TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

turbo control valve (tcv)

Bericht door drlow »

Ik heb voor de 'tuners' een vraagje.
Wat is nu de maximale laadruk van een ongetunede 2.0t 163pk?

Ik heb sinds een week een dumpvalve, maar deze blaast niet hard af.
Hij 'niest' pas bij 5000 rpm.
Ik had ergens gelezen dat als het gele slangetje van de wastegate af is er maximale turbo druk is.
Ik het slangetje eraf gehaald, en ja hoor, hij blaast af (als een impreza om maar even te vergelijken) al bij 3500 rpm, daarboven nog harder.... :tumbup

Ik heb vandaag op het werk de dice erin gehangen, rondje gereden.
Maximale laadruk 0,4 bar. (oude tcv klep).
Nieuwe tcv klep gemonteerd met als resultaat 0,7 bar, en hij blaast al harder af (logisch).
Even zonder het gele slangetje gereden, dan kom ik uit op 0,9/1,0 bar.

Ik had geen foutcodes, want de klep werkt ook gewoon, maar niet juist.

Hoe weet ik nu of de auto getuned is of niet?
Omdat ik eens ergens had gelezen dat Steffen 0,4bar reed met een MTE stage3, en toen de wastegate afstelde en wel weer de 1,0 bar haalde.

Moet ik nu ook de wastegate afstellen?

Deze dingen vind ik niet op vida etc. Vandaar dat ik jullie even raadpleeg. (H)
Wat is een veilige getunede turbodruk?
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door maikelv »

Ik weet niet wat de standaard druk is voor de 2.0 T maar zowiezo is die 0,4 bar te weinig zoals je zelf ook al aangaf. Wel mooi om te zien dat je tcv wissel dat probleem op heeft gelost. Maar die 0,9 á 1 bar was dat onder volle belasting ?? Dan sluite je wastegate niet goed of heb je ergens een lek. Dit is trouwens niet aan te raden om zonder die gele slang te gaan rijden. Als je volle bak gas geeft blaas je gegarandeerd wat internals op ! Druk moet dan zeker wel over de 1 bar gaan namelijk.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door drlow »

Wat versta je onder volle bak gas?
Ik reed tot +/- tot max 3500 rpm.
Met de nieuwe klep reed ik 2e gang, 3e gang en dan tot max 4000rpm.

En wat versta ik onder internals?
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door maikelv »

drlow schreef:Wat versta je onder volle bak gas?
Ik reed tot +/- tot max 3500 rpm.
Met de nieuwe klep reed ik 2e gang, 3e gang en dan tot max 4000rpm.

En wat versta ik onder internals?
Dan zou het wat betreft je druk wel kunnen kloppen omdat de turbo pas rond die toeren echt inkomt. Sorry internals bedoelde ik componenten van je motorblok mee :whistle Maar je moet eerst even weten wat de standaard basis druk is voor je turbo misschien kan je met het afstellen van je wastegate actuator nog wel wat hoger uitkomen. Als het dezelfde is al op de T4 dan zou je ongetuned zo rond de 0,9 bar uit moeten komen :tumbup
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EnigmaEll »

Dag allen,

Even een oud topic uit het stof trekken.

Vandaag wat geklust en gedaan met Kris. Uiteindelijk de turbodrukmeter geplaatst.
Alleen zijn de waardes vind ik wat opmerkelijk (voor een getunede 2 liter turbo).
Bij stationair lopen, zit ie op -0.8 en bij rustig rijden ook en zakte op een gegeven moment zelfs naar -1.0.
Bij vollast ging de turbodruk naar 0.6 bar. Heb echter alleen 1e, 2e en 3e versnelling gecheckt. Dus wellicht zijn de andere versnellingen hoger. Dat zie ik morgen.
Auto loopt verder goed, boost bouwt goed op, is gelijk met eerder (niet minder of meer).


Vraagjes:
Zou het kunnen dat de boostmeter niet helemaal jofel is geijkt, omdat het vacuum zo laag is? En dat de boostmeter daardoor lager uitkomt bij volgas?
Is het interessant om de wastegate actuator wat te verstellen zodat ik (mocht de meter wel goed zijn) op 1,0 of 1,1 uitkom? Is er iemand die hier goede kijk op heeft en weet wat hij doet op het forum?
Of is de mapping opnieuw eens nalopen en wellicht optimaliseren verstandiger? Dit laatste brengt uiteraard wel de nodige kosten met zich mee.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door René »

Ik heb geen turbo Emil :'(
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door MarcO »

Ik zou eerst eens kijken of die meter wel klopt. 0.6 Bar is bijna een standaard 2.0T
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door krismazur »

Komt van mijn t4
En ik heb 1.0 aangetikt
Wel had ik vacuüm -0,5 bij stationeer
Just call me Kris

Afbeelding
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door SparkieMark »

EnigmaEll schreef:Dag allen,

Even een oud topic uit het stof trekken.

