Custom luchtfilterbehuizing

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

heb je anders misschien een ander leuk idee?
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Jimipepsie »

Zou je ook nog meer rendement halen door een sport inlegfilter te plaatsen?

http://biesheuvel.nl/store/product/14195/2.0_t


K&N maakt ze uiteraard ook, die zijn 20 euro duurder.

Ik heb deze week eens de filterbehuizing bekeken. Als ik zo kijk, lijkt mij het inderdaad ook mogelijk om een kelk te plaatsen, in de filterbehuizing, op de inlaat. Diameter is ongeveer 85 mm en je zou dan een kelk moet plaatsen met een hoek, aangezien het deksel schuin afloopt.

Afbeelding


Zou een kelk in de originele behuizing meer rendement hebben dan zo'n sport inlegfilter?

Wellicht is aanvoer van koude lucht te verbeteren door een slang. i.p.v. de huidige aanvoer buis.

Afbeelding


Het lijkt mij wel lastig de huidige buis weg te halen en zo'n slang zoals op de foto aan te sluiten, aangezien er weinig plek is, vanwege de accu.
Jammer, anders zou je die opening in de behuizing kunnen gebruiken om die slang erop aan te sluiten en de slang te laten lopen naar de grill, naar onder de motor enz.
Laatst gewijzigd door Jimipepsie op za 26 dec 2009, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Jimipepsie »

Ik heb hier nog een interessant stukje over luchtfilter (behuizing). Komt van de site rally.nl

Citaat:
Ja en nee. Alleen als het op de juiste manier gebeurt. Dus zorg dat er meer lucht inkan als dat voorheen kan. En maak dus alleen daar extra openingen waar alleen koele rijwind het filter inkomt. Je moet dus even nadenken voor je de zaag erin zet. Je wilt natuurlijk wel koele rijwind en geen warme lucht die van de motor afkomt.

Uit rollenbanktesten (o.a. door Max Power, Revs, Fast Car en andere) blijkt dat dit werkelijk kan werken. Al met een standaard filter. Max Power heeft in 2002 een hele grote test gehouden. Hierbij werd een vergelijkingstest gedaan met meetresultaat op een rollenbank met de volgende opties. Betrokken merken waren o.a. K&N, Pipercross, Green, J&R en nog een paar.

1) standaard setup, dus standaard filter met standaard filterbehuizing.
2) vervanging standaard door open luchtfilter van diverse merken.
3) standaard filter in een gemodificeerd filterbehuizing.
4) vervangingsfilter van diverse merken in een gemodificeerd filterbehuizing.

1e setup was als referentie. Daarnaast werd een Pipercross Viper systeem gemonteerd, wat een bewezen systeem is voor meer vermogen. Dat was de andere kant van de referentie met een vermogenstoename van 10pk. Het geluid werd ook beoordeeld, maar is natuurlijk altijd subjectief. Door de metingen op een rollenbank te doen kreeg je wel een objectieve vergelijking van vermogenswinst.

Setup 2 bracht vooral geluid voort, hoogstends een vermogensstijging van 3pk, in sommige gevallen een vermogensverlies!

Setup 3 bracht vermogenswinst op, tot max. 4-5 pk. Plus was het oordeel dat het zeker zo goed klonk als setup 2. Kostentechnisch natuurlijk het goedkoopst van allemaal en meer resultaat als bij setup 2.

Setup 4 bleek het meest interessant. In 1 geval werd 9pk extra als resultaat gemeten. Bijna het resultaat van een Viper met een fractie van de kosten! Over het algemeen werd een toename van 4-8pk gemeten.

Aangegeven werd ook dat het effect vergroot kon worden door montage van een goed uitlaatsysteem met katvervanger.

Zelf naar aanleiding van deze test alle optie's getest in mijn toenmalige 106 XSi 1.6. Uiteindelijk optie 4 laten zitten. Gaf meeste resultaat. Nadat ik ook nog een volledig Magnex uitlaatsysteem met katvervanger had geplaatst ging ik gelijk op met een standaard 106 GTi. Mijn topsnelheid lag na deze combinatie 20 km op de teller hoger. Dus het kan zeker werken, mits op de juiste plek de openingen gemaakt worden.
Ook op mijn 306 GTi werkt het (icm Devil uitlaatsysteem met katvervanger), al is het effect op de hoeveelheid standaard pk's iets minder merkbaar als bij de 106 XSi. Als je startpunt 105 pk is en je krijgt er 10 bij, dan is dat duidelijker te merken dan dat je startpunt 167pk is en je krijgt er dan 10 bij.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Dat benadrukt eigenlijk zelfs hetgeen wat ik heb gefabriceerd :D Wil je ook de link erbij zetten waar je de tekst vandaan hebt?
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Jimipepsie »

R.O.B schreef:Dat benadrukt eigenlijk zelfs hetgeen wat ik heb gefabriceerd :D Wil je ook de link erbij zetten waar je de tekst vandaan hebt?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 1&start=25

Citaat komt van een site: rallye.nl
Voor deze site moet je echter inloggen/ lid zijn.

