Pagina 5 van 8

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: di 02 jul 2013, 10:37
door Paulusje
Haha. Luister. Het is mij zo uitgelegd . Als je de standaard mapping en tijdstippen neemt krijg je dit
Afbeelding

Dit is gebeurt met 1.3 bar continu. Komt uit een t4 van 2000. Blijkt dus dat de druk op de zuiger verkeerd is met originele map en hoge druk. Hoge druk vereist een eerder of later(weet het niet precies meer) onstekingstijdstip. De druk op de drijfstang is op het verkeerde moment te hoog geworden. Terwijl die de druk wel kan hebben maar op een ander moment.

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: di 02 jul 2013, 11:12
door EdT4
Ok dit is concreet. Ik vraag me dan alleen af, continu 1,3 bar rijden? :-D

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: di 02 jul 2013, 12:24
door Paulusje
Als jij je pedaal onderin trapt duurt het in de 4e versn. Wel 15 seconden voordat je richting het rood zit. Dus 15 sec op 1.3 bar.... = kromme drijfstang of verbrande klep of gat in zuiger. Als je pech hebt. Kan goed gaan maar meestal niet zolang

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: di 02 jul 2013, 12:29
door EdT4
Afhankelijk van je rechtervoet dus :think

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: di 02 jul 2013, 12:39
door sdirkx
Ja, maar als je niet veilig met die druk kunt rijden zonder extra aanpassingen dan heeft het dus geen zin om dit zelf te doen. En zeker zonder te weten met welke druk je rijdt (meter) en of er pieken in zitten... maar goed, ik val in herhaling :-D

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 00:28
door Paulusje
Je hebt altijd piekdrukken... Zodra jij volgas geeft met een geblazen motor schiet het toerental van de turbo omhoog.zegg orgineel is dat 0.9 bar, dan piekt deze na 1.0 af en toe 1.1 ma dit wordt binnen 2 seconden terug geregeld na 0,9. Mijn auto vanaaf nog een x de actuator van terug gesteld want stond nog steeds te hoog. Huidige situatie is piekdruk van 1.4 en zakt terug na 1.2 dus morgen nog 2 slagen terug draaien. Zal dan ongeveer 1.3 pieken en 1.1 draaien . Daar ga ik mee akkoord want laat hem eerdaags toch opnieuw mappen.ook dan zal de druk hoger zijn door de map zelf. Ik geloof dat er iemand hier met ze t4 rond hobbelt op 1.5 bar. Weet alleen niet wie.

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 00:48
door EdT4
Die 2 of 3 tienden bar meer boost die je hebt, over hoeveel meer vermogen praat je dan eigenlijk in de praktijk?

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 10:25
door Paulusje
Denk wel over 20 pk. Sprak laatst een kennis van me. Die heeft een Opel corsa 4x4 turbo. Met een gebouwd blok voor de auto cross en hij heeft elke tiende 23 pk ong erbij ,met nu dus 530pk ong op 1.bar en 578pk op 1.2

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 10:44
door volvoS40
Nu zit er wel verschil tussen een t4 van voor 2000 en na 2000.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:15
door EdT4
Doel je op de boostbegrenzing vanuit de ECU, Ivar?

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:25
door volvoS40
De gehele motor.
Deze is iets zwakker dan het oudere model.

En dat drijfstangen / krukassen op zijn donder krijgen en defect raken bij te hogere druk, is daar sneller aan orde dan bij het oudere blok. Al zal je ook daar rekening mee moeten houden dat bij te hoge druk schade kan ontstaan.

Wat het verschil is tussen de blokken staat ergens, netjes beschreven door R.O.B

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:31
door EdT4
Ik ga zoeken :)

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:51
door EdT4
Even gejat van het Volvoforum:

De eerste generatie T4 met motorcode B4194T (1.9 lt 16V Turbo 200 pk 300nm) is het blok wat tot half 1999/2000 gebruikt werd. Dit is in "principe" een T5 blok minus 1 cilinder. Het schijnt ook het betere blok te zijn om te tunen en beschikt over hydraulische klepstoters. Bij het latere model T4 zijn deze vervangen (milieutechnische redenen) door klassieke klepstoters en de 1.9 ltr werd een 2.0T blok. Het vermogen bleef precies hetzelfde!

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 12:06
door volvoS40

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 13:29
door Paulusje
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbo ... 250hp.aspx

Laat ik nou net deze tegen komen.. Mooie upgrade zou ik zeggen

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 13:39
door EdT4
Stiekem toch allemaal op die site kijken :D

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 19:19
door Paulusje
Oog dat doe ik niet stiekem hoor... Ben blij dat je hem erop gezet heb die link. Er staat een hoop bruikbaar spul op. Cq dumpvalve , actuator, housings noem maar op :dance :tumbup

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 19:32
door EdT4
De eer gaat naar Twan (http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =6&t=10119), die had er een actuator besteld.

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: do 11 jul 2013, 22:19
door jizzyt
Actuator bleek defect te zijn die ik gekocht had op deze site..... Ging helemaal niet open dus ik heb gereden met de volle druk.
Gelukkig vond ik het al raar en heb niet plankgas gereden maar de druk geregeld met het gaspedaal, auto ging wel als een kanon :).

Ik krijg een nieuwe opgestuurd en heb tijdelijk de oude erop gezet en deze met wat ringen strakker kunnen zetten. Werkt perfect, turbo spoel snel op en heeft een piek van 1.1 en zakt af naar 0.9 constant.

Auto is kortgeleden bij Digicar in Doetinchem getuned maar dit hebben ze gedaan op de mechanische drukverhoging die ik al aangepast had. Zaterdag gaan ze dit softwarematig instellen om zo een druk van 1.3 te krijgen en dit af te stemmen op het nieuwe programma. Heb voor de zekerheid een IPD tcv geinstalleerd en de brandstofdrukregelaar vervangen. Ben benieuwd hoe de auto dan rijd.

Het valt me op dat de auto bij ong. 190km/h in zn 5 de turbodruk af laat zakken naar 0.6 bar? Dit lijkt softwarematig te zijn omdat dit altijd bij dezelfde snelheid gebeurt. Ook trekt de auto dan dus niet lekker door de 200 over.... Dit verklaart misschien ook dat ik de V70R vanaf die snelheid niet meer bij kon houden.

Iemand een idee waarom een t4 dit doet? Heb de tuner gevraagd om dit te bekijken zaterdag of dit aangepast kan worden.

Re: TurboDruk -(meet gegevens, te laag, zelf verhogen? enz

Geplaatst: do 11 jul 2013, 22:24
door MarcO
jizzyt schreef:Het valt me op dat de auto bij ong. 190km/h in zn 5 de turbodruk af laat zakken naar 0.6 bar? Dit lijkt softwarematig te zijn omdat dit altijd bij dezelfde snelheid gebeurt. Ook trekt de auto dan dus niet lekker door de 200 over.... Dit verklaart misschien ook dat ik de V70R vanaf die snelheid niet meer bij kon houden.

Iemand een idee waarom een t4 dit doet? Heb de tuner gevraagd om dit te bekijken zaterdag of dit aangepast kan worden.
Volgens mij hebben alle T4 wagens dit. Ben wel benieuwd waarom dit is.