Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Schokbrekers, Vering, Spacers, Remmen enz (Wielen bij techniek)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: nieuwe veren, Eibach vs sport onderstel volvo

Bericht door EnigmaEll »

Ik heb op mijn vorige wagen (1.8 comfort onderstel) weitech veren gehad.
Deze zijn 2,5 - 3 cm verlaagd t.o.v. het comfort onderstel. Dus in de wielkasten merkbaar, maar alleen voor een kenner.
Qua weggedrag was het een enorme verbetering. Strakker, stugger, maar met genoeg comfort.
Originele dempers en poot heb ik toen behouden. Ging prima.
Ik had er 17 inch arcadia onder. Met volle bepakking geen centje pijn en nooit aangelopen of iets dergelijks.

Sportonderstel van Volvo is qua looks nauwelijks lager. Zal qua weggedrag wat stugger zijn, maar het zal denk ik geen naam hebben. Beter is inderdaad een goede set veren aanschaffen.
Hoewel je voor dat zelfde geld ook een FK schroefset zou kunnen aanschaffen.

Nu rijd ik een schroefset van FK, de hoogste variant (Konigsport) met instelbare dempers. Met 240 km per uur ging dat nog steeds waanzinnig mooi, zeer goed op de weg geplakt (echt verbazingwekkend goed zelfs). Maar zoals je zelf al aan geeft, zeer waarschijnlijk boven je budget.

Kort en goed is de beste optie dan een goede set veren, of wellicht de FK schroefset (instapmodel). Prijs/ kwaliteit heel aardig.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: nieuwe veren, Eibach vs sport onderstel volvo

Bericht door Redv40 »

Wat was jij ongeveer kwijt voor die Fk set?

Ik heb onder mijn honda civic koni geel gehad met -3,5 cm h&r veren, daar kon je de demping ook van instellen dat beviel destijds wel goed maar dat zou ik op de volvo niet prettig vinden, onder mijn huidige astra opc heb ik een kon koni str.t kit zitten maar ik kan beide sets niet vinden of deze beschikbaar zijn voor de v40 de astra is overigens wel een ras sport uitvoering dus die is erg stug geveerd.
De volvo is wel een veel zwaardere auto dus vind het lastig te beoordelen hoe bepaalde dingen uitvallen onder een dergelijke auto.

Mijn vader heeft een 2012 model bmw 3 serie gehad zo'n bmw 320d efficient dynamic uitvoering die zijn ook iets verlaagd tov de normale 3, dat rijd fantastich dus dat is een beetje mijn richtpunt wat rijden betreft.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: nieuwe veren, Eibach vs sport onderstel volvo

Bericht door MarcO »

We hebben een heel topic over verlagingsveren en schroefsets...http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=4128
Topic maar even samengevoegd en lees deze maar ff door.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: nieuwe veren, Eibach vs sport onderstel volvo

Bericht door Redv40 »

MarcO schreef:We hebben een heel topic over verlagingsveren en schroefsets...http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=4128
Topic maar even samengevoegd en lees deze maar ff door.
als ik even een puntje van kritiek mag aanhalen.
Persoonlijk vind ik het erg verwarrend dat er steeds dingen worden samengevoegd, ik vind het zelf een beetje onoverzichtelijk worden, mijn vraag gaat namelijk niet specifiek over een schroefset aanschaffen, nu wordt het hier neer gezet terwijl ik mij juist wat breder wil oriënteren en er meerdere mogelijkheden zijn om voor mij tot de juiste keus te komen, nu moet ik steeds vragen in verschillende topic's plaatsen terwijl dit gemakkelijk in 1 nieuwe kan.
Van de 8 forums waar ik regelmatig op kom is dit de enige waar het zo gedaan wordt, :think ?