Vandaag wat geklust en gedaan met Kris. Uiteindelijk de turbodrukmeter geplaatst.
Alleen zijn de waardes vind ik wat opmerkelijk (voor een getunede 2 liter turbo).
Bij stationair lopen, zit ie op -0.8 en bij rustig rijden ook en zakte op een gegeven moment zelfs naar -1.0.
Bij vollast ging de turbodruk naar 0.6 bar. Heb echter alleen 1e, 2e en 3e versnelling gecheckt. Dus wellicht zijn de andere versnellingen hoger. Dat zie ik morgen.
Auto loopt verder goed, boost bouwt goed op, is gelijk met eerder (niet minder of meer).


Vraagjes:
Zou het kunnen dat de boostmeter niet helemaal jofel is geijkt, omdat het vacuum zo laag is? En dat de boostmeter daardoor lager uitkomt bij volgas?
Is het interessant om de wastegate actuator wat te verstellen zodat ik (mocht de meter wel goed zijn) op 1,0 of 1,1 uitkom? Is er iemand die hier goede kijk op heeft en weet wat hij doet op het forum?
Of is de mapping opnieuw eens nalopen en wellicht optimaliseren verstandiger? Dit laatste brengt uiteraard wel de nodige kosten met zich mee.
Dat hangt allemaal helemaal van de chiptune af. Het kan zijn dat ze daarbij de druk niet heel erg hebben verhoogt. Al is 0.1 bar wel erg weinig verschil. Het zou goed kunnen dat je wastegate actuator wat los staat. Er staat op het forum wel ergens hoe je die opnieuw kan afstellen. Heb ik zelf ook gedaan. Ik had het zelfde probleem als jij. Maar ik wist dat de geprogrammeerde maximale druk op 0,9 lag. Daarom ben ik toen met de actuator aan de slag gegaan. Toen ik daarmee klaar was kende ik mijn auto niet meer terug Afbeelding véél heftigere turbo trap in je rug ;) waar je wel op moet letten is dat met het afstellen niet te ver gaat. Anders gaat je wastegate helemaal niet meer open en blaas je je motor op.

Bij het afstellen draai je iedere keer een halve slag verder. Dan de borgmoer er weer op. Rondje rijden. Kijken hoeveel hoger de druk komt, en indien nodig nog een halve slag geven. En dat herhalen. Mocht het nu zijn dat de druk niet hoger komt terwijl je de stelstang al wel en volle slag hebt gegeven, dan moet je stoppen. Dat betekend namelijk dat je ECU de klep zelf gewoon open zet.(of dat je ergens een lek hebt) Als je dan toch doorgaat kan het zijn dat je ECU de klep niet meer open krijgt omdat de stang te lang is. En dat slaat je motor dus op hol. Zoals gezegd, moet je dan wel erg ver "dom door doen".


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EnigmaEll »

Dat klinkt interessant Mark.
Zelf denk ik niet aan een lek ergens. Omdat ik meerdere keren en met meerdere personen het systeem heb nagelopen. Ook de BMC Airbox is er een paar maanden terug vanaf geweest en deze was nog niet (erg) vies.

Oftewel, zou goed kunnen wat je zegt. Volgens mij heeft mijn vorige eigenaar hier ook mee lopen frutten.
Brutale vraag, aangezien jij ervaring hebt, zou je dit eens met mij samen willen doen (actuator /wastegate wat verstellen)?
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Caesar »

Ik heb mijn informatie m.b.t. de turbo in een 2.0 T4 (en de informatie is eignelijk toepasbaar op de 1.9T4 en 1.9T/2.0T) geupdate in de volgend gelinkte post; wellicht als achtergrond informatie interessant om te lezen (zie laatste posts).

viewtopic.php?f=47&t=15652

Korte samenvatting: turbo bestaat uit 3 delen: Turbinehuis (uitlaat zijde), CHRA (kern die de turbine wiel, compressor wiel en olie gesmeerde lager huisvest) en het compressorhuis. Helaas scheuren de turbine huizen van deze gebruikte turbo's vroeg of laat; scheurtjes zijn niet erg, maar groeien door tot lekkages (bypas van de turbine + naar buitenlucht).

Kwalen zijn niet opbouwen van genoeg druk (turbine krijgt niet genoeg druk om compressor aan te drijven), bijgeluiden, wisselvallig turbo respons en natuurlijk lage druk op je turbo druk meter.

In dat topic staat beschreven hoe de turbo's in onze volvo's zijn gespecificeerd en wat een eventuele oplossing voor je zou kunnen zijn, mocht dat van toepassing zijn op jouw situatie.

