Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV

Bericht door stigma »

Zoals velen voor mij ben ik ook op zoek naar een leuk BlowOff Valve maar de verkrijgbare producten zoals Forge e.d geven allemaal zo'n zucht puff ontluchtings geluid en ik ben op zoek naar dit geluid
Nu kijk ik op de website van HKS en zie ik dit
Hier zit dus feitelijk geen niks bij en vandaar dat deze knakker deze BOV verkoopt (en nissan gtr spul en weet ik het allemaal, MAAR...de clue is dus:

Is de Forge echt beter de dan HKS vanwege de komplete kit? of zou het echt niks uitmaken.

Graag input! (H)
Of kan ik een combo doen? HKS BOV met een Forge blockingplate ofzo (zal waarschijnlijk wel niet passen maar iig een soort van oplossing hehe)
sdirkx

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door sdirkx »

Ben ook wel benieuwd, maar weinig mensen hier met een BOV schijnbaar.
's kijken op s40concepts...

Een paar draadjes:
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_149037 (niet al te recent topic overigens)
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_106987
...
..
of de zoekknop natuurlijk... :-D
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door Martijn_B »

Heren, ik heb geen ervaring met HKS of Forge op een S40, wel op mijn vorige Fiat Coupe. HKS en Forge zijn beiden een prima merk, ik vindt het geluid van een Forge trouwens persoonlijk mooier. Ik hou meer van de Tssss dan het hoge piepje in de HKS. Kwalitatief zijn ze gelijk/HKS danwel wellicht iets beter voor op hogere turbodruk (vanaf 1.4 bar).
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door stigma »

Martijn_B schreef:Heren, ik heb geen ervaring met HKS of Forge op een S40, wel op mijn vorige Fiat Coupe. HKS en Forge zijn beiden een prima merk, ik vindt het geluid van een Forge trouwens persoonlijk mooier. Ik hou meer van de Tssss dan het hoge piepje in de HKS. Kwalitatief zijn ze gelijk/HKS danwel wellicht iets beter voor op hogere turbodruk (vanaf 1.4 bar).

hoi Martijn,

De HKS set heeft geen blocking plate en is daardoor denk ik ook een stuk goedkoper maar...kan dit geen problemen geven met de juiste werking van de BOV?
de blocking plate bestaat ten slotte niet voor niets of zit die er eigenlijk voor enorm hoge druk (boven de 1,2bar etc etc)
sdirkx

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door sdirkx »

Zover ik weet vervangt de blocking plate de originele valve, dus moet je dat wel op de 1 of andere manier afdichten.
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door Martijn_B »

Mijn BOV kon gewoon op het buizenwerk, en het originele gat kon ik afdichten met een dopje. Ik weet dus niet hoe dit op de S40 zit... jammer genoeg nog geen ervaring mee. Vindt 150 euro voor een nieuwe HKS trouwens niet veel(?), wel ff zeker weten dat het geen namaak is!
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door stigma »

Dat had ik hier al opgezocht dat ALS ik die HKS bestel (kans is enorm groot) dat ik gelijk kan zien of fake rommel is of the real deal.
ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door BOULLIET4 »

kijk eens bij http://www.limpex-sport.nl/
heb ik de mijne vandaan en heb de vacuumslang afgedopt
werkt het ook en een blockingplate heb ik besteld bij europeantuning
groeten ruud
Afbeelding
sdirkx

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door sdirkx »

Even een vraag tussendoor: kom je met een open BOV overigens door de APK? Officieel niet, maar wordt daar op gelet in de praktijk? Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door BOULLIET4 »

sdirkx schreef:Even een vraag tussendoor: kom je met een open BOV overigens door de APK? Officieel niet, maar wordt daar op gelet in de praktijk? Iemand ervaring mee?
ja hij komt er gewoon mee door de apk de mijne is in december gekeurd en goedgekeurd kijken ze helemaal niet naar is ook geen apk nakijk punt
groeten ruud
Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door stigma »

kijk iemand die erover kan praten.
wat voor een BOV heb je en wat is je ervaring?
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door BOULLIET4 »

stigma schreef:kijk iemand die erover kan praten.
wat voor een BOV heb je en wat is je ervaring?
ik heb de mijne bij http://www.limpex-sport.nl/index.php
gehaald en ben er heel tevreden mee ik merk echt duidelijk verschil en de mensen die zeggen dat het niet werkt die moeten is hun auto nalaten kijken want je turbo is sneller opgespoeld als je heb geschakeld en het geluidje vind ik nog steeds geweldig hoor het iedere dag graag
Afbeelding
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door stigma »

hmmm intressant...
Ik lees dus volgens dat aansluit schema dat je toch ergens wel iets moet gaan afblokeren maar helaas is het niet duidelijk waar je dat ten alle tijden kan/moet doen.

