Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
sdirkx

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door sdirkx »

Bij sommige auto's kun je geen open air bov gebruiken, omdat er een sensor zit (Mass Air Flow sensor) die bepaalde metingen uitvoert en door het gemis van de aangesloten vaccumslang in de war kan raken. óf de 2.0t/t4 deze sensor heeft, dat weet ik weer niet.
Ik heb de Forge BOV sinds vandaag zelf en het werkt prima. Heb voor nu even de originele recirculerende BOV afgedopt (en niet de blocking plate uit de kit gebruikt), want hij is best moeilijk te bereiken. De blocking plate heb je dus niet persé nodig. Vraag me nog wel af of het gebruik de blocking plate nog beter zou zijn en waarom.
De vacuumslang had ik aanvankelijk ook afgedopt en dus niet aangesloten op de Forge BOV, maar dat werkte dus niet (A)
sdirkx

Re: Forge Blow-off valve

Bericht door sdirkx »

Ik zag pas dat de valve open stond, terwijl ik niet aan het rijden was/gas gaf... net las ik dit:

The Forge direct replacement blow-off valve is designed to be a more durable and performance oriented valve than the OEM unit. The OEM valve is suitable for stock boost levels for a period of time, however, once boost pressure is raised, and after prolonged use, the stock valve will no longer be adequate. Raising the boost output of the vehicle will have a number of effects on the OEM valve. First and foremost, the additional boost pressure will quickly exceed the capacity of the OEM spring to keep the valve closed under higher boost levels. Since you cannot change the springs in the OEM valve, it cannot be adjusted for higher boost levels. Secondly, the additional heat generated by the increased boost will quickly deteriorate the OEM rubber valve diaphragm, which will also lose strength with repeated oscillations. The Forge valve uses full billet aluminum construction and Viton silicone o-rings that will withstand the highest boost levels and repeated abuse. It is also tunable for varying boost levels with the included spring tuning kit. If there is ever a problem with the valve such as a torn o-ring, replacements are available free of charge, and the valve is fully rebuildable. Because the Genesis Coupe 2.0T does not use a MAF (mass air flow) sensor, there is no reason that the residual boost pressure at throttle lift cannot be vented to the atmosphere such as with this valve. The engine management does not meter the air volume entering the engine, so this residual pressure can be discharged without any adverse affects on the performance or driveability of the vehicle. Additionally, the valve being open at an idle or vacuum condition is a normal occurance, and is not indicative of a leaking valve. If the intake manifold is in vacuum, even while cruising at speed, the valve may be open. The OEM valve operates in this same manner, however, it is just not visible/audible because it is recirculating instead of vented to the atmosphere. Using a stiffer spring to keep the valve closed at a vacuum condition may result in too stiff of a spring tension to effectively discharge pressure at a throttle lift condition.

Kan dus gelukkig geen kwaad :)
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door stigma »

Merk je nu meer van je verbruik of slecht starten etc etc? en merk je nu echt verschil tussen schakel momenten?
sdirkx

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door sdirkx »

Ik heb 'm vrijwel meteen geinstalleerd toen ik de V40 had gekocht, dus ik weet niet beter. Ik merk het in ieder geval aan het geluid bij 't schakelen (moet je wel stevig gas geven). Dat het de turbo ontlast is natuurlijk een voordeel. Wellicht heb je wat 'winst' omdat de turbo kan blijven doordraaien en je dus sneller weer kunt beschikken over het extra (turbo)vermogen, maar daar kan ik dus weinig over zeggen. Dus geen nadelige effecten zover ik kan inschatten.
Gebruikersavatar
Niek
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:55
14
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Salland

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door Niek »

sdirkx schreef:Ik heb 'm vrijwel meteen geinstalleerd toen ik de V40 had gekocht, dus ik weet niet beter. Ik merk het in ieder geval aan het geluid bij 't schakelen (moet je wel stevig gas geven). Dat het de turbo ontlast is natuurlijk een voordeel. Wellicht heb je wat 'winst' omdat de turbo kan blijven doordraaien en je dus sneller weer kunt beschikken over het extra (turbo)vermogen, maar daar kan ik dus weinig over zeggen. Dus geen nadelige effecten zover ik kan inschatten.
Volgens mij is het alleen een leuke gadget, want de uit eindelijke pssss is dus het ontsnappen van de turbo druk om te voorkomen dat de druk in de systeem te hoog word, (omdat de gasklep dicht gaat en dus geen door stroming meer heeft). zodra de gasklep weer open gaat zal dus het traject zich weer met druk moeten vullen. Mijn idee is dat het tussen de oren zit.
Familiehut met Turbo!

Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door stigma »

Niek schreef:
sdirkx schreef:Ik heb 'm vrijwel meteen geinstalleerd toen ik de V40 had gekocht, dus ik weet niet beter. Ik merk het in ieder geval aan het geluid bij 't schakelen (moet je wel stevig gas geven). Dat het de turbo ontlast is natuurlijk een voordeel. Wellicht heb je wat 'winst' omdat de turbo kan blijven doordraaien en je dus sneller weer kunt beschikken over het extra (turbo)vermogen, maar daar kan ik dus weinig over zeggen. Dus geen nadelige effecten zover ik kan inschatten.
Volgens mij is het alleen een leuke gadget, want de uit eindelijke pssss is dus het ontsnappen van de turbo druk om te voorkomen dat de druk in de systeem te hoog word, (omdat de gasklep dicht gaat en dus geen door stroming meer heeft). zodra de gasklep weer open gaat zal dus het traject zich weer met druk moeten vullen. Mijn idee is dat het tussen de oren zit.
mwaa, het is een bewezen concept:
de BOV dient niet de over drukt te dumpen maar de tegen druk!
Zodra je gas loslaat en de gasklep valt dicht dan moet de opgebouwde druk ergens heen, aangezien het niet meer langs het inlaatkanaal erin kan moet het via het gesloten systeem terug naar de turbo....dit zorgt er dus voor dat de tegendruk de omwentelling tegen gaat van de turbo met als gevolg dat de turbo niet vrij kan doordraaien en geforceerd afremt en het dezelfde lucht moet het hele traject/langs de inlaat opnieuw volgen.

