TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Daarbij vraag ik mij dan ook af, kun je dat opheffen en is dat dan ook slim? Overigens, de 190 km/h heeft onze T4 nog niet gezien... (A)
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
RichardV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 17:14
12
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hoofddorp

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door RichardV40 »

Niet?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door MarcO »

Ik heb dit ook wel eens gemerkt dat hij inhoudt na de 190....
Zo vaak rij je het niet maar vreemd is het wel.
Bij 190 zit je al snel bij de 4500 toeren en bij deze toeren in andere versnellingen houdt hij ook een beetje in...
Ik denk dat het een soort van beveiliging is voor de turbo.

Iemand de dit kan bevestigen en onderbouwen?
jizzyt
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 20:42
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zevenaar

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door jizzyt »

Als we naar de Nurburgring gaan rij ik veel rond deze snelheden dus het is best vervelend. Misschien dat het idd een beveiliging is om je inlaattemperatuur te beschermen en pingelen te voorkomen? Opzich moet de turbo gewoon door kunnen zetten, er is rijwind zat op deze snelheden om de boel op temperatuur te houden. Toen de wastegate dicht bleef door de defecte actuator trok hij bij deze snelheden als een raket op maar heb nooit doorgezet omdat ik het niet vertrouwde.

Auto liep voor het tunen wel gewoon naar de 245 op de tellen dus die 235 echter kilometers haalt ie wel. Misschien morgen meer informatie van de tuner :think .
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Nope, misschien mijn vrouw wel, maar ik niet. :D
RichardV40 schreef:Niet?
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
jizzyt
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 20:42
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zevenaar

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door jizzyt »

Zaterdag auto laten aanpassen maar helaas is er een krukas of drijfstanglager uitgeknald tijdens de testrit, resultaat enorme tik in het blok :swear :swear .


Word dus weer sleutelen aankomende week....... En maar hopen dat de krukas niet beschadigd is anders word het denk ik het einde van de t4 :tumbdown :tumbdown :tumbdown
Laatst gewijzigd door jizzyt op zo 14 jul 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Oei :O
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gebruikersavatar
Vlipje40
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 16:51
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Almere

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Vlipje40 »

Ik heb sinds gisteren ook een boost meter in de auto.
Het valt mij op dat de motor merendeels met vacuüm draait dan met boost. Ik heb nu de andere motor draaiende maar mis wat boost.
Heb net een stuk gereden en het valt mij op dat als ik 130 km/h rij, de toerentellen +/- 3000 aanwijst en een vacuüm heb van -0.4 bar. Stationair -0.6 bar en met afremmen zelfs -0.8 bar. Wat wel te verklaren is.
Indien ik gas geef zie je de meter snel oplopen naar 0.5, 0.6 bar, +/- 4000 toeren laat ik gas los omdat de V begint met roken. Denk nog een beetje restant koelwater maar ben nog voorzichtig.

Wat denken jullie van deze waardes en kan iemand dit eens een keer controleren met zijn eigen 2.0T.
Bij voorbaat dank.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Krijg nu al airmiles bij het CJIB.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Geeft bij mij ook zo rond -0.7, soms -0,8 en soms -0,6 vacuum aan, als er geen of zo goed als geen belasting is. Dat zijn volgens mij normale waardes. Ook is 0,5/0,6 bar druk bij volle belasting normaal voor een T. De boost is er echt pas zodra je de motor gaat belasten, accelereren. Dus op de snelweg bij constant snelheid op de snelweg, zal je boostmeter nog steeds een minimale vacuum of rond 0 weergeven. Daar is niks geks aan, lijkt me. Het belangrijkste lijkt me de max. druk, als je die niet haalt bij volle belasting, dan heb je ergens verlies.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Toeren en snelheid zeggen niks voor de boost als je 'n continue snelheid rijdt. Wordt inderdaad alleen onder (matige tot hoge) belasting, druk opgebouwd. Meeste tijd rij je dus met vacuum.
Indien ik gas geef zie je de meter snel oplopen naar 0.5, 0.6 bar, +/- 4000 toeren laat ik gas los omdat de V begint met roken. Denk nog een beetje restant koelwater maar ben nog voorzichtig.

Wat denken jullie van deze waardes en kan iemand dit eens een keer controleren met zijn eigen 2.0T.
Mijn waarden zeggen niet zoveel omdat ie niet meer standaard is :-D
Veel hoger dan 0,5 a 0,6 zul je met een standaard 2.0T niet komen, dus klinkt goed.
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door volvov4020t »

Heb een 2.0t automaat.en heb max 0.5bar .maar een autom is iets laget dan een handbak volgens mij

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
Vlipje40
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 16:51
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Almere

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Vlipje40 »

sdirkx schreef:Toeren en snelheid zeggen niks voor de boost als je 'n continue snelheid rijdt. Wordt inderdaad alleen onder (matige tot hoge) belasting, druk opgebouwd. Meeste tijd rij je dus met vacuum.
Indien ik gas geef zie je de meter snel oplopen naar 0.5, 0.6 bar, +/- 4000 toeren laat ik gas los omdat de V begint met roken. Denk nog een beetje restant koelwater maar ben nog voorzichtig.

Wat denken jullie van deze waardes en kan iemand dit eens een keer controleren met zijn eigen 2.0T.
Mijn waarden zeggen niet zoveel omdat ie niet meer standaard is :-D
Veel hoger dan 0,5 a 0,6 zul je met een standaard 2.0T niet komen, dus klinkt goed.
Hopelijk komt de druk wel wat hoger naarmate de toeren toenemen.
De ECM is de oude van de Blackwolf, is dus ook gechipt. Toch maar eens een afspraak maken, om de ECM opnieuw te laten afstellen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Krijg nu al airmiles bij het CJIB.
cederiek
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 19:48
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door cederiek »

Ik heb bij mijn auto ook maar max 0,6 bar druk.2.0 t 2003
Alleen heb ik die van mij laten chippen,maar als ik het goed leest is het dus niet gelukt als ik maar 0,6 bar haal.
Ik heb ook al het stangetje van de wastegate halve slag versteld .( korter ).
Of vergis is me nu?
jizzyt
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 20:42
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zevenaar

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door jizzyt »

Sinds dat ik er een nieuwe motor in heb gehangen met een redelijke nieuwe turbo en actuator is de auto echt tot leven gekomen. ECU bij de tuner terug laten zetten naar 1.1 bar met een piek van 1.2 en sindsdien :tumbup .
Daar waar de auto eerst tot 3000rpm vrij dood was trekt hij nu vanaf de 2000rpm als een kanon met 0.6 bar en trap ik door vliegt hij naar de 1.1bar en gaat dan helemaal als een raket. Ben nu eindelijk tevreden na maanden sleutelen en afstellen, wist dat de t4 meer potentie had en eindelijk is dit uitgekomen.

Ondanks een kapotte motor erg blij nu en kan niet wachten tot ik weer een reden heb om te gaan rijden. Soms moet je de grenzen opzoeken om iets voor mekaar te krijgen.

Heb het hele internet uitgepluisd en kan daaruit concluderen met eigen ervaring voor de t4 rijders die willen gaan tunen:

1.2 bar turbodruk is echt de max voor de t4 motoren om ze betrouwbaar te houden.
Constant vanuit onderin de toeren planken met max turbodruk (getuned) is zeer riskant voor de drijfstangen.
Boven de 3000rpm kan je veilig planken met 1.2 bar druk.
RON95 tanken als je het vermogen niet gebruikt en gewoon aan het cruisen ben.
Wil je een dagje planken tank RON98 en het liefst in de grensstreek RON102 om detoneren te voorkomen.
De IPDUSA turbocontrolvalve is een must voor een hogere gecontroleerde turbodruk.
Zorg dat de preload van je turbo niet te hoog is om boost creep te voorkomen.
Een must is de turbodrukmeter gezien de leeftijd van onze volvo's en het te grote aanbod van tuners.
Meer turbodruk betekend niet altijd de perfecte tuning, gaat verder dan dit om je motor karakter niet te verpesten.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Ik heb gelezen dat een druk van 1,3 en zelfs 1,4 zonder problemen kan. Het blijft altijd een risico natuurlijk, maar als je gaat tunen vind ik ook dat je bereid moet zijn om de potentiele nadelen ervan te accepteren. Er zijn er meerderen die zo rond hebben gereden en nog steeds rijden met dergelijke drukken en zonder problemen. Eea heeft toch met je rechter voet te maken. Het scheelt nogal of je af en toe WOT gaat om een snelle inhaalmanoevre te doen of je continue plankgas topsnelheid probeert te halen. Ik vind ook dat je zelf dingen moet uitproberen als je erover wilt kunnen praten, dus ik heb zo'n 1,2 bar actuator (omdat de mijne toch lek was) op de turbo gezet. En ik moet zeggen... dat scheelt best veel :-D En ja, gaat het mis, dan gaat het mis, dan hebben we dat ook weer ervaren. Hopelijk niet natuurlijk.

Het nadeel van een actuator met 1,2 bar veer, is wel dat TCV geen pieken meer kan opvangen. Het resultaat is bij WOT dat de druk heel even naar 1,5 bar doorschiet. Vervolgens loopt ie meteen terug naar 1,2 ongeveer en zakt ergens na 4500 toeren wat terug naar 1,1 bar of iets. Nou weet ik niet of mijn TCV nog volledige correct functioneert, maar dit is zoals het nu bij mij gaat.

Edit: ik heb gelezen dat voor de verhouding drukverhoging/pk als vuistregel wordt aangehouden: 0,1 bar / ca 11,5 pk. Als je dus je druk verhoogt met 0,3 bar zul je ongeveer op zo'n 35 pk extra zitten. ;)
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Even daar aan toevoegend, met 't standaard uitlaatsysteem haal je er ook nooit zoveel uit als met 'n dikke downpipe, racekat en grotere diameter/high flowdemper in midden- en einddemper. Luchtinlaat (filter) moet ook schoon/groot genoeg zijn.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Klopt, ik ben ook voornemens om te gaan shoppen voor een 3" uitlaat bij JT. Ik vraag me alleen of hoeveel het in werkelijkheid scheelt qua geluid met of zonder middendemper.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door R.O.B »

Naar aanleiding van dit bericht http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 81#p276070 heb ik beiden topics nog eens doorgenomen.
Het volgende zegt het eigenlijk wel samenvattend:
Vlipje40 schreef:Heb net een stuk gereden en het valt mij op dat als ik 130 km/h rij, de toerentellen +/- 3000 aanwijst en een vacuüm heb van -0.4 bar. Stationair -0.6 bar en met afremmen zelfs -0.8 bar. Wat wel te verklaren is.
Indien ik gas geef zie je de meter snel oplopen naar 0.5, 0.6 bar, +/- 4000 toeren
Als ik het goed zeg;
Een turbodruk meter geeft de druk die door de turbo wordt gemaakt, dus de overdruk t.o.v. de luchtdruk hier in Nederland rond de 1 bar.
Dus stationair is er geen turbodruk aanwezig, maar een atmosferische druk (aanzuigende lucht door de motor) van 0.4 bar. Dit kan wel, want er wordt ook een beetje brandstof ingespoten om de motor te laten draaien.
Bij afremmen is dit nog lager, want de gasklep wordt gesloten en gaat de atmosferische druk (aanzuigende lucht door de motor) richting 0 bar. Er wordt bijna geen lucht aangezogen en geen brandstof ingespoten. De auto remt af op de motor.
Geef je gas, gaat de wastegate dicht(er) en wordt er luchtdruk door de turbo opgebouwd. Een 0,6 bar als voorbeeld hierboven, boven de normale de luchtdruk hier in Nederland rond de 1 bar.
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Weet niet waar deze waarden vandaan komen, maar vacuum is negatief. Buitenlucht is gewoon 0 en alles in de plus is turbodruk, dus klopt niet.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door R.O.B »

Wat klopt er niet dan? Dat is wat er staat. De luchtdruk hier in Nederland is rond de 1 bar. Voor een turbodrukmeter is dit 0.
R.O.B schreef:Een turbodruk meter geeft de druk die door de turbo wordt gemaakt, dus de overdruk t.o.v. de luchtdruk hier in Nederland rond de 1 bar.
sdirkx schreef:Buitenlucht is gewoon 0 en alles in de plus is turbodruk, dus klopt niet.
De waarden zijn puur een voorbeeld van een 2.0T.
Waarde turbodrukmeter + Buitenlucht = Totale aanwezige druk.
Als je de waarde 0.4 bedoelt: Dit is waarde turbodrukmeter stationair van -0.6 bar + buitenlucht 1.0 bar = totale aanwezige druk van 0.4 bar vacuum onderdruk.
richting 0 bar: Dit is Waarde turbodrukmeter afremmen van -0.8 bar + buitenlucht 1.0 bar = totale aanwezige druk van 0.2 bar vacuum onderdruk, richting 0.
Gas geven geeft turbodrukmeter 0.6 bar, dus totale druk is eigenlijk 0.6 bar + 1.0 = 1.6 totale aanwezige druk.
Negatief is de onderdruk, ook wel vacuum genoemd.
In de techniek en de toegepaste wetenschappen: een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar.
Plaats reactie