TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
drlow
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

turbo control valve (tcv)

Bericht door drlow » vr 08 mei 2015, 19:27

Ik heb voor de 'tuners' een vraagje.
Wat is nu de maximale laadruk van een ongetunede 2.0t 163pk?

Ik heb sinds een week een dumpvalve, maar deze blaast niet hard af.
Hij 'niest' pas bij 5000 rpm.
Ik had ergens gelezen dat als het gele slangetje van de wastegate af is er maximale turbo druk is.
Ik het slangetje eraf gehaald, en ja hoor, hij blaast af (als een impreza om maar even te vergelijken) al bij 3500 rpm, daarboven nog harder.... :tumbup

Ik heb vandaag op het werk de dice erin gehangen, rondje gereden.
Maximale laadruk 0,4 bar. (oude tcv klep).
Nieuwe tcv klep gemonteerd met als resultaat 0,7 bar, en hij blaast al harder af (logisch).
Even zonder het gele slangetje gereden, dan kom ik uit op 0,9/1,0 bar.

Ik had geen foutcodes, want de klep werkt ook gewoon, maar niet juist.

Hoe weet ik nu of de auto getuned is of niet?
Omdat ik eens ergens had gelezen dat Steffen 0,4bar reed met een MTE stage3, en toen de wastegate afstelde en wel weer de 1,0 bar haalde.

Moet ik nu ook de wastegate afstellen?

Deze dingen vind ik niet op vida etc. Vandaar dat ik jullie even raadpleeg. (H)
Wat is een veilige getunede turbodruk?

maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Sint Oedenrode

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door maikelv » vr 08 mei 2015, 20:47

Ik weet niet wat de standaard druk is voor de 2.0 T maar zowiezo is die 0,4 bar te weinig zoals je zelf ook al aangaf. Wel mooi om te zien dat je tcv wissel dat probleem op heeft gelost. Maar die 0,9 á 1 bar was dat onder volle belasting ?? Dan sluite je wastegate niet goed of heb je ergens een lek. Dit is trouwens niet aan te raden om zonder die gele slang te gaan rijden. Als je volle bak gas geeft blaas je gegarandeerd wat internals op ! Druk moet dan zeker wel over de 1 bar gaan namelijk.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015

drlow
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door drlow » vr 08 mei 2015, 21:30

Wat versta je onder volle bak gas?
Ik reed tot +/- tot max 3500 rpm.
Met de nieuwe klep reed ik 2e gang, 3e gang en dan tot max 4000rpm.

En wat versta ik onder internals?

maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Sint Oedenrode

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door maikelv » za 09 mei 2015, 17:55

drlow schreef:Wat versta je onder volle bak gas?
Ik reed tot +/- tot max 3500 rpm.
Met de nieuwe klep reed ik 2e gang, 3e gang en dan tot max 4000rpm.

En wat versta ik onder internals?
Dan zou het wat betreft je druk wel kunnen kloppen omdat de turbo pas rond die toeren echt inkomt. Sorry internals bedoelde ik componenten van je motorblok mee :whistle Maar je moet eerst even weten wat de standaard basis druk is voor je turbo misschien kan je met het afstellen van je wastegate actuator nog wel wat hoger uitkomen. Als het dezelfde is al op de T4 dan zou je ongetuned zo rond de 0,9 bar uit moeten komen :tumbup
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4084
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EnigmaEll » za 02 sep 2017, 20:59

Dag allen,

Even een oud topic uit het stof trekken.

Vandaag wat geklust en gedaan met Kris. Uiteindelijk de turbodrukmeter geplaatst.
Alleen zijn de waardes vind ik wat opmerkelijk (voor een getunede 2 liter turbo).
Bij stationair lopen, zit ie op -0.8 en bij rustig rijden ook en zakte op een gegeven moment zelfs naar -1.0.
Bij vollast ging de turbodruk naar 0.6 bar. Heb echter alleen 1e, 2e en 3e versnelling gecheckt. Dus wellicht zijn de andere versnellingen hoger. Dat zie ik morgen.
Auto loopt verder goed, boost bouwt goed op, is gelijk met eerder (niet minder of meer).


Vraagjes:
Zou het kunnen dat de boostmeter niet helemaal jofel is geijkt, omdat het vacuum zo laag is? En dat de boostmeter daardoor lager uitkomt bij volgas?
Is het interessant om de wastegate actuator wat te verstellen zodat ik (mocht de meter wel goed zijn) op 1,0 of 1,1 uitkom? Is er iemand die hier goede kijk op heeft en weet wat hij doet op het forum?
Of is de mapping opnieuw eens nalopen en wellicht optimaliseren verstandiger? Dit laatste brengt uiteraard wel de nodige kosten met zich mee.

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 28603
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door René » za 02 sep 2017, 21:01

Ik heb geen turbo Emil :'(
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8986
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door MarcO » za 02 sep 2017, 23:19

Ik zou eerst eens kijken of die meter wel klopt. 0.6 Bar is bijna een standaard 2.0T
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Sint Maartensdijk
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door krismazur » zo 03 sep 2017, 11:36

Komt van mijn t4
En ik heb 1.0 aangetikt
Wel had ik vacuüm -0,5 bij stationeer
Just call me Kris

Afbeelding

SparkieMark
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kampen

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door SparkieMark » za 09 sep 2017, 12:23

EnigmaEll schreef:Dag allen,

Even een oud topic uit het stof trekken.

