TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T-noz.nl
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:34
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Haren (Gn)
Contacteer:

TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door T-noz.nl » vr 02 apr 2010, 18:57

Ik heb een turbodrukmeter in mijn Volvo gemonteerd.
Nu werkt die wel, maar ik weet niet of die de juiste waarden aangeeft.
Is er iemand die weet wat een 2.0t (eind juli 1999. Volgens mij phase 1,5) aan moet geven???

Ik heb hem net getest. Bij stationair draaien staat die op -0,7. Bij vol gas stil staan komt de meter op 0. Bij vol gas tijdens het rijden 0,6.
Ook nog even op de snelweg getest. Van 120 naar 150 in zijn 4 gaf die 0,8 aan.

Zouden deze waarden kunnen kloppen of is de meter niet goed??

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door beginner » za 03 apr 2010, 19:47

T-noz.nl schreef:Ik heb een turbodrukmeter in mijn Volvo gemonteerd.
Nu werkt die wel, maar ik weet niet of die de juiste waarden aangeeft.
Is er iemand die weet wat een 2.0t (eind juli 1999. Volgens mij phase 1,5) aan moet geven???

Ik heb hem net getest. Bij stationair draaien staat die op -0,7. Bij vol gas stil staan komt de meter op 0. Bij vol gas tijdens het rijden 0,6.
Ook nog even op de snelweg getest. Van 120 naar 150 in zijn 4 gaf die 0,8 aan.

Zouden deze waarden kunnen kloppen of is de meter niet goed??
Dat kan wel kloppen ja, bij een t4 ligt die hoogste waarde op 1,0
Voor de rest heb ik die waardes ook :tumbup
Leuk he om te zien.

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door DeNNiS » za 03 apr 2010, 19:53

dit zou wel goed kunnen kloppen ja
volgens mij zou het ongeveer 0,7 bar moeten zijn

bij stil stand gas geven ga je nooit druk krijgen in je spruitstuk
omdat er geen belasting is op de motor
dus dat is idd 0

en stationair heb je altijd vacuum en dat scheelt wel eens per motor
Afbeelding

Gebruikersavatar
T-noz.nl
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:34
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Haren (Gn)
Contacteer:

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door T-noz.nl » za 03 apr 2010, 19:58

Bedankt voor het reageren.

Ben blij dat het dus kan kloppen, want ik heb geen zin om alles er weer uit te halen.


Ja het is zeker leuk om te zien, maar het heeft ook een nadeel. Ik speel wat meer met het gas. Zal de Shell om de hoek vast niet erg vinden.

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door DeNNiS » za 03 apr 2010, 20:03

Ik heb ook zo een ding er in zitten maar kan niet zeggen dat ik constant op die meter kijk...
En rij redelijk rustig want anders zuipt ie als een gek
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dark Rider
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 08:18

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door Dark Rider » za 03 apr 2010, 22:08

mijn turbodruk is 1.5 bar :tumbup
Afbeelding_____________________________________________________Afbeelding
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks

Gebruikersavatar
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Vlissingen

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door Jimipepsie » za 17 apr 2010, 17:10

Zou je na het chippen hierin verschil zien, in waarde?
V40 2.0T, remap, Eibach 30 mm, leren interieur, 17-inch BBS Craters


Mijn webdagboek

Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
Locatie: delft
Contacteer:

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door Martijn_B » do 29 apr 2010, 01:39

Ja, want vaak gaat de turbodruk dan met een paar tiende omhoog. Als er een begrenzer van max boost in een versnelling zit (vaak 1 en 2) kan deze er soms ook uitgehaald worden., dus zie je hogere waardes in lagere versnellingen.
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello

Gebruikersavatar
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Vlissingen

Re: Turbodrukmeter gegevens

Bericht door Jimipepsie » do 29 apr 2010, 14:44

Sinds de chip veranderd is , hoor ik bij het schakelen heel duidelijk " Hhhhhsssssh". Dat was voorheen minder. Ik hoorde dit geluid al beter, nadat het buisje bij de luchtkamer weg gehaald was (voor de chip).
Nu hoor ik het veel beter. Zelfs mijn vrouw begon er over te klagen.

Lijkt mij dus dat inderdaad de turbodruk verhoogd is.
V40 2.0T, remap, Eibach 30 mm, leren interieur, 17-inch BBS Craters


Mijn webdagboek

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

turbo druk zelf verhogen

Bericht door beginner » zo 01 aug 2010, 11:16

Zoals de titel het al aangeeft: turbo druk zelf verhogen, hoe doe je dat?

Ik heb namelijk zelf al een bijna een jaar een turbodruk meter in mijn auto zitten en die geeft bij vol gas nog net geen 1 bar aan. Ik wil daarom zelf mijn druk voorzichtig iets gaan verhogen.

Het is een nieuwe turbo van nu net een jaar oud, dus ik heb er nog geen 10.000km meegereden.

Weet iemand het? liefst ook met foto's erbij.
En o ja, risico ga ik zeker lopen omdat ik het nog nooit gedaan hebt en kan het zeker beter door een specialist doen, beter niet doen en de rest van de bla bla bla.

