Custom luchtfilterbehuizing

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

V3lv3T schreef:had mooi geweest trouwens als je nog een meting had met een bmc cda bijvoorbeeld :D
Had jij die dan betaald :vertag

In de laatste kolom staat het verschil. Dus de 4,2 is de winst van de behuizing. 5,3 van de uitlaat met behuizing.
Kees
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 okt 2009, 21:04
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Kees »

Meestal komt dat door de combinatie van een sportuitlaat en luchtfilter, als je alleen een luchtfilter zou doen zou het verschil niet zo groot zijn,ook komt door het betere ademen van de motor de pk,s er makkelijker uit, helaas rijd je wel wat soepeler maar echt veel verschil in vermogen voel je niet, al zal dat wel zo voelen doordat de motor beter oppakt, maar dat is ook al fijner rijden, feit is dat echt tunen gruwelijk veel geld kost, heb zelf mijn motorblok opgevoerd van mijn Datsun 240Z, dat is een 2400cc 6 cilinder lijn motor, en dat heeft me toen zo,n 5000 gulden gekost, 3 dubbele carbs erop, racenokkenas, infrarood ontsteking van Luminition, kop laten bewerken, race uitlaat, oliekoeler met thermostaat, en toen had ik inplaats van 150pk, 250pk, dus 100pk meer voor dat geld :O
roy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
14
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005
Locatie: Enschede

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door roy »

r.o.b

volgens mij meet de auto de lucht hoeveelheid met de LLM en voegt hier de benzine aan toe om een goed mengsel te krijgen
als het te rijk of te arm is word dit bij geregeld via de lambda sonde
verbeter mij als ik het verkeerd heb

maar een feit blijft je kunt er wel honderd kilo in gooien maar als er maar vijftig uit kan zal het je niet veel helpen

dus voor winst moet er ook iets aan het uitlaat systeem gebeuren

suc6 Roy
Kees
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 okt 2009, 21:04
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Kees »

Als je goed leest dan staat er dat hij er een sportuitlaat onder heeft hangen :P :D :-D
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

roy schreef:r.o.b

volgens mij meet de auto de lucht hoeveelheid met de LLM en voegt hier de benzine aan toe om een goed mengsel te krijgen
als het te rijk of te arm is word dit bij geregeld via de lambda sonde
Dit is volgens mij bij closed loop (gelijk bijven rijden) en niet bij open loop (accelereren). Maar dan nog, te rijk of te arm, het gaat dus om de verhouding. Als er dan meer lucht ingaat, moet er verhoudingsgewijs meer brandstof ingspoten worden. Toch?
Kees schreef:Als je goed leest dan staat er dat hij er een sportuitlaat onder heeft hangen :P :D :-D
Het betrefd hier een sportuitlaat vanaf de katalysator. Mij lijkt dat de meeste restrictie ervoor is, dus de katalysator en spruitstuk.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door V3lv3T »

Hmmm dus nou moet ik ook al weer een verbeterd spruitstuk hebben :P
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Mr-officer »

Mooi om te zien dat mensen zelf dingen verzinnen en er resultaat uit weten te halen! :tumbup

Zal dit resultaat ook met een openlucht filter behaald kunnen worden???

Cheers, Vé
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

mogelijk weer niet omdat er dan warmere lucht gepakt wordt van vlak naast de motor, alhoewel ik toch ook denk dat bij 120 km/h er weinig warme lucht onder de motorkap blijft hangen. maar bij optrekken van stoplicht juist misschien weer wel.. orginele en aangepaste luchtfilter halen allebei lucht naast accu vandaan.
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Rob »

