Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Turbo Aanpassen naar hybride / upgraden naar andere turbo

Bericht door Stylo Kicking » ma 06 jul 2009, 16:29

Ben aan het kijken hoe en waar ik mn turbo aan kan laten passen.

De setup van janis was een td04 turbine en een BIG 16G compressor.

Dit lijkt mij ook wel wat maar is dit qua maat in de turbo te plaatsen of moet het compressorhuis
aangepast worden...

En weet iemand toevallig wanneer de BIG 16G opspoelt en wanneer de 16G opspoelt ? (A)

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Rob » ma 06 jul 2009, 17:02

Is dit niet toevallig een 16T die je bedoelt?

Weet niets over de passing, sorrie.

Denk je ook ff aan de overige zaken die aangepast moeten worden!?
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Stylo Kicking » ma 06 jul 2009, 17:10

Gaat absoluut over een 16G en een BIG 16G Deze worden gebruikt in de td05h 16G van de evo.


overige zaken zijn voor zover ik weet:

- grotere injectoren (wordt 1 dezer dagen besteld)
- 3" downpipe (zit te kijken of ik 1 bij FT haal of dat er zelf een 3" wordt gemaakt
met splitsing bij de achteras naar 2 - 2,5" duplex)
- FMIC (is besteld maar nogsteeds niet binnen :swear )

Althans dat is de bedoeling. Wil gewoon een hybride 14t dus.

Gebruikersavatar
hendri-t4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:06
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Contacteer:

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door hendri-t4 » ma 06 jul 2009, 23:59

Stylo Kicking schreef:Gaat absoluut over een 16G en een BIG 16G Deze worden gebruikt in de td05h 16G van de evo.


Althans dat is de bedoeling. Wil gewoon een hybride 14t dus.
Is het niet de 15G, die zit volgens mij op de 850's. Ik heb ergens wel eens gelezen dat ze die gebruiken. Zelf heb ik helaas geen ervaring :-D
Afbeelding
yes its green, so what? Tegenwoordig gaat het meer van 発展です王

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Stylo Kicking » di 07 jul 2009, 09:13

hier de setup van janis

Nieuwe turbo: Hybride TD04 turbine met Big16G compressor. 1.5Bar
Grotere benzine injectoren.
3" downpipe/uitlaat met racekat.
Nog steeds water/methanol injectie en PiperX Viper Cold Air intake.
Custom remap door MTE (Zweedse Volvo tuner)

292 PK 420 NM

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Rob » di 07 jul 2009, 13:23

En sterkere drijfstangen als mezelf niet vergis.... :tumbup
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Boeat
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:41
Model: 850
Bouwjaar: 1995
Locatie: helmond

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Boeat » di 07 jul 2009, 21:34

Motoren en hun turbo's

12T - B4204T 160pk 1998-1999, S/V40 twin scroll
12T - B4204T5 165pk 2000-, S/V40 twin scroll
12T - B5204T3 225pk ??-?? C70
12T - B5204T4 163pk ??-?? C70
12T - B5204T5 180pk ??-?? S60

14T - B4194T 200pk 1998-1999 S/V40
14T - B4204T3 200pk 2000- S/V/40 twin scroll
14T - B5254T2 200pk ??-?? S60/V70

13G - B5254T 193pk 1996-1998, rechte flens turbinehuis
13G - B5244T 193pk 1999-2000, schuine flens turbinehuis
13G - B5244T 200pk 2001, schuine flens turbinehuis

15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1994-1995, conische flens turbinehuis
15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1996, rechte flens turbinehuis

16T - B5234T4 250pk 1996 850R handgeschakeld, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1997-1998 S/V/C70 T5, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1999-2000 S/V/C70 T5, schuine flens turbinehuis
16T - B5234T3 250pk 2001- heden S60/V70N T5, schuine flens turbinehuis

18T - B5234T4 250pk 1997-1998 S/V70R handgeschakeld FWD/AWD, rechte flens turbinehuis
18T - B5234T 250pk 1999 alleen de V70R AWD met 4 traps automaat, schuine flens turbinehuis

19T - B5244T 265pk 2000 V70R AWD, 5 traps automaat schuine flens turbinehuis
Volvo 850 19 T5, Derbi Senda,Honda wallaroo,Tomos A35.

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Stylo Kicking » di 07 jul 2009, 22:31

@ Boeat: Dankje! hier hebben meer mensen wat aan denk ik.
Rob schreef:En sterkere drijfstangen als mezelf niet vergis.... :tumbup
Bij die setup nog niet, De latere (huidige) setup heeft die er wel inzitten

Mijn Streven is dus een 260 liefst 270 pk te halen..
De setup die ik in gedachten heb is alsvolgt :

440cc injectoren
een hybride turbo zoals die van Janis (td04 turbine en 16G (LETOP deze is nooit in een volvo geleverd maar op de mitsubishi Evo) compressor)
Front mounted intercooler
3" uitlaat
Eventueel waterinjectie

Reactie's, Tip's ed zijn welkom!!!