Zo dan hebben we dat alvast gehad en word het hopelijk niet zo'n langdradig welles nietes topic :D

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door DeNNiS » zo 01 aug 2010, 11:32

Je kan niet zomaar turbo druk verhogen

Dit alles moet te samen gaan brandstof inspuiting ed
dus kom je echt weer uit bij een tuner
Sleutel niet zo maar zelf aan een turbo
Afbeelding

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door beginner » zo 01 aug 2010, 13:26

DeNNiS schreef:Je kan niet zomaar turbo druk verhogen

Dit alles moet te samen gaan brandstof inspuiting ed
dus kom je echt weer uit bij een tuner
Sleutel niet zo maar zelf aan een turbo
Normale turbodruk is 1 bar bij een T4, een nieuwe turbo word altijd lager afgeleverd.
Dus ????

Juist ja, goed zo, je kan je turbodruk gewoon weer naar het normale niveau van 1 bar brengen zonder enig risico.

En ja dat is wat ik wil. Dank u wel allemaal alvast.

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door DeNNiS » zo 01 aug 2010, 16:15

beginner schreef:Normale turbodruk is 1 bar bij een T4, een nieuwe turbo word altijd lager afgeleverd.
Dus ????

Juist ja, goed zo, je kan je turbodruk gewoon weer naar het normale niveau van 1 bar brengen zonder enig risico.

En ja dat is wat ik wil. Dank u wel allemaal alvast.
Normale turbo druk bij een T4 is volgens mij geen 1 bar absoluut niet
En turbo druk word niet afgesteld door de wastegate ofzo maar dit doet de ECU
die bepaald hoever je wastegate geopend word om de turbo druk op de juiste stand te houden

je kan hem wel veranderen maar dan wil de ecu de poort verder open hebben wat niet gaat
en ga je hem lopen donderen en heb je kans op pingelen ofzo!?
Afbeelding

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door beginner » zo 01 aug 2010, 18:40

Nu geef je tenminste wel informatie en zeg je niet dat ik niet zelf moet doen.
Ik had namelijk een keer iets opgevangen dat je een boutje volgens mij bij de actuator of zoiets kon aandraaien zodat ie later zou afblazen.Dus naar zoiets ben ik opzoek. En jij verteld mij dat dat niet mogelijk is. Oke

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door DeNNiS » zo 01 aug 2010, 18:52

beginner schreef:Ik had namelijk een keer iets opgevangen dat je een boutje volgens mij bij de actuator of zoiets kon aandraaien zodat ie later zou afblazen.Dus naar zoiets ben ik opzoek. En jij verteld mij dat dat niet mogelijk is. Oke
Je kan hier aan draaien ja...
Maar of het altijd verstandig is... niet altijd iemand die hier kennis van heeft en gevoel
Meestal een zeer goede monteur of een tuner die kan zeggen of hij langer of korter moet

maar zomaar hier aan een paar zwengels geven kan een nadelig effect geven
Je kan hem wel op basis waarden afstellen alleen weet ik deze zo even niet
Afbeelding

Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door stefmen » zo 01 aug 2010, 18:53

beginner schreef: Ik had namelijk een keer iets opgevangen dat je een boutje volgens mij bij de actuator of zoiets kon aandraaien zodat ie later zou afblazen.Dus naar zoiets ben ik opzoek. En jij verteld mij dat dat niet mogelijk is. Oke
Dat kan inderdaad (10 minuutjes werk), maar ik weet niet zeker of het goed is voor de turbo??...
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door devnullT4 » zo 01 aug 2010, 21:48

stefmen schreef:
beginner schreef: Ik had namelijk een keer iets opgevangen dat je een boutje volgens mij bij de actuator of zoiets kon aandraaien zodat ie later zou afblazen.Dus naar zoiets ben ik opzoek. En jij verteld mij dat dat niet mogelijk is. Oke
Dat kan inderdaad (10 minuutjes werk), maar ik weet niet zeker of het goed is voor de turbo??...
Het is inderdaad mogelijk maar vrij onnauwkeurig om dit op gevoel en met uitlezen op een turbodruk meter te doen.
Wellicht iets dat de garage voor je wil doen die de turbo geplaatst heeft? Ik herinner me ook dat de turbodruk voor een T4 1 a 1.1 is bij max. vermogen

Als je 'm toch zelf wil afstellen heb je hier wat info:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=79

draai niet teveel :P
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door DeNNiS » zo 01 aug 2010, 22:45

originele turbo draait 0.9 bar
Afbeelding

wouter1220
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:59
Locatie: Zaandam

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door wouter1220 » wo 18 aug 2010, 22:31

Ik zeg gewoon lekker doen...

Hier een how-to filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
Verteld precies hoe je de wastegate af moet stellen.

Plaats je ook een paar foto's als je straks je kromme drijfstanger eruit moet vissen?
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return."

Sed
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52

Re: turbo druk zelf verhogen

Bericht door Sed » wo 18 aug 2010, 23:23

Ik heb ooit eens een monteur horen zeggen dat je zonder problemen de turbodruk 0.1 tot 0.2 bar kan verhogen. Ten minste er zullen geen problemen optreden door te hoge druk. Er zal echter niets anders dan meer lucht in je blok komen. Volgens mij zal dat er alleen maar voor zorgen dat de motor te arm gaat lopen, wat wel weer voor schade kan zorgen.
Maar je zal vanzelf wel voelen wanneer er wel of geen resultaat optreed door het verhogen van de turbodruk. Misschien is het geen slecht idee om een AF-meter aan te sluiten om het "veilig" te houden.

Plaats reactie