Pagina 1 van 8

Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info topic

Geplaatst: do 02 jul 2009, 18:54
door Raoul
Hoi,

Ik zou graag willen weten wat een openlucht/sport luchtfilter zal het veranderen aan het rij gedrag?

Ik hoor verschillende verhalen wat betreft zo'n filter, de een zegt dat het onzin is en de ander zweert erbij.

Nu wil ik mijn T4 laten chiptunen en ik dacht meteen om er zo'n filter op te laten zetten (geen idee wat het kost trouwens).
Wat is jullie ervaring?

groetjes Raoul

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 09:41
door Raoul
Het geeft dus geen extra voordelen behalve het geluid?

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 10:13
door The Real Master
Jawel hoor er zijn wel wat meer voordelen.
Hier kan je goede informatie vinden over luchtfilters en als je wat verder klikt over allerlei dingen omtrent tuning.
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 10:15
door Raoul
Hey bedankt voor de link :tumbup

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 04 jul 2009, 11:52
door Driver-X
Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.
En zo'n BMC is hetzelfde idee, alleen zit er een behuizing om het filter, en heb je een aanzuigbuis die je naar onder moet brengen, en dan zuig je koelere lucht aan, en dat is wat je wil.

En wat zand en vuil betreft, dat maakt niet echt verschil met een orginele, ik denk dat een openluchtfilter juist beter filtert.

Ik heb op mijn vorige auto beide soorten wel gehad, open kelk was leuk voor het geluid, en daarna had ik een Pipercross Viper kit (zelfde idee als BMC) en daarmee was het geluid iets minder, maar ik vond dat de auto er lekkerder mee reed, wat soepeler en pakte wat vlotter op met schakelen, maar pk winst hoef je niet te verwachten, dat is minimaal.

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 18:17
door Driver-X
buuntje schreef:
Driver-X schreef: En wat zand en vuil betreft, dat maakt niet echt verschil met een orginele, ik denk dat een openluchtfilter juist beter filtert.
vergeet die stelling maar.
bij een originele luchtfilter blijft zand en derg in de luchtfilterbak liggen.
bij een kelk blijft het vuil aan de kelk hangen door de behandeling met olie. waardoor hij verstopt raakt en dan vuil binnen zuigt.
Daarom moet je ze ook reinigen, in een orginele blijft t helemaal niet aan het filter hangen, en zou t zo door kunnen gaan + dat het zand idd in de bak blijft liggen, en dus blijft circuleren in de bak, en dus weer naar het filter gaat.
En t maakt ook nog verschil of je een katoenen of een foam filter hebt, foam schijnt beter te zijn.

Maar goed, zo heel veel verstand heb ik er ook niet van.
(A)

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: di 07 jul 2009, 23:58
door Raoul
Is er een goed bedrijf wat aan chiptuning doet en ook sportluchtfilters verkoopt/plaatst?
Ik heb op de site van hartog tuning zitten kijken maar daar staat er verder niks over....ziptuning ook niet trouwens.

Is wel fijn als de chip meteen wordt afgesteld op een nieuwe filter (of maakt dat niet uit?)

Raoul

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 09:32
door The Real Master
Informeer ook eens bij www.europeantuning.com :vertag

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 10:11
door Rob
Driver-X schreef:Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.

Afbeelding

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 10:11
door Rob
Rob schreef:
Driver-X schreef:Een openluchtfilter is idd alleen leuk voor het geluid, maar die zuigt alleen maar de warme lucht onder de motorkap naar binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 10:21
door Raoul
Ik zal europeantuning wel even een mailtje sturen.
Thnx

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 20:25
door Driver-X
@ Rob, zo een is al veel beter dan een gewoon openlucht filter, maar nog niet optimaal.
Of sluit deze helemaal af op de motorkap?

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 20:41
door The Real Master
Driver-X schreef:@ Rob, zo een is al veel beter dan een gewoon openlucht filter, maar nog niet optimaal.
Of sluit deze helemaal af op de motorkap?
Dat brengt me wel op een idee, niet dat ik het nodig heb maar voor ooit :tumbup
Dit zou eventueel wel gemaakt kunnen worden met wat schuimrubber ofzo is al stukken beter natuurlijk :vertag

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 11 jul 2009, 09:47
door Driver-X
Precies!
Want hoe minder warme lucht hij binnen krijgt, vanaf de motor hoe beter.

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 11 jul 2009, 09:50
door Ralph
Hallo,

Ik zit zelf met een vraagstuk. Ik twijfel namelijk of ik mijn standaard filter zal vervangen voor een permanent inleg vervangingsfilter.
Ik heb al wel wat onderzoek gedaan en wat navraag bij een collega die jaren lang automonteur is geweest.
Hij zei dat het niet veel uit maakt of je hem vervangt en als je het doet moet je een pipercross nemen. Maar als het niet veel uitmaakt waarom bestaan dit type filter dan vraag ik mij zelf af.

Iemand een goed idee of een reden om hem te vervangen.

groeten
Ralph

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 11 jul 2009, 10:27
door Driver-X
Als t goed is laten de sportfilters de lucht beter door + dat ze langer mee gaan mits je ze goed onderhoud, maar zo'n inlegfilter zal idd niet veel verschil maken.
Het zit allemaal meer tussen de oren denk ik.
Maar Pipercross is idd wel een goed filter, maar K&N is ook goed.
Maar K&N is vaak Katoen, en Pipercross werkt meestal met foam filters, en zij zeggen dat dat beter is.

In mijn Mazda heb ik eerst deze gehad (Monsterflow openlucht filter)
Afbeelding

Daarna had ik een Pipercross Viper kit, maar ik heb op deze laptop even geen foto.

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 11 jul 2009, 11:05
door tinust4
Afbeelding

Re: Openluchtfilter

Geplaatst: za 11 jul 2009, 16:21
door Ralph
Als ik die er in leg krijg ik ruzie met mijn vriendin, wel kikke(niet de ruzie). Zij gebruikt hem ook voor d'r werk.
Tinus, levert dit nog vermogenwinst op? En haalt z'n luchtfilter nog verbruik naar beneden? Vanwege "schonere" lucht die je aanzuigt en dus een betere verbranding. Of is dit kompleet onzin.

Re: Open luchtfilter info topic

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 01:21
door Ralph
Bedankt. Ga ik daar geen tijd in steken. Ga wel sparen voor een chiptunning, dat is volgens mij een stuk zinniger.

Re: Open luchtfilter info topic

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 12:43
door Driver-X
Ralph schreef:Bedankt. Ga ik daar geen tijd in steken. Ga wel sparen voor een chiptunning, dat is volgens mij een stuk zinniger.
Eigenlijk is elke vorm van motorische tuning niet zuinig, ja in theorie wel, maar je gaat het extra vemogen wat dan hebt ook gebruiken, alleen als je hetzelfde blijft rijden als voorheen, maar in de praktijk lukt dat niet.

Volgens mij is bij chiptuning een luchtfilter wel meer rendabel.