Weet iemand hoe ik nu weer met janis in contact kan komen ?

Groeten

Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Geert T4 » wo 08 jul 2009, 18:55

Hmm.. Janis, kun je daar met wat zoeken op s40concepts niet achterkomen?
Die naam ben ik daar ook tegengekomen, ik denk dat dat de zelfde is. Email adres is volgens mij daarvanuit wel te achterhalen of een pm vanuit te sturen.

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Stylo Kicking » wo 08 jul 2009, 22:18

dankje! ik heb hem direct via het s40concepts forum een mailtje gestuurd.

Verder nog even trugkomend op het turbo verhaal,

Is het ook mogelijk om ipv een hybride turbo een adapterflens te laten maken en er een 16t op te zetten ?
Of is dat iets te hoog gegrepen ?

Hoor het graag :D

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door Stylo Kicking » do 09 jul 2009, 17:26

en dan nog een vraag voor de turboproffesoren (A)

past mijn turbinehuis (uitlaatdeel van de turbo dus) Niet op een 16T of 18T ?

aangezien ze allemaal het td04l 6cm2 turbinehuis gebruiken

v40jlt4
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:50
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door v40jlt4 » vr 10 jul 2009, 20:27

Stylo Kicking schreef:hier de setup van janis

Nieuwe turbo: Hybride TD04 turbine met Big16G compressor. 1.5Bar
Grotere benzine injectoren.
3" downpipe/uitlaat met racekat.
Nog steeds water/methanol injectie en PiperX Viper Cold Air intake.
Custom remap door MTE (Zweedse Volvo tuner)

292 PK 420 NM
Hee, dat gaat over mijn auto :-)

Wel beetje oude info. Verhaal over turbo klopt gewoon hoor, niet 16T, niet 15G etc, maar idd een standaard 14T turbo met een Big16G compressorwiel erin. 1.6Bar, met een piekje naar 1.7
PiperX viper bleek WAARDELOOS, compleet kapotgescheurd, zit nu zo'n BMC ding in.
Idd 441cc/min injectoren, maar deze zijn eigenlijk te klein voor 323PK, bij WOT hebben ze een DC van 98%. Ik heb een setje 630cc/min Siemens klaarliggen.
water/alcohol injectie
grotere intercooler
andere walbro benzinepomp
versterkte drijfstangen idd
3" downpipe uitlaat etc.
nog een remap en:


323 PK 440NM :-)

P.S. foto met die turbo's is van mij (Janis dus) de krant is van mijn vrouw.
Ik heb die turbo ooit laten maken, helaas doet die tent waar ik 'm heb laten maken het niet meer.
Inmiddels is dit geintje zo duur geworden dat ik persoonlijk zou gaan voor een andere setup (misschien doe ik dat wel overigens, hmm...). garrett gt2871-wg en een adapterplaat om de turbo op het standaard uitlatspruitstuk te zetten. Dan heb je wel een BOV nodig. En eigenlijk moet de benzine-leiding tussen injector-rail en tank aangepast worden. Onze auto's hebben geen retourleiding en dat werkt op de een of andere manier als een belemmering (moet ik het fijne nog van onderzoeken).

P.S2, wel erg jammer (zacht uitgedrukt) dat alle info op dit forum verloren is geraakt. Da's nl een sterk punt van dit soort fora, ze kunnen erg veel zinvolle informatie bevatten,.. dan moet er wel een restore-bare backup aanwezig zijn :-D
Volvo V40T4 2000, hybride turbo, Dikke IC. 441cc/min inject, vesterkte drijfstangen, water/methanol injectie, BMC CAI, 3" downpipe/sportcat/uitlaat, walbro 255l/uur pomp, MTE tune: 323PK 440NM. Total-loss
V70 2.4d Rica Sports-tune 253PK 548NM

Gebruikersavatar
hendri-t4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:06
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Contacteer:

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door hendri-t4 » do 16 jul 2009, 21:08

v40jlt4 schreef: PiperX viper bleek WAARDELOOS, compleet kapotgescheurd, zit nu zo'n BMC ding in.
Goed dat ik dit lees, 'k stond namelijk net op het punt zo'n ding aan te schaffen. Dan houden we het maar fijn bij de BMC :D
v40jlt4 schreef:
P.S. foto met die turbo's is van mij (Janis dus) de krant is van mijn vrouw.
Ik heb die turbo ooit laten maken, helaas doet die tent waar ik 'm heb laten maken het niet meer.
Inmiddels is dit geintje zo duur geworden dat ik persoonlijk zou gaan voor een andere setup (misschien doe ik dat wel overigens, hmm...). garrett gt2871-wg en een adapterplaat om de turbo op het standaard uitlatspruitstuk te zetten. Dan heb je wel een BOV nodig. En eigenlijk moet de benzine-leiding tussen injector-rail en tank aangepast worden. Onze auto's hebben geen retourleiding en dat werkt op de een of andere manier als een belemmering (moet ik het fijne nog van onderzoeken).
gt2871, klinkt niet verkeerd (H)
Ik ben alleen wel heel benieuwd naar het verhaal achter die retourleiding, Houdt ons op de hoogte!
Afbeelding
yes its green, so what? Tegenwoordig gaat het meer van 発展です王