Mocht je willen uitsluiten of je turbine behuizing is gescheurd, dan is dit de makkelijkste manier:

1. Neem hitteschild af die aan het uitlaatspruitstuk zit, over de turbo heen (3 bouten)
2. indien gewenst, hitteschild tegen schutbord voor meer ruimte
3. Maak de 3 bouten los van de uitlaat op de turbo zelf (de driehoek flens), dus nog voordat de uitlaat naar beneden buigt; de uitlaatbocht op de kat. (4 bouten) hoeft NIET los; die zijn een PITA om los te maken.
4. Door lichte flexibiliteit van de uitlaat kun je deze nu voorzichtig van de turbo weg duwen.
5. gebruik een spiegeltje met eventueel een zaklampje om de binnenkant van de turbo bekijken.
6. Bij terugzetten doe je er goed aan nieuwe pakking te installeren (bij dealer of online makkelijk te krijgen): artikelnr: 8642278 en of nieuwe moeren terug erop te zetten.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door ronker »

Gisteren even een turbodrukmeter in Guus gehangen, had het idee dat de boost af en toe wegviel omdat het vermogen nogal variabel was zeg maar. Ben er tijdens het plaatsen achter gekomen dat de BDR lek is en dat daar waarschijnlijk het probleem zit :tumbdown

Maar bij deze toch even wat waardes, lijkt me wel netjes eigenlijk;
Stationair -0.5 bar
"Vol gas" onbelast rond de 0 bar
Accelereren in 1 en 2 rond de 0.5 bar
Accelereren 3, 4 en 5 1 bar

Wat me vooral opviel is dat ondanks het gestotter bij flinke acceleratie de boost echt superstabiel bleef, op een lang stuk weg vroeg naar z'n 5 gegaan, poot naar beneden (WOT) boost schoot rond de 2000 tpm naar 1.0 bar en bleef daar staan totdat ik gas lostte, geen enkele fluctuatie op de meter te zien.

Waardes zijn netjes toch? :tumbup
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Redv40 »

Even benieuwd,

Zijn er mensen die rijden met een boost controller op een standaard ecu met een 2.0t of t4?

Heb een 2.0t automaat, nu in 1,2,3e versnelling 0,5 bar, en in 4/5 versnellings 0.6 met piek van 0.7. Hoe wordt dit geregeld?, via de tcv?

Klopt 't dat je de tcv buiten spel zet als je een losse boost controller plaatst?, vraag me af als je dan de druk iets opschroeft zodat je in 1,2,3 al 0,6 bar pakt wat er dan in 4/5 gebeurd, of dat dan gewoon alle versnellingen 't zelfde worden.

Iemand een idee?
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door RobinBluebird »

Mijn ervaring:
Met boostcontroller ( en hele nieuwe, sterkre wastegate actuator)
Vanaf zijn twee moet gewoon minimaal 1 bar gehaald worden. Ik had het op 1.4 piek en 1.2 constant. Alleen in zijn eerste versnelling behaal je vaak minder druk ivm weinig tractie en korte versnelling. ( als ik goed herriner rond de 1 of 1.1 bar)

Zodra een t4 in 1 en 2 maar 0.5 bar draaid zit er iets niet goed
S40 T4
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Redv40 »

Ik heb alleen geen t4 maar een 2.0t met 163pk standaard dus vandaar de lagere druk standaard.
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door v40fan »

Ik zat eens naar "boost" te kijken in de Torque app, en dit is wat ik zie na een ritje snelweg met plankgas (WOT) in alle versnellingen:
Afbeelding
Zie de oranje en rode minimum en maximum pijltjes. Is dat niet wat laag? Of is "boost" in Torque iets anders dan wat je op een turbodrukmeter zou zien?

Ook gaat de wastegate open als ik bij stilstand een flinke dot gas geef. Hoort dat? Doet de ECU dat om het overbodige vermogen bij geen belasting af te voeren?
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door v40fan »

Niemand?
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Ruben »

v40fan schreef:Ik zat eens naar "boost" te kijken in de Torque app, en dit is wat ik zie na een ritje snelweg met plankgas (WOT) in alle versnellingen:
Afbeelding
Zie de oranje en rode minimum en maximum pijltjes. Is dat niet wat laag? Of is "boost" in Torque iets anders dan wat je op een turbodrukmeter zou zien?

Ook gaat de wastegate open als ik bij stilstand een flinke dot gas geef. Hoort dat? Doet de ECU dat om het overbodige vermogen bij geen belasting af te voeren?
Kan zijn dat je wastegate niet helemaal strak zit. Het armpje kan je wat aandraaien. 0.9-1.0 bar is normaal voor een t4, dus 0.8 is iets aan de lage kant maar nog geen enorm drukverlies denk ik zo.

Sent from my LG-H870 using Tapatalk

v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door v40fan »

Dank je voor je reactie. Maar ik heb -0.8, bij stationair. In de plus haalt ie nauwelijks de 0.4 (rode pijltje). Kan de Torque app afwijken? Of heb ik ergens een lek?
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Ruben »

v40fan schreef:Dank je voor je reactie. Maar ik heb -0.8, bij stationair. In de plus haalt ie nauwelijks de 0.4 (rode pijltje). Kan de Torque app afwijken? Of heb ik ergens een lek?
Ah ja, las het verkeerd. 0.4 is voor 3 t/m 5e versnelling Wel erg weinig. Als je geen vermogenverschil merkt zal de app wel niet kloppen, je zou eens een directe boost meter aan kunnen sluiten om het te controleren. Als je daarmee ook op maximaal 0.4 komt zou ik toch eens gaan controleren of je ergens lekken hebt, en of de turbo nog goed is. Het zou ook kunnen dat je turbo control valve (tcv) niet lekker meer is. Deze zit gemonteerd op de achterkant van je luchtfilterhuis.

Sent from my LG-H870 using Tapatalk




Plaats reactie