Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door Rob » zo 11 mei 2014, 21:25

Denk je aan de drijfstangen?
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9184
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door R.O.B » zo 11 mei 2014, 21:40

jwv40 schreef:Gister een t5r motor opgehaald met 19t turbo de ombouw zal dus naar 19t worden eerdaags beginnen met spruitstuk aanpassen updates zullen verder gaan in me wbd

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Als je een volledige T5R motor in de x40 zou doen, zou je denk ik de eerste zijn. Maar je bedoelt dus niet de volledige motor.

sdirkx

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door sdirkx » ma 12 mei 2014, 10:10

Ombouw naar 19T zal alleen de turbo zijn zoals ik 't lees. Lijkt me 'n goede keus voor de Ph1 T4 (doel was toch 250-275pk?). Daarboven hoef je toch pas aan drijfstangen en zuigers te beginnen, Rob?
Zie setup Henri: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 5558#p5558

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door Rob » ma 12 mei 2014, 10:57

Pk's en Nm zijn twee verschillende dingen en hangt af van de softwaretune.Kijk hier dus goed na en niet trappen voordat dit op orde is.

Het kan zijn dat de 19T zo snel opspoelt dat alles krom gaat bij geen juiste tune. Groot is niet altijd goed, en kan ook in "veiligmodustune" ervoor zorgen dat het onderin de toeren uberhaupt "taart" is.
De 19T kan een goede toekomstkeuze zijn als je door gaat in de pk's en natuurlijk omdat het nu een koopje misschien was.

Maar de 19T is voor 250-275 pk een veel te grote turbo....met de 14T en dikke IC, 3" uitlaat zat ik ook zeker al op 250-260 pk.
Dus een 16T was voldoende geweest, maar als de eigenaar goedkoop een 19T op kop kon tikken snap ik dat zeker.

Investeer ook in een AFR & Turbodrukmeter voorzover die nog niet in je bezit zijn. Doe er 1 in je A-stijl en de ander op stuur of onder radio.
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

jwv40
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 20:35
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door jwv40 » wo 28 mei 2014, 18:45

Complete ombouw kon ik inderdaad goedkoop op de kop tikken vandaar t zit er inmiddels al op,
Enkel uitlaatlijn nog doen en dan 13 juni Weer na de testbank
turbodruk meter is al aanwezig is eventueel andere maf sensor nog een aanrader ?
Of kan mijn ph1 dit wel aan

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7174
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Turbo Aanpassen

Bericht door krismazur » ma 10 nov 2014, 18:29

Boeat schreef:Motoren en hun turbo's

12T - B4204T 160pk 1998-1999, S/V40 twin scroll
12T - B4204T5 165pk 2000-, S/V40 twin scroll

12T - B5204T3 225pk ??-?? C70
12T - B5204T4 163pk ??-?? C70
12T - B5204T5 180pk ??-?? S60

14T - B4194T 200pk 1998-1999 S/V40
14T - B4204T3 200pk 2000- S/V/40 twin scroll

14T - B5254T2 200pk ??-?? S60/V70

13G - B5254T 193pk 1996-1998, rechte flens turbinehuis
13G - B5244T 193pk 1999-2000, schuine flens turbinehuis
13G - B5244T 200pk 2001, schuine flens turbinehuis

15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1994-1995, conische flens turbinehuis
15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1996, rechte flens turbinehuis

16T - B5234T4 250pk 1996 850R handgeschakeld, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1997-1998 S/V/C70 T5, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1999-2000 S/V/C70 T5, schuine flens turbinehuis
16T - B5234T3 250pk 2001- heden S60/V70N T5, schuine flens turbinehuis

18T - B5234T4 250pk 1997-1998 S/V70R handgeschakeld FWD/AWD, rechte flens turbinehuis
18T - B5234T 250pk 1999 alleen de V70R AWD met 4 traps automaat, schuine flens turbinehuis

19T - B5244T 265pk 2000 V70R AWD, 5 traps automaat schuine flens turbinehuis
B4204T5 is met 14T turbo en heeft 200pk
B4204T3 is met 12T turbo en heeft 165pk
Just call me Kris

Afbeelding

RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Andere turbo

Bericht door RobinBluebird » vr 08 mei 2015, 22:57

Nu ik mijn turbo toch moet vervangen, loop ik met het idee om een maatje groter te kopen, zodat er meer vermogen uitgehaald kan worden.