Vandaag wat geklust en gedaan met Kris. Uiteindelijk de turbodrukmeter geplaatst.
Alleen zijn de waardes vind ik wat opmerkelijk (voor een getunede 2 liter turbo).
Bij stationair lopen, zit ie op -0.8 en bij rustig rijden ook en zakte op een gegeven moment zelfs naar -1.0.
Bij vollast ging de turbodruk naar 0.6 bar. Heb echter alleen 1e, 2e en 3e versnelling gecheckt. Dus wellicht zijn de andere versnellingen hoger. Dat zie ik morgen.
Auto loopt verder goed, boost bouwt goed op, is gelijk met eerder (niet minder of meer).


Vraagjes:
Zou het kunnen dat de boostmeter niet helemaal jofel is geijkt, omdat het vacuum zo laag is? En dat de boostmeter daardoor lager uitkomt bij volgas?
Is het interessant om de wastegate actuator wat te verstellen zodat ik (mocht de meter wel goed zijn) op 1,0 of 1,1 uitkom? Is er iemand die hier goede kijk op heeft en weet wat hij doet op het forum?
Of is de mapping opnieuw eens nalopen en wellicht optimaliseren verstandiger? Dit laatste brengt uiteraard wel de nodige kosten met zich mee.
Dat hangt allemaal helemaal van de chiptune af. Het kan zijn dat ze daarbij de druk niet heel erg hebben verhoogt. Al is 0.1 bar wel erg weinig verschil. Het zou goed kunnen dat je wastegate actuator wat los staat. Er staat op het forum wel ergens hoe je die opnieuw kan afstellen. Heb ik zelf ook gedaan. Ik had het zelfde probleem als jij. Maar ik wist dat de geprogrammeerde maximale druk op 0,9 lag. Daarom ben ik toen met de actuator aan de slag gegaan. Toen ik daarmee klaar was kende ik mijn auto niet meer terug Afbeelding véél heftigere turbo trap in je rug ;) waar je wel op moet letten is dat met het afstellen niet te ver gaat. Anders gaat je wastegate helemaal niet meer open en blaas je je motor op.

Bij het afstellen draai je iedere keer een halve slag verder. Dan de borgmoer er weer op. Rondje rijden. Kijken hoeveel hoger de druk komt, en indien nodig nog een halve slag geven. En dat herhalen. Mocht het nu zijn dat de druk niet hoger komt terwijl je de stelstang al wel en volle slag hebt gegeven, dan moet je stoppen. Dat betekend namelijk dat je ECU de klep zelf gewoon open zet.(of dat je ergens een lek hebt) Als je dan toch doorgaat kan het zijn dat je ECU de klep niet meer open krijgt omdat de stang te lang is. En dat slaat je motor dus op hol. Zoals gezegd, moet je dan wel erg ver "dom door doen".


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4084
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EnigmaEll » za 09 sep 2017, 14:54

Dat klinkt interessant Mark.
Zelf denk ik niet aan een lek ergens. Omdat ik meerdere keren en met meerdere personen het systeem heb nagelopen. Ook de BMC Airbox is er een paar maanden terug vanaf geweest en deze was nog niet (erg) vies.

Oftewel, zou goed kunnen wat je zegt. Volgens mij heeft mijn vorige eigenaar hier ook mee lopen frutten.
Brutale vraag, aangezien jij ervaring hebt, zou je dit eens met mij samen willen doen (actuator /wastegate wat verstellen)?

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Caesar » di 19 sep 2017, 12:50

Ik heb mijn informatie m.b.t. de turbo in een 2.0 T4 (en de informatie is eignelijk toepasbaar op de 1.9T4 en 1.9T/2.0T) geupdate in de volgend gelinkte post; wellicht als achtergrond informatie interessant om te lezen (zie laatste posts).

https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 47&t=15652

Korte samenvatting: turbo bestaat uit 3 delen: Turbinehuis (uitlaat zijde), CHRA (kern die de turbine wiel, compressor wiel en olie gesmeerde lager huisvest) en het compressorhuis. Helaas scheuren de turbine huizen van deze gebruikte turbo's vroeg of laat; scheurtjes zijn niet erg, maar groeien door tot lekkages (bypas van de turbine + naar buitenlucht).

Kwalen zijn niet opbouwen van genoeg druk (turbine krijgt niet genoeg druk om compressor aan te drijven), bijgeluiden, wisselvallig turbo respons en natuurlijk lage druk op je turbo druk meter.

In dat topic staat beschreven hoe de turbo's in onze volvo's zijn gespecificeerd en wat een eventuele oplossing voor je zou kunnen zijn, mocht dat van toepassing zijn op jouw situatie.

Mocht je willen uitsluiten of je turbine behuizing is gescheurd, dan is dit de makkelijkste manier:

1. Neem hitteschild af die aan het uitlaatspruitstuk zit, over de turbo heen (3 bouten)
2. indien gewenst, hitteschild tegen schutbord voor meer ruimte
3. Maak de 3 bouten los van de uitlaat op de turbo zelf (de driehoek flens), dus nog voordat de uitlaat naar beneden buigt; de uitlaatbocht op de kat. (4 bouten) hoeft NIET los; die zijn een PITA om los te maken.
4. Door lichte flexibiliteit van de uitlaat kun je deze nu voorzichtig van de turbo weg duwen.
5. gebruik een spiegeltje met eventueel een zaklampje om de binnenkant van de turbo bekijken.
6. Bij terugzetten doe je er goed aan nieuwe pakking te installeren (bij dealer of online makkelijk te krijgen): artikelnr: 8642278 en of nieuwe moeren terug erop te zetten.

Plaats reactie