Ja, het doet leuk psshhh.....ja, het "praktisch" (als je een echte performance turbo hebt heb je er veel meer baat bij omdat je " turbo gat" verkleint word als het om een grotere turbo gaat maar je auto gaat er niet sneller van...je bent wel sneller op snelheid :)
v40jlt4
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:50
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door v40jlt4 »

het concept is weliswaar bewezen, maar ook al toegepast in deze auto's! N.l. de standaard recirculatieklep.
Zoals in de beginpost al staat. Het echte verschil tussen BOV en recirculatieklep is dat de BOV de lucht de atmosfeer inblaast en de recirculatieklep 'm terug het inlaatcircuit in stopt.

Ja, T4/2.0T heeft een MAF en er zijn idd gevallen iemand die een bov monteerde last had van een afslaande motor bij gas loslaten. De meesten hebben nergens last van. Je motor zal gedurende een korte tijd te rijk lopen, da's geen ramp, dan koelt ie het blok even met benzine :-)

Maar ik ben het eens met de stelling dat dit een leuk hebbeding is. De op de turbo gemonteerde recirculatieklep doet hetzelfde, zonder het leuke geluidje.

Enige theoretische echte voordeel zou moeten zijn dat de BOV dichter bij het inlaatspruitstuk te monteren is, de overtollige lucht dus niet heeeelemaal terug naar de turbo moet. Echt meetbaar voordeel is er denk ik niet. (en ik volg al zeker 7 jaar allerlei t4/2.0t fora en heb ooit een redelijk getuned T4-tje gehad :-) )
Volvo V40T4 2000, hybride turbo, Dikke IC. 441cc/min inject, vesterkte drijfstangen, water/methanol injectie, BMC CAI, 3" downpipe/sportcat/uitlaat, walbro 255l/uur pomp, MTE tune: 323PK 440NM. Total-loss
V70 2.4d Rica Sports-tune 253PK 548NM
sdirkx

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door sdirkx »

Volvo V40T4 2000, hybride turbo, Dikke IC. 441cc/min inject, vesterkte drijfstangen, water/methanol injectie, BMC CAI, 3" downpipe/sportcat/uitlaat, walbro 255l/uur pomp, MTE tune: 323PK 440NM.
Indrukwekkend! :tumbup
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door martijnv40 »

hoe is de werking op een turbo diesel met zo'n ding? kan het?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door Wouter »

Bij het gas los laten van een turbo diesel motor ontstaat er geen vacuum. Hierdoor is het niet mogelijk een benzine dumpvalve te monteren.

Er bestaan wel diesel dump valves en deze zijn dan ook alleen maar voor de fun/show.

http://www.dieseldumpvalve.nl/index.htm

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Forge Blow-off valve

Bericht door sdirkx »

How to voor het jaarlijkse onderhoud aan een externe BOV: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 53&start=0
pitjes
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 15:55
12

BOV plaatsen

Bericht door pitjes »

Hallo

Kan een semi recirculerende blow off valve (BOV) met 25mm aansluiting gebruikt worden op een T4 ipv de originele?
Bov heeft op een saab gestaan met t7 motor.
Kan iemand uitleggen hoe ik dit plaats?

thx
sdirkx

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door sdirkx »

Semi recirculerend? Blaast ie deels intern en deels extern af?
pitjes
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 15:55
12

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door pitjes »

Zou ik echt niet weten. Heb er nog geen ervaring mee eig :-)
Heb deze zien staan op het net:
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 11457.html
sdirkx

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door sdirkx »

Dat semi zegt me niks. Geen idee of het gaat werken. Normaal gesproken komt ie in de slang tussen de intercooler en gasklephuis (extern) of als directe vervanging van de originele/interne/recirculerende. Zou voor €100,= niet de gok nemen.

Als je afblaasgeluid wilt, kun je beter een geschikte externe nemen (zoals de Forge die ik bv heb). Of een HKS (vaak replica).
pitjes
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 15:55
12

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door pitjes »

ok thx. Kheb ff gemaild naar de verkoper om te vragen hoe dit werkt. Kan het kopen voor 50... ni echt veel als je de sites met nieuwe afloopt. Maar wil toch wel iets goed en simpel want heb tot nu toe alleen ervaring met tunen van diesel hehe
rolfg40
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 20:51
11
Locatie: Glanerbrug

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door rolfg40 »

heeft een bov ook zin op een t4 auto maat en is dan de pssst ook goed te horen en gooit ie dan het turbo gat ook dicht mocht ie er zijn????
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door R.O.B »

Kijk maar eens in het webdagboek van Tijs: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &start=260
robins40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 07:41
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Zierikzee Zeeland
Contacteer:

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door robins40 »

sdirkx heb je toevallig ook een fototje van de afgedopte plate?
want wil ook zo forge bestellen voor me 2.0t s40 maar dan snap ik wat je bedoelt met het afdoppen ;)
het kan toch gewoon op de zelfde manier als jou auto want ik heb de zelfde type volvo als jou aleen dan de S en van 2003
- Volvo S40 2.0 Turbo -


Afbeelding


============ Mijn Webdagboek ===========
sdirkx

Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door sdirkx »

Afbeelding

Heb het zelf momenteel weer anders/ingewikkelder aangesloten, maar dit werkt dus ook als je de interne blowoff valve wilt laten zitten.
Plaats reactie