Gebruikersavatar
Liber0
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 17:53
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Fijnaart

Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door Liber0 » ma 25 jan 2010, 01:27

Ik heb nog een 16T turbo liggen met rechte flens ..

Past die op Mijn V40 T4 bouwjaar 1997

Als ie past s..........oftware remappen

Hoeveel Pk koppel??
V40 T4 1997 Exclusive Line 332 black metallic Art Leather hagel nieuw 4204T blok 14T turbo

Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door DirkT4 » ma 25 jan 2010, 08:56

Een 16T gaat volgens mij niet direct passen of je moet een soort adapaterflens maken.
En volgens mij hoeft een grotere turbo niet direct meer vermogen op te leveren, misschien komt een 16T
wel veel later inzetten dan de 14T... (dit hoeft niet maar ik denk maar even wild)
Hoeveel PK meer is van meer zaken afhankelijk waaronder ook je uitlaatsetup, soort benzineinjectoren etc.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.

Gebruikersavatar
Liber0
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 17:53
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Fijnaart

Re: Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door Liber0 » ma 25 jan 2010, 12:25

Ik wil de turbo alleen op de orginele uitlaat en injectoren gebruiken

Wat is evt wel een leuke upgrade als je alleen iets betere turbo wilt?
V40 T4 1997 Exclusive Line 332 black metallic Art Leather hagel nieuw 4204T blok 14T turbo

Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door DirkT4 » ma 25 jan 2010, 12:34

Liber0 schreef:Ik wil de turbo alleen op de orginele uitlaat en injectoren gebruiken

Wat is evt wel een leuke upgrade als je alleen iets betere turbo wilt?

Je bestaande 14T turbo hybride maken.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9166
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door R.O.B » ma 25 jan 2010, 17:01

Liber0, kijk eens op het forum van http://www.s40concepts.net, daar is een hoop info te vinden over hetgeen wat je vraagt. Even de search gebruiken en er de tijd voor nemen om vanalles te lezen :-D
Wat ik me zo bedenk, is dat de 12T en 14T dezelfde flens hebben, maar 16T, 18T en 19T een andere. Die van de 19T kun je ook bij HendriT4 bekijken, de 18T zou volgens mij dezelfde hebben. Van 16T weet ik het niet.
Je zit niet alleen met je flens, maar ook met je koelleidingen die eventueel aangepast moeten worden.

DeNNiS
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
Model: Andere
Bouwjaar: 2006

Re: Past 16T turbo rechte flens op de T4??

Bericht door DeNNiS » ma 25 jan 2010, 17:35

16T 18T en 19T hebben de zelfde aansluiting
ET verkoopt trouwens een aangepast R spruitstuk voor de T4
hierop past zo een 16 18 19T als me niet vergis

dan zal je ook wel gelijk ander uitlaat moeten hebben denk ik zo
Afbeelding

sdirkx

Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door sdirkx » ma 17 jan 2011, 13:08

Een topic specifiek voor de mogelijkheden mbt een turbo-upgrade.

Om te beginnen:

phase1 1998-1999:
2.0T (12T) = B4204T (160hp)
T4 (14T) = B4194T (200hp)

phase1,5 2000:
2.0T (12T) = B4204T2 (160-163hp)
T4 (14T) = B4194T2 (200hp)

phase2 2001-2004:
2.0T (12T) = B4204T3 (160 to 170hp depending on year and market MY01-03)
2.0T (12T)= B4204T4 (170hp) (MY04)
T4 (14T) = B4204T5 (200hp)

M.a.w.:
T4's hebben een MHI TD04-14T turbo
2.0T's een TD04-12T turbo
http://www.melett.com/turbo-parts-catal ... i_TD04.pdf

- Een 12T/14T-hybride:
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=17158&
Zie ook http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 51&start=0 voor het verschil single en twin scroll turbo's.

- Upgrade naar 19T (MHI td04-19t): Hendri http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &hilit=19t

Toevoeging R.O.B.:
Je hebt ook nog een 14T Hybride- 16G (Janis is hierbij een voorbeeld. Tevens http://s40concepts.net/forum/index.php? ... oto=175134
En een 14T Hybride - 19T (deze heb ik een keer op ebay voorbij zien komen. Tevens http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=18401
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 17 jan 2011, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie