Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
sdirkx

Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door sdirkx »

Iemand ervaring met een turbo-timer (op een x40)? Dat je zeg maar de auto automatisch een bepaalde tijd kan laten draaien als je 'm uit zet, om de turbo af te laten koelen?

Hoe moeilijk is inbouw?
Hoe duur is een timer van een goed merk? Welk merk?
Dat soort dingen... :-D

http://www.turbotimerstore.com/timers/index.html
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 10 mei 2010, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door Martijn_B »

Hoi,

Ik vind een turbo timer zelf een beetje zonde van het geld. op het moment dat je gewoon rustig rijdt zodra je je woonwijk inrijdt (of de laatste 3 km) en de auto even een halve minuut door laat draaien, dan is de turbo al genoeg afgekoeld en draait hij lang niet meer zo hard waardoor hij evt schade zou kunnen krijgen door de acute stop van je oliepomp. Beetje overkill, imho!
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
sdirkx

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door sdirkx »

Naja, tis makkelijker omdat je meteen uit kunt stappen maar sommige timers heb ook een G-tech ingebouwd, dus die hoef ik dan ook niet meer aan te schaffen. Dan is ie echt niet duur meer. Daarbij heb ik natuurlijk wel het vermogen waarbij zo'n feature wel iets meer dan alleen leuk (of makkelijk) gaat worden.
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door Martijn_B »

Mee eens dat het gemakkelijk is! Voorheen op mijn vorige auto ( +- 260pk) toch expres niet gemonteerd. Wat is een Gtech? ik weet dat het een chip fabrikant is uit engeland, maar volgens mij worden er ook module's verkocht onder de naam Gtech die allerlei statistieken meten? (pk, nm, 1/4 mijl, 0-100, etc).

Mocht je een turbo timer willen zou ik kijken naar een goed merk zoals Blitz, Apexi of Greddy. Prijzen zullen tussen de 175-225 euro liggen denk ik zo.
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door DinanT »

sdirkx schreef:Naja, tis makkelijker omdat je meteen uit kunt stappen.
Wil je dat écht?? Ná een stuk flink 'trappen' je auto meteen uitzetten en uitstappen ..??? :O
Als je na een stuk hard gereden te hebben een stukje rustig rijdt en dan de motor nog een half minuutje stationair laat draaien is het in principe al voldoende (A)
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door DeNNiS »

idd is die 30 seconden of een minuut nou zo erg?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door Arie »

Met een stukkie muziek aan is het toch helemaal niet erg even te moeten wachten. :-D Als dat muziekie erg goed is, zit je zo nog 5 minuten voor je uitstapt. :D
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
sdirkx

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door sdirkx »

Naja, tis allemaal wel te doen zonder natuurlijk maar als het aansluiten nou een piece-of-cake was geweest en je tegelijk een G-tech-functie (0-100 tijd ed) erbij hebt, dan is een dikke 100 euro toch geen gek bedrag. Ik kijk wel. Hier blijkbaar weinig ervaringen met een TT.
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door Martijn_B »

DeNNiS schreef:idd is die 30 seconden of een minuut nou zo erg?
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven. De turbo draait dan rond met 100.000 rpm zonder een actieve oliekoeling en smering omdat de oliepomp uit staat (wordt aangedreven door een lopende motor).


@sdirx -> ik blijf er (eigenwijs als ik ben) bij dat een turbo timer geen vereiste is, zou je het zelf echt gebruiken? Rij jij de laatste paar km van je rit (dus als je in een woonwijk woont, in de bebouwde kom) dan vaak tussen de 3.000 en 5.500 rpm? Heb je de turbo timer dus echt 'nodig'?
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
sdirkx

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door sdirkx »

Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven.
Wat denk je dat een turbo-timer doet?! :D Die laat 'm een bepaalde tijd draaien terwijl je je auto bent verlaten. Die doet dat dus altijd en daar heb je geen omkijken naar (geen keuze of je 'm wel of niet gebruikt dus). Misschien moet ik het nog uitgebreider toelichten, maar daar gaat dit topic namelijk over.

http://www.tuning-gids.nl/turbotimer.htm

Zo'n optie zou eigenlijk standaard op een turbo-auto moeten zitten...
Ron-stoppable
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door Ron-stoppable »

"Hoog Night-Rider gehalte" vind ik wel een overtuigende verkoopstactiek :P

Op zich vrij overbodig spul lijkt me maar kwaad kan het natuurlijk nooit.

Leuke optie.


