Verzwaarde veren vs./of Verlagingsveren?

Schokbrekers, Vering, Spacers, Remmen enz (Wielen bij techniek)
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Verzwaarde veren vs./of Verlagingsveren?

Bericht door Tijs » di 14 jul 2009, 21:15

Wie kan mij wijzer maken over het resultaat van verzwaarde achter veren tegenover een verlagings set. Al het een en ander gelezen in het topic Weitec vs ....., nu maar even iets specifieker.

Over een paar weken wordt er een LPI installatie in mijn S 40 2,0T gebouwd. Hij staat nu prachtig ietsie voorover. Dit wil ik graag zo houden. Maar wat is dan de beste optie, een set verzwaarde achterveren, of een verlagingssetje.

Nu is het al wel zo, dat bij volle bepakking hij behoorlijk achterover hangt, en van drempels af voel je dat hij helemaal bovenin de vering bonkt.

Ik heb altijd begrepen dat verzwaarde veren bovenin een stuk stugger zijn, dat zou dus betekenen dat hij eerst een eind inveert voordat het stevigere stuk wordt aangesproken.
Met tot gevolg dat de auto ligt achterover komt te staan.

In hoeverre zijn verlagingsveren stugger, zodat hetzelfde resultaat, of beter behaalt wordt.

Nivomat of schroefkit is natuurlijk beter, maar dat wordt echt veel te duur.

Wie heeft er hier ervaring mee ?

Gr Tijs

Gebruikersavatar
scorny
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:54
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Sliedrecht

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door scorny » wo 15 jul 2009, 20:17

Hey Tijs, sorry maar ik kan je niet helpen..... :O
Ik heb er geen verstand van, buuntje was in het vorige topic wel behulpzaam, maar het blijft natuurlijk ook persoonlijk. :vertag
Ik heb zelf in ieder geval de gok maar gewaagd en gisteren weitec verlagingsveren besteld!! :tumbup
Dus volgende week misschien wel pics en een ervaring om te delen. :vertag
grtz scorny
Volvo V40 2.0T 2001 Under Construction....

Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 88
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Stylo Kicking » wo 15 jul 2009, 20:43

je zou natuurlijk verlagingsveren kunnen nemen en dan nog hogere rubbers in de schotelveer plaatsen. Stug genoeg voor gastank en toch niet te laag

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » wo 15 jul 2009, 21:24

Wat bedoel je met hogere rubbers ? Hoe moet ik dat zien ? Boven de veer zodat de veer in z'n geheel naar beneden komt ?

Gr Tijs

Gebruikersavatar
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Locatie: Groningen

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door peukiemon » wo 15 jul 2009, 21:54

Die van mij hangt ook achterover bij belading, verzwaarde veren werk mij afgeraden.
Er komen bij mij andere schokbrekers achter Monroe gas schokbrekers.
Deze zijn goedkoper dan nivo mats en schijnen de auto goed op niveau te houden.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » wo 15 jul 2009, 22:00

peukiemon schreef:Die van mij hangt ook achterover bij belading, verzwaarde veren werk mij afgeraden.
Er komen bij mij andere schokbrekers achter Monroe gas schokbrekers.
Deze zijn goedkoper dan nivo mats en schijnen de auto goed op niveau te houden.
Ok, maar ik dacht altijd dat veren de hoogte deden, en dat de schokbrekers hier niets mee te maken hadden, bij verlagingsveer hoef je toch geen schokbrekers te vervangen :O

Of wordt de gehele poot vervangen, veer en schokbreker ?

Gr Tijs

sgroen
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door sgroen » do 16 jul 2009, 11:36

buuntje schreef:
Tijs schreef: bij verlagingsveer hoef je toch geen schokbrekers te vervangen :O

Of wordt de gehele poot vervangen, veer en schokbreker ?

