Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info topic

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Ervaring green air filter, wel of niet doen?

Bericht door Jimipepsie »

roeloftien schreef:Hallo

Ik vraag me af of het nuttig en/of verstandig is een green air filter op m'n S40 te plaatsen.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
En zo ja, hoe zijn de ervaringen?

groet Roelof
Ik vraag me af of er verschil zit tussen een Green Air, K&N of de JR die ik heb.

Handig is dat je het filter telkens na schoonmaken kan gebruiken. Dus je schaft eenmalig een inlegfilter en koopt een setje schoonmaakspul.

Qua kosten zou het goedkoper moeten zijn dan telkens een origineel filter laten vervangen.

Maakt iets meer geluid en qua prestatie is er wat verschil.

Ik heb deze:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jimipepsie op di 06 dec 2011, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hills89
Idle
Idle
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 18:58
13
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: leiderdorp

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door hills89 »

Zo na wat gelezen te hebben her en der. Heb ik net een pipercross openlucht filter besteld waneer hij er op zit zal ik hier ook mijn ervaring neer zetten. :tumbup
[color=#FF0000]een mooie rode s40 t met een chippie erin[/color]
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Jimipepsie »

Ik ben eens gaan kijken welke filtersystemen er zo nu zijn op de markt. Ik kwam iets tegen.........wat een prijs. :O

http://products.vividracing.com/gruppe_ ... 487628.php

Image

¤834 dollar

Hier nog wat leesvoer voor de geïnteresseerden:

test met filterresultaten en +ps:
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/1/

test K&N kelk t.o.z. van originele airbox bij een Soarer V8:
http://planetsoarer.com/dynoday/dyno2.html

Voor als je je verveelt: stuk info over airflow:
http://www.bankspower.com/techarticles/ ... king-Power

BMW E30 airbox & filter flowbench tests:
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... 0tests.htm
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Jimipepsie »

Zal de knuppel eens in het hoederhok gooien:

"Warme lucht


Lucht bezit een bepaalde hoeveelheid zuurstof die we nodig zijn voor een goede ontbranding. Om zoveel mogelijk vermogen uit een motor te halen zijn we zoveel mogelijk zuurstof in de verbrandingsruimte nodig. Het is een feit dat warme lucht meer volume (warmte zet uit) heeft dan koude lucht, omdat er meer koude lucht (en daarmee zuurstof) in de verbrandingskamer past dan warme lucht zal dit automatisch resulteren in een krachtiger verbranding en daarmee een hoger vermogen. De vraag is echter hoe belangrijk is de temperatuur en zijn invloed op het vermogen? is het echt zo belangrijk als soms te lezen is op het internet? Sommige mensen willen ons doen geloven dat warme lucht desastreus voor het vermogen is en dat het vermogen voor “de helft” wegvalt als de lucht warm is, in dat geval zou de topsnelheid van hun auto’s in de winter 20-30km/h hoger moeten liggen als in de zomer (wat zeer zeker niet het geval zal zijn). Het is wel een feit dat de meeste moderne motoren zijn uitgerust met temperatuur sensoren die de inlaatlucht temperatuur meten en de meetwaarden doorgeven aan de computer, deze zal bij hogere temperaturen wat ingrijpen om motorschade te voorkomen. Rijdend boven de 30-40km/h zal het zeker geen problemen geven maar als je bijvoorbeeld een minuut met draaiende warme motor hebt stilgestaan voor de stoplichten en je gaat hierna accelereren dan kun je in dit geval bij warm weer merken dat de computer wat ingrijpt en je tijdelijk wat minder vermogen hebt. In dit geval is een koude luchtslang ook niet de oplossing omdat je stilstaat en er geen luchtstroom is.
Conclusie: Geef het luchtfilter een plek waar zo min mogelijk warme lucht langs stroomt (niet achter de radiateur of vlakbij het uitlaatspruitstuk) en maak een geleiding van de frisse lucht d.m.v. een hitteschild of koude luchtslang. Let op : de koude luchtslang is pas effectief als je hem een plek kunt geven waar hij vol in de rijwind “hapt” en daardoor een koude luchtstroom naar het filter kunt leiden. Dit is bij de meeste auto’s moeilijk te realiseren omdat alles vaak dicht en volgebouwd is. In dit geval kun je de luchtslang ook achterwege laten omdat de slang geen “gigantisch” verschil maakt."

Bron:
http://www.stroevemotorsport.nl/Green-L ... niverseel/
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Carbon Luchtfilter

Bericht door Dimitri »

Iemand ervaring met zoiets, of heeft dit geen enkele nut, of kan ik dan beter voor iets anders gaan??

http://link.marktplaats.nl/645531157
Gebruikersavatar
leigh
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 11:43
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Groningen

Re: Carbon Luchtfilter

Bericht door leigh »

toeval, ben ook opzoek naar zo iets...heeft het nut? of is het puur HET geluid?
en zijn deze pas klaar voor op de v40

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo Luxe
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carbon Luchtfilter

Bericht door volvoS40 »

voor een non-turbo zal het minder nut hebben dan bij een turbo model.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
leigh
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 11:43
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Groningen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door leigh »

hmm oke, alleen meer herie...en verbruik benzine o dat je het geluid wilt horen

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo Luxe
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Dimitri »

Is het misschien een beetje het BMC idee, maar dan een goedkopere versie ofzo??
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Jimipepsie »

Dimitri schreef:Is het misschien een beetje het BMC idee, maar dan een goedkopere versie ofzo??
Dat weet ik wel zeker. Het blijft gokken hoe de kwaliteit is, tenzij iemand het ding echt heeft bekeken.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door The Real Master »