Even Back to topic waar het over ging, ik neig er nu een beetje naar om voor een Eibach pro kit te gaan, alleen met welke dempers dan? bij misterauto kan je bijvoorbeeld Monroe dempers kopen, maar daar lees ik erg veel verschillende verhalen over.
Ik kwam ook de Bilstein B4 tegen welke standaard ook onder mercedes modellen gebruikt worden en ook via google las ik hier positieve berichten over op de bmw forums als vervanging van origineel.
Maar ik lees ook in een ander topic dat er bij volvo ook verschil zit tussen de 'sport' en 'comfort' onderstellen qua dempers, kan ik ook bij de dealer een setje 'sport' dempers kopen en deze bijvoorbeeld combineren met de Eibach pro kit?

Gr Rolf
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door EnigmaEll »

Ik zou, als je neigt naar een verenset, die eerst wisselen. Als de dempers niet goed zijn kan je daar altijd nog mee gaan rommelen.
Zoals ik al zei, bij mij ging dit perfect. Dempers konden de verlaging prima aan was mijn ervaring (comfort).
Ik heb de auto die ik nu heb overigens zo gekocht, dus met deze schroefset. Maar hij is erg prijzig (dacht 1200 euro oid).
Oh, en ik zou weitech ook als goede optie meenemen. Persoonlijk heb ik daar echt heel goede ervaringen mee.
Scheelt geld tov Eibach vermoed ik, maar zal qua kwaliteit niet onder doen. Ik denk zelfs dat de eibach nog wat harder/ stugger is dan de weitech.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door Redv40 »

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met h&r veren (icm koni). De huidige dempers zitten er sinds 2002 en 112000km onder en voor zijn ze zowiso 'op'. Dus de dempers gaan in iedergeval ook anders heeft het geen zin.

Eibach is denk ik wel een beetje top of the line wat veren betreft( natuurlijk zijn er ook zat andere goede merken) en die kosten ca 220,- voor een set dat vind ik zeker acceptabel, met dempers zou ik dan op max 800,- uit willen komen en liefst iets minder. Maar het moet voor mij wel echt een A merk zijn en comfort moet wel een beetje lekker blijven.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door EnigmaEll »

Weitech is een A-merk :-).
Maar uiteraard helemaal zelf weten wat je doet
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door Redv40 »

Ja klopt, Weitec is ook prima maar je doelde op de veren toch?

ik bedoel alleen Weitec of Eibach dat scheelt 30/40 euro?? dus tientjes werk dat is niet zo'n punt om voor de een of de ander te kiezen. Het gaat me met name om welke dempers hier dan weer goed bij kunnen.
De originele van volvo dat is monroe of Sachs? maar vraag me af of je hier dan weer verschillende typen in hebt, bij Bilstein staat er duidelijk wat voor type's ze hebben met welke karakters.
Gele Koni's vind ik ook leuk omdat ze ook verstelbaar zijn, maar dan ga je ook al hard richting de 1000,- euro
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door EnigmaEll »

Ja, dan zou je inderdaad net zo goed een complete schroefset (veerpoten) kunnen aanschaffen.
Met dempers zou je ook eens bij Kris Mazur kunnen vragen of hij nog een goede 2e hands set heeft liggen. Dat zal een stuk schelen.
En als je per sé nieuw wil, dan vind ik het lastig om je te adviseren. Origineel Volvo is prima. Maar wellicht zijn er nog betere.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door MarcO »

Kritiek mag altijd :-D

Wij kiezen er voor om zoveel mogelijk alles samen te voegen om te voorkomen dat er straks 20 topics hierover gaan.
Als je echt specifiek wil uitwijken voor wat specifieke info over een bepaalde set dan zou daar een apart topic voor gemaakt kunnen worden.
Zoals het monteren van de FK street, of alles over de FK street.

Hoe je het ook bekijkt, als je info zoekt moet je toch alle reacties af, of in 1 topic of in 20 andere topics.
Gebruikersavatar
bluemaster
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Marco
Locatie: Almere

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door bluemaster »

Niet echt over schroefsets, maar ik heb nu weitec veren liggen, en de FK schokbrekers. Het liefst bereid ik alles buiten de auto voor, zodat ik straks alleen complete veerpoten hoef te wisselen. Wat heb ik dan nog meer nodig? Alleen de taatspots? Of moeten er nog stofhoezen en bumpstops op, en welke dan?

