Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Jimipepsie »

Ik vroeg mij af waar je het beste (op de opening van de mistlamp na) de buis van het BMC filter o.i.d. het beste kan hangen/monteren.
Als je hem vlak naast/onder het schutbord hangt onder het motorblok, komt er dan niet teveel vocht in, door plassen water? Tips, ervaringen of know hows zijn van harte welkom.

Doel: koude rijwind, zeker lekker nu het buiten al weer wat frisser wordt. (H)
sdirkx

Re: Buis naar BMC filter o.i.d.

Bericht door sdirkx »

In de buurt van de accu zit ie bij mij. Je moet ook voorkomen dat er veel blaadjes, insecten invliegen (en water!). Dat was bij mij al (geen water gelukkig). Helemaal in je mistlampgat lijkt het me nog veel erger....
Laatst gewijzigd door sdirkx op vr 22 okt 2010, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Jimipepsie »

Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.

Opening mistlamp is misschien niet handig vanwege water, maar blaadjes etc. kun je wellicht tegengaan met een gaas o.i.d.?
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door schaefer »

mistlamp enzo is niet verstandig. Zelfs met gaas vang je wel veel vocht op. Je hebt in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm. Daar kun je 'm op aansluiten. Hij zuigt dan de verse lucht aan uit je zijscherm.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.
Maakt voor een turbo-auto niet zoveel uit. Hoewel sommigen mensen daar weer anders over denken. 'Luchtfilters' is een onderwerp waar al eindeloos veel discussies over zijn gehouden.
in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm
foto?
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door schaefer »

sdirkx schreef:
Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.
Maakt voor een turbo-auto niet zoveel uit. Hoewel sommigen mensen daar weer anders over denken. 'Luchtfilters' is een onderwerp waar al eindeloos veel discussies over zijn gehouden.
in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm
foto?
Beetje creatief zijn :-D Meende dat da zo was maar denks niet dan :D
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Driver-X »

Ik had de slang in mijn mazda naar beneden gericht, dan heb je volgens mij minder kans dat er direct water in komt van bijvoorbeeld regen, en ander vuil komt er dan ook niet makkelijk in.
Ik heb er sowieso 2 jaar zo mee rond gereden zonder problemen.

Alleen moet je niet door dikke plassen water rijden natuurlijk.
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

Meende dat da zo was maar denks niet dan
wat zeg je nou? :O
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door schaefer »

sdirkx schreef:
Meende dat da zo was maar denks niet dan
wat zeg je nou? :O
Zal even ondertiteling geven :D
Ik meede dat er een opening in het zijscherm zat, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd gedacht!! :vertag :-D
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

Misschien is dat wel zo, maar zo groot vraag ik me af.
Ik snapte je zin gewoon niet :-D
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Martijn_B »

De intake temperatuur scheelt toch juist een hele hoop? (waarom plaatsen mensen anders grotere intercoolers op turbo auto's?)
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

Ja, zou je denken... :-D Bekijk maar 's een high performance turbo auto.

Turbo setups behalen geen voordeel bij een CAI (cold air intake) zoals NA (normally aspirated/ongeblazen) dat doen.
Bij een turbo setup wordt de lucht samengeperst, wat al warmte oplevert. Vandaar de intercooler. De temperatuur van de inlaatlucht maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met koudere lucht.

PS: aan een goede intercooler heb je wel echt iets (turbo)!
rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
13
Locatie: Weert

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door rkeyers »

Driver-X schreef:Ik had de slang in mijn mazda naar beneden gericht, dan heb je volgens mij minder kans dat er direct water in komt van bijvoorbeeld regen, en ander vuil komt er dan ook niet makkelijk in.
Ik heb er sowieso 2 jaar zo mee rond gereden zonder problemen.

Alleen moet je niet door dikke plassen water rijden natuurlijk.
Als je hem laag hebt hangen (en omlaag) is de kans vrijwel nihil dat je, als er al water bij die buis komt, het helemaal omhoog het blok in zuigt.
Voor bladeren en zooi hoef je ook niet echt bang te zijn. Wees anders een beetje innovatief en maak er een stuk gaas o.i.d. voor.
Ik had het hele filter onderin hangen (in de plaats waar de 'luchtvanger' van de originele luchtfilterbox zat).

Afbeelding

Afbeelding

Jaren zo gehad, geen problemen mee gehad. Wel (net zoals je dat bij ieder niet-papierfilter moet doen) gewoon het onderhoud plegen wat nodig is.
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
Flok

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Flok »

Mijn neefje heeft een honda civic uit '95 en die heeft ondertussen al voor pak em beet, 5x de aanschafwaarde van de auto(minimaal 7000,-) aan het ding geknutseld.. En hij zei dat hij heel veel voordeel had (met de lucht koel houden) dmv. een alluminium plaatje van ong. 8mm dik tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk te plaatsen.. Hij heeft (nog) geen turbo erop zitten.. Is die nou mee bezig.. :D
Laatste rollerbank test zat die op 232PK.. :tumbup
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

En hij zei dat hij heel veel voordeel had (met de lucht koel houden) dmv. een alluminium plaatje van ong. 8mm dik tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk te plaatsen..
Right. Aluminium is daar wel een slechte keus voor :D
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Jimipepsie »

Tja...wat feiten zullen wel handig zijn of een CAI ook voor een motor met turbo meer rendement oplevert.

Ik heb toch wel het idee dat mijn 2.0T in de winter nog wat vlotter is, dus mijn gevoel zegt dat koude lucht wel beter is.

@Flok en sdirkx: bij mijn charade had ik ook van aluminium een soort CAI gemaakt. Na een goed stuk rijden was het sportfilter , ondanks 10 cm van het spruitstuk, maar dankzij de "CAI", gewoon koud.
Helaas heb ik er geen duidelijke foto van.

Afbeelding
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door Driver-X »

sdirkx schreef:Ja, zou je denken... :-D Bekijk maar 's een high performance turbo auto.

Turbo setups behalen geen voordeel bij een CAI (cold air intake) zoals NA (normally aspirated/ongeblazen) dat doen.
Bij een turbo setup wordt de lucht samengeperst, wat al warmte oplevert. Vandaar de intercooler. De temperatuur van de inlaatlucht maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met koudere lucht.

PS: aan een goede intercooler heb je wel echt iets (turbo)!

Daar had ik de aanzuigbuis ook ongeveer hangen.
Maar ik had een Pipercross Viper kit, en het filter dus gewoon bovenin, met een aanzuigbuis naar beneden.
sdirkx

Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?

Bericht door sdirkx »

bij mijn charade had ik ook van aluminium een soort CAI gemaakt
Ja, da's iets heel anders dan dat het recht tegen de cilinderkop aan zit.
Plaats reactie