Aan de buitenkant ziet hij er hetzelfde uit maar ik meen dat het bij de BMC juist om de binnenkant ging wat weer gepatenteerd is :vertag

Geen idee of alleen zo een ding wat uitmaakt.
Mijn ervaring is met alles erop, dus downpipe, filter, dumpvalve en alles er in een keer af dat je dat verschil heel erg merkt :vertag
volvoturbo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 20:17
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door volvoturbo »

Ik ga volgende maand even bouwen wanneer de temperatuur eens stijgt pff ben benieuwd als ik open luchtfilter in bouw met dumpvalve verschil gaat merken betrekking tot pks.
binnenkort update
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door The Real Master »

Het eea hangt wellicht ook van de kwaliteit produkten die je gebruikt af, houd hier ook rekening mee bij de aanschaf, kijk ook eens naar het uitgaande deel van je auto dus de downpipe, kat en einddemper :-D
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Tijs »

volvoturbo schreef:Ik ga volgende maand even bouwen wanneer de temperatuur eens stijgt pff ben benieuwd als ik open luchtfilter in bouw met dumpvalve verschil gaat merken betrekking tot pks.
binnenkort update
Dumpvalve doet niks met je vermogen..... Luchtfilter maar heel weinig, bijna niet waarneembaar. Andere grote dingen zoals chip, uitlaat etc zijn wel degelijk merkbaar, zoals trm al zei.

Gr Tijs
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door The Real Master »

Dumpvalve kan er wel voor zorgen dat je Turbo sneller op toeren is :vertag
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door EnigmaEll »

Dag heren.

Mijn zwager kwam zojuist aan met een sportfilter van K&N. Met bijbehorende reinigingsspullen.
Hij had hem al een tijdje liggen, en ging hem niet gebruiken. Mag hem zo hebben.
Deze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik natuurlijk reuze benieuwd of dit in de V past en wat het überhaupt zou kunnen doen.
Wie kan me helpen met de volgende vragen:
- hoort deze zo 'gebogen'? Volgens mijn zwager wel.
- past dit?
- wat levert het op, wat gebeurt er met mijn auto?
- aanrader? Doen?

Alvast bedankt.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Jimipepsie »

Ik heb ze nog nooit zo gebogen gezien. Lijkt mij stug dat het zo hoort.
Of het past weet ik niet. Vaak heb je bij die powerfilters ook een ringenset, zodat het bijna altijd wel aan te sluiten is.

Een atmosferische motor is volgens mij gevoelig voor warme lucht, en zonder hitteschild o.i.d. ga je met zo'n openluchtfilter veel warme lucht aanzuigen. Houd rekening ermee dat je wellicht zelfs vermogen verlies kan hebben. Enige wat meer wordt is het geluid.
Ga maar eens googlen....
Bij een turbo motor is het weer een ander verhaal.

Tevens moet je oppassen met teveel olie etc.. in/op je filter. Je luchtmassameter kan kapot gaan.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door EnigmaEll »

Oké. Dus eigenlijk zeg je: niet doen?
Tis wel eentje van een paar jaar oud. Maar nauwelijks gebruikt. Heeft een tijd in zijn schuur gelegen.

Ik heb idd gegoogled en dit topic gelezen. Maar de verhalen zijn wisselend. Ik word er niet echt wijs uit.
Wat voor geluid ga ik dan precies horen in tegenstelling tot eerst?

Sowieso, als het slecht voor de motor is, moet ik dit natuurlijk niet doen.
Maar waarom zou het bij een turbo anders zijn?
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door Jimipepsie »

Tja....je kan het wellicht proberen. Als je van een wat rauwer geluid wil, is het leuk. Wil je meer vermogen, dan loop je toch risico dat het niks helpt en wellicht juist ten koste gaat van je vermogen.
Qua geluid: Mijn Charade kreeg een ongelooflijke brul. Klonk erg sportief, zeker met de sportdemper erbij. Was zeer imposant, zeker vanwege het hogetoerenblokje. Bij een non-turbo V40/S40 weet ik het niet. Mijn V40 kreeg met zo'n filter ook een aardig rauw geluid. Maar door de turbo is dit toch weer anders, dan bij een non-turbo/ afmosferisch blok.

Een atmosferisch blok is gewoon niet gebaat bij warme lucht via het filter. Bij een turbo ligt dat een stuk minder gevoelig.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Bericht door EnigmaEll »

Jimipepsie schreef:Tja....je kan het wellicht proberen. Als je van een wat rauwer geluid wil, is het leuk. Wil je meer vermogen, dan loop je toch risico dat het niks helpt en wellicht juist ten koste gaat van je vermogen.
Qua geluid: Mijn Charade kreeg een ongelooflijke brul. Klonk erg sportief, zeker met de sportdemper erbij. Was zeer imposant, zeker vanwege het hogetoerenblokje. Bij een non-turbo V40/S40 weet ik het niet. Mijn V40 kreeg met zo'n filter ook een aardig rauw geluid. Maar door de turbo is dit toch weer anders, dan bij een non-turbo/ afmosferisch blok.

Een atmosferisch blok is gewoon niet gebaat bij warme lucht via het filter. Bij een turbo ligt dat een stuk minder gevoelig.
Duidelijk. Gewoon eens proberen. Volgens mij zit het er zo op/ af.
En qua het eventuele vermogensverlies, zal dit niet nauwelijks merkbaar zijn? net zoals dat als het wel werkt de toename in vermogen ook niet echt merkbaar is (zoals ik hier lees).
Plaats reactie