 2,5" en 3", 2" is dacht ik origineel!
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Lupusmagnificus

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

DirkT4 schreef:Dat geluid is nogal aanwezig (binnen en buiten) bij een 3" systeem. (en dan zeker bij een JT Super-Flow)

Mocht je ooit nog een remap/chip in je T4 willen dan is een 3" zeker aan te raden. Als je dit niet gaat doen dan voldoet een 2,5" ook prima.
Maar puur een 3" voor 200pk is eigenlijk niet nodig....

En eerst de uitlaat en dan de chip/remap is de beste volgorde. Dumpvalve is leuk voor het geluid maar brengt niet enorm veel winst. Prijs/nut verhouding is voor een T4 mijns inziens slecht. Kan je je geld beter in andere zaken steken zoals goede remmen.
Bedankt voor het fragmentje!
Prijs/nut verhouding die je benoemd, verwijs je dan naar de dumpvalve..?
Lastige kwestie alles bij elkaar want remappen ligt/lag wèl in de planning. Chippen met een 2,5" (iets stiller) lijkt zonde als het goed begrijp, de afvoer is dan weer 'te klein'.

Remmerij, ook een intressant onderwerp.
Momenteel heb ik er EBC grooved & drilled disks eronder zitten. Als ik de blokken dien te vervangen wil ik er Redstuff onder leggen. Maar nu komt het mijn garage (Limbeek) beweert dat dit niet nodig is (ga het toch doen al is het teen de renmstof :)). Ik vond het bijzonder dat ik mijn vermogen wil/ga opschroeven en dat de beste man zegt dat de origenele remmerij voldoet. Al helemaal intressant als ik er bij stil sta dat de originele schijven nmiet echt superieur zijn. Zijn adviesjes maar in de wind slaan...?!
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Tijs »

Lupusmagnificus schreef:
DirkT4 schreef:Dat geluid is nogal aanwezig (binnen en buiten) bij een 3" systeem. (en dan zeker bij een JT Super-Flow)

Mocht je ooit nog een remap/chip in je T4 willen dan is een 3" zeker aan te raden. Als je dit niet gaat doen dan voldoet een 2,5" ook prima.
Maar puur een 3" voor 200pk is eigenlijk niet nodig....

En eerst de uitlaat en dan de chip/remap is de beste volgorde. Dumpvalve is leuk voor het geluid maar brengt niet enorm veel winst. Prijs/nut verhouding is voor een T4 mijns inziens slecht. Kan je je geld beter in andere zaken steken zoals goede remmen.
Bedankt voor het fragmentje!
Prijs/nut verhouding die je benoemd, verwijs je dan naar de dumpvalve..?
Lastige kwestie alles bij elkaar want remappen ligt/lag wèl in de planning. Chippen met een 2,5" (iets stiller) lijkt zonde als het goed begrijp, de afvoer is dan weer 'te klein'.

Remmerij, ook een intressant onderwerp.
Momenteel heb ik er EBC grooved & drilled disks eronder zitten. Als ik de blokken dien te vervangen wil ik er Redstuff onder leggen. Maar nu komt het mijn garage (Limbeek) beweert dat dit niet nodig is (ga het toch doen al is het teen de renmstof :)). Ik vond het bijzonder dat ik mijn vermogen wil/ga opschroeven en dat de beste man zegt dat de origenele remmerij voldoet. Al helemaal intressant als ik er bij stil sta dat de originele schijven nmiet echt superieur zijn. Zijn adviesjes maar in de wind slaan...?!
Er blijft natuurlijk altijd baas boven baas, maar het wordt alleen steeds leuker, maar niet te vergeten, ook steeds duurder, en met behoorlijk grote stappen.
Alleen een chip in mijn 2,0T is al heel leuk, evt later nog een keer een andere DP is dan nog een keer leuk, en voor de portemonnee is het iets beter te doen als je het in stapjes doet. Uiteindelijk ben je in totaal wel duurder uit natuurlijk.
Het is net wat jezelf wilt, dat geldt zelfs voor de remap, of alleen een chip, of custom getuned, weer komt daar het prijskaartje om de hoek.

Succes met wikken en wegen !!

Gr Tijs
Lupusmagnificus

Re: Tuning Uitlaatsysteem/systemen T4

Bericht door Lupusmagnificus »

Idd wikken en wegen!
Zoals de het voorlopig uit ziet, alleen nog chippen en dan zie ik wel weer verder.
Genoeg info om mijn keuze te maken, wat mij betreft kan er een slotje op!

Greetz
Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43
14

2.5inch uitlaat eronder, maar weinig power in tussensprint.

Bericht door bast4iaan »

Zo de uitlaat hangt eronder. Alleen het probleem is nu dat ik weinig power heb als ik even een tussen sprint wil maken. Lijkt wel of de turbo niet op druk kan komen ofzo. Want hij blaast ook niet erg goed af.

Heb eigenlijk alleen een einddemper eronder hangen nu. Das de enige demper die ik ertussen heb.

Zit een 3" downpipe onder zonder cat. en een 2.5" catback, zonder middendemper. Iemand enig idee of hier het probleem ligt??

Opzich in zijn drie trekt hij dan wel weer goed door:S vaag. Moet het misschien allemaal afgesteld worden?
bezineverbruik is wel ophoog geschoten zeg :tumbdown :'(

Alvast bedankt.

mvg Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====
Plaats reactie