Leg er dan nou eens een K&N in? En dan weer meten....denk dat je dan weer wat hoger uitkomt.
Dat schoonmaken af en toe is toch geen ramp wel!? En je hoeft geen nieuwe filters te kopen.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

hier dan paar fotos van orginele luchtfilterbak van een phase3.
linksonderin komt de lucht binnen, een stuk minder obstakels dan phase1.
Afbeelding
daar is de inlaatzijde.
Afbeelding
hier in het midden moet de lucht naar binnen. direct door de luchtmassameter.
Afbeelding

valt daar nog veel aan te verbeteren? ik denk het haast niet.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Verhip, dat ziet er helemaal anders uit :O Je hebt geen warmte lucht toevoer?
Iets wat misschien iets is, kijken of je de toevoer buis wat groter kunt maken. Ik weet niet hoe die bij jouw eruit ziet, maar bij mij loopt deze spits toe. Misschien als je deze net voor de bocht die in het spatbord zit korter maakt?
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door V3lv3T »

Lijkt wel of deze de lucht van de voorkant aanzuigt...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

ik zal eens kijken om de accu er uit te halen en dan de onderkant van het luchtfilterhuis eruit te halen. dan maak ik wel weer nieuwe fotos.

ps rob, was het dan misschien makkelijker geweest om een phase2/3 filterhuis te plaatsen? je klinkt erg verbaasd. ik weet niet of het te maken heeft met wel of niet een EGR klep hebben op je diesel.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

En of ik verbaasd ben. Zoals ik het zie was het inderdaad makkelijker geweest om een onderbak van een diesel te gebruiken. Moet je ook maar net weten...

Wellicht dat iets helpt als je deze opening weghaald/inkort? Om meer oppervlakte van het filter te kunnen gebruiken. Dat en het groter maken van de toevoer zoals ik heb beschreven is wat ik zo kan bedenken.
Afbeelding
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

direct daar achter zit de LMM, mocht ik nu een tweede deksel vinden of bemachtigen dan zou ik kunnen proberen om hem glad af te werken waardoor de lucht sneller en met minder turbulentie het gat in wordt gezogen. ofvullen met weet ik het veel of plastic spannen.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Ja dat weet ik, dat zie je ook door de vorm dat daar de lmm zit. Ik heb het dan ook alleen over het stukje ervoor :-D .

Afbeelding
De bovenbak doorgang zit in een flauwere hoek, waardoor de knik van het rubber minder is, wat op de turbo benzine versies zeg maar 90 graden is (grofweg getekend). Hmm de gehele luchtfilterbox ziet er goed uit.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

dus waar we eigenlijk achter zijn gekomen is dat ik niet wat kan leren van jouw verbeterde luchtfilterhuis, maar dat je juist een nieuwe ontdekking hebt gedaan door mijn foto's. wie weet komt er een run op luchtfilterhuizen van de phase2/3 diesels.... das toch wel bijzonder.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Daar komt het eigenlijk wel op neer, eigenlijk wel grappig :D
Plaats je wel de nodige foto's in dit topic van de eventuele aanpassingen die je eraan maakt?
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

zou het helpen om de bovendeksel gladder te maken, de ribben die je ziet zitten zijn waarschijnlijk wel nodig maar je zou ze kunnen volsmeren en alles glad afwerken/opvullen. beetje hetzelfde idee als bij een een trechter maken/gebruiken. de lucht wordt dan mooier naar binnen gezogen, waardoor er mogelijk verbetering ontstaat in aangezogen lucht.

daarbij wil ik toch gaan kijken naar de aanzuigbuis voor het filter, ik moet het nog eens loshalen om het op de foto te zetten maar dat komt wel als de schuur thuis klaar is zodat ik een avondje binnen kan staan.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door schaefer »

sjoerdb schreef:zou het helpen om de bovendeksel gladder te maken, de ribben die je ziet zitten zijn waarschijnlijk wel nodig maar je zou ze kunnen volsmeren en alles glad afwerken/opvullen. beetje hetzelfde idee als bij een een trechter maken/gebruiken. de lucht wordt dan mooier naar binnen gezogen, waardoor er mogelijk verbetering ontstaat in aangezogen lucht.

daarbij wil ik toch gaan kijken naar de aanzuigbuis voor het filter, ik moet het nog eens loshalen om het op de foto te zetten maar dat komt wel als de schuur thuis klaar is zodat ik een avondje binnen kan staan.
Denk helaas voor je dat daar niet je winst uit te boeken is. Dit zal geen merkbaar verschil opleveren.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Plaats reactie