Zeker als mensen je er dan op wijzen dat je wagen nog staat te draaien terwijl jij rustig weg stapt lol moet wel geinig zijn (A)
Gebruikersavatar
Naproxen
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 11:04
13

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door Naproxen »

Ron-stoppable schreef:"Hoog Night-Rider gehalte" vind ik wel een overtuigende verkoopstactiek :P

Op zich vrij overbodig spul lijkt me maar kwaad kan het natuurlijk nooit.

Leuke optie.


Zeker als mensen je er dan op wijzen dat je wagen nog staat te draaien terwijl jij rustig weg stapt lol moet wel geinig zijn (A)
volgens mij is dit juist vrij nuttig omdat mensen vaak stoppen en gelijk uit de auto springen en weg lopen. terwijl zoals eerder hier vermeld de turbo tijd nodig heeft om een beetje af te koelen, er zijn veel mensen die hier ook wel op wachten, maar ik heb bijvoorbeeld bij een benzine station nog nooit iemand in zijn auto die minuut zien wachten voor die de motor af zet (A) helemaal bij benzine station langs de snelweg als je net een tijd redelijk door gereden heb kan deze minuut kritiek zijn voor de auto
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Turbo-timer auto tijd laten draaien voor turbo af te koelen?

Bericht door DeNNiS »

Martijn_B schreef:
DeNNiS schreef:idd is die 30 seconden of een minuut nou zo erg?
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven. De turbo draait dan rond met 100.000 rpm zonder een actieve oliekoeling en smering omdat de oliepomp uit staat (wordt aangedreven door een lopende motor).


@sdirx -> ik blijf er (eigenwijs als ik ben) bij dat een turbo timer geen vereiste is, zou je het zelf echt gebruiken? Rij jij de laatste paar km van je rit (dus als je in een woonwijk woont, in de bebouwde kom) dan vaak tussen de 3.000 en 5.500 rpm? Heb je de turbo timer dus echt 'nodig'?
Dat bedoel ik dus ook
is het erg om 30 sec of 1 minuut in je auto te zitten? vind ik niet
Afbeelding
sdirkx

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door sdirkx »

De ingebouwde G-tech functie (oa 0-100 tijd meten) van sommige modellen maakt 't er natuurlijk wel wat interessanter op als je een wat meer op performance gerichte auto hebt. Maar goed, het blijft net als met bijv. elektrische ramen, regensensor, cruise control, en dat soort opties... een optie die handig is, maar niet noodzakelijk.
sdirkx

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door sdirkx »

De nieuwe Police Interceptors krijgen ook een turbo-timer: :-D
http://www.autojunk.nl/2011/03/ford-pol ... -testrit-6
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door devnullT4 »

haha, er wordt hier hevig gediscussieerd over het nut/geld waard van een turbo timer zeg!
Kijk eens rond op het forum, ik zie wel meer upgrades die nog veel minder nut hebben :P

Als je bestemming een woonwijk is dan koelt ie dan ook wel genoeg af inderdaad als je rustig rijdt. Ik laat de auto altijd min. 30 sec draaien alvorens 'm uit te zetten (ja ook bij een benzine station als ik net wat harder heb gereden, in Duitsland rijd ik de laatste kilometers voordat ik ga tanken gewoon 120)

Waarom ik 'm nuttig zou vinden ? Ik weet zeker dat mijn vrouw dit NIET doet (A) :D
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
wouter1220
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:59
14
Locatie: Zaandam

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door wouter1220 »

devnullT4 schreef: Waarom ik 'm nuttig zou vinden ? Ik weet zeker dat mijn vrouw dit NIET doet (A) :D
Kwestie van je vrouw HEEL goed instrueren... Hielp ook bij mijn vriendin ;)

Edit: Vrouw instrueren kost altijd nog minder dan een turbo-timer :vertag
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return."
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door DirkT4 »

Beetje een onzin artikel(mijn mening), als dit echt zo enorm nodig was geweest dan zouden alle supersportwagens met turbo's dit affabriek aan boord hebben..... En het is nu niet zo dat we enorm spannende en motorisch dik getunede turbo's op dit forum hebben rondhangen. Het zal wat anders zijn als je bijv. echt een wagen hebt met een complete circuit turbosetup die wil je wel even voordraaien en nadraaien.

Rustig warmrijden en "koud"rijden en even nadraaien terwijl je je radiofrontje wegstopt, telefoon uit de houder haalt etc en je bent een heel eind voor de gemiddelde S/V40 turbo.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Turbo-timer (timer afkoelen turbo)

Bericht door KapiteinIglo »

Ik heb laatst ook een turbotimer gekocht voor de impreza, maar die installeer ik gewoon puur voor de looks en om mensen gekke gezichten te zien trekken bij de supermarkt :-D
Plaats reactie