Vanaf galaxy s5 via tapatalk
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door Redv40 »

Op veel sites van onderdelenwinkels lees je wel dat ze aanraden de stofhoezen te vervangen, in hoeverre het echt nodig is weet ik eigenlijk niet, dat zal ook een beetje afhankelijk zijn van hoeveel kms je er al mee gemaakt hebt.

Gr rolf
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door MarcO »

Ik rij nu sinds een half jaar met een FK street schroefset.

Nu viel me direct al op dat bij hoge drempels of diepe gaten in de weg hij door de veer klapt.
Eerst dacht ik aan de bumpstops zoals in het topic vermeld staat maar na het halveren heb ik het probleem nog steeds.

Zeker na een rondje Nurburgring viel me op dat hij echt door de veren zakt/klapt.

Na een mail en antwoord van FK met een aanbieding voor nieuwe veren, zit ik nu toch te twijfelen of ik misschien geen verkeerde veren heb. Ze zijn te zacht of ik heb verkeerde.

Dus ik was benieuwd....naar de mensen met een FK street, liefst Ph2 hoe ziet de veer eruit bij stilstand en welk nummer hebben jullie op de veer?

Foto is gemaakt 1 week na montage
Afbeelding

SM1767-GH
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door dutchlimits »

Mijn broer klapte ook 1 keer door de veer met deze schroefset, maar toen ging hij ook asociaal hard door een bocht waar een kuil in zat, toch hoort het niet zo. Zal wel een eigenschap van de schroefset zijn.
Audi S7 4.0TFSI V8
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door MarcO »

Ik heb het zelfs bij drempels bij mij in de straat waar ik met 20 overheen ga.....
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door dutchlimits »

Jij hebt trouwens de serienummer van de hulpveer opgeschreven, neem aan dat de veer zelf ook een nummer heeft, dan moet je die hebben
Audi S7 4.0TFSI V8
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door Redv40 »

wat ook niet helemaal klopt is dat je 1 type schroefset hebt voor alle v40 modellen, technisch kan dit volgens mij helemaal niet, er zit namelijk verschil in de max as last voer de voor en achterkant.
Dit staat op je type plaatje van je auto, en hier zit ook verschil in bij verschillende uitvoeringen.
op basis van deze gegevens worden de veren ook berekend, mogelijk zijn de veren op de schroefset dus helemaal niet geschikt voor de belasting die er op komt wat het doorslaan tot gevolg heeft.

Gr Rolf
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door dutchlimits »

Klopt. Als zij uitgingen van de zwaarste modellen dan zou dat niet gebeuren. Maar doorslaan betekent dat de veren en/of de dempers te zacht zijn
Audi S7 4.0TFSI V8
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
7
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door Redv40 »

dat ben ik met je eens, nadeel is dat als je te zware veren zet op een te lichte auto dat je weer een stuiterbal krijgt... maar als je veren op zijn eind slaan is echt niet goed, dat heb ik met mijn H&R veren nooit meegemaakt onder mijn andere auto's, zelfs niet met versleten dempers eronder.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Schroefkits schroefsets voor de V40 en S40

Bericht door MarcO »

dutchlimits schreef:Klopt. Als zij uitgingen van de zwaarste modellen dan zou dat niet gebeuren. Maar doorslaan betekent dat de veren en/of de dempers te zacht zijn
Idd mee eens, en dat gevoel heb ik ook dat ze te slap zijn.
Ze worden als 1 model aangeboden bij FK zelf van BJ 1995-2004

Het nummer van de veer staat boven de foto.
Maar wat ik wil weten of ik nu de enige ben die weer vreemde klachten heb of dat er meer zijn met deze set die deze klachten hebben.

FK vroeg naar de max as gewicht en die heb ik doorgestuurd en ze willen me 2 nieuwe veren opsturen voor de helft van de prijs.
Maar als blijkt, wat ik dus vermoed, dat de veren te zacht zijn dat heeft nieuwe opsturen geen nut.

Iemand die toevallig die TüF papieren nog heeft?
Plaats reactie