Gr Tijs
tot - 4 cm kan je op originele schokdempers rijden.
maar het verkort wel serieus de levensduur van de schokdempers.
Niet doen, heb ik vroeger ook met een golf gedaan, auto had toen al zo'n 100000 km gelopen en de schokbrekers waren nog prima, na verlaging sloegen ze continu door, auto weer op normale hoogte gebracht(was een drama met drempels) en bleef doorslaan,nadeinen etc. Dit deed ie eerst niet, schokbreker gaan normaal zonder problemen 2 ton mee, nu dus niet meer. Je sloopt je dempers ermee, bij verlagen, ook dempers vervangen, gele koni's zijn dan een aanrader, niet goedkoop,wel goed. Ala je wilt verlagen moet je je gewoon realiseren dat het geld kost, met veren alleeen ben je er niet.

Gebruikersavatar
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Locatie: Groningen

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door peukiemon » do 16 jul 2009, 19:20

Gasgevulde schokbrekers geven een tegendruk zodra hij beladen wordt.
Onbeladen staat de auto mooi recht maar zodra ik hem belaad gaat hij in de kont hangen.
Dan kan je wel de veren vervangen maar zodra je belaad gaat hij toch verder inveren.
Dit moeten de monroe's opvangen.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06

sgroen
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door sgroen » do 16 jul 2009, 21:47

buuntje schreef:
sgroen schreef: Niet doen, heb ik vroeger ook met een golf gedaan,
hoeveel cm waren de veren
na verlaging sloegen ze continu door, auto weer op normale hoogte gebracht en bleef doorslaan
logisch, eenmaal ze kapot zijn blijven ze kapot.
Hoeveel de verlaging toen was durf ik niet meer te zeggen, is meer dan 10 jaar geleden.

En als ze eenmaal kapot zijn dat ze dan ook kapot blijven begrijp ik, dat ik de auto toen weer omhoog bracht had een andere reden, bij ons in de buurt is het een beetje slecht rijden met een verlaging ivm meer drempels dan glad wegdek.

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door devnullT4 » vr 17 jul 2009, 16:58

Om even op de vraag van Thijs terug tekomen (A) ,

DirkT4 heeft een Intrax verlagingsset van 30mm onder zn v40 met een lpg tank achterin. Zou kunnen dat hij nu op vakantie is, maar hij heeft er wel wat in zijn webdagboek over staan.
Onder andere dat ie achter wel erg laag komt te staan, vandaar dat ik nog twijfel, zou het het liefst eerst eens willen ervaren hoe comfortabel het sowieso aanvoelt.

Denk er ook aan dat een garage gemiddeld voor plaatsen van
nieuwe veren rondom zo'n 3 uur bezig is. Dus afhankelijk van het uurloon kan dat oplopen tot nog eens het dubbele van wat de veren kosten.
Waarschijnlijk is in geval van een gastank toch het beste om zoiets als nivomats ( of monroe gas ) te nemen, die stellen bij als er extra gewicht achter bij komt en dat is waar de gastank oa. al voor zorgt...
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » vr 17 jul 2009, 21:18

Wat zijn dit dan voor een dempers van Monroe? Kan er op hun site niets over terug vinden.

Nivomats is zeker het beste, maar 756 euro incl montage ex btw is erg duur, vandaar dat ik even verder zoek naar een redelijke andere oplossing.
Verzwaarde veren kosten 243 incl montage ex btw, aanzienlijk verschil.

Gr Tijs

sgroen
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door sgroen » vr 17 jul 2009, 21:26

Tijs schreef:Wat zijn dit dan voor een dempers van Monroe? Kan er op hun site niets over terug vinden.

Nivomats is zeker het beste, maar 756 euro incl montage ex btw is erg duur, vandaar dat ik even verder zoek naar een redelijke andere oplossing.
Verzwaarde veren kosten 243 incl montage ex btw, aanzienlijk verschil.

Gr Tijs
Gewoon eens vragen wat het ex montage kost, zelf monteren is niet zo moeilijk,scheelt je een hoop euri's.