Wellicht vind je dit ook wel interessant.
http://www.wak-tt.com/mods/inductiontes ... ntests.htm
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door stigma »

Ik ben het met de kritiek eens, er is volgens mij geen echte sprake van vermogens winst....de enige plek waar je dat haalt is vanaf de krukas.
Als je eenmaal in je auto zit en je hebt je custom constructie gemonteerd, het enige wat hij zal doen is meer benzine verbranden ten behoeve van die niet merkbare winst vermogens/
Wat de luchtfilters van de bewezen racerijen doen loopt eigenlijk in 2 stappen:

1.De ristrictie weghalen van de lange aanvoer(en zo de lucht op de directe temperatuur aanzuigen)
2.De nieuwe aangewonnen luchtmassa er een beetje in forceren waardoor er dus een (minimale) hogere compressie optreed omdat er meer lucht VOLUME langs de lmm komt en dan zou het management daar op in kunnen spelen, dus de clue van het lucht toevoer verhaal is simpel...zo SNEL mogenlijk de GECOMPRIMEERDE lucht erin FORCEREN

Ik denk als je alleen aan die voorwaardes kan voldoen dat dan pas EVENTUEEL je ECHTE vermogens winst kan behalen.....maar voornamelijk is dit gewoon meer brandstof verbruik bij niet merkbare winst zonder de rollerbank
Laatst gewijzigd door stigma op zo 11 apr 2010, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Bryan
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 02:32
14
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Bryan »

Even terugkomend op dit topic. Ik heb bij mij gekeken en ik heb hetzelfde als R.O.B. Maar er komen diverse buizen en slangen op de behuizing uit. Maar waar zijn die allemaal voor. Lijkt ook dat er een klep in zit.

Waarom heeft Volvo zo'n klein stukje van de behuizing waar de lucht doorheen kan? Is daar een speciale reden voor?
Volvo V40 1.8 Europa Nordic 2004
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Afbeelding

Ik denk simpelweg de ruimte, ruimte mbt klankkast, wielkast enzo waar men rekening mee moest houden.
De grijze slang komt van het uitlaatspruitstuk af, is voor warme luchttoevoer.
Die kleine slangen is dacht ik om de interne klep van de luchtfilterbehuizing te bedienen dmv vacuum. Volgens mij komt het kleine slangetje van ergens bij het inlaatspruitstuk vandaan en wanneer er lucht aangezogen wordt, trekt er vacuum door het slangetje en wordt de klep in de luchtfilterbehuizing geopend.

Alleen het kleine slangetje moet denk ik afgedopt worden of bij het inlaatspruitstuk afgedopt worden. Ik weet niet of het erg is wanneer dit niet gebeurt.
Bryan
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 02:32
14
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Bryan »

Dus het is nog best lastig om het goed op telossen. Wil kijken voor een inlegfilter en eigenlijk ook alle ruimte 1 temaken zodat hij nog meer lucht krijgt.

Heb dit nog niet eerder gezien bij de andere auto's die ik heb gehad. Dus ik twijfel nu, anders was het heel makkelijk.
Volvo V40 1.8 Europa Nordic 2004
Reinier85
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:29
14
Locatie: Middelburg

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Reinier85 »

Interessant (H) .
Heb zelf pas een open luchtfilter ingebouwd. Ik heb het idee dat de auto iets later oppakt. Komt waarschijnlijk door het aanzuigen van warme lucht :'( .

Even rondje gebeld en raden aan om een slang aan te leggen van achter de voorbumper naar het luchtfilter toe. Iemand ervaring met het aanleggen van deze buis? Onder de motorkap is immers weinig ruimte ivm accu. Misschien een foto'tje erbij :tumbup ?
Volvo s40 2.0T '99
waagie
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 17:34
13
Locatie: breezand

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door waagie »

wat ikzelf nog eens wil proberen, om een luchthapper in me grille te maken, en deze met het luchtfilterhuis verbinden door middel van een ronde buis, hoe harder je rijd hoe meer lucht de happer opvangt. hoe meer lucht er in je filterbak terecht komt, ik weet dat dit systeem al bestaat maar het zit niet op de x40.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door quincy »

waarschijnlijk omdat zo een groot ''gat'' in je motor kap geen porum is bij een ''nette'' volvo :P

die happers zijn alleen voor fast&furious (A)
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Jimipepsie »

quincy schreef:waarschijnlijk omdat zo een groot ''gat'' in je motor kap geen porum is bij een ''nette'' volvo :P

die happers zijn alleen voor fast&furious (A)
Een CAI via/ bij je grill hoeft geen luchthapper te zijn. Waagje bedoelt volgens mij een systeem bij de gril.

