Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Schokbrekers, Vering, Spacers, Remmen enz (Wielen bij techniek)
Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Wouter » vr 24 dec 2010, 18:49

Interresante "bolt on" budget rem upgrade (+25% rem oppervlak):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://translate.google.nl/translate?hl ... D207250%26



http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=11016

Iemand ervaring?

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 30 dec 2010, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6091
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
Model: XC90
Bouwjaar: 2005
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door corhog » vr 24 dec 2010, 19:29

Lijkt me best interessant, zon dubbelzuigerremklauw (H)
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek , Hyves

Image
Afbeelding

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Rob » wo 29 dec 2010, 11:58

Nope geen ervaring mee! Ben zelf naar een K-Sport set aan het kijken.

Zet dit draadje maar eens vol, ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt! :tumbup
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door kiwi » wo 29 dec 2010, 14:00

Heb net de engelse tekst ook ff zitten lezen, en het klinkt interessant.

Maar als ik het goed begrijp verbeter je zo dus je remwerking, doordat je niet alleen grotere remblokjes ook een beter verdeling hebt van de remkracht (door de dubbele remcilinder)?

Nu heb ik met mijn 1.8 litertjes nu niet direct een rem upgrade nodig, maar toch leuk om zo onderdelen van zelfs andere merken er bij te halen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Gebruikersavatar
Benski
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 23:49
Locatie: Wenum Wiesel

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Benski » wo 29 dec 2010, 16:45

Door de dubbele remzuigers, druk je de blokken gelijkmatiger tegen de schijf aan, Hoogste drukpunt is altijd waar de zuiger zit, en met dubbele zuigers heb je dus meer drukpunten.
De blokken zijn duidelijk breder, dus als je die met een enkele zuiger aandrukt, zou het buitenste deel niet veel extra geven. (denk aan doorbuigen naar buiten toe)
Sanity is highly overrated

Gebruikersavatar
clk-p
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: za 10 apr 2010, 19:58
Locatie: overijssel

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door clk-p » wo 29 dec 2010, 17:39

heb je voor deze upgrade geen andere (grotere) schijven nodig?
ik hou van werken, kan er uren naar zitten kijken

Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6091
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
Model: XC90
Bouwjaar: 2005
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door corhog » wo 29 dec 2010, 21:42

Zitten die remmen ook op gangbare modellen die in Nederland rondrijden?
De Evo's zie je hier niet veel, dus kan het weer best lastig zijn.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek , Hyves

Image
Afbeelding

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door schaefer » wo 12 jan 2011, 10:19

Ik vraag me af wat dit voor effect heeft i.v.m. je ABS??
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Rob » wo 12 jan 2011, 10:27

schaefer schreef:Ik vraag me af wat dit voor effect heeft i.v.m. je ABS??

Niets als het goed...de abs blijft gewoon een wielstop detecteren etc.
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

sdirkx

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door sdirkx » wo 12 jan 2011, 10:44

Ja, zit ook niet aan je klauw vast.

Eugene
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Eugene » wo 12 jan 2011, 11:56

Ziet eruit als een goede (betaalbare) upgrade, als je goedkoop aan de klauwen kan komen.

Schijven zijn ongeveer gelijk, maar de remblok oppervlakte is ten opzichte van de 281mm set van Volvo ongeveer 15% groter en je hebt een extra zuiger.

Evo schijven zijn zat te krijgen en ook meer verschillende merken perfomance remblokken.

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Rob » do 13 jan 2011, 08:02

Nou Wouter, laat komen die pics! :-D :tumbup
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Wouter » do 13 jan 2011, 10:52

Rob schreef:Nou Wouter, laat komen die pics! :-D :tumbup
Ik ben er nog niet mee bezig, het was meer een vraag of anderen hier al ervaring mee hadden van ons forum.
Onderdelen heb ik ook nog niet.

Op dit moment nog zoveel andere prioriteiten :-D

Groetjes Wouter

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9166
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door R.O.B » zo 07 jul 2013, 21:48

Aangezien s40concepts een andere naam heeft gekregen, werkt de link in de eerste post niet meer.
Het gaat om dit topic:
http://www.30forty50.com/forum/topic/15 ... e-upgrade/

There has been a lot of threads that hint around about doing Mitsubishi twin piston brake conversions, however there isn't really one good thread with all the information. While there are several that have good info here and there, none really have documented anything other than "yes it can be done, heres a couple measurements", etc.

With my brakes down to <1mm, I figured I'd take one for the team and get all of the bases covered in one thread, with ALL relevant information for someone that wanted to do this without having to piece together fractional/incomplete information and try to figure out the rest.

This is a decent upgrade for bite, but should not be confused with a Brembo kit, etc. This is not what that is for. This results in a slightly reduced (very minor) contact patch but increased biting pressure resulting in improved stopping. This is a good upgrade for people running stock wheels or 17-18" wheels with "reasonable" tires. Brembos etc are for people running ridiculous contact patches on the ground which is only a small few here, and honestly we don't need to get into a hoopla over tuned braking vs overkill braking, that's for one of the other threads.

If I have left anything out, please let me know.
-
The Mitsubishi swap or EvoIII swap is what we are dealing with here, but the parts are not nearly as difficult to source as many of the threads here have made it seem. Below is a list of all parts you will need, and their US as well as EurAsian donors.

Calipers:
Left hand part # MB950176
Right hand part # MB950177

Includes bracket when new, reman depends on rebuilder. The brackets can be purchased separately if desired, but I don't know why you would, it costs more in the long run. Additionally, the bracket is used across about 15 different US Mitsubishis. If a list is needed I could make one when I have more time.