Ik wil bijvoorbeeld wel de HKS BOV halen maar zal er dan een losse blocking plate op de originele dumpvalve moeten gaan zetten vermoedt ik...kan iemand dat bevestigen want dan kan ik dit weekend me spullen gaan bestellen :) (bonus is binnnen :tumbup )
sdirkx

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door sdirkx »

Omdat je een open BOV (met geluid) plaatst, wil je dat het standaard (stille) recirculerende exemplaar niet meer werkt. Door die originele te vervangen door een blocking plate of bijv. een zelfgemaakt plaatje schakel je hem uit. Correct me if I'm wrong.

Het vacuumslangetje wat bij een kit zit hoef je overigens (volgens mij) niet eens te gebruiken, als je het niet erg vindt dat er af en toe een beetje uitlaatgas wegstroomt onder je motorkap. Of heeft het nog een ander voordeel om dat wel aan te sluiten??
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door BOULLIET4 »

als je die vacuumslang die naar je turbo gaat afdopt werkt het al en een losse blockingplate verkopen ze bij ET voor 25euro
Afbeelding
sdirkx

Re: Advies HKS BOV doen of niet?

Bericht door sdirkx »

Om het principe van de BOV helder te krijgen is misschien een apart topic even handig:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 03&start=0
sdirkx

Werking BOV (blow off valve)

Bericht door sdirkx »

Om de werking / manier van aansluiten van de BOV helder te krijgen:

Gas open:
Afbeelding

Gas dicht:
Afbeelding

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve

In grote lijnen is me dit duidelijk, maar op deze plaatjes lijken 2 uitgangen/slangen aangesloten te zijn? Hoe moet ik dat precies zien bij bv. de Forge BOV (zoals onder weergegeven in de kitversie)?



Installatie:
De meest geschikte plaats van installatie van de BOV is zover ik heb kunnen achtehalen wel altijd tussen de gasklep en de intercooler (zoals weergegeven op de foto van de Forge kit)..

Zie ook: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 0&count=15

Overige aansluitingen:

Voor wat betreft het afdoppen / aansluiten van een vacuumslangetje gaat het volgens mij om de 2 volgende dingen:

1-Afdoppen van de standaard BOV of vervangen door een blocking plate. Zit er af-fabriek eigenlijk een slangetje op de standaard BOV zodat de gassen weer terug naar de turbo gaan dan?

2-Wel of niet aansluiten van een vacuumslangetje op de nieuwe BOV zodat de gassen worden afgezogen (maar is dan eigenlijk nog steeds recirculerend en geluid mis je dan volgens mij ook?) of in de enginebay terecht komen.
De slang die je op dit plaatje van de Forge BOV ziet, is volgens mij bedoeld voor dit punt 2. Klopt? Die slang hoef je dan dus eigenlijk niet te gebruiken, toch?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door Martijn_B »

De forge op de foto zit aan 1 kant op een IC pijp, de andere kant zit op een vacuum-slang. De vacuumslang kan óf aangesloten zijn zodat de lucht terug gaat in het systeem, of 'open air' en gewoon de lucht de motorkap in blazen (niet schadelijk oid). Bij sommige auto's kun je geen open air bov gebruiken, omdat er een sensor zit (Mass Air Flow sensor) die bepaalde metingen uitvoert en door het gemis van de aangesloten vaccumslang in de war kan raken. óf de 2.0t/t4 deze sensor heeft, dat weet ik weer niet.
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
sdirkx

Re: Werking BOV (blow off valve)

Bericht door sdirkx »

Er zijn vast wel mensen hier die dat wel weten :)
sdirkx

Forge Blow-off valve

Bericht door sdirkx »

Een topicje met info en ervaringen specifiek voor één van de populairste BOV's voor de x40: die van Forge.

De BOV-kit:

Afbeelding
http://www.forgemotorsport.com/content. ... ct=FMFK049

Installatie instructies:
Dump valve fitting Instructions for Volvo S40
http://www.forgemotorsport.com/media/Vo ... ctions.pdf

Hoe het klinkt:



En zo ziet dat er bijv. op mijn V40 uit:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 923#p81923
Plaats reactie