Ik heb daar ook al eens naar gekeken, menigeen zal dit al gedaan hebben. Er is gewoon te weinig plek om iets fatsoenlijks te maken of plaatsen. Bij mijn Charade had ik plek zat om zelf een CAI te maken en te plaatsen. Resultaat was ook goed.
Je zit bij een X40 waarschijnlijk vast aan de ruimte achter je wielkast of aan de warme lucht van de motorruimte zelf (wat zeker bij een non turbo niet handig is).
sdirkx

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sdirkx »

Zie hier dat je bij voldoende rijwind (turboauto) geen CAI/aanzuigbuis nodig hebt: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 88#p146388
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

sdirkx schreef:Zie hier dat je bij voldoende rijwind (turboauto) geen CAI/aanzuigbuis nodig hebt: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 88#p146388
Bij een turbomotor met intercooler. Gezien de afbeelding toch wel interessant om te weten.
sdirkx

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sdirkx »

Ja, kan bij NA inderdaad anders zijn. Zou er nog wat meer metingen van moeten doen, ook met aanzuigbuis, om wat zinvollere conclusies te kunnen trekken.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Redv40 »

Oké het is al een wat ouder topic maar leuk om hier even op in te haken...

Auto's is altijd een hobby van mij geweest, en ik ben dan ook een erg eigenwijs mannetje die graag voor zichzelf ziet of iets werkt of niet.
Hierdoor heb ik in het verleden erg veel geëxperimenteerd met luchtfilters, en aanzuigbuizen en modificatie's.

Ik snap dan ook dat veel mensen kritisch zijn wat betreft de mogelijke winst die er bij dergelijke dingen te halen valt, die winst is ook meestal klein, en soms wordt er meer verloren dan gewonnen.
Wat veel mensen vergeten is dat een belangrijke functie van het luchtfilter huis is om het aanzuig geluid van de motor zo veel mogelijk te dempen, daarom zit er ook meestal een vernauwing aan het eind van het inlaat kanaal.
Je hoeft geen natuurkunde gestudeerd te hebben om te snappen dat lucht makkelijker door een buis van de zelfde diameter gaat, dan wanneer hier allerlei verdikkingen en verdunningen inzitten.
Wat dat betreft geld voor de inlaat, exact hetzelfde als voor de uitlaat.

Vaak, niet altijd valt er dan ook best wel winst te halen door het hele traject zo veel mogelijk in de zelfde diameter aan te leggen, dus de restrictie's uit het inlaat kanaal te halen.
Wel is het denk ik wel zo dat niet iedere auto in staat is met zijn ECU zich dusdanig aan te passen dat je er veel van merkt, de ene auto reageert hier beter op dan de ander, maar ik heb wel geleerd dat het tijdens een sprint wedstrijdje net wel kan betekenen dat jij wint en niet die ander.

Tuning in het algemeen zit wat mij betreft niet alleen in een grote turbo, Het is een totaalplaatje van allerlei aanpassingen die los niet veel opleveren maar als je verschillende van dit soort dingen doet kan er wel degelijk een goede winst gehaald worden, en krijg je vaak een auto die prettiger reageert op het gas en in het algemeen lekkerder rijd.
Natuurlijk kost dit wat comfort!

er zijn nog steeds bedrijven die motoren op de ouderwetse manier tunen door bijvoorbeeld de inlaat kanalen in het motorblok aan te passen waardoor een betere flow ontstaat, dit is eigenlijk precies eenzelfde methode in mijn ogen.
Gebruikersavatar
JandeVries
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 14:19
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jan
Locatie: Winschoten

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door JandeVries »

Ik ben wel benieuwd of iemand een andere filter in een s40 (t4) geïnstalleerd heeft. Een voor en na testje op een DINO gedaan heeft en wat dan de verschillen in vermogen zijn.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Redv40 »

Ik denk, dat je het beste een vervangingsfilter van bv k&n kan plaatsen en het laatste stukje aanzuigbuis vanaf de airbox naar het zijscherm voor een dikkere kan vervangen, ik vind de airbox zelf best wel goed gemaakt eerlijk gezegd van de turbo en t4 in iedergeval.

Vaak als je de lengte gaat aanpassen van het inlaat traject gaat je motor ook anders presteren, ik heb vroeger op mijn honda civic allerlei aanzuigbuizen geprobeerd. Zo had ik een open filter op een aanzuigbuis met een verdikking erin, dit gaf een ontzetten vet geluid. En je kon een merkbaar toegenomen koppel voelen tussen 4 en 5000 tpm, enige was dat hij daarna niet lekker door trok terwijl bij 5700 toeren het max vermogen lag. Uiteindelijk heb ik het hele traject in 76mm gemaakt (dat was de aansluiting op de standaard airbox) en een kort stukje pijp aan de airbox dat net achter de bumper uit kwam voor koude lucht ( zelfde manier als volvo het gemaakt heeft bij de v40) .
In de airbox zat een k&n vervangingsfilter, dit werkte uitstekend heb daarna geen wedstrijdjes meer verloren van andere civic's met dezelfde motor.

Op mijn v40 wil ik dan ook een zelfde aanpassing doen met k&n filter.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door RobinBluebird »

Ik heb zelf een open filter er op, en een aangepaste uitlaat en iets verhoogde turbodruk. Al deze aanpassingen zorgen voor een merkbaar snellere auto als standaard.
Het open luchtfilter zelf zorgt voornamelijk voor een heel leuk geluid, vooral op een turbo auto. Ook (lijkt) het of de motor onderin toeren iets beter presteert.
S40 T4
Plaats reactie