ZIjn er andere turbo voor de 1.9 t4 redelijk pasklaar? of moet dit allemaal aangepast worden? en aan welk bedrag moet ik denken voor een leuke setup. Ik neem aan dat de ecu op maat gechipt moet worden of is dit niet een must?
S40 T4

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8803
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door volvoS40 » za 09 mei 2015, 01:01

Ecu moet aangepast worden, voor het zelfde rij je 15 min met een grotere/zwaardere turbo, raakt de warme/koude lucht vanonder rel en is je kop afgeschreven omdat de hele meuk doodleuk verbrand.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4164
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door EnigmaEll » za 09 mei 2015, 08:19

Pagina 1 van dit topic zorgt ervoor dat het forum hangt.
Vraag me niet waarom.

RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door RobinBluebird » za 09 mei 2015, 10:31

Zoals ik gelezen heb is het beste om een groter turbinewiel in de td04 te laten zetten, dan kom ik op punt 2: ik heb een 99er, waarschijnlijk met de ecu die moeilijk te kraken is/ of kapot kan gaan bij chippen. Klopt dit?
S40 T4

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8803
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door volvoS40 » za 09 mei 2015, 10:49

Ecu is gewoon te chippen. Info kan je eventueel opvragen bij ET of fasttech ed

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9142
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door MarcO » za 09 mei 2015, 11:24

EnigmaEll schreef:Pagina 1 van dit topic zorgt ervoor dat het forum hangt.
Vraag me niet waarom.
Fixed :whistle
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Dudedouwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Alles over tuning uitlaat systeem; downpipe demper enz

Bericht door Dudedouwe » zo 10 dec 2017, 20:55

Ik vroeg mij wat af, ik weet niet of ik hier goed zit maar dat horen we vanzelf, ik heb nu een 2.0T S40 met 160 pk en deze wil ik richting de 230pk hebben. Wat is de beste manier om dit te doen? De t14 turbo erop zit ik op 200pk maar das nog niet helemaal mijn doel 😂🤔

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8803
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door volvoS40 » ma 29 jan 2018, 12:25

Je zoekt de grens op van je blok ?
Zoek het topic van blackwolf eens op. Ging er ook ver in.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4164
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V50
Bouwjaar: 2005
Locatie: Gouda

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door EnigmaEll » ma 29 jan 2018, 22:28

Volgens mij kan je dan beter een T4 kopen :-) als je echt ver wil gaan.

Dudedouwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door Dudedouwe » di 30 jan 2018, 23:29

haha is pas over verloop van tijd, doen het eerst nog rustig aan. :whistle maar ik kan nu aan een t14 turbo komen van een phase 1 t4. dat is gewoon mik en klik werk op een phase 1 2.0T? wat moet ik allemaal doen om dat werkend te krijgen?

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8803
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door volvoS40 » di 30 jan 2018, 23:44

Er is een topic waar in staat welke turbo waar wel en niet op past, ze zijn niet zomaar over te zetten.
wel zijn ze uit elkaar te trekken en delen er van te gebruiken in de huidige (of andere) turbo.

naast dat, zal je de boel moeten remappen, en kan je naast turbo de handel chippen.
blackwolf had ook waterstof om een bepaalde compressie te bereiken in het blok (zat op de lucht inlaat bij de gasklep)

alleen heeft hem dat wel zijn gehele blok gekost door nog geen stukje van 15 min te rijden naar het bedrijf om de handel te chippen, waar de kleppen weg zijn gebrand en zuigers mee ik ook aan gord waren.

200 pk is een mooi gebied voor een 2.0T en verder zit je gelijk op de grens van het blok.
dit komt omdat de cilinderwanden vrij dun zijn, en bij meer geweld / vermogen sneller scheuren.
de 1.9T4 heeft dikkere wanden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Dudedouwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door Dudedouwe » wo 31 jan 2018, 00:53

Ik was op de hoogte van de dikkere cilinderwanden van het T4 blok, waar kan ik dat topic vinden als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
BartJongedijk
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2003

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door BartJongedijk » wo 31 jan 2018, 11:23

Een b4204t5 en b420t3 zijn het zelfde blok maar met een andere turbo toch? Dus als je een phase 2 t4 chipped naar 230pk zit je meteen op de grenzen?

Dudedouwe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd

Bericht door Dudedouwe » wo 31 jan 2018, 15:02

boem is ho toch?

Plaats reactie