TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: Help turbodruk te laag

Bericht door Robbie f »

sdirkx schreef:Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Zo kwam ik er bv ook achter na plaatsing van de boostmeter dat ik een te lage druk had. Bleek uiteindelijk de TCV.
Je zou moeten weten wat je maximale druk zou moeten zijn. Omdat ie gechipt is, is dat wat lastig te zeggen. Ik zou zeggen dat 0.8-1 voor een T4 redelijk standaard is...?

de tcv klep heb ik gewisseld met een andere die ik had liggen en die deed precies het zelfde.
dus die is het niet, heb ook geen vacuumlekkage's gevonden. ik heb ook een forge dumpvalve met de blockingplate er op. wellicht dat het daar mee te maken kan hebben? de dumpvalve is aangestuurd door het inlaatspruitstuk druk. op de aansluiting die orgineel voor de interne dumpvalve gebruikt wordt. morgen wil ik eens de leidingen van het evap systeem afkoppelen/afdoppen om te kijken of het daar mee te maken heeft. want ik neem aan dat een gechipte t4 altijd wel wat meer turbodruk zal draaien. als ik las hoe andere afgesteld zijn kwa druk dan denk ik dat ik iets mis. ook twijfel ik wel eens aan het feit of het chippen ooit wel gelukt is bij mijn auto. volgende maand gaat hij op een vermogensbank en dan weet ik al snel meer natuurlijk.

mvg robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
sdirkx

Re: Help turbodruk te laag

Bericht door sdirkx »

Andere oorzaak is dat de wastegate actuator opnieuw moet moet worden afgesteld. Daar heb ik zelf een tijd aan gedacht, maar bleek uiteindelijk niet nodig.
jizzyt
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 20:42
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zevenaar

Turbodruk t4

Bericht door jizzyt »

Vandaag een turbodrukmeter geinstalleerd en hoop dat jullie het filmpje willen analyseren :tumbup

[youtube][/youtube]
Voor mijn gevoel spoelt hij te langzaam op maar houd wel netjes zijn druk vast. De 0.9 bar lijkt me ok gezien je altijd wel wat verlies krijgt over de slang en meter. Verder heeft ie onderdruk als je een constante snelheid aanhoud?
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Ziet er prima uit hoor. Je bouwt alleen turbodruk op vanaf matige acceleratie dus inderdaad kun je vacuum hebben bij cruisen en licht accelereren.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Paulusje »

Zou willen dat de mijne zo drukvast is. Helaas zakt die van mij langzaam terug in druk.
10.5 op 100
jizzyt
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 20:42
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zevenaar

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door jizzyt »

Vandaag maar eens de actuator met een veer van 1.2 bar en de BOV vervangen. Gekocht op de website: http://shopping.kinugawaturbo.com/


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat: .................. durf geen gas meer te geven. Wat trekt hij de klinkers eruit zeg pffff.

Lijkt alsof hij 100pk erbij heeft, en durf geen plankgas te geven omdat ik bang ben dat er iets fout gaat. Waarschijnlijk heeft de wastegate een stukje open gestaan of werd open geduwd omdat de veer slap geworden was. Turbo spoelt zeer snel op en pakt als een beest op vanaf de 2000rpm, waar hij eerder echt boven de 3000rpm moest zitten om te versnellen.

Regelt de ECU zelf het drukverschil bij van 0.3bar met meer inspuiting of moet ik dit laten regelen met een chiptuning om zo niet een te arm mengsel te krijgen?
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Jimipepsie »

EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Turbodruk t4

Bericht door EdT4 »

Ziet er uit zoals bij mij, lijkt me wel helemaal goed.
jizzyt schreef:Vandaag een turbodrukmeter geinstalleerd en hoop dat jullie het filmpje willen analyseren :tumbup

[ http://www.youtube.com/watch?v=NovdKyRi68E ]
Voor mijn gevoel spoelt hij te langzaam op maar houd wel netjes zijn druk vast. De 0.9 bar lijkt me ok gezien je altijd wel wat verlies krijgt over de slang en meter. Verder heeft ie onderdruk als je een constante snelheid aanhoud?
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

jizzyt schreef:Vandaag maar eens de actuator met een veer van 1.2 bar en de BOV vervangen. Gekocht op de website: http://shopping.kinugawaturbo.com/

Resultaat: .................. durf geen gas meer te geven. Wat trekt hij de klinkers eruit zeg pffff.

Lijkt alsof hij 100pk erbij heeft, en durf geen plankgas te geven omdat ik bang ben dat er iets fout gaat. Waarschijnlijk heeft de wastegate een stukje open gestaan of werd open geduwd omdat de veer slap geworden was. Turbo spoelt zeer snel op en pakt als een beest op vanaf de 2000rpm, waar hij eerder echt boven de 3000rpm moest zitten om te versnellen.

