turbo control valve (tcv)

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Jimipepsie »

Aangezien ik alleen een "andere chip" heb, weet ik genoeg.
Oke, duidelijk verhaal.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

R.O.B schreef:
Eugene schreef:Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.
Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?
Ja, dacht ik ook. Maar is me nog niet echt duidelijk wat de symptomen van 'n kapotte TCV nou precies zijn. Zou denken een onregelmatige (max) turbodruk.
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Eugene »

sdirkx schreef:
R.O.B schreef: Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?
Ja, dacht ik ook. Maar is me nog niet echt duidelijk wat de symptomen van 'n kapotte TCV nou precies zijn. Zou denken een onregelmatige (max) turbodruk.
Ja, maar makkelijker afstelbare turbodruk is alleen handig als je zelf aan het tunen bent natuurlijk.

Lagere/geen turbodruk, minder goede/snelle regeling.

Die van IPD is veel te duur, is gewoon een universeel drukventiel met een "Volvo stekker".
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Wouter »

De werking/doel :

http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller

Zie hier het aangeboden alternatief IPD re-engineered:

http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... lternative

http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... trol+valve

Manual boost control valve :

http://www.freepatentsonline.com/6658849.pdf

Groetjes/veel succes Wouter
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Ook wanneer er alleen gechipt is, zou een TCV-upgrade voordelen opleveren: http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... _p__162226

Verder schijnt het vervangen door de TCV-(vacuum)slangen ook een verbetering te kunnen geven (boostlek of het 'inklappen' van oude, slappe slangen). Ga er zeker nog 's naar kijken.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Jimipepsie »

sdirkx schreef:Ook wanneer er alleen gechipt is, zou een TCV-upgrade voordelen opleveren: http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... _p__162226

Verder schijnt het vervangen door de TCV-(vacuum)slangen ook een verbetering te kunnen geven (boostlek of het 'inklappen' van oude, slappe slangen). Ga er zeker nog 's naar kijken.
Een paar reacties op die site gelezen en sommige mensen komen toch wel met positieve reacties. Zolang die ervaringen maar niet tussen de oren zitten. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar prijs en hoe je er aan kan komen, montage enz . Ik ga dat topic binnenkort nog eens goed doornemen.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Ga eerst m'n terugslagkleppen vervangen, daarna komt dit misschien wel...

Lastige is inderdaad wel dat veel van die dingen vooral in de States te krijgen zijn. Verzending en mogelijk invoerbelastingen kunnen het dan al gauw een stuk duurder maken. Als het niet anders kan, doe ik het soms wel maar liever DE, UK of Azie (of NL :-D).

edit: ET levert de HD IPD TCV voor €95,= zie ik net. Maar kan dus goedkoper als je er zelf 1 in elkaar zet (unit, aansluitingen, stekker).

BTW: Ik zou wel een turbodrukmeter nemen als je aan dit soort upgrades denkt. Dan zie je ook wat er gebeurt.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Grainger zegt alleen vanuit de States te leveren, dus daar zit je dan aan vast. Ben alvast wel even voor de stekker en aansluitingen aan het kijken.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Maar uh, bij de intercooler zit nog een solenoid/regelunit:

Afbeelding

Heeft die er mee te maken?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Wouter »

Lees de eerste pagina nog maar eens, van deze welbekende topic en je weet het :vertag

Afbeelding

Terugslagklep T4
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=5773

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Dat onderdeel noemen ze klep, net als de terugslagkleppen. Dus een soort EVAP-klep dan denk ik. Beter nog EVAP-regelunit..?
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Stylo-Kickin noemt het hier de Pierburgklep, maar wat is het nu officieel? :sleeping

"Daarna nog de pierburgklep vervangen"
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 757#p14757
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Wouter »

Pierburg is het merk.

Officieel solenoid one/two/three way valve en vaak wordt het genoemd naar de toepassing EVAP/BOOST valve.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Pierburg is het merk
Ja, precies.
Officieel solenoid one/two/three way valve en vaak wordt het genoemd naar de toepassing EVAP/BOOST valve.
OK. Vooral voor EVAP dan. Want de TCV (die er verdacht veel op lijkt, is een solenoid specifiek voor BOOST). Zegt VADIS "solenoid one/two/three way valve" of is die nog cryptischer :-D Want de omschrijving die ze eraan geven gaat soms ook nergens over :D
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Inmiddels een betere TCV incl connector uit de States ontvangen. Waarschijnlijk binnenkort meer daarover:

Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Wouter »

He onderdelen van General Motors :-D

Afbeelding
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Jimipepsie »

Hé Wouter. Jij ook al? Dat zou mooi zijn.
sdirkx

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door sdirkx »

Inderdaad al een bewezen onderdeel (niet alleen Volvo, maar ook EVO's en Impreza's). We zullen zien... hoewel er lastig aan te komen is en de verzendkosten vrij hoog zijn, is het wellicht ook iets voor een Groupbuy... prijs is gunstiger dan de variant van IPD.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Bericht door Wouter »

Ben benieuwd wat het doet met je boost level en of je dutycycle opnieuw getuned moet worden.

Afbeelding

Topic quote:

Step 7 - Tuning
The following maps will need to be changed for basic boost control

Max WGDG/Basline WGDC (NOTE: map will be titled MAX WGDC or Baseline WGDC, based on what definitions your using. They are the same map.)

Boost Desired Engine Load

Boost Control Load Offset

Turbo Boost Error Correction

Boost Limit - This is the famous "Boost/fuel Cut". Set this about 20 higher then your max load.


PROCESS
***When taking the car out for the first test drive, roll on to boost SLOWLY and constantly monitor boost. If it starts to boost more then a safe amount for your octane and tune, LET OFF THE GAS.


Zero out the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map. (keep a copy of the stock settings somewhere)

Then use the "Max WGDG/Basline WGDC" to get your desired boost curve in 3rd gear.

**Here is an example
RPM - WG duty
2000 - 70
2500 - 60
3000 - 50
3500 - 50
4000 - 50
4500 - 50
5000 - 55
5500 - 55
6000 - 60
6500 - 65
7000 - 70

After you have your desired boost curve, log your load (preferable 2byte load) in 3rd gear from 2500-7500RPM.

Set "Boost Control Load Offset" and the "Boost Desired Engine Load" so when they are added together, they add up to the load in your log (@ the same RPM point). ie if you logged 240 load @ 3500RPM, then the "Boost Control Load Offset" would be 100 and the "Boost Desired Engine Load" to be 140 @ 3500RPM.

After you have your "Boost Desired Engine Load" completely filled out, using your logs for load amounts, then re-enter the stock setting on the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map (Stock setting can work, but you may have to tune this map)

It will take some tuning to get everything perfect. Log Load, boost, WGDC, Load Error and WGDC Correction and make correction based on those.

Also, here is a great description on how the error correction works.
*BDEL=Boost Desired Engine Load
Plaats reactie