Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info topic

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info topic

Bericht door Raoul » do 02 jul 2009, 18:54

Hoi,

Ik zou graag willen weten wat een openlucht/sport luchtfilter zal het veranderen aan het rij gedrag?

Ik hoor verschillende verhalen wat betreft zo'n filter, de een zegt dat het onzin is en de ander zweert erbij.

Nu wil ik mijn T4 laten chiptunen en ik dacht meteen om er zo'n filter op te laten zetten (geen idee wat het kost trouwens).
Wat is jullie ervaring?

groetjes Raoul

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Openluchtfilter

Bericht door Raoul » vr 03 jul 2009, 09:41

Het geeft dus geen extra voordelen behalve het geluid?

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Openluchtfilter

Bericht door The Real Master » vr 03 jul 2009, 10:13

Jawel hoor er zijn wel wat meer voordelen.
Hier kan je goede informatie vinden over luchtfilters en als je wat verder klikt over allerlei dingen omtrent tuning.
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Openluchtfilter

Bericht door Raoul » vr 03 jul 2009, 10:15

Hey bedankt voor de link :tumbup

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Openluchtfilter

Bericht door Driver-X » za 04 jul 2009, 11:52

Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.
En zo'n BMC is hetzelfde idee, alleen zit er een behuizing om het filter, en heb je een aanzuigbuis die je naar onder moet brengen, en dan zuig je koelere lucht aan, en dat is wat je wil.

En wat zand en vuil betreft, dat maakt niet echt verschil met een orginele, ik denk dat een openluchtfilter juist beter filtert.

Ik heb op mijn vorige auto beide soorten wel gehad, open kelk was leuk voor het geluid, en daarna had ik een Pipercross Viper kit (zelfde idee als BMC) en daarmee was het geluid iets minder, maar ik vond dat de auto er lekkerder mee reed, wat soepeler en pakte wat vlotter op met schakelen, maar pk winst hoef je niet te verwachten, dat is minimaal.
Afbeelding

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Openluchtfilter

Bericht door Driver-X » ma 06 jul 2009, 18:17

buuntje schreef:
Driver-X schreef: En wat zand en vuil betreft, dat maakt niet echt verschil met een orginele, ik denk dat een openluchtfilter juist beter filtert.
vergeet die stelling maar.
bij een originele luchtfilter blijft zand en derg in de luchtfilterbak liggen.
bij een kelk blijft het vuil aan de kelk hangen door de behandeling met olie. waardoor hij verstopt raakt en dan vuil binnen zuigt.
Daarom moet je ze ook reinigen, in een orginele blijft t helemaal niet aan het filter hangen, en zou t zo door kunnen gaan + dat het zand idd in de bak blijft liggen, en dus blijft circuleren in de bak, en dus weer naar het filter gaat.
En t maakt ook nog verschil of je een katoenen of een foam filter hebt, foam schijnt beter te zijn.

Maar goed, zo heel veel verstand heb ik er ook niet van.
(A)
Afbeelding

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Openluchtfilter

Bericht door Raoul » di 07 jul 2009, 23:58

Is er een goed bedrijf wat aan chiptuning doet en ook sportluchtfilters verkoopt/plaatst?
Ik heb op de site van hartog tuning zitten kijken maar daar staat er verder niks over....ziptuning ook niet trouwens.

Is wel fijn als de chip meteen wordt afgesteld op een nieuwe filter (of maakt dat niet uit?)

Raoul

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Openluchtfilter

Bericht door The Real Master » wo 08 jul 2009, 09:32

Informeer ook eens bij www.europeantuning.com :vertag

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Openluchtfilter

Bericht door Rob » wo 08 jul 2009, 10:11

Driver-X schreef:Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.

Afbeelding
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Openluchtfilter

Bericht door Rob » wo 08 jul 2009, 10:11

Rob schreef:
Driver-X schreef:Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44

Re: Openluchtfilter

Bericht door Raoul » wo 08 jul 2009, 10:21

Ik zal europeantuning wel even een mailtje sturen.
Thnx

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Openluchtfilter

Bericht door Driver-X » wo 08 jul 2009, 20:25

@ Rob, zo een is al veel beter dan een gewoon openlucht filter, maar nog niet optimaal.
Of sluit deze helemaal af op de motorkap?
Afbeelding

The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2901
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Openluchtfilter

Bericht door The Real Master » wo 08 jul 2009, 20:41

Driver-X schreef:@ Rob, zo een is al veel beter dan een gewoon openlucht filter, maar nog niet optimaal.
Of sluit deze helemaal af op de motorkap?
Dat brengt me wel op een idee, niet dat ik het nodig heb maar voor ooit :tumbup
Dit zou eventueel wel gemaakt kunnen worden met wat schuimrubber ofzo is al stukken beter natuurlijk :vertag

