Custom luchtfilterbehuizing

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Geert T4 »

Hmm, volgens mij is het zo dat er een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt gevoegd bij de hoeveelheid lucht die binnen komt. Als die lucht makkelijker naar binnen kan stromen en er dus ietsje meer naar binnen kan zal in theorie meer brandbaar mengsel naar binnen gaan, dus meer vermogen. De LMM meet immers die hoeveelheid lucht en bepaald de hoeveelheid extra brandstof die daarbij moet, toch? Het is theorie, of je het voelt? tja...rollenbank...
Waar zit die choke trouwens? :-D
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door DinanT »

V3lv3T schreef:Er zit toch een choke in de auto die de luchttoevoer regelt...?
Choke zit niet op auto;s met injectiemotor Velvet. En daarmee smoor je alleen de luchttoevoer voor een iets rijker mengsel totdat de motor een beetje op temperatuur is... als je hem dan nog gebruikt verzuipt de motor bijna...
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Morgen gaat de wagen op de rollerbank, waarbij de custom luchtfilterbehuizing ook wordt getest. Iemand nog gedachtes erover kijkend naar de punten die in de eerste berichten staan?
Naderhand is namelijk makkelijk praten :vertag
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Geert T4 »

Ik ben erg benieuwd of verschil te meten is. Waar gaat die op de rollenbank?
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Bij die van Goes: http://www.tovami.com/
Gebruikersavatar
Ronald Rijnbout
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:15
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Breda

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Ronald Rijnbout »

Had ook zoiets gedaan bij mijn Alfa 155.Ik had de luchtinlaat(slang) van een 145QV geplaatst(nog geen 3 euro bij de dealert)Paste presies en scheelde behalve het geluid toch ook nog een dot vermogen (voor het gevoel dan)
V40 1.8 uit '98. 3.5cm verlaagd Apex en 17 inch AEZ Xylo's met Bridgestone potenza's

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=7
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

28-07-09
De wagen is in Goes op de rollerbank geweest. Dezelfde als laatst. Zie ook Webdagboek V40 1.8 2003.

Afbeelding
Afbeelding

Mbt de behuizing: de Custom luchtfilterbehuizing is gemeten en er is een keer zonder luchtfilter gemeten.
De waarden die gemeten zijn, zijn op de wielen. Hiervoor 2 omrekenfactoren (ORF), zie ook: Meting Goes.

Code: Selecteer alles

                                     Grafiek             ORF1       ORF2       Gemiddeld           Verschil
Standaard fabriek                                                              122,0pk  170,0Nm
Standaard rollerbank                 102,0pk  143,7Nm    120,0pk    124,4pk    122,2pk  171,5Nm    0,2pk  1,5Nm
Ferrita cat-back RVS sportuitlaat    102,8pk  144,2Nm    120,9pk    125,3pk    123,1pk  172,9Nm    1,1pk  1,4Nm
Custom luchtfilterbehuizing          106,4pk  151,9Nm    125,2pk    129,3pk    127,3pk  177,9Nm    4,2pk  5,0Nm
Zonder luchtfilter                   106,9pk  151,8Nm    125,8pk    129,9pk    127,8pk  177,9Nm    0,5pk  0,0Nm
Erbij                                  4,4pk    8,2Nm                            5,3pk    7,9Nm
Het koppel is in Excel op meerdere manieren uitgerekend en de meest logische waarden heb ik genomen. Hierbij heb ik waarden moeten gebruiken die ik uit de grafiek heb afgelezen.
Het koppel wat er dus bij staat, moet dan ook met een 'korreltje zout' worden genomen.
De custom behuizing werkt goed, omdat de custom behuizing met en zonder luchtfilter niet veel meer uitmaakt. Deze is dan ook meegevallen :tumbup .
Het lijkt er dus op dat de punten die in de eerste post staan geloofwaardig zijn.

Nadat de behuizing is gemeten op de rollerbank, heb ik nog een paar foto's gemaakt van het huidige luchtfilter.
Deze behuizing is er dus uitgegaan:
Afbeelding

Als ik naar het luchtfilter kijk, doet het me weer vermoeden dat er een vlak is wat gebruikt wordt (blauw):
Afbeelding

Wat ik dus denk dat het de lucht door dit vlak gaat (blauw):
Afbeelding
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door V3lv3T »

En R.O.B. wat kost zo'n behuizing voor de forummers :P
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Inclusief of exclusief BTW :vertag
Je bedoelt een groupbuy :D
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door V3lv3T »

Exclusief BTW natuurlijk, daar doen we hier niet aan :vertag
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik 70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is :tumbup .
Verder heb je nog knutsel plezier nodig :-D
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door sjoerdb »

dus als ik het goed begrijp:

je hebt een non-turbo 1.8 motor, waarbij 4 pk winst gehaald lijkt te zijn door het aanpassen van de luchtfilterbehuizing. het vermogen is gemeten op een rollenbank.

zou het nu zo zijn dat bij een turbo benzine of diesel motor er meer dan die 4 pk te halen zijn, doordat de hoeveelheid pk's al meer is?

ik wil voor mijn diesel zoeken naar verbeteringen van de motor, verbeteren van verbruik en hopelijk iets meer vermogen.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Yep, een 1.8 non turbo. De winst is gemeten op de rollerbank ter plekke. Eerst is de uitlaat gemeten, daarna heb ik de behuizing verwisseld zonder de accu los te koppellen en hierna is dus nog een meting gedaan. Het is zoals in het tabel staat. Voor de winst indicatie denk ik dat je procentueel moet rekenen. Dus misschien is het zoiets: 4,2/123,1 = 3,4%
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door schaefer »

R.O.B schreef:Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik 70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is :tumbup .
Verder heb je nog knutsel plezier nodig :-D
Leuk projectje, vind 't wel een dure 4 pk :vertag :P Maar wel lekker knutselen en doen, ontspanningstherapie (H)
keep up the good work, zit er leuk uit. :tumbup
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door R.O.B »

Onderdelen voor een auto zijn niet (altijd?) echt goedkoop. Maar wat dacht je wat een K&N filter kost :vertag .
Kees
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 okt 2009, 21:04
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Kees »

Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door V3lv3T »

had mooi geweest trouwens als je nog een meting had met een bmc cda bijvoorbeeld :D
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door schaefer »

Kees schreef:Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen
Ben wel benieuwd hoe je die 4 pk verklaart dan? Dezelfde rollerbank is gebruikt, alles hetzelfde etc. De vermogenswinst is idd minimaal maar deze komt wel ergens vandaag toch? Of het op de weg merkbaar is, is weer een tweede.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Kees
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11 okt 2009, 21:04
14

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door Kees »

Zo ik gelezen heb heeft hij ook een sportuitlaat eronder hangen, die kan inderdaad voor die 4 pk zorgen :D
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Bericht door schaefer »

voor zover ik de tabel kan beoordelen heeft de ferita uitlaat etc. voor 1.1 pk of zoiets gezorg. Filterwinst is dus 4 - 1PK = 3 pk. Of interpreteer in de vermogenstabel dan zo verkeerd?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Plaats reactie