Regelt de ECU zelf het drukverschil bij van 0.3bar met meer inspuiting of moet ik dit laten regelen met een chiptuning om zo niet een te arm mengsel te krijgen?
Je zult wel met n turbodrukmeter moeten controleren of je turbodruk nu nog 1 bar is, want anders loop je wel risico dat je arm gaat lopen. :vertag Je kunt niet zomaar je turbodruk alleen verhogen. Dan moet je dus langs de (chip)tuner. Neem aan dat je nog een tijdje met je blok wilt doen?! (A)
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Je hoort altijd dat het niet kan en gevaarlijk en zo. Heeft iemand het hier het wel eens zelf geprobeerd dan, die boost verhogen door aanpassing van de actuator en waarbij je uiteindelijk je T4 naar de knoppen hebt geholpen door teveel boost? Zover ik weet kan de T4 standaard makkelijk 1.3 bar aan. Je hoort veel verhalen erover... Het is nog steeds niet zo dat je je blok/turbo per definitie om zeep helpt op die manier, eea heeft ook gewoon met je rechtervoet te maken, lijkt me.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Ik meende dat ik ergens gezien had voor hoeveel bar een 360 graden slag staat...
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Zonder n turbodrukmeter je actuator gaan verstellen is echt niet slim. Straks niet komen huilen als je problemen krijgt. Als ie volgas arm gaat lopen, kan t goed mis gaan.. Zelf voor tuner spelen klinkt leuk maar voor simpel werkt t niet.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 01 jul 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Wat is het dan precies wat mis kan lopen als de ECU zelf bij regelt? Heb je dit dan zelf geprobeerd en ervaring ermee? Begrijp me goed, niet lullig bedoelt hoor. Maar velen hebben al snel een oordeel klaar zonder dat ze dingen ooit zelf geprobeerd hebben en alleen maar ooit gelezen of gehoord hebben. En huilie huilie doen, diegene die dit probeert zal zich best wel bewust zijn van het risico...
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

Je denkt dat de ECU alles kan bijregelen? Is gebasseerd op n bepaalde maximum turbodruk. Zeker zonder turbodrukmeter IN de auto weet je niet eens of je druk spiked. Die scherpe pieken in druk zijn gevaarlijk als er niet extra brandstof voor koeling in je cilinders plaatsvindt. Je moet t zelf weten.....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Over wat voor een piek praten we hier dan? 1,5 bar? 2,0 bar? De T4 turbo kan met gemak 1,3 bar aan, zover ik heb kunnen vinden aan info erover.
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Paulusje »

Ik denk dat de turbo zonder wastegate naar 2.5a3 bar gaat . Maybe nog wel meer. Als je druk 0.9 is en je schroeft hem. Op na 1.0 a 1.1 dan zal het wel goed gaan ga je hoger dan zul je hem opnieuw moeten laten mappen. Ontstekings tijdstip zal dan verlegd worden evenals het inspuitmoment en hoeveelheid. Denk dat als je je uitlaat 3" maakt en een goeie chip op maat met een turbodruk van 1.5 bar dat je je auto niet meer. Terug kent. Ik heb van de week mijn turbo druk probleem opgelost. Had 0.6 na wat opschroeven e.n vogelen wist ik hem op 0.85 te krijgen. Na iets te veranderen had ik 1.7 bar. :wtf je weet niet wat er dan gebeurt. Je krijgt ineens medelijden met je voorbanden en aandrijfassen. Ma das heeeeel slecht. Zoals een paar berichten eerder van iemand, je durft daarna niet meer veel gas te geven want ik was echt bang dat ik iets zou mollen.
10.5 op 100
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door Paulusje »

Mijn excuus trouwens voor de punten tussen de woorden door. Doe het niet expres ma heb dikke vingers en een touch screen,geen goeie combinatie :swear
10.5 op 100
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door René »

Paulusje schreef:Mijn excuus trouwens voor de punten tussen de woorden door. Doe het niet expres ma heb dikke vingers en een touch screen,geen goeie combinatie :swear
:D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
sdirkx

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door sdirkx »

EdT4 schreef:Over wat voor een piek praten we hier dan? 1,5 bar? 2,0 bar? De T4 turbo kan met gemak 1,3 bar aan, zover ik heb kunnen vinden aan info erover.
Heb t niet alleen over de turbo. Wat Paulusje zegt: als je de druk verhoogt, zul je opnieuw moeten laten mappen (tuner). Er zijn meer aanpassingen nodig om het veilig te houden en optimale prestaties te behalen.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Bericht door EdT4 »

Ja maar dat bedoel ik nou eigenlijk, de antwoorden zijn zo algemeen. Zo van "ja, het is gevaarlijk", maar wat is het nou specifiek? Die pieken, over wat voor een waarden gaat het? Paulus gaf zelf aan dat je zonder problemen naar 1 of 1,1 bar kan. Ik denk zelf dat je gewoon onder die 1,3 bar moet blijven, in zoverre ik me heb kunnen inlezen in die materie als het gaat om "veilige" turbodruk. Ik ben geen kenner hoor, absoluut niet, maar daarom wil ik juist exact weten wat het nou inhoudt. Een openluchtfilter bijv. kan net zo gevaarlijk zijn. Je hoeft maar een verkeerd filter of een verkeerde plaats uit te kiezen en je hebt vuil of water in je motorblok met alle gevolgen van dien. En toch monteren mensen een openluchtfilter...
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Plaats reactie