US Platform: D33A 1995-1999 Eclipse GSX -ONLY- Must be GSX (AWD+Turbo). FWD, FWD+Turbo will NOT work.
EurAsia Platform: CD9A, CE9A 1993-1995 Lancer/Mirage -with- Turbo/4WD

Rotors:
US Part # MB618340, # MB895098, # MR389725
EurAsia Part # MB950886

US Platform: E39A 1991-1992 Galant VR-4 -ONLY- Must be VR-4 (4WD+4WS+Turbo). Fwd, GSX (4WD 2.0NA) will NOT work.
EurAsia platform: CD9A, CE9A 1993-1995 Lancer/Mirage -with- Turbo/4WD

Aftermarket known matches: Endless ER608-B; Mountain MIR-17. Thanks mygreyT4
High-end aftermarket rotors: DBA DBA4402XS. Thanks Volvo Steve

Brake Pads
US Part # MR389546
Honestly there are a handful of pads that work here; and some variations depending on model... ie, 1993 EVO and 1994-1995 EVO used slightly different pads.
Additionally, the above pads will cross over to several other interesting platforms... Full size Montero, Montero Sport, Diamante, to name a few.
For most people however, the big plus will be that there is a much healthier aftermarket for this pad model than the stock Volvo pads, and I would assume most people will pick an aftermarket/performance pad. In this instance, you would simply want to specify 1995-1999 Eclipse GSX AWD/Turbo (again hardtop mind you...Spyder GS-T will not work). If anyone wants a full list of vehicles that use this pad I could make one up I suppose.

Brake Shims
Part # MR389651
These are required when using stock pads. Aftermarket pads you will need to inspect them to see if a (useless) fixed shim is riveted on. If it is you will NOT want to try to use these.

Hardware
Lock Washer
Part # MF450407
Caliper bolt
Part # MR205902
For the caliper bolt, if not requesting by part number, you need to be sure you get 1997-1999 GSX bolt. The 1995-1996 is longer and not ideal.
-
And there you have it, everything you need for a twin piston brake swap, all with US sourced parts and factory part numbers. Substantial savings can be had getting aftermarket/reman parts of course, and availability is better that way anyway.

Now for any one that is still with me, a few pictures. Pardon the glare, it was a very early job.

Stock caliper
Afbeelding

Twin piston mocked up (preparing to check 15" rim clearance, no problems)
Afbeelding

Your basic parts:
Afbeelding

Installed kit:
Afbeelding
Afbeelding

More to come..........

And here are some comparison photos of the calipers off the car:
Afbeelding
Afbeelding

One interesting tidbit; while the rotors are far and away the most not-talked about part of this swap on the forums, and also the most difficult to find (correctly), there is an alternative.

The stock rotors can be machined down 2mm (4mm overall diameter) and be used as-is. THe hat height is about 1/2mm too tall, but the float in the caliper will compensate for that. Otherwise just cut the diameter down and you are good to go. Ideally of course, the correct rotor should be sourced.
For anyone looking to match up manually, the correct rotor should be as follows:

Diameter 276mm
Thickness 24mm
Effective wear 1.6mm
Hub bore 69mm (69.1mm ideally)
Bolt center 4x114.3mm
Bolt hole 12.6mm
Hat height 45mm

Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6091
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
Model: XC90
Bouwjaar: 2005
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door corhog » zo 07 jul 2013, 21:58

Wouter schreef:
Rob schreef:Nou Wouter, laat komen die pics! :-D :tumbup
Ik ben er nog niet mee bezig, het was meer een vraag of anderen hier al ervaring mee hadden van ons forum.
Onderdelen heb ik ook nog niet.

Op dit moment nog zoveel andere prioriteiten :-D

Groetjes Wouter
Patrick t4 en ik hebben de upgrade en zijn errug tevree
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek , Hyves

Image
Afbeelding

Munk
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 20:40
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: alblasserdam

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Munk » ma 12 aug 2013, 13:01

Hoe kan ik aan zo'n set komen ik ben heel erg van de snellheid maar ook van de veiligheid..

Ben benieuwd en sleutel graag

Greetzz,Munk

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
sta je vooraan,,, Planken,,, rij anders rustig

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8775
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door volvoS40 » ma 12 aug 2013, 13:26

Sloop o.a. Onderdelenlijn of marktplaats
Cor heeft ze btw ook, zijn webdagboek

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Munk
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 20:40
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: alblasserdam

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door Munk » ma 12 aug 2013, 14:20

Daar is het een kwestie van evo 3 remmen pakket in tikken en krijg een mail terug wanneer en waar en evt de prijs of zijn er nog specifieke dingen die er in gevuld moeten worden

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
sta je vooraan,,, Planken,,, rij anders rustig

Gebruikersavatar
V40GM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 760
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 11:32
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amersfoort

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door V40GM » ma 24 feb 2014, 07:05

Klinkt erg interessant! De K-sport optie van rob heb ik ook bekeken, maar die is aardig aan de prijs, hoewel het er wel super bruut uitziet!
Maar aan wat voor bedrag moet ik denken voor zo'n evo3 upgrade??

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Webdagboek & Info betreffende Tekeningen!
2001 - Volvo V40 2.0T Dynamic Sports Edition
2014 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline
2019 - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtd Super Business

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8775
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Volvo --> Mitsubishi EVO III dubbele remzuiger upgrade

Bericht door volvoS40 » ma 24 feb 2014, 09:11

Via de sloop....
150 euro ongeveer.
Wat rem vloeistof en wat tijd en gepruts onder en aan de auto.

Wil je ze een kleurtje geven... Potje verf
Phoe.... Duur he :P

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Plaats reactie