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Openluchtfilter

Bericht door Driver-X » za 11 jul 2009, 09:47

Precies!
Want hoe minder warme lucht hij binnen krijgt, vanaf de motor hoe beter.
Afbeelding

Ralph
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:28
Model: XC90
Locatie: Rotterdam

Re: Openluchtfilter

Bericht door Ralph » za 11 jul 2009, 09:50

Hallo,

Ik zit zelf met een vraagstuk. Ik twijfel namelijk of ik mijn standaard filter zal vervangen voor een permanent inleg vervangingsfilter.
Ik heb al wel wat onderzoek gedaan en wat navraag bij een collega die jaren lang automonteur is geweest.
Hij zei dat het niet veel uit maakt of je hem vervangt en als je het doet moet je een pipercross nemen. Maar als het niet veel uitmaakt waarom bestaan dit type filter dan vraag ik mij zelf af.

Iemand een goed idee of een reden om hem te vervangen.

groeten
Ralph
Toen: V40 1.8 europa 2000 Blackberry, 15"Spectra
Toen: V40 2.0T Sports edition navigator 2004 Black Sapphire metallic, automaat, 17"Arcadia,leer
Nu: BMW 520i E39 touring Oxfordgreen metallic 2002 en Fiat Punto 1.4i 2004 3drs grijs met. TE KOOP
WEBDAGBOEK

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Openluchtfilter

Bericht door Driver-X » za 11 jul 2009, 10:27

Als t goed is laten de sportfilters de lucht beter door + dat ze langer mee gaan mits je ze goed onderhoud, maar zo'n inlegfilter zal idd niet veel verschil maken.
Het zit allemaal meer tussen de oren denk ik.
Maar Pipercross is idd wel een goed filter, maar K&N is ook goed.
Maar K&N is vaak Katoen, en Pipercross werkt meestal met foam filters, en zij zeggen dat dat beter is.

In mijn Mazda heb ik eerst deze gehad (Monsterflow openlucht filter)
Afbeelding

Daarna had ik een Pipercross Viper kit, maar ik heb op deze laptop even geen foto.
Afbeelding

tinust4
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 08 jul 2009, 16:54
Locatie: hillegom

Re: Openluchtfilter

Bericht door tinust4 » za 11 jul 2009, 11:05

Afbeelding

never drive fasther
than your guardianangel can fly

Ralph
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:28
Model: XC90
Locatie: Rotterdam

Re: Openluchtfilter

Bericht door Ralph » za 11 jul 2009, 16:21

Als ik die er in leg krijg ik ruzie met mijn vriendin, wel kikke(niet de ruzie). Zij gebruikt hem ook voor d'r werk.
Tinus, levert dit nog vermogenwinst op? En haalt z'n luchtfilter nog verbruik naar beneden? Vanwege "schonere" lucht die je aanzuigt en dus een betere verbranding. Of is dit kompleet onzin.
Toen: V40 1.8 europa 2000 Blackberry, 15"Spectra
Toen: V40 2.0T Sports edition navigator 2004 Black Sapphire metallic, automaat, 17"Arcadia,leer
Nu: BMW 520i E39 touring Oxfordgreen metallic 2002 en Fiat Punto 1.4i 2004 3drs grijs met. TE KOOP
WEBDAGBOEK

Ralph
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:28
Model: XC90
Locatie: Rotterdam

Re: Open luchtfilter info topic

Bericht door Ralph » zo 12 jul 2009, 01:21

Bedankt. Ga ik daar geen tijd in steken. Ga wel sparen voor een chiptunning, dat is volgens mij een stuk zinniger.
Toen: V40 1.8 europa 2000 Blackberry, 15"Spectra
Toen: V40 2.0T Sports edition navigator 2004 Black Sapphire metallic, automaat, 17"Arcadia,leer
Nu: BMW 520i E39 touring Oxfordgreen metallic 2002 en Fiat Punto 1.4i 2004 3drs grijs met. TE KOOP
WEBDAGBOEK

Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Open luchtfilter info topic

Bericht door Driver-X » zo 12 jul 2009, 12:43

Ralph schreef:Bedankt. Ga ik daar geen tijd in steken. Ga wel sparen voor een chiptunning, dat is volgens mij een stuk zinniger.
Eigenlijk is elke vorm van motorische tuning niet zuinig, ja in theorie wel, maar je gaat het extra vemogen wat dan hebt ook gebruiken, alleen als je hetzelfde blijft rijden als voorheen, maar in de praktijk lukt dat niet.

Volgens mij is bij chiptuning een luchtfilter wel meer rendabel.
Afbeelding

Plaats reactie