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » vr 17 jul 2009, 21:41

Zou het graag zelf monteren, maar ik ben nogal gehecht aan mijn voortanden...... :-D

Ik zat me wel af te vragen, zitten er bij Nivomat schokdempers geen andere veren dan bij de gewone ?
Dan zou die 750 mee vallen, als dan om dempers en veren gaat......

Gr Tijs

sgroen
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door sgroen » vr 17 jul 2009, 21:46

Tijs schreef:Zou het graag zelf monteren, maar ik ben nogal gehecht aan mijn voortanden...... :-D

Ik zat me wel af te vragen, zitten er bij Nivomat schokdempers geen andere veren dan bij de gewone ?
Dan zou die 750 mee vallen, als dan om dempers en veren gaat......

Gr Tijs
Volgens mij gaat het bij die nivomat om alleen de dempers(maar ik heb ze nog nooit in mijn handen gehad) dus pin me d'r niet op vast. En wat dat zelf monteren betreft, daar heb je van die mooie klemmen voor die de veer samenpersen, is dan een fluitje van een cent. D'r is vast wel iemand in jouw kenissenkring die die dingen heeft liggen, gewoon vragen. Meeste geld bij die 750 euri is toch de arbeid, schat zo'n 300 euris. Is snel verdiend in een ochtendje :D

Gebruikersavatar
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Locatie: Groningen

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door peukiemon » za 18 jul 2009, 00:13

Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door devnullT4 » za 18 jul 2009, 19:36

ik ken die monroe's niet, dit is zelfregelend? Mij is aangeraden schriefkit te nemen ipv. Verzwaarde veren omdat die in verhouding goedkoper zijn. Je hebt dan nl direkt nieuwe veren en dempers rondom en kunt ze altijd bijstellen. Met verzwaarde veren is het maar afwachten hoe die gaat staan, kunt er dan weinig meer aan doen als het toch net niet de juiste hoogte heeft met je extra tank achterin.

Helaas lukt het mij niet meer dit voor mijn vakantiereis te vervangen. Dan nog maar een paar duizend kilometertjes achterover leunen;)

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » zo 19 jul 2009, 13:29

peukiemon schreef:Volgens mij waren het deze http://www.monroe.com/products/sensatra ... shocks.asp
En wat mag zoiets kosten, als ik zo brutaal mag wezen ?

Gr Tijs

Gebruikersavatar
DirkV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arcen

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door DirkV40 » zo 19 jul 2009, 21:42

Ik had in mijn S40 ook nieuwe veren laten aanbrengen i.v.m. doorzakken lpg tank en caravan. Bij mijn huidige V40 ook nieuwe stuggere veren eronder gezet. Iets stugger
maar werkt goed. Mijn auto zakt minder door met caravan en zware belading.
Volvo V40, 102 pk diesel + 26 pk gechipt, Atlantic Bleu 343, Crater velgen zomerbanden, Cyber velgen winterbanden

kiwi
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door kiwi » zo 19 jul 2009, 22:30

Ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe schokdempers aan de achterkant. De huidige zijn aan gort en kunnen weinig meer hebben. Daar de hoogte van de auto mij wat minder interesseert en de functionaliteit meer (samen met de regelmaat van toch wat zwaardere beladingen) ben ik ook op zoek naar een wat zwaardere uitvoering.

Ik ben echter nog niet zo weg in alle termen: als het mij gaat om het goed verdragen van een zware belasting, moet ik dan voor standaard schokdempers gaan? Een sporty uitvoering?

Dan zie ik op bijvoorbeeld Onderdelendirect.nl het merk Gabriel langskomen voor de V40 met prijzen van 60 tot 70 eu per stuk.

Daarnaast, in het zelfde licht gezien, hoe zit het met de vering? zijn die net goed in verschillende uitvoeringen te verkrijgen (in standaard maten, niet verlaagd dus)?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door Tijs » di 21 jul 2009, 22:33

peukiemon schreef:Volgens mij waren het deze http://www.monroe.com/products/sensatra ... shocks.asp

Heeft iemand enig idee waar deze schokbrekers te krijgen zijn voor de X 40 ??

Gr Tijs

Plaats reactie