Wastegate en actuator

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Plaats reactie
sdirkx

Wastegate en actuator

Bericht door sdirkx »

Alles over de wastegate.

De wastegate is een overdrukklepje. Deze gaat automatisch open als de turbodruk te hoog dreigt te worden en bevindt zich in het uitlaatgedeelte van de motor (tussen de uitlaat van 't blok en het turbinewiel van de turbo).

Afbeelding

Hier een voorbeeld van een externe wastegate, waarbij de uitlaatgassen niet via de uitlaat maar naar de buitenlucht (niet toegestaan) worden uitgestoten. De screamer pipe versterkt dit geluid:



(dit is enigszins vergelijkbaar met een externe blowoffvalve (waar het om gewoon lucht/turbodruk gaat)

De actuator bedient de wastegate:

Afbeelding
sdirkx

Re: Wastegate en actuator

Bericht door sdirkx »

1. Er bestaan zwaardere actuators. Dwz dat er een zwaardere veer in zit, die pas bij een hogere druk de wastegate opent. 2. Een andere oplossing is een MBC (manual boost controller) om zelf de (maximale) turbodruk te kunnen bepalen.
Daarnaast kan er wel of niet gebruik gemaakt worden van de boostregeling (zie TCV), wat weer invloed heeft op de wijze waarop de boost tot stand komt.

Dat is wat globale theorie die ik heb gevonden, maar heeft iemand praktische ervaring met 1 van de bovengenoemde upgrades?
Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
14

Re: Wastegate en actuator

Bericht door Eugene »

Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.

Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.

Een MBC is geen oplossing, eerder een goedkoop lapmiddel om de ECU te misleiden. Je laat namelijk druk weglekken tussen turbo en TCV waardoor de TCV een lagere waarde dan de werkelijke meet en dus de wastegate dicht houd.
Met een MBC zou ik niet gaan knoeien, zéker niet als je niet 110% weet waar je mee bezig bent en de gevolgen weet.
sdirkx

Re: Wastegate en actuator

Bericht door sdirkx »

Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.
Ja, klopt. Zoals wij 'm ook hebben.
Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
Je kunt ook de TCV afkoppelen, waardoor je meteen maximale druk hebt. Niet iets wat ik zelf zou preferen, maar dat wordt wel gedaan las ik. Heeft weer een paar nadelen.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Wastegate en actuator

Bericht door beginner »

sdirkx schreef:
Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.
Ja, klopt. Zoals wij 'm ook hebben.
Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
Je kunt ook de TCV afkoppelen, waardoor je meteen maximale druk hebt. Niet iets wat ik zelf zou preferen, maar dat wordt wel gedaan las ik. Heeft weer een paar nadelen.
En wat zijn die nadelen dan?
sdirkx

Re: Wastegate en actuator

Bericht door sdirkx »

Dat de druk niet gecontroleerd tot stand komt. De druk is dan bv temperatuurafhankelijk. Als het vriest zal deze hoger zijn dan de bedoeling is. Met een MBC kun je dat dan wel voorkomen.

Let wel: dit is geen praktijkervaring, maar wat ik van diverse fora momenteel leer. :-D So correct me if I'm wrong.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Wastegate en actuator

Bericht door beginner »

sdirkx schreef:Dat de druk niet gecontroleerd tot stand komt. De druk is dan bv temperatuurafhankelijk. Als het vriest zal deze hoger zijn dan de bedoeling is. Met een MBC kun je dat dan wel voorkomen.

Let wel: dit is geen praktijkervaring, maar wat ik van diverse fora momenteel leer. :-D So correct me if I'm wrong.
Dus dan zou je de actuator kunnen afkoppelen en de MCB aansluiten en dan zelf gaan bepalen hoe hoog je druk word? Ik heb al een turbodrukmeter dus kan het gelijk chekken. Hm lijkt me wel erg interessant.

Als mijn vriendin er mee gaat rijden dan maar een druk van 0,1 want alleen ik mag plezier hebben :D
sdirkx

Re: Wastegate en actuator

Bericht door sdirkx »

Dus dan zou je de actuator kunnen afkoppelen
Niet de actuator. De TCV.

Je kunt je turbodruk niet zomaar verhogen. Je moet wel weten wat kan en niet kan. Het is niet zo dat je auto dan vanzelfsprekend sneller is. De combinatie met een remap (chippen) is zinvoller.
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: Wastegate en actuator

Bericht door EdT4 »

Even een oude koe uit de sloot halen en kijken of ik het in gewoon Nederlands begrepen heb (ik probeer wat te leren hier (A) ):

De MBC wordt aangesloten op de slang vanaf het spruitstukuitlaat naar de actuator (dezelfde leiding waar je ook een boostmeter op aansluit). Als je dan de MBC open zet, neem je bij acceleratie dus druk weg van de leiding, waardoor je in feite de wastegate actuator om de tuin leidt die op zijn beurt (omdat hij door de stand van de MBC denkt dat ie minder druk krijgt) de wastegate langer dichthoudt. Hierdoor krijgt de turbo kans om meer druk op te bouwen en daarmee meer boost kan afgeven.

Is dit het correcte verhaal, kort door de bocht genomen?

Als dit inderdaad klopt, dan snap ik even 1 ding niet. Mijn boostmeter, die dus op dat traject zit aangesloten, zou na montage van een MBC dus niet meer de goede druk aflezen, doordat de druk gewoon minder is. Althans, hij leest wel de goede druk af op die slang, maar niet de daadwerkelijke druk die in de turbo wordt opgebouwd. Hoe los je dat op?

Ik zit fout. De boostmeter loopt van spruitstuk naar de turbo. De MBC moet tussen turbo en wastegate actuator...
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Plaats reactie